Teini viikoksi kaverin mökille - mikä olisi sopiva korvaus vanhemmille?
Oma teinini lähtee viikoksi kaverin mökille kaverin perheen kanssa. Kun luvassa on täysihoito ja vastuu lapsesta, mikä olisi sopiva korvaus? Kivat eväät perheelle? 100€? Viinipullo ja suklaata vanhemmille?
Mitä mieltä?
Kommentit (54)
Älä nyt ihmeessä rahaa anna, olisi kiusallista ja noloa. Laita teinin mukaan vaikka joku kesäkukka + pientä herkkua teineille.
Meillä on aina välillä teinin kavereita mökillä mukana ja olisin todella kiusaantunut, jos teinin kaveri yrittäisi antaa rahaa tai jotain ruokaa. Limsa ja sipsi / karkki ok, sitä ne teinit vetävät, kun saavat kaverin yökylään ja niitä voisi sillä vieraalla olla mukana.
Teinin äitinä sanoisin, että jos pyytäisin jotain teiniämeidän teinin kaveriksi mökille, niin en odottaisi saavani mitään, ainakaan rahaa. Sun teinisi on menossa sinne seuralaiseksi, jotta se oma teini saadaan raahattua mukaan. Melkein olisivat sulle velkaa 😀
Laita mukaan jotain limsaa, keksiä tms. Se riittää kyllä.
Minusta 100e on aivan liikaa, itse en suostuisi ottamaan rahaa, jos olisin itse kutsunut. Noloa mielestäni. Herkkuja kaikille jaettavaksi on paljon sopivampaa, alkoholia en antaisi, jos en tiedä perheen suhtautumisesta siihen.
Mä laittasin pari kahvipakettia, vissyä, keksiä, sipsiä, muroja, kaakaoo yms perusruokaa ison pussillisen. Lisäksi voisin antaa vanhemmille vielä vaikka viinipullon ja suklaata.
Mä katsoisin ensi, mitä ne saa siellä tuhottua ja miettisin korvauksia vasta sitten... heheh.
Ei missään nimessä rahaa tai ruokakassia mukaan, äärimmäisen noloa.
Teinille mukaan sellaista "mässyä", mitä vetää kaverin kanssa (limsaa ja sipsiä) + hiukan rahaa sille teinille, jos lähtevät mökiltä jonnekin, jotta voi itse ostaa jäätelönsä tms.
Itsekin sanoisin että ennemmin herkkukori mukaan ja vanhemmille hyvää viiniä ja vaikka käsintehtyjä suklaita :) Joku lahjakorttikin käy. Kylmä raha on aina hieman kiusallista vastaanotettavaa, varsinkin tuollaisessa asiassa, eri asia jos olisi lahja.
Onko hänet siis kutsuttu mukaan?
Se kai tässä on olennaista. Ei meillä rahaa oteta vieraista, jotka on kutsuttu :)
Olisi suorastaan loukkaavaa, jos sellaista tarjottaisiin. Mutta, jos itse olette pyytäneet teinille "hoitoa", niin asia eri.
Jos me pyydettäisi tytön kaveri viikoksi mökille, tuntuisi tosi kiusalliselta ottaa rahaa vastaan. En ottaisi rahaa muiltakaan vierailta. Entäs jos pyytävät joskus viikonlopuksi, paljon sitten? 20 €?
Jos oma olisi menossa, antaisin mukaan rahaa, jos vaikka käyvät jossain niin voisi tarjota jätskit tms. Lisäksi saisi viedä jotain herkkua, mitä sitten keksittäisikään.
Me syödään mökillä grilliruokaa ja salaatteja, yksi ihminen lisää ei siinä paljon tunnu. Kivahan se vaan olisi.
Noi viini ehdotukset ovat huonoja, me ei esim. käytetä alkoholia ollenkaan, olisi täysin turha tuominen. Muutenkaan en pidä kovin fiksuna alkoholin ja lasten/nuorten yhteyttä, järjetöntä ehdottaa opelle lahjaksi viinaa (kuten keväällä tehtiin)!
Eri asia, jos aikuinen menee itse ja antaa viiniä tuliaiseksi.
Kiva tuliainen isännälle ja emännälle (ei alkoholia vaan esimerkiksi herkkukori ja keittiöpyyhkeet) plus kahvipaketti ja hieman kuluvaa ruokaa kuten leipäpussi, juustopaketti, makkaraa, limuja ja sipsejä. Ei tarvitse maksaa ruuista eikä viedä niin paljon kuin syö. On kutsuttu vieras.
Älä ole nolo ja aiheuta kiusallista tilannetta antamalla rahaa. Niinkuin jo sanottu, anna teinille mukaan jotain herkkuja ja vanhemmille vaikka joku kukka ja kahvia.
Tuntuisi jotenkin oudolta laittaa ruokarahaa mukaan, jos kerran lapsi on mukaan pyydetty. Saati sitten maksaa ylläpidosta jotain. Ei meidän mökillä ainakaan ole odotettu, että muiden lapset toisivat rahaa tai ruokaa mukanaan. Ei se yksi teini nyt kuitenkaan merkittävästi sitä budjettia muuta.
