Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvä suoli ja kuukautiset

Vierailija
26.06.2017 |

Mahtaako löytyä kohtalotovereita, joilla on ärtyvä suoli ja joilla oireet räjähtävät käsiin kuukautisten aikaan? Minulla ovat kuukautiset juuri loppumassa ja olen jotenkin järkyttynyt siitä, miten vaikeaa tällä kertaa taas oli.

Kärsin normaalistikin pahoista, kipeistä ilmavaivoista, ja vessassa saa muutenkin ravata usein. "Iso hätä" kolme kertaa päivässä on minulle hyvä päivä. Usein joutuu käymään useammin. Vatsanväänteet ovat myös tuttuja, oli vatsa sitten löysällä tai kovalla.

Nyt kuukautisten aikaan tuntui taas vaihteeksi siltä, kuin koko suolisto kramppaisi pitkiä aikoja kerralla. Kuin siellä jauhautuisi kiviä tai jotain. Olo oli epämukava koko ajan. Ja muutamaan otteeseen, kun vessaan oli mentävä, tuntui suolen liike niin pahalta ja kipeältä että pohdin siinä istuessani että kumpi tapahtuu ensin, oksennanko vai pyörrynkö. Tuo oikein paha kipu ei tunnu kuin ehkä 15-20 sekuntia kerrallaan, mutta ne ovat pitkiä sekunteja ne. Luoja miten sattui. Onneksi tuota ei tapahdu kuin kuukautisten aikaan, eikä silloinkaan aina.

Jos vaan tähän olisi jokin apu saatavilla. Olen vaatinut vuosien varrella tutkimuksia, ja oikeastaan kaikki muu on tehty paitsi tähystys alakautta, eivätkä lääkärit kai ole nähneet siihen tarvetta. Ei se hauskalta hommalta kuulostakaan. Ja oireeni ovat kyllä selvästi ärtyneen suoleen viittaavia, ei esim. Crohnin tautiin tai keliakiaan (joka on tietenkin suljettu pois).

Muita epäonnisia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ole päässyt tähystykseen? Käy terveyskeskuksessa ja pyydä lähete tähystykseen tai käy privaatilla.

Vierailija
2/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten aikaan ripuli ja viiltävät ja kramppimaiset kiputilat suolistossa ovat normaalia. Jos sulla muuten ei niitä ole, niin en usko sulla olevan IBS:sää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Been there done that!

Olen nyt 26 vee,ja mulla todettiin IBS joskus kaksikymppisenä, söin masennukseen mielialalääkkeittä n. 2 vuotta ja IBSin oireet hävisivät sen siliän tien. Olen nyt lopettanu lääkkeiden käytön eikä.oireet ole palanneet.

Muistan tuon ajan kun oikeen mikää ei pysynyt sisällä ja painoim 15 kg vähemmän kuin nyt enkä oikein käynyt missään.. IBShän on osittain "psyykkinen" vaiva kun reagoit kaikkeen vatsallasi. Muistan kivut ja jatkuvan närästylsen ja halusin vain kuolla.. Suosittelen lukemaan alan kirjallisuutta jossa käsitelään FODMAP ruokavaliota, siitä oli hän apua jos et mitään masennuslääkeitä halua alkaa syömään :)

Tsemppiä!

Vierailija
4/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole päässyt tähystykseen? Käy terveyskeskuksessa ja pyydä lähete tähystykseen tai käy privaatilla.

Suun kautta tehtävään tähystykseen pääsin muutama vuosi sitten suht helposti, mutta tutkimukset jäivät siihen. Pitivät niin selvänä, että ärtynyt suoli tämä on. Ja uskon siihen kyllä myös itse. Mm. oireiden paheneminen kuukautisten aikaan on käsittääkseni selkeä oire.

Kamala vaiva tämä kyllä on, sillä sitä ei oikeastaan voi parantaa, voi vain yrittää lievittää oireita. Ja ne oireet voivat olla yhtä invalidisoivia kuin muissa sairauksissa, joihin on kunnolliset apukeinot olemassa. Joten vähän väliinputoajaksi tässä välillä itsensä tuntee :( Normaalisti osaan kyllä elää oireideni kanssa, kyllä yli kymmenessä vuodessa jo jotain oppiikin, mutta näiden viime päivien kokemukset kyllä järkyttivät taas mieltä...

ap

Vierailija
5/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten aikaan ripuli ja viiltävät ja kramppimaiset kiputilat suolistossa ovat normaalia. Jos sulla muuten ei niitä ole, niin en usko sulla olevan IBS:sää.

Oireet ovat jatkuvasti riesana. Kuukautisten aikana vaan pahenevat. En muista että olisin kokenut ikinä muulloin kuin kuukautisten aikana sitä kipua, jonka aikana silmissä oikeasti mustenee.

ap

Vierailija
6/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, pystyn samastumaan suhun ap. Itellä ei IBS, mutta kuukautisten aikana sen oireisto, eikä todellakaan oo kivaa.

Vierailija
7/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

snnn kirjoitti:

Moi! Been there done that!

Olen nyt 26 vee,ja mulla todettiin IBS joskus kaksikymppisenä, söin masennukseen mielialalääkkeittä n. 2 vuotta ja IBSin oireet hävisivät sen siliän tien. Olen nyt lopettanu lääkkeiden käytön eikä.oireet ole palanneet.

Muistan tuon ajan kun oikeen mikää ei pysynyt sisällä ja painoim 15 kg vähemmän kuin nyt enkä oikein käynyt missään.. IBShän on osittain "psyykkinen" vaiva kun reagoit kaikkeen vatsallasi. Muistan kivut ja jatkuvan närästylsen ja halusin vain kuolla.. Suosittelen lukemaan alan kirjallisuutta jossa käsitelään FODMAP ruokavaliota, siitä oli hän apua jos et mitään masennuslääkeitä halua alkaa syömään :)

Tsemppiä!

Kiitos viestistä! En tosiaan haluaisi masennuslääkkeisiin turvautua. Se on totta, että mieliala vaikuttaa tähän vaivaan. Onhan se "hienoa", kun oireet pahenevat juuri silloin kun pitäisi vaikka pitää esitelmä yleisön edessä tai tehdä jotain muuta mikä jännittää! Mutta mahtavaa kun sinä pääsit ongelmasta eroon :)

ap

Vierailija
8/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko endometrioosi poissuljettu?

Vierailija
9/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis ei ilmeisesti kun vaatii tähystyksen. Kantsii gynen kanssa myös jutella.

Vierailija
10/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tulin ehdottamaan. Endo voi oireilla suolenkin "kautta".

Vierailija
11/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen herkkävatsainen ja lisäksi minulla on diagnosoitu endometrioosi. Pesäkkeitä on suolistonkin pinnalla, ja ne aiheuttaa minulle kovia ulostuskipuja varsinkin peräsuolen seudulla. Muutenkin ilmavaivat sattuu kuukautisten aikaan aivan järkyttävän paljon.

Vierailija
12/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis ei ilmeisesti kun vaatii tähystyksen. Kantsii gynen kanssa myös jutella.

Ei ole suljettu pois, en ole edes kuullut kenenkään ehdottavan että endometrioosi voisi aiheuttaa tällaisia oireita. Siis ilmavaivoja, vuorotellen löysää ja kovaa vatsaa ja kaikenlaisia kipuja? Hyvällä ystävälläni on endometrioosi. Emme ole asiasta koskaan enempää puhuneet mutta olen ymmärtänyt että lähinnä kuukautiskipujen määrään se vaikuttaisi.

Gynekologit eivät ole tavallisissa tarkastuksissa (sisältäen mm. kierukan ultrauksen) myöskään epäilleet endometrioosia.

ap

Vierailija
13/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS pahenee kuukautisten aikana todella paljon, itselläni vaivaan liittyy vielä paha refluksi ja elämä on helvettiä ollut sen vuoksi.

Se mikä mulla on auttanut, ei ole vh tai fodmap, vaan vähärasvainen ja kuitupitoinen ruokavalio. Paljon täysjyväviljaa, kasviksia ja hedelmiä. Tällainen ruokavalio pistää suolistobakteerit kuntoon ja auttaa tosi hyvin! Lisäksi vielä päälle kannattaa ottaa kuureina probiootteja.

Pahin oireiden pahentaja on alkoholi ja sitä en pysty juuri ollenkaan enää juomaan, tai menee vatsa pariksi päiväksi ihan sekaisin. Lasi viiniä silloin tällöin ok, muut alkoholijuomat ei missään nimessä. Vältän myös sokeria ja hiilihappojuomia, koska olen huomannut sen myös auttavan.

Vierailija
14/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Kivut ei ole noin kovia, mutta tuntemukset koko ajan hyvin epämiellyttävät. Ilmavaivoja, ripulia, ummetusta ja koko suolisto tuntuu todella ärtyneeltä, kuin koko vatsan seudulla kuplisi ja närästäisi. Niin ja ulostan pitkin päivää limaa, pieraista ei edes uskalla.

Diagnoosin olen tehnyt itse, lääkärissä en ole käynyt. Vuosia sama vaiva ollut, oikeastaan niin kauan kuin muistan. Ja oireet täsmäävät ärtyneeseen suoleen.

Ruokavaliosta on pitänyt jättää ainakin ruis, omenat, viinirypäleet, avokado, pähkinät, vesimeloni, sienet....se vähän auttaa.

Vierailija
15/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on colitis ulcerosa, eli paksusuolen krooninen tulehdus. Sairaus on lääkkeillä hyvin hallinnassa, mutta kuukautisten aikana vatsanväänteet ovat rajut ja joudun käymään isommalla hädällä etenkin ensimmäisenä vuotopäivänä useaan otteeseen.

Englanniksi googletellessani olen löytänyt paljon kohtalotovereita. Ilmeisesti ilmiön syy on sekä hormonaalinen että toiminnallinen (alavatsan krampit haittaavat äkäistä suoltakin). Itse en tiedä helpotuskeinoista sen kummemmin, kuumavesipullo vatsalle ja kävelylenkki auttavat (juoksemaan ei kannata lähteä, ellei halua kyykkiä kohta pusikossa).

Minulle on tehty paksusuolen tähystys kolmesti (kuuluu seurantaan) ja oikealla esilääkityksellä toimenpide itsessään on todella helppo. Ilman sitä toki huusin kuin syötävä, ekalla kerralla YTHS:llä, josta puuttuivat suonensisäiset koktailit. Pahinta on tyhjennys, mutta sen olet ehkä jo joutunut kokemaan? Monella ärtyneeseen suoleen auttaa ruokavaliohoito, mutta yhtä totuutta siinä asiassa ei ole, pakko kokeilla itselle. Esim. vehnän, rukiin, raakojen juuresten ja sipulin, papujen, maitotuotteiden, kivellisten(etenkin kuvattujen) hedelmien pois jättämistä voi yksi kerrallaan kokeilla.

Vierailija
16/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla endometrioosipesäkkeitä löytyi ihan peräsuolen kautta tunnustelemallakin. (Ja kohdunkaulalta myös ilman tähystystä)

Vierailija
17/17 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika ravintoterapeutille, ruokavalio on tarkka, jos haluaa oireista mahdollisimman hyvin eroon. Mielialalääkityksestä on yleensä hyötyä, kannattaa edes kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi