Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Valviralta huomautus synnytykseen liittyneistä tapahtumista

Vierailija
27.06.2017 |

Vauva kuollut, äidiltä poistettu kohtu.
Miksi, MIKSI, tuossa ei ole tehty hätäsektiota???

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele enemmän, luulet vähemmän. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tilastollisesti katsoen Suomi on maailman turvallisimpia maita synnyttää ja syntyä.

Ei ole liallisen luomuilun haittoja (Hollanti) tai liiallisen sektioprosentin aiheuttamia turhia kuolemia.

Eikä ole:

http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/tilastot-sen-kertovat-synnytyspel…

Alatiesynnytystä suosiva Hollanti sijoittuu samoille sijoille alatiesynnytystä suosivan Suomen kanssa.

Maailman turvallisimmassa maassa synnyttää (Italia) on Euroopan korkein sektioprosentti ja koko maailman viidenneksi korkein sektioprosentti.

Miksi käytät vuoden 2010 tilastoja, kun uudempiakin olisi saatavilla? Vuoden 2015 tilastot löytyvät jo ihan Wikipediastakin. Vai sijoittuuko Suomi niissä liian hyvin?

Kykenet sitten varmasti laittamaan linkin niihin, kiitos, jotta me muutkin voimme käydä toteamassa sen Suomen hyvän sijoituksen.. ?

Et löydä Wikipediaa ilman linkkiä?

wikipedian varmasti, mutta ehkä tuossa haluttiin tietää missä siellä........

"etsi itse wikipediasta" on yhtä typerää kuin sanoa "etsi itse netistä", ja sitä käyttävät tyypillisesti ne, jotka eivät oikeasti pysty mitään lähteitä esittämään.

tällaiset tilastot löysin itse etsimällä:

Current Worldwide Maternal Mortality Rate http://chartsbin.com/view/lac

Current Worldwide Neonatal Mortality Rate http://chartsbin.com/view/1451

Percentage of Births by Caesarean Section http://chartsbin.com/view/2501

Vierailija
142/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

142: kyllä sun on ihan itse kyettävä avaamaan linkki ja lukemaan. Olen kesälomalla, joten en nyt käännä tieteellisiä tekstejä. Pieni porkkana, siellä kerrotaan epäsuorasti Suomen sijoituskin. Hyvä Suomi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tilastollisesti katsoen Suomi on maailman turvallisimpia maita synnyttää ja syntyä.

Ei ole liallisen luomuilun haittoja (Hollanti) tai liiallisen sektioprosentin aiheuttamia turhia kuolemia.

Eikä ole:

http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/tilastot-sen-kertovat-synnytyspel…

Alatiesynnytystä suosiva Hollanti sijoittuu samoille sijoille alatiesynnytystä suosivan Suomen kanssa.

Maailman turvallisimmassa maassa synnyttää (Italia) on Euroopan korkein sektioprosentti ja koko maailman viidenneksi korkein sektioprosentti.

Miksi käytät vuoden 2010 tilastoja, kun uudempiakin olisi saatavilla? Vuoden 2015 tilastot löytyvät jo ihan Wikipediastakin. Vai sijoittuuko Suomi niissä liian hyvin?

Kykenet sitten varmasti laittamaan linkin niihin, kiitos, jotta me muutkin voimme käydä toteamassa sen Suomen hyvän sijoituksen.. ?

Et löydä Wikipediaa ilman linkkiä?

wikipedian varmasti, mutta ehkä tuossa haluttiin tietää missä siellä........

"etsi itse wikipediasta" on yhtä typerää kuin sanoa "etsi itse netistä", ja sitä käyttävät tyypillisesti ne, jotka eivät oikeasti pysty mitään lähteitä esittämään.

tällaiset tilastot löysin itse etsimällä:

Current Worldwide Maternal Mortality Rate http://chartsbin.com/view/lac

Current Worldwide Neonatal Mortality Rate http://chartsbin.com/view/1451

Percentage of Births by Caesarean Section http://chartsbin.com/view/2501

Miksi linkkaat vuosien 2008-2010 lukuja, kun tuolta Lancetin linkin takaa löytyvät vuoden 2015 tiedot?

Vierailija
144/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei kuole vaan kerran viidessä

vuodessa synnytykseen lapsia, aika paljon useammin. suurimassa osassa ei vaan tule julkisuutta koska hoitovirhettä ei ole tapahtunut tai jos on niin tapahtunut niin se käsitelty yksityisesti hoitavan lääkärin ja vauvan menettäneen perheen kanssa ja vanhemmat eivät halua asialle julkisuutta/julkista jatkokäsittelyä, vaikka yksityisesti ko. tapaukset selvitetään aina.

