Kumpi kivempi kaupunki; Jyväskylä vai Kuopio? Perustelut!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on käsittämättömän pieni paikkakunta. Olen asunut täällä muutaman vuoden, ja tämä on pieni kylä. Kuopiosta en tiedä mitään, mutta luulen että Suomessa on vain pari kaupunkia tai mahdollisesti vain yksi. Tällainen paikka, jossa keskusta on yksi kävelykatu ei oikein ole kaupunki.
Kuule käypä Kiinassa, Pakistanissa tai Intiassa niin alat tietämään millainen on oikeasti iso kaupunki. Suomen mestat on just sopivan kokoisia, joista modernikin ihminen löytää ihan kaiken tarvitsemansa.
Jep, aina huvittaa kun Suomen kokoisessa maassa joku keulii kaupungin koolla. Mutta jos se on siitä kiinni, niin Jyväskylä on kuitenkin Suomen top kympissä kokonsa puolesta, joten kyllä sen suomalaiseksi kaupungiksi voi aika heittämällä laskea.
Jyväskylä on kasvanut nopeasti tällä vuosituhannella. Keskustaan rakennetaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on käsittämättömän pieni paikkakunta. Olen asunut täällä muutaman vuoden, ja tämä on pieni kylä. Kuopiosta en tiedä mitään, mutta luulen että Suomessa on vain pari kaupunkia tai mahdollisesti vain yksi. Tällainen paikka, jossa keskusta on yksi kävelykatu ei oikein ole kaupunki.
Oikeastaanhan Jyväskylä on kokoelma pikkukaupunkeja jotka erottaa vesistö tai mäet. Kuokkala, Keskusta,Keltinmäki, Seppälä jne. Ei yhtenäistä infrastruktuuria paikkojen välillä. Ehkä jotain omakotitaloaluetta hiukan.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi tollo karannut karsinasta.
En ole puolueeton, mutta ex-jyväskyläläisenä kannatan synnyinkaupunkiani. Kaunista mäkistä maisemaa, järviä ja hyviä pyöräteitä löytyy. Ei Kuopiokaan hullumpi olen, olen käynyt joitakin kertoja. Olen tottunut mäkiin ja nykyinen asunkaupunkini Joensuu tuntuu enimmäkseen liian lättänältä. Jyväskyläläiset ovat mielestäni perusmukavia, kuten joku sanoikin, antavat toisilleen tilaa. Täällä Itä-Suomessa puhutaan enemmän, niin hyvässä kuin pahassa. Ei tunnu Jyväskylä pieneltä kaupungilta Joensuuhun verrattuna. Muuttaisin Jyväskylään, jos en kokisi haluavani asua lähellä n. parikymppisiä lapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiosta pääsee veneellä maailman merille. Jyväskylästä ei. Siksi Kuopio.
Millekäs merille sinä Kuopiosta pääset? Taitaa Saimaalle viimeistään matka pysähtyä. Jyväskylästä pääsee Päijänteelle, eli suunnilleen yhtä kauas merestä tyssää matka molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassakaan en ole käynyt, mutta mitä tiedän ja mielikuvien perusteella: Jyväskylä: Kauniit maisemat järvi-suomessa, yliopistokaupunki. Kuopio: Kämäinen peräkylä ties missä, syödään kala kukkoja ja suomen paskin lähiökin löytyy.
Jyväskylän keskusta on yksi Suomen väkivaltaisimpia paikkoja. Varmaan pienuuden vuoksi, kaikki ihmiset kasautuu kännissä 200 neliömetrin säteelle.
Lähde?
Vaikka niitä baareja taisi kyllä olla meillä tosi paljon suhteutettuna kaupungin kokoon ja kävelykadun varrella on varmaan puolet keskustan baareista, joten voi tuo olla tottakin.
Niin kuin joku jo aikaisemmin mainitsikin, niin Kuopiossa on joka suuntaan ylämäki. Sitä äkkiseltään voisi luulla, että jos on ylämäkiä, niin takaisin tullessa olisi alamäkiä, mutta ei se tunnu siltä. On vain ylämäkeä. Lisäksi täällä tosiaan on tuo liikennekulttuuri aika pelottava. Täällä esim. suojatie ei todellakaan ole suojatie. Että jos tänne muuttaa, niin tarkkana pitää olla. Jos Kuopiossa joku antaa tietä suojatietä ylittävälle, niin se on melko varmasti joku ulkopaikkakuntalainen, joka ei tiedä, miten täällä Kuopiossa kuuluu ajaa. Toisaalta kuopiolaiset ovat aika rentoja ja lepposia, mutta täytyy myöntää, että kylläkin vähän sellaisia maalaisjuntteja (vaikka ei siinä mitään pahaa ole). Kivaa Kuopiossa on nuo vesistöt, ne on ihan nättejä.
Jyväskylässä kävin paljon lapsena ja olen aina tykännyt. En osaa sen kummemmin sanoa, kun siitäkin on aikaa, kun viimeksi siellä vietin aikaa, mutta minulle vain on jäänyt sellainen tunne, että se on mukava kaupunki. Ja paremmat kulkuyhteydetkin sieltä on joka puolelle Suomea. Toisaalta Jyväskylässä kukaan ei puhu varsinaisesti millään vahvalla murteella, joten jos murteista tykkää, niin kannattaa tulla sitten tänne Kuopijjoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaanhan Jyväskylä on kokoelma pikkukaupunkeja jotka erottaa vesistö tai mäet. Kuokkala, Keskusta,Keltinmäki, Seppälä jne. Ei yhtenäistä infrastruktuuria paikkojen välillä. Ehkä jotain omakotitaloaluetta hiukan.
Tuo pätee tässä maassa jokaisen kaupunkiin. Tamperehan ei joskus kelvannut EU:lle kauupungiksi, koska alueet ovat liian irrallaan ja kaukana toisistaan. Tietysti tilanne varmaan on molemmissa paikoissa vuosien varrella muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassakaan en ole käynyt, mutta mitä tiedän ja mielikuvien perusteella: Jyväskylä: Kauniit maisemat järvi-suomessa, yliopistokaupunki. Kuopio: Kämäinen peräkylä ties missä, syödään kala kukkoja ja suomen paskin lähiökin löytyy.
Jyväskylän keskusta on yksi Suomen väkivaltaisimpia paikkoja. Varmaan pienuuden vuoksi, kaikki ihmiset kasautuu kännissä 200 neliömetrin säteelle.
Lähde?
Vaikka niitä baareja taisi kyllä olla meillä tosi paljon suhteutettuna kaupungin kokoon ja kävelykadun varrella on varmaan puolet keskustan baareista, joten voi tuo olla tottakin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005607241.html
Onpa se Kuopion keskusta näköjään tasoissa Jyväskylän keskustan kanssa.
T: Sama
Ana kirjoitti:
Yksi syy miksi mielummin jkl kuin kpo; MATKUS, miksi se on pitänyt sijoittaa niin kauas keskustasta ja suuri osa liikkeistä sinne siirtynyt ja keskusta autioitunut todella paljon. Vielä kun autoa ei käytössä ole niin bussilla pitäisi siellä ravata, jyväskylässä on eloisa kävelykatu jonka varrelta löytyy kaikki.
En vertaisi Matkusta kävelykatuun, se on enemmän kauppakeskus ja Jyväskylässä ja kaikkialla muuallakin kaikki sellainen on siirtynyt pois keskustasta kiihtyvällä vauhdilla. Sepän kauppakeskus olisi parempi vastine Jyväskylässä, tosin sinne ei ole keskustasta montakaan kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä. Kuopiossa nyt 8 v asuneena olen edelleen ihan vittuuntunut näihin ainaisiin mäkiin. Minne meneekään niin tuntuu että on isoa ylämäkeä jokasuuntaan. Liikennekulttuuri on kuin jossain venäjällä, moni ajelee ja käveleekin "minä ensin, minäminäminä"-asenteella. Ihmiset muutenkin vähän oudon nyrpeitä ainakin joensuulaisiin verrattuna. Jyväskylässä käydessä olen miettinyt että sinne voisi hyvin muuttaa.
