Siis milloin päiväkodissa saa olla sairauslomalla? :0
Olen kesätöissä päiväkodissa ja ihmettelen tätä. Nyt on flunssakausi ja kaikki ovat kipeänä - lapset ja aikuiset.
Minua ohjeistettiin, että myös flunssaisena pitää tulla töihin. Myöskään lämmöstä ei saa jäädä kotiin, vaan pitää olla ihan kunnon (1-2 astetta vähintään) kuume ja lääkärintodistus, että saa jäädä kotiin.
Tätä perusteltiin sillä, että jos normaalisääntöjä noudatettaisiin niin kukaan ei olisi töissä, kun tiettyinä aikoina kaikki ovat koko ajan sairaana, koska aina hoidossa on joku flunssainen lapsi. Eräskin hoitaja on ollut puoli vuotta flunssassa, kun koko ajan tulee uusi pöpö eikä vanha ehdi parantumaan. :0
Ihan järkyttävää! Onko kaikkialla tälläistä? :(
Kommentit (23)
No tuollahan se flunssakierteessä saadaankin katkaistua!
Ei tosiaankaan ole kaikkialla samanlaista. Tietysti pienessä flunssassa pitää töihin mennä mut ei kuumeessa.
Ihan peruskauraa. Meillä kotiin saa jäädä jos on yli 38 kuumetta.
T. Päikyn täti
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuotahan se on. Ja sitten saadaan keuhkokuume.
Vanhemmat aina tuovat sairaat lapset hoitoon ja naureskelevat, että saavatpahan lapset pöpön nopeasti pois alta kun tarttuu. Kukaan ei ajattele sitä henkilökuntaa.
Aikuiset huolehtikoot omasta vastustuskyvystään. Ei normaali, terve ja hyvin liikkuva aikuinen saa mitään lasten flunssaa. Saa olla aika rapakunnossa.
Peiliin katsomisen paikka?
Minut pakotettiin joskus nuorena 38 asteen kuumeessa ja hirveässä flunssassa töihin. Ei kuulemma saa tuuraajaa niin lyhyellä varoitusajalla.
Olin ihan paskana, keuhkot olivat tulessa ja pysyin tolpillani vahvoilla särkylääkkeillä ja finrexinillä.
Seuraus:
Angiina.
Ei enää ikinä lasten pariin töihin.
Olisi tosiaan kiva jos vanhemmat ajattelisivat joskus myös sitä päiväkodin henkilökuntaa.
Eihän se lenssu lapsella tunnu melkein missään. Räkä poskella juostaan ja riekutaan kuin mitään ei olisikaan.
Aikuisella vähän eri juttu. Mitä enemmän ikää, sitä heikompaan kuntoon menee.
Kyllä meilläkin pitää olla vähintään se 38 kuumetta että saa jäädä pois. Tiedättekö miten vaikeaa on löytää parhaimmillaan tunnin varoajalla tuuraaja?
Tietysti sitten, jos hyvissä ajoin tietää tarvitsevansa lomaa ja vaihtaa vaikka vuorot, niin ihan eri asia.
On meitäkin, jotka ei tuoda sairasta lasta hoitoon, edes sellaista jolla on nuha ja yskä ja ehkä vähän lämpöä. Paljonpa sekään auttaa jos muita tuodaan kipeinä. Mutta sitten ollaan taas siinä, että onko kaikilla vaihtoehtoja, jos on tosiaan työpaikkoja, joilta ei voi olla pois.
Hyvä että edes jossain ollaan järkeviä tän asian suhteen! Flunssa ja pieni lämpö ei tosiaankaan ole syy olla pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
T. Päikyn täti
Kylläpä on epäreilua kun eri ihmisillä on erilaiset ruumiinlämmöt. Itsellä normilämpö on n. 34-35 astetta, 37-38 asteessa en pääsisi edes sängystä ylös.
Kuumeettomassa normiflunssassa lapsi on vaan pakko viedä päikkyyn, sillä sen takia ei voi olla töistä pois. Ne, joilla isovanhemmat ryntää apuun lapsen ensimmäisen aivastuksen jälkeen, eivät tätä asiaa ymmärrä.
Työnantaja ei voi antaa tuollaisia ohjeita, ne ovat lainvastaisia. Työnantajalla ei ole pätevyyttä antaa mittarilukeman perusteella diagnoosia työntekijän työkunnosta.
Jos olet sairas, mene työterveyslääkäriin ja hae sairauslomaa. Sijaisten järjestämisen helppous tai vaikeus ei ole työntekijän vastuulla. Tilanne ei ainakaan helpotu, jos työntekijät suostuvat painostuksen alla työskentelemään sairaana.
Pikkunuhan takia en itsekään ole poissa. Kuumetta minulle ei kuitenkaan nouse, ja saatan olla todella kipeä silti. Sairaana en mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Päikyn täti
Kylläpä on epäreilua kun eri ihmisillä on erilaiset ruumiinlämmöt. Itsellä normilämpö on n. 34-35 astetta, 37-38 asteessa en pääsisi edes sängystä ylös.