100 000 synnytystä kohti Suomessa kuolee keskimäärin kolme äitiä. Joten joo, joka vuosi joku. Mutta ei löydy maata, jossa tuo luku olisi pienempikään.

Vierailija
145/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

142: kyllä sun on ihan itse kyettävä avaamaan linkki ja lukemaan. Olen kesälomalla, joten en nyt käännä tieteellisiä tekstejä. Pieni porkkana, siellä kerrotaan epäsuorasti Suomen sijoituskin. Hyvä Suomi!

Kyllä mä tiesin ettet pysty mitään väitteidesi tueksi esittämään, mutta kiitos nyt kuitenkin kun myönsit sen noin suoraan :)

Avasin linkin ja luin koko tekstin. Ja koska siitä ei väittämiäsi asioita löytynyt etsimälläkään, pyysin sinua lainaamaan. En kääntämään, vaan lainaamaan. Ja kesälomalla meistä on suurin osa.

Joten olisit nyt edes vähän parempia keksinyt! :D

Vierailija
146/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle valkeni synnytyksen riskit vasta jo synnytettyäni. En tiedä, miksi en selvittänyt niitä raskausaikana, kai ajattelin että hyvin se menee. Toki tiesin että voihan siinä käydä kaikenlaista, mutta en etsinyt konkreettisia esimerkkejä.

Synnytin alateitse perätilavauvan. Luin vauvan jo synnyttyä netistä, että jos lapsivesi menee, on riski että napanuora luiskahtaa ulos ja pitäisi hälyttöä ambulanssi. Kukaan ei ollut kertonut tätä minulle, vaikka ravasin ultrissa ja kontrolleissa ja vietin mm. 2 viikkoa sairaalassa ennenaikaisten supistusten takia. Kukaan ei myöskään kertonut perätilasynnytyksen riskeistä, sanottiin, että kunhan lantio on tarpeeksi tilava niin hyvin se menee.

Hyvin se onneksi menikin, mutta jälkeenpäin puistattaa. En tiedä mitä tekisin nyt vastaavassa tilanteessa. Pelkään synnyttämistä nykyään huomattavasti enemmän kuin silloin raskaana ollessani.

Vierailija
147/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiesin ettet pysty mitään väitteidesi tueksi esittämään, mutta kiitos nyt kuitenkin kun myönsit sen noin suoraan :)

Avasin linkin ja luin koko tekstin. Ja koska siitä ei väittämiäsi asioita löytynyt etsimälläkään, pyysin sinua lainaamaan. En kääntämään, vaan lainaamaan. Ja kesälomalla meistä on suurin osa.

Joten olisit nyt edes vähän parempia keksinyt! :D

No, jokainen joka osaa lukea vähän englantia, voi käydä itse katsomassa, miten asian laita on. Hyvää kesälomaa sinullekin!

Vierailija
148/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä lapsia enään uskalla tehdä. Kätilöt senkun laiskottelee kun mitkäkin lapamadot. Ja tässä on tulos!!!

Kysyn miksi hakeutua tuollaiseen paikkaan töihin jos asenne on kun mikäki laskiainen eikä mikään kiinnosta??

Vierailija
149/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa synnyttäminen on turvallisempaa kuin Italiassa, itse asiassa Suomi on maailman kolmen turvallisimman maan joukossa. Sektioiden korkea määrä näkyy aina äitiyskuolleisuudessa. Tässä on vuoden 2015 tiedot, omasi ovat vuodelta 2008.

http://www.thelancet.com/pb/assets/raw/Lancet/pdfs/S0140673615008387.pdf

Missä tuolla tuollaista lukee? :D

Voisitko laittaa suorat lainaukset missä tuolla muka lukee jotain sellaista, joka todistaisi seuraavat väitteesi:

- Suomessa synnyttäminen on turvallisempaa kuin Italiassa?

- Suomi on maailman kolmen turvallisimman maan joukossa?

- Sektioiden korkea määrä näkyy aina äitiyskuolleisuudessa?

Ei voi laittaa kun ei siellä lue mitään sellaista.

Vierailija
150/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaa me suomalaiset ihania. Voitteko kuvitella, että minkään muun maan asukkaat oikein etsimällä etsisivät netistä vanhentuneita tilastoja todistaakseen, että oma maa _ei ole_ maailman huipputasoa jossakin asiassa.

Vierailija
151/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 000 synnytystä kohti Suomessa kuolee keskimäärin kolme äitiä. Joten joo, joka vuosi joku. Mutta ei löydy maata, jossa tuo luku olisi pienempikään.

100 000 synnytystä kohti Suomessa kuolee keskimäärin seitsemän äitiä. Löytyy aika monta maata, jossa tuo luku on pienempi.

Vierailija
152/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ei kuole vaan kerran viidessä

vuodessa synnytykseen lapsia, aika paljon useammin. suurimassa osassa ei vaan tule julkisuutta koska hoitovirhettä ei ole tapahtunut tai jos on niin tapahtunut niin se käsitelty yksityisesti hoitavan lääkärin ja vauvan menettäneen perheen kanssa ja vanhemmat eivät halua asialle julkisuutta/julkista jatkokäsittelyä, vaikka yksityisesti ko. tapaukset selvitetään aina.

Muistaakseni vuonna 2011 ei kuollut yhtäkään, mikä on mielestäni jo melko hyvä saavutus.

Vierailija
153/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 000 synnytystä kohti Suomessa kuolee keskimäärin seitsemän äitiä. Löytyy aika monta maata, jossa tuo luku on pienempi.

Mistä nämä maat voi käydä lukemassa?

Vierailija
154/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme on Suomen tuorein lukema vuodelta 2015, tuo seitsemän on kymmenen vuoden takainen luku. Linkit on täällä annettu.

Vierailija
155/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin aikoinaan Naistenklinikalla ja koska vauva joutui synnytyksen jälkeen teholle, päädyin itse komplikaatioita kokeneiden naisten joukkoon. Hurjia juttuja. Yhden naisen esikoisen käsi oli vaurioitunut synnytyksessä (pareesi). Oli nyt vaatinut sektiota sikiön suuren koon vuoksi. Arvaa saiko ja arvaa miten kävi synnytyksessä.

Toisella esikoinen oli vaikeasti vammainen ja asui laitoksessa. Nyt onneksi kaikki meni putkeen.

Vierailija
156/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin mielelläni muutaman kymppitonnin extraa omasta pussista jos saisin sillä hyvin hoidetun, asiallisen synnytyksen.

Normaalisti sujuneen sektionkaan todelliset kustannukset eivät taida olla kuin 10-17 tuhatta eli ei tarvitsisi edes niin paljon maksaa.

Elektiivisen sektion kustannukset 2.023 e, kiireellisen sektion 3.898 e, hätäsektion  5.158 e

Laskuri Paljonko sairaanhoito oikeasti maksaa?

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002887576.html

Keisarileikkaus,komplisoitunut

Hinta: 5 158.22 e

Keisarileikkaus,ei komplisoitunut

Hinta: 3 898.71 e

Keisarileikkaus, lyhyt hoito

Hinta: 2 023.98 e

Mitättömiä summia. On omituista, jos keisarinleikkauksia vastustetaan kustannussyistä, kun ei niitä kovin moni edes halua. Miksi heille ei soisi sitä, edes sitten omasta maksusta.

Vierailija
157/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, vuosi 2008 soitti ja haluaa tilastonsa heti takaisin.

Vierailija
158/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nk riskiryhmään kuuluva diabeteksen ja iän vuoksi. Lääkäri kävi huoneessa kaksi kertaa ja sanoi seuraavansa monitorista. Pääsin kiireelliseen sektioon ja kaikki meni hyvin ja terve vauva syntyi. 

Vierailija
159/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse synnytin aikoinaan Naistenklinikalla ja koska vauva joutui synnytyksen jälkeen teholle, päädyin itse komplikaatioita kokeneiden naisten joukkoon. Hurjia juttuja. Yhden naisen esikoisen käsi oli vaurioitunut synnytyksessä (pareesi). Oli nyt vaatinut sektiota sikiön suuren koon vuoksi. Arvaa saiko ja arvaa miten kävi synnytyksessä.

Toisella esikoinen oli vaikeasti vammainen ja asui laitoksessa. Nyt onneksi kaikki meni putkeen.

Miksi se toinen nainen oli komplikaatioita kokeneiden naisten joukossa, jos kerran kaikki oli mennyt putkeen?

Vierailija
160/195 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vain Suomessa sektio ei ole synnytys. Kannattaa mieluummin aiheuttaa lapselle aivovairio tai saada koko lapsi ja ehkä äiti hengiltä kuin tehdä paha sektio. 3 omaa kaveriani on melkein menettänyt oman tai lapsensa hengen, kun ei ole sektiota suostuttu tekemään ajoissa, vaan on viivytelty. Siitä kärkäs mielipiteeni.

Sektiovastaisuus on todella kummallista. Itselleni lääkärit puhuivat jo ennen raskautta, että mahdolliset lapset pitäisi saada suunnitellulla sektiolla terveysriskien takia. Sitten kun tulin raskaaksi, sain todella pitää pääni, että lääkäri suostui sektioon. Ihme touhua.

Mitä syitä? Halusit vaan mukavuussektion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan