Kumpi kivempi kaupunki; Jyväskylä vai Kuopio? Perustelut!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus tuohon Ikea ei ole Kuopiossa vaan Matkuksessa n. 20 km. päässä Kuopiosta. Sitä en ymmärrä miksi tuohon on laitettu Kuopio sijainniksi.
Öö, olisikohan siksi, että Matkus on osa Kuopion kaupunkia ?!?!?
Öö, miks sitten eri nimi? Ja kuka lähtee jonnekin 20km. päähän kotoaan Ikeaan? Todella järkevää oli Ikean rakentaa myymälä keskelle peltoja!
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaa Katuma 25.
Filmi on todellinen klassikko.
Kumpukuja Kouvola.
Kummassakin asuneena voin kertoa, että Kuopio voittaa mäkisyydessä ainakin keskustan alueella.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossakin on yliopisto! Kummassakin kaupungissa on tehty kuntaliitoksia, jotka selittävät yli 90 000 asukkaan menevän väestön. Molempien kaupunkien keskustoista äärilaidoille on kymmeniä kilometrejä.
Molempien "väestöt" menevät reilusti
yli 100 000.
Kuopio paljon viihtyisämpi minun mielestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi yliopisto tuo arvoa Jyväskylälle.
Eikö Kuopiossa ole yliopistoa?
Tietysti on. Ja Kuopion yliopistossa on myös lääkis, joka tuo sille tiettyä statusta Jyväskylän yliopistoon verrattuna.
Jyväskylässä on Suomen ainut liikuntatieteellinen ja myös korkeatasoinen psykologian laitos.
Ihan sama. Helsinki on kuitenkin paras.
Asuin Jyväskylässä 8 vuotta ja nyt olen asunut Kuopiossa reilut 5 vuotta. Pidän Kuopiosta enemmän. Syntyjään olen hämäläinen, joten kumpikin vaihtoehto on ollut erilainen kuin synnyinseutuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ottakaa huomioon Jyväskylässä on Ikea no vaikka onkin noutopiste mutta silti on.
Korjaus tuohon Ikea ei ole Kuopiossa vaan Matkuksessa n. 20 km. päässä Kuopiosta. Sitä en ymmärrä miksi tuohon on laitettu Kuopio sijainniksi.
No, ei sentään 20km, vaan hieman yli 10km.
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=27.64084400000004&lat=62.859438387528…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossakin on yliopisto! Kummassakin kaupungissa on tehty kuntaliitoksia, jotka selittävät yli 90 000 asukkaan menevän väestön. Molempien kaupunkien keskustoista äärilaidoille on kymmeniä kilometrejä.
Molempien "väestöt" menevät reilusti
yli 100 000.
Niin, sitähän tässä selitettiin.
Asun Jyväskylässä, mutta äänestin Kuopiota. Jos jonnekin joskus Jyäskylästä muutan, niin suuntana on Kuopio. Kaunis kaupunki, mukavat ihmiset.
Kuopiossa taitaa olla enemmän kovia tieteitä, ja Jyväskylässä sitten kasvatustiedettä ynnä muuta, jossa on enemmän erilaisia virtauksia ja ajan muoteja kuin luonnonlakeja ja lausekkeita.
Hyvin vähän on kokemusta kummankaan paikkakunnan ihmisistä, mutta sen verran että näin länsisuomalaisena mielestäni molemmat ovat epäsuoria, ilmaisevat asiat kaunistellen tai kiertoteitse. Työelämässä olen ainakin tähän törmännyt. Kaikkialla asuu tietysti monenlaisia ihmisiä, mutta eräänlainen alueen kulttuuri on kuitenkin olemassa, ja sitä tarkoitan. Meilläpäin ikävätkin asiat töräytetään suoraan, ehkä liiankin suoraan. Siksi en ole koskaan oikein tottunut noiden itäsuomalaisten kanssa kommunikoimaan (tiedän, että Jyväskylä on Keski-Suomea, mutta kielellisesti ja kulttuurisesti kuitenkin itäistä perua enemmän kuin läntistä).
Kuopiossakin on jokin varuskunta, mutta Tikkakoski Jyväskylän lähellä on niin iso että sen vaikutus on ulottunut myös keski-ikäisten seksuaalikulttuuriin Jyväskylässä. Ja sitä pidän huonona asiana, sillä itse en ole kovin innostunut ryhmäseksistä ym., vaikka jyväskyläläiset ja laukaalaiset on sitä kovasti ehdotelleet. Tällainenkin pieni asia voi tahrata omassa mielessä fiiliksen jostain paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Kuopiossa ole se 60000 asukasta. Ei 90000. Hieman realistisuutta näihin kirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa taitaa olla enemmän kovia tieteitä, ja Jyväskylässä sitten kasvatustiedettä ynnä muuta, jossa on enemmän erilaisia virtauksia ja ajan muoteja kuin luonnonlakeja ja lausekkeita.
Hyvin vähän on kokemusta kummankaan paikkakunnan ihmisistä, mutta sen verran että näin länsisuomalaisena mielestäni molemmat ovat epäsuoria, ilmaisevat asiat kaunistellen tai kiertoteitse. Työelämässä olen ainakin tähän törmännyt. Kaikkialla asuu tietysti monenlaisia ihmisiä, mutta eräänlainen alueen kulttuuri on kuitenkin olemassa, ja sitä tarkoitan. Meilläpäin ikävätkin asiat töräytetään suoraan, ehkä liiankin suoraan. Siksi en ole koskaan oikein tottunut noiden itäsuomalaisten kanssa kommunikoimaan (tiedän, että Jyväskylä on Keski-Suomea, mutta kielellisesti ja kulttuurisesti kuitenkin itäistä perua enemmän kuin läntistä).
Kuopiossakin on jokin varuskunta, mutta Tikkakoski Jyväskylän lähellä on niin iso että sen vaikutus on ulottunut myös keski-ikäisten seksuaalikulttuuriin Jyväskylässä. Ja sitä pidän huonona asiana, sillä itse en ole kovin innostunut ryhmäseksistä ym., vaikka jyväskyläläiset ja laukaalaiset on sitä kovasti ehdotelleet. Tällainenkin pieni asia voi tahrata omassa mielessä fiiliksen jostain paikasta.
Kuopiossa tai no Siilinjärvellä on Rissalan lentokenttä ja varuskunta jossa sijaitsee karjalan lennosto. Nykyään Suomen suurin sotilas lentotukikohta.
Ääneni menee Jyväskylään ehdottamasti johtuen sen kaupunkilaisuudesta.
Olen käynyt harvoin Jyväskylässä mutta tuntenut aina kaupungin kotoisaksi paikaksi. Paikkakunnan murre eroaa selvästi Tampereen murteesta, mutta muuten kaupunki on aina tuntunut monessa suhteessa kotikaupunkini kaltaiselta. Ei Kuopiokaan huono kaupunki ole mutta valitsisin ehdottomasti Jyväskylän.
Jyväskylä. Kaupunkimaisempi sekä ilmapiiriltään että yleisilmeeltään. Paremmat liikenneyhteydet. Ihmiset eivät ole välttämättä niin avoimia kuin Kuopiossa mutta perusmukavia ja osaavat antaa paremmin toiselle tilaa kuopiolaisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on käsittämättömän pieni paikkakunta. Olen asunut täällä muutaman vuoden, ja tämä on pieni kylä. Kuopiosta en tiedä mitään, mutta luulen että Suomessa on vain pari kaupunkia tai mahdollisesti vain yksi. Tällainen paikka, jossa keskusta on yksi kävelykatu ei oikein ole kaupunki.
Tämä. Mutta silti harkitsen mahdolkisesti muuttavani työsyistä Jyväskylästä Kuopioon. On Kuopiolla kuitenkin maine, että kaupunkia on kehitetty taitavasti ja määrätietoisesti.
Jyväskylä on Suomen kaunein kaupunki. Upeat järvimaisemat. Kaupungin moderni arkkitehtuuri on hienosti toteutettu. Kaupungin valaistus on toteutettu paikottain erittäin taiteellisesti, ei tylsän insinöörimäisesti kuten yleensä Suomen kaupungeissa. Ihmiset puhuvat selvää suomen kieltä, eikä mitään vaikeasti ymmärrettävää murretta.
Katuma on Suomen Monaco. Kukaan ei tee työtä, eikä maksa veroa.