Pikkumaisimmat siivoustavat mielestäsi?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Lattialistojen imurointi jokaisen imuroinnin yhteydessä. En ymmärrä.
Jaa. Kyllä niihin samalla tavalla pölyä kertyy, eteisessä hiekkaa ja keittiössä leivänmuruja kuten lattiallekin. Niin ja kun ylläpitää sitä siisteyttä säännöllisesti ei sitä hankalasti puhdistettavaa pölyä kerry esim. lattialistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppikselläni oli valtava läjä erilaisia siivousrättejä, joille kaikille oli oma käyttötarkoitus. Yhdellä pestiin jääkaappi, toisella keittiön tasot, kolmannella ovenkahvat. Myös esimerkiksi kirjahylly, ikkunalaudat, lattialistat, lavuaari, vesihanat, hella jne jne olivat saaneet oman rätin. On kuulemman hygieenisempää näin...
Se on käynyt talouskoulun. Siellä opetettiin toi. Mietin aina vieläkin, että niin montaa eriväristä rättiä ei ole tarjollakaan, että jokaiselle kohteelle löytyy oma rätti.
Jos rätit pesee 90 asteessa niin minusta voi ihan hyvin käyttää sama rättiä joka kohteeseen. Mutta ei tietenkään niin, että käyttää tiskirättiä ruokapöydän pyyhkimiseen tai vessarättiä peilin pyyhkimiseen. Minulla on vakiintunut tapa pitää räteissä kiertokulkua puhtaasta likaiseen, eli kun ottaa puhtaan rätin niin pyyhkii sillä ensin lasipinnat ym., sitten päiväksi pariksi keittiön rätiksi ja lopuksi sillä voi putsata kylpyhuoneen ja viimeisenä vessan -> sitten kuivumaan odottamaan pesua. Kierrossa voi olla useampi rätti samaan aikaan. Ja kun minä olen ainoa joka täällä siivoaa, niin kukaan ei tule sotkemaan rättien kulkua.
Mitä eroa on tiskirätillä ja pöytien pyyhkimisrätillä? Minulla ne ovat yksi ja sama. Pyyhin tiskirätillä keittiön tasot ja kaakelit ja samalla värillä ruokapöydän.
(Perus)kännykän näytön kiillottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessan kaakeleiden saumojen jynssäys hammasharjalla.
Milläs sitten sinä putsaat saumat? Vai annatko lian kertyä ja levän kasvaa?
Tiskiharjalla. Tekee kerralla puhdasta isommalta alueelta.
Mikäs siinä, toimii tuokin. Tiskiharja on hyvä kylppärissä, kun sillä saa lavuaarin pestyä ja viemärinkin. Hammasharjaa sitten sellaiseen saumaan missä ei halua naarmuttaa kaunista kaakelia harmaaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topz puikon käyttö pikkutarkoissa kohdissa.
Milläs sitten sinä putsaat jonkun pienen välin? Voihan sinne rättiä koittaa änkeä tai vanhaa hammasharjaa, mutta topsipuikko on hyvä kun se kerää lian mukaansa.
Kerro esimerkki mitä puhdistat topzilla?
Kahvinkeitin, tiskikone, jääkaappi, imuri...
Erillinen pesuaine jokaikiselle pinnalle. Ikkunat, lattiat, peilit, vessa, kaakelit, peilit... Kaikki niistä voi pestä astianpesuaineella. Se irrottaa kalkin ja rasvan eikä jätä kalvoa, eikä vahingoita pintoja.
Vessanpöntön vesilukon peseminen sienellä niin, että käsi työnnetään vesilukkoon mutkan taakse. Samoin vessanpöntön istumaosasta sen osan puhdistaminen harjalla, josta huuhteluvesi tulee. Joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppikselläni oli valtava läjä erilaisia siivousrättejä, joille kaikille oli oma käyttötarkoitus. Yhdellä pestiin jääkaappi, toisella keittiön tasot, kolmannella ovenkahvat. Myös esimerkiksi kirjahylly, ikkunalaudat, lattialistat, lavuaari, vesihanat, hella jne jne olivat saaneet oman rätin. On kuulemman hygieenisempää näin...
Se on käynyt talouskoulun. Siellä opetettiin toi. Mietin aina vieläkin, että niin montaa eriväristä rättiä ei ole tarjollakaan, että jokaiselle kohteelle löytyy oma rätti.
Jos rätit pesee 90 asteessa niin minusta voi ihan hyvin käyttää sama rättiä joka kohteeseen. Mutta ei tietenkään niin, että käyttää tiskirättiä ruokapöydän pyyhkimiseen tai vessarättiä peilin pyyhkimiseen. Minulla on vakiintunut tapa pitää räteissä kiertokulkua puhtaasta likaiseen, eli kun ottaa puhtaan rätin niin pyyhkii sillä ensin lasipinnat ym., sitten päiväksi pariksi keittiön rätiksi ja lopuksi sillä voi putsata kylpyhuoneen ja viimeisenä vessan -> sitten kuivumaan odottamaan pesua. Kierrossa voi olla useampi rätti samaan aikaan. Ja kun minä olen ainoa joka täällä siivoaa, niin kukaan ei tule sotkemaan rättien kulkua.
Mitä eroa on tiskirätillä ja pöytien pyyhkimisrätillä? Minulla ne ovat yksi ja sama. Pyyhin tiskirätillä keittiön tasot ja kaakelit ja samalla värillä ruokapöydän.