Jos nyt jotain on pakko antaa niin osta vaikkapä vähän kalliimpi viinipullo mukaan niin saavat vanhemmat sen sitten nauttia. Lapsille vaikkapa mukaan jotain herkkuja (sipsejä, limpsaa tms.).
Vierailija kirjoitti:
Kiva tuliainen isännälle ja emännälle (ei alkoholia vaan esimerkiksi herkkukori ja keittiöpyyhkeet) plus kahvipaketti ja hieman kuluvaa ruokaa kuten leipäpussi, juustopaketti, makkaraa, limuja ja sipsejä. Ei tarvitse maksaa ruuista eikä viedä niin paljon kuin syö. On kutsuttu vieras.
Ei kahvipakettia. Yleensä meille tuodaan jotain juhlamokkaa, jota ei juoda. Niitä tulee joka kesä joku 5 kappaletta ja päätyvät melko suoraan roskiin, kun vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satanen on ihan ok ruokaraha antaa viikon ylläpidosta. Ei sen lisäksi tarvitse alkoholia ostaa.
Satanen yhden teinin ruuista??? No aika kalliit eväät pitää olla.
No kyllä. Ajattelisin vuorokauteen sisältyvän noin viisi ruokailua. Kaksi lämmintä ateriaa, välipaloja, aamu- ja iltapalan, herkkujakin. Yleensä mökillä grillataan, syödään kalaa ja hieman parempaa ruokaa muutenkin. Sitten jos ajatellaan mahdolliset limsat, karkit ym. Satanen on mun mielestä realistinen. Jos haluaa nuukailla, niin 80e on myös ok. Viikko on pitkä aika ja siihen mahtuu monta ruokailua. Ja toki muitakin kuluja mökkireissulla on. Ehkä sitten jos teini syö kuin hiiri, laittaisin vähemmän rahaa.
Meillä on välillä ollut lapsen kavereita mukana mökillä. Joku on tuonut mukanaan ruokaa, joku antanut rahaa, joku tullut tyhjin käsin. Minulle kaikki ok.
Itse antaisin mukaan taskurahaa, jollavoi maksaa ostoksia lähikaupassa (herkkuja myös kaverille) tai ravintolassa oman annoksen, jos perhe käy ulkona syömässä. Tuliaiseksi voisi viedä jotain hyvin säilyvää esim oliiviöljyä tai Gourmet mansikkahilloa.
Sanoisin, ettei kohteliaisuudesta kannata maksaa ylimääräistä toisille. Vanhemmat nauttinevat enemmän oman teininsä viihtyvyydestä ja hyvästä mielestä kuin rahasta tai randomilla valitusta herkkukorista. Aina ei tarvitse olla antamassa enempää kuin vastavuoroisuutta ja tarkka kulusumma. Voinette kysyä mikä mahtaa olla bensakustannusten ja ruokakustannusten osa, jonka teininne käyttää - eli esimerkiksi kustannuksista neljäsosa, jos mökillä on neljä ihmistä. Tällä taktiikalla nuoret ja teinit toimivat, joten miksi eivät vanhemmatkin ?
- 22, siis vanhahko teini
Jos ei kyseessä ole vähävarainen perhe, niin ei rahaa. Etenkin jos ovat kieltäneet.
Mä laittaisin jonkun kivan kesäkukan mukaan ja teinille rahaa omiin herkkuihin. Nyt saa esim kivoja ampelleja. Lisäksi ehkä juuri muutaman karkki/sipsipussin voi ostaa jaettavaksi. Ja teinille kehoitus osallistua ruuanlaittoon, siivoamiseen, tiskaamiseen jne tai ainakin tarjoutua joka kohdassa auttamaan.
Kahvit yms on myös hankalia, moni on niissä aika merkkitietoinen. Meillä juodaan vain pavuista jauhettua, esimerkiksi.
Joskus sitten pyydätte heidän lapsensa jonnekin mukaan. Ei se tarvitse olla mökille, tarjoat vaikka Lintsin rannekkeen.
Vierailija kirjoitti:
100e ? Siinähän on viikon ruuat koko porukalle.
Mitä ihmettä te oikein syötte? Meillä on 4 henkinen perhe ja kuukaudessa menee ruokaan se 500 - 600 euroa. Jos mökkeillään/ lomaillaan, niin yleensä syödään parempaa, joten rahaa menee vastaavasti vähän enemmän.
Toki en tiedä, miten isosta porukasta puhut. Toki 100 euroa on enemmän, kuin yksi teini oletusarvoisesti viikossa syö - paitsi jos esim. tarkoitus on grillata jotan parempaa lihaa ja teini on mallia 10 senttiä vuodessa kasvava jääkiekkoilija.
Älä anna rahaa. Minusta ainakin tuntuisi kiusalliselta ottaa vastaan. Kassillinen evästä / herkkuja hyvä idea ja täysin riittävä. Lapsesi on kutsuttu mukaan.