Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet, jos joku vaihtaa etunimensä?

Vierailija
26.06.2017 |

Kerro

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut sekä etu- että sukunimeni, itselleni ja lapselleni.

Otin kaukaa suvusta nimen, jonka käyttönottoon vaadittiin lupa ja lupamaksua. Avioeron jälkeen ei ollut mitään syytä roikottaa ex-miehen sukunimeä minulla tai lapsella.

Sukuni nimi oli aika erikoinen ja vanhanaikainen, ex-miehen nimi oli tavis-Virtanen,

nyt minun ja lapsen nimi on vähän erikoinen, mutta kauniimpi ja lyhyempi.

Etunimiksi otin kauniit skandinaaviset nimet. Entiset nimet ovat kyllä edelleen mukana.

En ymmärrä happamia fatalisteja,

joiden mielestä kerran 1800-luvulla talon tai luonnon mukaan keksitty nimi olisi ikuinen leima,

jota on syytä kantaa loppuikänsä,

oli se miellyttävä tai ei.

Nimenvaihtajalla on muka "kriisi" tai hän pakenee jotain.

Nomen est omen.

Luova ihminen tekee itselleen omannäköisensä elämän - ja siihen sopivan nimen.

Halukkaat voivat pitää laamannin vuonna 1812 määräämää Korhosta vaikka koko ikänsä,

ja kostaa

tällä kolholla nimellä kaikkia seuraaviakin polvia. Pakko ei ole.

"Ensimmäinen sukunimilaki säädettiin Suomessa 1920. Siinä määrättiin sukunimi pakolliseksi, joskin sukunimen käyttö oli yleistynyt jo 1800-luvun loppupuolella."

Eli ei ihan noinkaan vanha juttu. Omakin sukunimeni on vaihdettu joskus tuolloin 1900-luvun alussa.

Lisäksi sitten nimien suomalaistaminen 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nimien_suomalaistaminen

J. V. Snellmanin syntymän satavuotispäivän yhteydessä vuonna 1906 kirjailija Johannes Linnankoski kehotti suomalaistamaan vierasperäiset sukunimet. Toukokuun 12. päivänä 1906 julkaistussa Suomalaisen Virallisen Lehden lisälehdessä noin 24 800 henkilöä ilmoitti suomalaistaneensa nimensä.[1] Samana päivänä perustettiin myös Suomalaisuuden liitto.[2] Kaikkiaan vuosien 1906 ja 1907 aikana noin 70 000 suomalaista suomensi sukunimensä.[3]

Itse lueskelin noita virallisen lehden ilmoituksia hiljattain, netistä löytyy arkisto.

Vierailija
22/22 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motiiveja nimenvaihtoon voi olla monia. Jos vaihtaa vain "hienommaksi", niin se on musta pöllöä. Mutta jos nimellä on historiaa ja itselle merkitystä, niin juttu on toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän