Onko AMK:n käynyt mielestänne enemmän duunari vai akateeminen?
Kumpaan ryhmään AMK-koulutetut samaistuvat enemmän?
Kommentit (60)
Työelämässä amk ja yliopiston käynyt on samalla viivalla.
Nämä kisaavat samoista paikoista ja vain näytöt ratkaisevat kumpi ylenee ja mitä palkkaa tienataan.
Akateemisia ovat yliopistokoulutetut. Duunareita ovat duunarihommia tekevät koulutuksesta riippumatta. Yliopistoistakin valmistutaan duunareiksi.
Oma AMK:n opinnäytetyö oli tutkimus ja silloinen yliopettaja sanoi, että sen olisi voinut palauttaa myös graduna. Olin lueskellut paljon graduja sitä tehdessäni ja meillä kuului opintoihin tutkimusmenetelmiä, tiedonhaun opiskelua ja tiedon luotettavuuden arviointia, projekityöskentelyä jne.
En koe olevani akateemisesti koulutettu, mutta meidän AMK oli harjoitteluita lukuunottamatta melko teoreettistä opiskelua, mikä ihmetytti silloin aikoinaan koska valmistuimme kuitenkin melko käytännönläheiseen ammattiin. Mutta pointtini on lähinnä se, että opintoastetta ei ole muutettu siltään korkeakouluksi, vaan kyllä niitä opintoja on muutettu nimeään vastaavaksi.
AMK:n ja yliopiston ero näkyy parhaiten siinä, että AMK:ssa koulutetaan ihmisiä työelämän tarpeisiin ja yliopistolla ylipäätänsä jonkun tietyn tieteenalan "tarpeisiin", eikä niinkään työelämää ajatellen.
No ovatko esim. merkonomit, datanomit, matkailuvirkailijat, kuva-artesaanit, media-assistentit ym. duunareita? Ovat käyneet amiksen, mutta harvemmin tekevät mitään fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännönläheinen korkeakoulutettu.
Olen koneinsinööri AMK ja voin kertoa, ettei koulutuksessa ollut mitään käytännönläheistä. Joku hydrauliikan ohjausjärjestelmä rakennettiin. Ei muuta. Tähän meni pari tuntia.
Usein toimihenkilöitä.
Se menee niin, että duunari tai toimihenkilö, ja akateeminen voi olla noista kumpaa vain.
Minulla on sekä yliopistotutkinto että AMK-tutkinto. Tuo tarkoittaa kohdallani sitä, että olen kouluttautunut kahdelle täysin eri alalle.
Teen töitä molemmissa. Toista päivätyönä ja toista yrittäjänä.
Milloinkaan minulle ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa minun olisi pitänyt kertoa että olen akateeminen ja sen lisäksi suorittanut AMK-tutkinnon.
Ei tosielämässä aloittajan kysymyksiä mieti kukaan. Herätkää pölhöt ja menkää pyrkikää niihin kouluihin. Mukavaahan se opiskelu on. Sekä yliopistossa että AMK:ssa. :)
Eikös AMK perustettu suunnilleen samoihin aikoihin, kun ammattikoulut muutettiin kaikki kolmevuotisiksi, jotta niistäkin saisi yleisen jatko-opintokelpoisuuden? Käytännössä vanha opistoaste siis, nimeä ja koulutuksen sisältöä muutettiin, jotta maahan saataisiin mahdollisimman paljon korkeasti koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
No ovatko esim. merkonomit, datanomit, matkailuvirkailijat, kuva-artesaanit, media-assistentit ym. duunareita? Ovat käyneet amiksen, mutta harvemmin tekevät mitään fyysistä työtä.
Ovat valkokaulustyöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kisaavat samoista paikoista ja vain näytöt ratkaisevat kumpi ylenee ja mitä palkkaa tienataan.
Riippuu kyllä ihan alasta ja työpaikasta. Yksityisellä sektorilla näin usein on, julkisella puolella harvemmin. Toisaalta taas esim. lääkärit ja sairaanhoitajat eivät mitenkään voi kilpailla samoista paikoista.
Olen amk, mutta en samaistu duunareihin enkä kyllä oikein akateemisiinkaan. Teen samaa työtä kuin kollega, joka on maisteri. Työmme on asiantuntijatyötä ja liksa alkaa kutosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat valkokaulustyöntekijöitä.
Huomannut ennenkin, että täällä ei tunneta tätä sanaa. Ei ole niin että on joko tai kun on välimuotojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kisaavat samoista paikoista ja vain näytöt ratkaisevat kumpi ylenee ja mitä palkkaa tienataan.Riippuu kyllä ihan alasta ja työpaikasta. Yksityisellä sektorilla näin usein on, julkisella puolella harvemmin. Toisaalta taas esim. lääkärit ja sairaanhoitajat eivät mitenkään voi kilpailla samoista paikoista.
DI ja Insinööri AMK on taas täysin samoista tehtävistä kamppailevia. Voisin kuvitella, että tradenomilla ja sosiaalipuolen koulutuksiin pätee sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen viittaa korkeakouluun, nimenomaan yliopistomaailmaan. Amk ei ole korkeakoulu, vaikka kovasti yrittävätkin sitä olla, "maisterin"tutkintoineen ja University of Applied Sciences -nimityksineen. Entinen opistoaste fiinillä nimityksellä. (Kyllä, olen akateeminen - ja olin vuosikausia akateeminen duunari ja viihdyin työssäni tosi hyvin. Sopiva yhdistelmä opintoja ja käytännön työtä. Mielelläni tekisin tuota työtä edelleenkin.)
Suomalainen AMK pohjainen koulutus vertautuu suoraan eurooppalaisten yliopistojen bachelor tutkintoon, tästä johtuu myös university of applied sciences nimitys. Suomalaisella amk tutkinnolla voit näin suorittaa master degreen vaikkapa saksassa.
lastentarhanopettaja on akateeminen ;)
Vierailija kirjoitti:
lastentarhanopettaja on akateeminen ;)
Kyllä. Niillä on korkeakoulututkinto. Lastenhoitajalla ei ole.
Ovatko päiväkodeissa työskentelevät kaikki naiset lastentarhanopettajia?
Tosiaan, mitä ihmeen merkitystä sillä on? Tärkeintä on tehdä sellaista työtä, mistä pitää.
Valkokaulustyöntekijöitä.