Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeputki ja työnhakuvelvollisuus

Vierailija
13.01.2026 |

Olen päässyt eläkeputkeen, ja eläkeikääni on n. 1,5 v. Olen tehnyt pitkän uran, josta minut irtisanottiin tuot  ja taloud syistä.

Työvoimapalveluiden siirron takia valtiolta kunnille minuun ei oltu yhteydessä melkein kahteen vuoteen. Toki seurasin avoimien työpaikkojen tilannetta, ja hain välillä työpaikkoja. 

Nyt haen kahta työpaikkaa/kk, lähinnä avoimilla hakemuksilla, joista raportoin.

Toivon kommentteja VAIN eläkeputkessa olevilta, minkälaista velvoitteita ja palvelua sinulla on työvoimavirkailijan kanssa. 3/2026 alusta lakiin tulee kiristyksiä, jos et mm hae paikkoja. Toki toimin sääntöjen mukaan.

Eläkeputki ja työnhakuvelvollisuus?

Vaihtoehdot

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole valikoituja keskusteluja. Välillä on toiveita, mutta vapaa foorumi kaikille.

Vierailija
2/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole eläkeputkessa, niin vaikea sitä on kommentoidakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ansiopäivärahan porrastus koske eläkeputkessa oleviakin. Tai ainakin uusia putkilaisia. Eli mm. että 2kk:den jälkeen raha määrä putoaa 80%:Iin alkuperäisestä.

Vierailija
4/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeputki = lisäpäivät eläkeikään asti.

Vierailija
5/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeputkea ei enää ole olemassakaan. Olet ihan vaan normaalisti työtön, kuten kaikki muutkin.

Vierailija
6/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on oikeutettu lisäpäiviin?
Oikeus riippuu syntymävuodesta ja iästä: 

Syntyneet 19571960: Oikeus, jos täyttää 61 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä.

Syntyneet 19611962: Oikeus, jos täyttää 62 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä.

Syntynyt 1963: Oikeus, jos täyttää 63 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä.

Syntynyt 1964: Oikeus, jos täyttää 64 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä.

Syntyneet 1965 tai myöhemmin: Ei oikeutta lisäpäiviin.

Vierailija
7/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella se eläkeputki voikin olla juuri kuten Ben sanoo...

Vierailija
8/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeputki lakkautettu aikoja sitten. Ihan keksitty kirjoitus.

Vierailija
9/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joshaet tai saat työttömyysturvaa, sinun pitää hakea kokoaikatyötä."

Tämä pätee myös silloin, kun työttömällä ei ole voimassa olevaa suunnitelmaa. Unohtuu ilmeisesti monelta..

Vierailija
10/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin raportoit ne?

Vierailija
11/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinulle voisi vastata, kun eläkeputkea ei enää ole kenelläkään muulla kuin sinulla?

Vierailija
12/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin eläkeputkessa ikäni puolesta, mutta lopetin työttömyyskorvauksen nostamisen kun noin vuoden jälkeen ensimmäisen kerran vaadittiin työhakemuksia 2 kpl. Paikkakunnallani ei ole koulutukseeni ja työkokemukseeni sopivia työpaikkoja enkä tässä iässä ole halukas muuttamaan enää työn perässä muutaman kerran elämäni aikana jo työpaikan perään muuttaneena. Minulla on täällä puoliso, lähipiiri, kiva asunto ja kesämökki. En halua tehdä toivottomia hakemuksia ja tulla jatkuvasti hylätyksi ja epäpäteväksi katsotuksi.

Nostan varhennettua eläkettä 50 %, minulla on säästöjä, ei velkaa eikä isoja kuluja. Puolisolla on eläke. Toimeen tullaan.