:D normilämpö 34 astetta. Tiesitkö että 34 alkaa olla hypotermian raja, jolloin mm. aivotoiminta hidastuu? Pitäisiköhän sun mennä lääkäriin...
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosiaan kiva jos vanhemmat ajattelisivat joskus myös sitä päiväkodin henkilökuntaa.
Eihän se lenssu lapsella tunnu melkein missään. Räkä poskella juostaan ja riekutaan kuin mitään ei olisikaan.
Aikuisella vähän eri juttu. Mitä enemmän ikää, sitä heikompaan kuntoon menee.
Olisi tosi kiva jos kaikki asiakkaat ajattelisi sitä hemkilökuntaa eikä tulisi häiritsemään meitä kun olemme töissä.
Missä vielä ajatellaan, että kuume olisi jokin sairauden mittari? Valmistuin sairaanhoitajaksi 1980-luvun alussa ja jo silloin tiedettiin, että esimerkiksi keuhkokuume voi olla kuumeeton. Ja että kuumetta voi olla, vaikka olisikin työkykyinen. Jos nivelreumaatikkona olisin jäänyt pois töistä aina, kun mulla lämpö on 38 tai yli, olisin ollut puolet työvuosistani sairaslomalla. Yleisvointi on se, joka määrittää, milloin on työkykyinen ja milloin ei.
Jos tuntuu, että ei sairauden vuoksi ole työkykyinen, mennään lääkäriin, lääkäri arvioi tilanteen ja tarvittaessa kirjoittaa sairaslomatodistuksen.
Niin ainakaan mitkään nuhaiset tai noroiset asiakkaat ei tartte tulla laivalle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että edes jossain ollaan järkeviä tän asian suhteen! Flunssa ja pieni lämpö ei tosiaankaan ole syy olla pois töistä.
Juuri näin! Vähän lintsaukselta haiskahtaa, jos nuhan takia jää kotiin.
No, onneksi en ole päiväkodissa töissä, kun tuolla kuumeperiaateelka en olisi ikinä sairas. Kerran elämäni aikana minulla on ollu tosi kovassa influenssassa kuumetta vähän yli 38. Viime talvena olin todella sairas ja menin lääkäriin. Sanoivat, että kun ei ole kuumetta, niin ei voi olla infektiota. Seuraavana päivänä olinkin sitten päivystyksessä, tulehdusarvot reilusti yli 200 ja vakava infektio päällä. Pitivät sairaalassa neljä päivää ja useampaa antibioottia suoneen koko ajan. Kuumetta mitattiin monta kertaa päivässä ja enimmillään se oli 37,5. Kyllä siinä lääkäritkin ihmetteli, että kuumeen pitäisi kyllä olla tuollaisessa taudissa yli 39. Onneksi ottivat verikokeet, kun muutenan olisin ollut ihan terve.
Eli olisi vissiin pitänyt töihin kuitenkin raahautua, jos päiväkodissa olisin töissä ollut? Milloinkohan nämä ns. työpaikkalääkärit tajuaa, ettei kaikille välttämättä edes nouse kuume.
Missä kaupungissa ap mahtaa olla töissä? Itse olen lastentarhanopettaja, ja kyllä jään pois töistä vatsataudissa tai jos on kamala flunssa ja vähän lämpöä. Ei mulle kuume nouse, mutta jos olo on kuin haudasta nousseella > työterveyteen ja passittavat kotiin sairauslomalle. Ovat AINA kirjoittaneet sairaslomaa eivätkä tuijottaneet kuumemittaria vaan sen sijaan yleiskuntoa ja muita oireita. Siinä petikunnossa en kyllä ole miettinyt miten sijaiset saadaan.
Sairastin viime talvena influenssan, mutta kuume oli silloinkin korkeimmillaan 38,2. Sain silti jälkitauteja ja sairasloma oli 2 viikkoa.
Yleensä sairastan vatsataudin kahden tai kolmen vuoden välein ja flunssan noin 1-2 kertaa vuodessa. Se on aika vähän, kun joka päivä pyyhkii vuotavia neniä ja ottaa aivastuksia vastaan. Silloin pysyn kotona lepäämässä. Pikkunuhassa menen toki töihin koska olo on virkeä.
Mä oletan että usein päiväkodin aikuisille muotoutuu aika hyvä vastustuskyky lasten flunssille. Oman lapsen hoitaja kolmen vuoden aikana ollut poissa kaksi päivää flunssan takia.
Jep. Tuotahan se on. Ja sitten saadaan keuhkokuume.
Vanhemmat aina tuovat sairaat lapset hoitoon ja naureskelevat, että saavatpahan lapset pöpön nopeasti pois alta kun tarttuu. Kukaan ei ajattele sitä henkilökuntaa.