Teini viikoksi kaverin mökille - mikä olisi sopiva korvaus vanhemmille?
Oma teinini lähtee viikoksi kaverin mökille kaverin perheen kanssa. Kun luvassa on täysihoito ja vastuu lapsesta, mikä olisi sopiva korvaus? Kivat eväät perheelle? 100€? Viinipullo ja suklaata vanhemmille?
Mitä mieltä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100e ? Siinähän on viikon ruuat koko porukalle.
Mitä ihmettä te oikein syötte? Meillä on 4 henkinen perhe ja kuukaudessa menee ruokaan se 500 - 600 euroa. Jos mökkeillään/ lomaillaan, niin yleensä syödään parempaa, joten rahaa menee vastaavasti vähän enemmän.
Toki en tiedä, miten isosta porukasta puhut. Toki 100 euroa on enemmän, kuin yksi teini oletusarvoisesti viikossa syö - paitsi jos esim. tarkoitus on grillata jotan parempaa lihaa ja teini on mallia 10 senttiä vuodessa kasvava jääkiekkoilija.
Mitä te syötte, jos noin vähällä selviätte? Esim. kuha maksaa jo noin 35-38 euroa kilo. Viikossa suositellaan kahta kalapäivää.
Oma teini oli just juhannuksen kaverin perheen mukana mökkeilemässä. Perheessä neljä lasta ja kahden vanhimman kaverit kutsuivat mukaan.
Kyselin etukäteen, että "mitä ollaan velkaa?" Mutta hekin sanoi ettei mitään, kunhan nyt vaan pääsee matkaan.
Nää neljä tyttöä sitten tekivät niin, että etukäteen sopivat nyyttärit ja ostivat herkkuja kaikille. Olivat leiponeet siellä mansikkakakun, siivonneet ja huolehtineet nuoremmista, pitäneet tanssit, kisoja, lautapelit yms.
Lapselle annoin taskurahaksi pari kymppiä, mutta toi sen "takasin".
Onhan tuossa matkatkin maksettavana yms, mutta olivat ehdottomia, ettei mitään tarvii tuoda. Itsestä se on aina vaivaannuttavaa laittaa lapsi toisen perheen matkaan, jos ei osallistu mitenkään..
No, kiva juhannus heillä oli ollut ja sieltä tuli jo uusi kutsu heinäkuun vikaksi viikoksi. Että olivat vanhemmatkin viihtyneet. Vanhemmat sano, että voisi samalla herkkukonseptilla jatkaa.. Hekin ymmärtävät, ettei kukaan halua lastaan tyhjin käsin laittaa matkaan.
Lisäksi vastavuoroisuudesta, meillä ei ole mökkiä, joten olen vienyt tyttöjä keikoille ja ensi viikolla lähtevät keskenään Korkeasaareen, niin eväät tehdään me ja tytär tarjoaa jätskit tms paikan päällä.
Helpompaa noin, että antaa rahaa niin teinit keskenään sopii maksuista ja tarjoamisista. Tasapuolisempaa.
Vanhemmat tuppaa nolostella ja kilpavarustelevan ;)
Minun lapsi meni kaverin mökille pe-su, he pyysivät 50€ ruokarahaa kun kysyin mitä tuo mukanaan.
Tarviiko mitään korvauksia???? Kyllä meidän lapsuudessa vierailtiin toisien luona ilman satasia tai herkkukoreja, helpotti jatkossakin vierailuja kun ei vanhempien tarvinnut miettiä onko just sillä hetkellä sitä vihreetä lompsassa tai ruveta jääkaappia mukaan tyhjentämään. Iso kiitos varmaan parempi. Toki voi ehdottaa vaikka sitten yhteistä iltaa joskus toisten perheiden kesken jossa tutustutaan paremmin tms..
Tuollainen summa rahaa voisi tuntua kyllä aika kiusalliselta, varsinkin jos ovat itse kutsuneet teinin mukaansa. Se voi myös nostaa heidän teininsä kynnystä tulla teille, jos heille tulee sellainen olo että rahaa pitää sitten heidänkin antaa.
Jos jotain haluat teinin mukaan pistää, niin minun mielestä pieni herkkukori/kesäkukka tms. on varmasti ihan kiva vieminen. Älä vedä herkkukorissakaan kuitenkaan ihan yli. Enkä ehkä itse käyttäisi tästäkään termiä "korvaus", vaan pikemmin tuliainen/lahja tms.
Jos jotakin korvausta haluat antaa lapsen mukana, niin mökkeilevänä perheen äitinä olisin iloinen esim. kertakäyttöastioista- ja aterimista, talouspaperista, kahvipaketista, keksipaketista, lasten nameista, viinipullosta, ym mökillä kuluvista asioista. 100e rahaa on iso summa ja voi aiheuttaa kiusaantuneisuutta vastaanottajassa, varsinkin kun he itse pyysivät lasta mukaan oman lapsen seuraksi.
Oikeasti kuinka moni aikuinen vie rahaa, kun kutsutaan kylään? Erittäin noloa ja isäntäperhe varmasti loukkaantuu. Tuliaiset on eri asia, mutta kutsuttuna on toivottu vieras ja näin sitten tulee myös yleensä vastakutsu.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi meni kaverin mökille pe-su, he pyysivät 50€ ruokarahaa kun kysyin mitä tuo mukanaan.
Oho, aika noloa. Ilmeisesti täysi moukkaperhe kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satanen on ihan ok ruokaraha antaa viikon ylläpidosta. Ei sen lisäksi tarvitse alkoholia ostaa.
Satanen yhden teinin ruuista??? No aika kalliit eväät pitää olla.
Satanen ainakin mun teinistä ei olisi yhtään liikaa, poika syö kuin hevonen! :)
Minä en missäään nimessä veisi mitään herkkukoria tai muuta syötävää: ihmisillä on niin erilainen maku, että tavarat saattavat jäädä nurkkiin pyörimään. Kertakäyttölautasiakaan en veisi, useimmiten mökeillä on käytössä astiat.
Selkeä tuliainen (kukka tms.) mökkeilevälle perheelle ja teinille mukaan karkkia, limsaa jne. jaettavaksi sen kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin mukaan kassin täynnä säilyvää syötävää ja juotavaa eli vaikka kahvia, keksiä, limsaa, sipsejä, ym ja opastus nuorelle, että osallistuu mökkihommiin ja siivoaa jälkensä.
En lukenut koko ketjua, mut musta tää oli paras ehdotus!
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakin korvausta haluat antaa lapsen mukana, niin mökkeilevänä perheen äitinä olisin iloinen esim. kertakäyttöastioista- ja aterimista, talouspaperista, kahvipaketista, keksipaketista, lasten nameista, viinipullosta, ym mökillä kuluvista asioista. 100e rahaa on iso summa ja voi aiheuttaa kiusaantuneisuutta vastaanottajassa, varsinkin kun he itse pyysivät lasta mukaan oman lapsen seuraksi.
Itteä taas riipis hermoa mikä vaan kertakäyttö astia tai talouspaperit yms turhan päiväinen krääsä.
Saanko arvata että kysyjä asuu ruuhkasuomessa, ainakin tuo rahan sotkeminen joka asiaan viittaa vahvasti siihen.
Komppaan useimpia: itse laittaisin mukaan ns. tuliaiskassin, johon säilyviä herkkuja, kahvia, keksejä, oliiveja, suklaata, limua, vichyä ja vaikkapa lautasliinapaketin ja muutaman kynttilän tai kesäkukan. Mielestäni oikein riittävä. Rahaa en antaisi.
Vietin itse teininä kesäisin vähintään viikon ystäväni mökillä ja äitini laittoi mut mutkattomasti matkaan tuollaisen kassin kanssa. Sitäkään ei kyllä isäntäväki odottanut.
Itsekään en mitään odottaisi, ehkä ainoastaan sen, että toisi mukanaan omat lakanat ja pyyhkeen.