No minä käytän tiskirättiä keittiön tason pyyhkimiseen, ja sillä keittiöntasolla on aina ruokatahroja, öljytahroja ja mitä vain. Rätti kerää myös kaikki pikku muruset ja persiljanpalat. Huuhtelen rätin vedellä, puristan kuivaksi ja jätän kuivumaan. Mutta ei se siinä puhtaammaksi muutu, vaan likaisemmaksi, ja jos sellaisella likaisella rätillä pyyhkisin ruokapöytää niin levittäisin likaa vain sinne. Kyllä minusta on mukavampaa syödä ruokapöydän ääressä joka ei haise tiskirätille ja jolle voi huoletta laskea leivän tai syödä siltä tipahtanut makaroni. Haukkukaa vaan siivousfriikiksi, en ole bakteerikammoinen vaan tämä on mielestäni vaan loogista että puhtaasta likaisempaan edetään.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen pesuaine jokaikiselle pinnalle. Ikkunat, lattiat, peilit, vessa, kaakelit, peilit... Kaikki niistä voi pestä astianpesuaineella. Se irrottaa kalkin ja rasvan eikä jätä kalvoa, eikä vahingoita pintoja.
Ei nuo ehkä ole pikkumaisuutta vaan tietämättömyyttä/uusavuttomuutta/ajattelemattomuutta/mainonnanuhriutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä käytän tiskirättiä keittiön tason pyyhkimiseen, ja sillä keittiöntasolla on aina ruokatahroja, öljytahroja ja mitä vain. Rätti kerää myös kaikki pikku muruset ja persiljanpalat. Huuhtelen rätin vedellä, puristan kuivaksi ja jätän kuivumaan. Mutta ei se siinä puhtaammaksi muutu, vaan likaisemmaksi, ja jos sellaisella likaisella rätillä pyyhkisin ruokapöytää niin levittäisin likaa vain sinne. Kyllä minusta on mukavampaa syödä ruokapöydän ääressä joka ei haise tiskirätille ja jolle voi huoletta laskea leivän tai syödä siltä tipahtanut makaroni. Haukkukaa vaan siivousfriikiksi, en ole bakteerikammoinen vaan tämä on mielestäni vaan loogista että puhtaasta likaisempaan edetään.
Jos tiskirätti haisee, se pestään.
Vierailija kirjoitti:
Lattialistojen imurointi jokaisen imuroinnin yhteydessä. En ymmärrä.
Meillä imuroidaan eläintaloudessa 1-2 kertaa viikossa. Siinäkin ajassa valkoisten listojen päälle kertyy kasa mustaa pölyä, usko tai älä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole varsinaisesti pikkumainen, mutta ylimitoitettu ja turha tapa kuitenkin. Pesen wc-pöntön ja wc:n lavuaarin useita kertoja päivässä.
Iso perhe? Bakteerikammo?
Jäänyt tavaksi siitä kun pojat olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levän kasvaa?
Miten kosteaa teillä on?
Minä harjalla pesen silloin tällöin seinät ja lattian, mutta ei kyllä ole levää näkynyt. Kylpyhuone on täysin kuiva 15 minuuttia suihkun jälkeen, kiitos lattialämmityksen.
En tiedä kuuluuko silityshullut näihin pikkumaisiin siivoojiin, mutta mielestäni oli liikaa kun ystäväni perheessä silitettiin kaikki vaatteet pikkuhousuja myöten. Itsehän en silitä ( juuri koskaan) mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yks mainosti irrottavansa vessansiivouksen yhteydessä aina sen kannen pöntöstä ja pesee sisäosat. Miksi?
En tod ole mikään siisteysfriiki mutta otan kannen aina kokonaan pois että saan pyyhittyä pöntön reunat kunnolla. Eniten kaiken maailmaan nöpöä kertyy just sinne nimittäin. Mutta en kyllä jää jynssäämään mitään vaan irti, pyyhintä ja kansi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levän kasvaa?
Miten kosteaa teillä on?
Minä harjalla pesen silloin tällöin seinät ja lattian, mutta ei kyllä ole levää näkynyt. Kylpyhuone on täysin kuiva 15 minuuttia suihkun jälkeen, kiitos lattialämmityksen.
Meillä on pieni kylpyhuone ja siellä suihkunurkkauksessa sellaiset ovet, jotka taitetaan suihkun jälkeen seiniä vasten. jos sieltä ei kuivaa kunnolla niin alkaa levä kasvamaan. Lähtee pois harjaamalla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuuluuko silityshullut näihin pikkumaisiin siivoojiin, mutta mielestäni oli liikaa kun ystäväni perheessä silitettiin kaikki vaatteet pikkuhousuja myöten. Itsehän en silitä ( juuri koskaan) mitään.
Atoopikkoperheissä silitetään usein kaikki vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topz puikon käyttö pikkutarkoissa kohdissa.
Milläs sitten sinä putsaat jonkun pienen välin? Voihan sinne rättiä koittaa änkeä tai vanhaa hammasharjaa, mutta topsipuikko on hyvä kun se kerää lian mukaansa.
Käytöstä poistettu ripsiväriharja on muuten tosi hyvä tässä. Saa taivutettua sopivaan kulmaankin.
T. Yksi joka juuri tätä kirjoittaessa tajusi itsensä hieman siivoushulluksi
Läppärin näppäimistön välit (macbook air). Aivan lyömätön!