Jyväskylä on täynnä mäkiä. Kalevauvan Jyväskylä-kappaleessakin lauletaan "vitunmoisia mäkiä joka paikassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mikä on tuo Suomen "paskin" lähiö?
Eiköhän se Petonen ole🍺😀
Muuten kyllä äänet kuopiolle
Minä olen koko ikäni asunut Kuopiossa, oman töllöilyni tehnyt ja laitapuolen kulkijat kohdannut juurikin Petosella. Kun lähdettiin asuntoa etsimään, niin ainoa ehto sijainnin suhteen oli "ei Petoselta". No, tänne päädyttiin ja 10v on asuttu, ja oma asuinalue on merkittävästi rauhallisempi kuin esim. Puijonlaakso jossa asuin aiemmin. Puijonlaaksossa kömpi kutsumattomia vieraita parvekkeelle, sai kuunnella perheriitoja pihan poikki ja yläkerrassa ramppasi poliisi koirineen vähän väliä. Pyörät lähti pihasta, antennit autosta. Nyt Petosella: ei mitään. Yhtään mitään ongelmia. Kaupungin parhaat lapsiperhepalvelut ja muutkin palvelut (mm. oma terveysasema, labra jne.) sekä harrastus-ja liikuntamahdollisuudet keskustaa lukuun ottamatta (jossa kyllä on harmillisen näkyvä huumeongelma), lisäksi hyvä julkinen liikenne. Myönnän että Pyörön koulua ja lasten itsenäistä keskustassa liikkumista odotan vähän varauksella, mutta tällä hetkellä lapseni on alle 100 oppilaan alkuopetusyksikössä ihanan metsäisellä tontilla. Sääli jos lasten elinpiirin laajeneminen tuo varjopuolia esiin, mutta toistaiseksi olen ollut varsin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä. Kuopiossa nyt 8 v asuneena olen edelleen ihan vittuuntunut näihin ainaisiin mäkiin. Minne meneekään niin tuntuu että on isoa ylämäkeä jokasuuntaan. Liikennekulttuuri on kuin jossain venäjällä, moni ajelee ja käveleekin "minä ensin, minäminäminä"-asenteella. Ihmiset muutenkin vähän oudon nyrpeitä ainakin joensuulaisiin verrattuna. Jyväskylässä käydessä olen miettinyt että sinne voisi hyvin muuttaa.
Voi kamalaa. Oletko ylipainoinen vai miksi koet mäet niin negatiivisena asiana? Kunto siinä vain kasvaa, kun niitä kävelee.
Ei Kuopiossa ole yliopistoa.
Itä-Suomen yo on Joensuussa.
Olen asunut molemmissa, itse tykkään enemmän Kuopiosta.
Kuopio on isompi ja jotenkin kehittyneempi kuin Jyväskylä. Jyskässä on aivan junttiporukkaa, jotka peittoavat jopa savolaisetkin siinä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiosta pääsee veneellä maailman merille. Jyväskylästä ei. Siksi Kuopio.
Millekäs merille sinä Kuopiosta pääset? Taitaa Saimaalle viimeistään matka pysähtyä. Jyväskylästä pääsee Päijänteelle, eli suunnilleen yhtä kauas merestä tyssää matka molemmista.
Maantiedon tunnit käytynä?! Saimaalta menee ja tulee aluksia merelle ja mereltä jatkuvasti Saimaan kanavan kautta vuodesta 1968 alkaen ja sitä ennen vanhaa kanavaa pitkin.
En asuisi kummassakaan vaikka molemmissa olen paljon käynyt.
Keskustassa on pienellä alueella paljon baareja, ja kaupungissa on todella paljon nuorta, kartsalla viihtyvää väkeä. Ei ole ihme, jos nyrkit heiluu.