Vihkisormusbudjetti
Kertokaa millaisen (tai linkittäkää) vihkisormuksen olette hankkineet :) mitä maksoi? Mikä on hyvä budjetti?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan halvin mahdollinen kihlasormus, keltakultainen ja maksoi jotain 40 e. Nyt pitäisi sille etsiä vihki.. en vaan millään meinaa löytää, vaikka monia olen kokeillut. Enemmän miellyttää valkokulta. Ostanko siis "ei niin miellyttävän keltakultaisen" vai kaksi valkokultaista? (Yksikin voisi olla ok, mutta tykkään siroista,;joten näyttäisi vain kihlalle..) lähteehän siitä se tunnearvo jos uuden "kihlankin" ostaa. Mutta onko se parempi, kuin katsella epämiellyttävää sormusta loppuelämä?
Voisitko ostaa kaksi rivisormusta kihlan ympärille?
Niin tietty sekin.. jotenkin olisi kiva, että olisi kaksi ja samaa väriä. Pitää vielä miettiä ja kokeilla jos löytyisi hyvä.
Mun kihlasormus oli 120mk ja vihkisormus 680mk. Hyvin ovat tehtävänsä täyttäneet yli 30 vuotta. Vihkisormukseen on vaihdettu yksi kivi.
Mulla tämä https://www.kultatahti.fi/tuote/sandberg-kassiopeia-ii-timanttisormus-k…, ostettu käytettynä hintaan 150 € (kaiverrusten poishiominen, uusien laitto + puhdistus n. 60 €)
240 euroa.
Kultaa, platinaa ja kolme timanttia. Tämäntapainen:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0672/4559/products/0330-vintage-trilo…
Sormukseni on 1930-lukulaista vintagea ja ostin sen käytettyjen korujen liikkeestä. Minulla ei ollut varsinaista budjettia kun en ollut ajatellut hankkia sormusta ollenkaan, mutta sitten näin tämän.
Vanhanaikaisen täti-ihmisen kysymys: Hankkivatko morsiamet nykyään itse vihkisormuksensa, kun ap:kin budjettia kyselee. Ennen sormuksen hankki sulhanen. Fiksu mies pani muistiin kihlanostoreissulta tulevan vaimonsa sormuksen koon. Useinhan se vihkisormus oli samanlainen kapea sileä sormus kuin kihlasormuskin, mitä nyt joku paremmissa varoissa oleva saattoi hankkia pienellä timantilla koristetun renkaan. Sellaisia kananmunanpuolikkaan kokoisia timantteja ei täti-ihmisen nuoruudessa näkynyt kuin elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaisen täti-ihmisen kysymys: Hankkivatko morsiamet nykyään itse vihkisormuksensa, kun ap:kin budjettia kyselee. Ennen sormuksen hankki sulhanen. Fiksu mies pani muistiin kihlanostoreissulta tulevan vaimonsa sormuksen koon. Useinhan se vihkisormus oli samanlainen kapea sileä sormus kuin kihlasormuskin, mitä nyt joku paremmissa varoissa oleva saattoi hankkia pienellä timantilla koristetun renkaan. Sellaisia kananmunanpuolikkaan kokoisia timantteja ei täti-ihmisen nuoruudessa näkynyt kuin elokuvissa.
Meillä ainakin oli jo vuosikausia ollut yhteinen talous ja yhteiset rahat ennen häitä. Kihlan mies osti kun kosi (ilman timantteja oleva) mutta vihkin valkkasin itse (ja taisin omalta tililtä rahatkin nostaa).
Ennen myös morsiammen vanhemmat maksoivat häät, jouluna oli lunta ja juhannuksena aurinkoa. Ei ihan enää päde nuo vanhaan aikaan-tottumukset :)
Matskunhan ei tarvitse olla kultaa tai muutakaan jalometallia. Titaani, teräs tai tungsten on kestävää ja edullista suhteessa kokoon ja painoon - sitten voi panostaa kiviin vähän enemmän, jos haluaa.
Tokihan teräs naarmuuntuu ja samenee, kannattaa siis harkita hiottua tai taottua.
Minä ostin sormukseni itse, maksoin muistaakseni vanhoilla syntymäpäivälahjarahoilla. Ei ollut puhettakaan muusta, hoidin asian itse. Sormus oli vähän ylimääräinen hankinta, löysin sen viikkoa ennen vihkimistä ja ostin kun tykkäsin siitä niin etten halunnut jättää ostamatta.
-65
En muista oliko hintaa edes mietitty etukäteen. Katseltiin mikä näyttää kivalta ja valitsin sellaisen, missä oli sinisafiireja ja timantteja. Tykkäsin siitä kovasti. Mies sanoi, että voisi ostaa kalliimmankin, mutta ei minulla ollut sellaiseen tarvetta kun olin löytänyt itselleni mieluisan sormuksen. Silloin oli vielä markat enkä tarkkaan muista mitä sormus maksoi, jotain 2000 markan paikkeilla se oli.
Tulin raskaaksi pian naimisiinmenon jälkeen ja loppuraskaudesta en sormusta pystynyt enää käyttämään. Raskauden jälkeen olin tosi pitkään lihava, enkä voinut käyttää sormusta ollenkaan. Joskus vuonna 2007 laihdutettiin miehen kanssa yhdessä ja silloin pääsin taas sormusta käyttämään. Sitten taas lihoin ja sormus joutui paitsioon. Tässä 17 vuoden aikana olen ehkä kahden vuoden ajan yhteensä voinut sormusta pitää.
Jos aiotte hankkia kalliin sormuksen, niin tehkää samalla vakaa päätös, että ikinä ette päästä itseänne lihomaan!
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen talous, yhteiset rahat, yhteinen asuntolaina, yhteiset lapset jne. Sormuksenkin hankimme yhdessä. :)
Ap
Heippa!
Oma vihkisormukseni maksoi 1500€ ja kihlasormus oli sama.
Noin 4000e mutta saatiin alennuksella eli noin 3000e. Valkokultainen alianssi eli kokonaan timantteja ympärillä. Ei mitään suuria muttei minejäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun vihkisormus maksoi 4000 euroa viitisen vuotta sitten. Teetettiin kultasepällä kun en löytänyt mieluisaa liikkeistä.
Tuolloin tuon summan pystyikin laittamaan sormukseen mutta nykyään siihen ei kyllä olisi enää varaa. Vieläkin laitan sormuksen aamuisin sormeeni ilolla!
Mulla aika sama tarina. Löydettiin kotimaiselta valmistajalta ihana sormus, joka ei kuitenkaan istunut hyvin kihlasormuksen kanssa. Teetätettiin sitten sama sormus hieman erilaisella rungolla ja käännettiin kivet toisin päin, niin sopi (saman valmistajan) kihlasormuksen kanssa yhteen. Sormus maksoi saman 5400 €, vaikka meille tehtiin ihan oma uniikki versio. Kivet ja työhän niissä sormuksissa maksaa. En ole päivääkään katunut, eikä tuo raha silloisessa elämäntilanteessa ollut edes kova hinta. Nykyään ei tuohon olisi varaakaan, kun on tullut lapsia ja talo, ja tuntuu noita rahareikiä löytyvän.
Mulla on valkokultainen hyvin yksinkertainen rivitimanttisormus, jossa 7 pikkutimanttia. Alkuperäinen hinta oli noin 500€ mutta liikkeessä sattui olemaan silloin kaikki tuotteet -20%. Tällaiset tarjoukset kannattaa aina hyödyntää ja muistaa että esim opiskelijakortilla saa joistain kultasepänliikkeistä alennusta. Ota vaikka joku opiskeleva kaveri tai sukulainen mukaan ostoksille :) Itselleni tuo 500€ oli hinta jonka maksimissaan olin valmis budjetoimaan sormukseen. Kun esikoinen syntyi, hankimme hänen kunniaksi toisen valkokultaisen n.600€ sormuksen, jossa monia pieniä timantteja ja yksi isompi. Vihki sopii täydellisesti yhteen sen kanssa. Kihlaa en enää käytä kuin juhlissa, muuten olisi nimettömällä tukalat oltavat kolmen sormuksen kanssa. :)
Pienet timantit eivät kyllä juurikaan maksa. Minun kapea sormukseni 11 0,01ct timantilla maksoi vähemmän kuin miehen paksu sormus ilman timantteja.