Siis milloin päiväkodissa saa olla sairauslomalla? :0
Olen kesätöissä päiväkodissa ja ihmettelen tätä. Nyt on flunssakausi ja kaikki ovat kipeänä - lapset ja aikuiset.
Minua ohjeistettiin, että myös flunssaisena pitää tulla töihin. Myöskään lämmöstä ei saa jäädä kotiin, vaan pitää olla ihan kunnon (1-2 astetta vähintään) kuume ja lääkärintodistus, että saa jäädä kotiin.
Tätä perusteltiin sillä, että jos normaalisääntöjä noudatettaisiin niin kukaan ei olisi töissä, kun tiettyinä aikoina kaikki ovat koko ajan sairaana, koska aina hoidossa on joku flunssainen lapsi. Eräskin hoitaja on ollut puoli vuotta flunssassa, kun koko ajan tulee uusi pöpö eikä vanha ehdi parantumaan. :0
Ihan järkyttävää! Onko kaikkialla tälläistä? :(
Kommentit (23)
1-2 astetta vähintään? Siis 38 tai 39 astetta kuumetta vähintään?
Ruumiinlämpö ja sen vaihtelun nopeus on erilainen eri henkilöillä. Minulle kuume on aina noussut nopeasti ja korkealle. Toisaalta se on myös laskenut yhtä nopeasti. Sama ominaisuus minulla on ollut koko elämäni melkein 50 vuotta.
Kun sairastin lapsuudenrokot ja muut lasten sairaudet niin kuume nousi aina 40 + asteisiin. Kerran päädyin angiinan kanssa sairaalaan asti kun kuume oli yli 41, kävi melkein 42 asteessa. Antibiootin aloituksen jälkeen minulla oli seuraavana päivänä normaali lämpötila ja olo. Sairaalassa todettiin että edellisen päivän lääkärin ja heidän hoitajan mittareissa oli varmaan jotain vikaan. :-)
Nykyäänkin aikuisena lämpöni nousee tavallisessa flussassakin helposti 39 asteeseen ilman että olen hirveän sairas. Se myös laskee sitten nopeasti. Nuorena epäiltiin että huijaan koska paranin liian nopeasti. Minulla flunssat kestää noin kaksi päivää. Max. kolme päivää.
Terveenäkin ruumiinlämpöni vaihtelee vuorokauden ajan mukaan noin 0,8 astetta. Hikilenkillä tai hikijumpassa käynti nostaa ruumiinlämpöäni noin 1,0- 1,2 astetta hetkellisesti.
Ei semmoista työpaikkaa olekaan, josta ei voi olla pois lapsen sairauden takia. Jokaisella, ihan jokaisella työntekijällä on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen. Ja niissä perheissä, joissa molemmat vanhemmat ovat yksityisyrittäjiä, jotka ovat firmassaan korvaamattomia, hoidetaan tietenkin tukiverkostot kuntoon ennen kuin lapsi viedään päiväkotiin.