Vierailija
13/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin eläkeputkessa ikäni puolesta, mutta lopetin työttömyyskorvauksen nostamisen kun noin vuoden jälkeen ensimmäisen kerran vaadittiin työhakemuksia 2 kpl. Paikkakunnallani ei ole koulutukseeni ja työkokemukseeni sopivia työpaikkoja enkä tässä iässä ole halukas muuttamaan enää työn perässä muutaman kerran elämäni aikana jo työpaikan perään muuttaneena. Minulla on täällä puoliso, lähipiiri, kiva asunto ja kesämökki. En halua tehdä toivottomia hakemuksia ja tulla jatkuvasti hylätyksi ja epäpäteväksi katsotuksi.

Nostan varhennettua eläkettä 50 %, minulla on säästöjä, ei velkaa eikä isoja kuluja. Puolisolla on eläke. Toimeen tullaan.

"tässä iässä ole halukas muuttamaan enää työn perässä"

Ja meinasit, että tulet heti valituksi johonkin työhön? :D

Vierailija
14/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"tässä iässä ole halukas muuttamaan enää työn perässä"

Ja meinasit, että tulet heti valituksi johonkin työhön? :D

Kyllä se riski on olemassa koulutuksellani ja työhistorialla. Ja varsinainen ongelma on se, että yhtä paha mieli minulla olisi jos tulisin valituksi tai jos en tulisi. En halua elämänmuutosta mutta en halua myöskään tulla hylätyksi valinnassa. Joten parempi, että en hae töitä enkä sitten nosta myöskään työttömyyskorvausta. 

Vierailija
15/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joshaet tai saat työttömyysturvaa, sinun pitää hakea kokoaikatyötä."

Tämä pätee myös silloin, kun työttömällä ei ole voimassa olevaa suunnitelmaa. Unohtuu ilmeisesti monelta..

Eipä ne voi ketään estää hakemasta osa-aikatyötä eikä kukaan sitä valvo. Kellekään ei tarvitse raportoida, että hainpa nyt lähikaupasta 10 h/vk myyjän paikkaa. Sitten kun joku kysyy, voi sanoa hakevansa kokoaikaista. 

Vierailija
16/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuosta pitäisi tulla sanktioita, kun ei hae työtä vaikka on velvollisuus. Mitä tarkoitat sillä lopetit työttömyyskorvauksen nostamisen. Sen joko Kela maksaa tilillesi tai ei maksa. Jos sitä ei nosta niin se jää silti tilillesi. Vain Kela voi lopettaa sen maksamisen. Ulosmittaus voidaan tehdä takautuvastikin jos olet saanut sitä väärin perustein. Ei siis ehkä kannattaisi täälläkään huudella että ei suorita työnhaku velvollisuuttaan. Myös jo maksetut tuet voidaan laittaa perintään.

Vierailija
17/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuosta pitäisi tulla sanktioita, kun ei hae työtä vaikka on velvollisuus. Mitä tarkoitat sillä lopetit työttömyyskorvauksen nostamisen. 

Eiköhän ole aika selvää, että hän on ilmoittanut Kelalle ja työvoimaviranomaisille, ettei tarvitse enää maksaa, vaan pärjää ilmankin. 

Vierailija
18/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle lokakuussa 2025. Viimeisen vuoden aikana ei tullut mitään yhteydenottoa te/kunnalta. Lisäpäivä-ansiosidonnaisella olin. 2024 joulukuussa 4hakua.

Vierailija
19/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kk sitten työnhakusuunnitelmani päivitettin n. parin vuoden jälkeen. Työmarkkinatorin kautta kirjaan haetut paikat yms toimenpiteet omiin tietoihini. Minulle sanottiin puhelimessa ettei minuun ehditä olla yhteydessä 3 kk:,n jälkeen. Hyväksyin sen D:)

Vierailija
20/20 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuosta pitäisi tulla sanktioita, kun ei hae työtä vaikka on velvollisuus. Mitä tarkoitat sillä lopetit työttömyyskorvauksen nostamisen. 

Eiköhän ole aika selvää, että hän on ilmoittanut Kelalle ja työvoimaviranomaisille, ettei tarvitse enää maksaa, vaan pärjää ilmankin. 

Juuri näin. Netissä tein ilmoituksen ja asia oli sillä selvä, ei ole maksettu sen jälkeen enää työttömyyskorvausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä