Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maitoon tehdyt keitot: suomalainen ruokahäpeä

Vierailija
25.06.2017 |

Hirveintä syötävää on lämmin maito jossa lilluu sinne heitettyjä kasviksia. Kesäkeitto, kalakeitto jne. Minkään muun maan keittiössä ei moisia hirveyksiä ole! Hyissatana!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää siteerata 5v poikaani joka mätti suuhunsa kesäkeittoa kun isänsä tuli kotiin, isä ei maitokeitoista pidä, jos ei kelpaa saa tehdä itse parempaa.

Vierailija
22/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveintä syötävää on raaka kala ja jotkut levät tulisella tahnalla jota kai sushiksikin kutsutaan. Oksennus sentään 🙇 Olen ratkaissut ongelman. En syö sitä! Mutta en myöskään kovaan ääneen taivastele jos joku pitää siitä. Suosittelen samaa näille maitokeittovammaisille. Mitä väliä jos joku rakastaa kesäkeittoa tai kermaista kalakeittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerma on ihan eri asia kuin MAITO!!!

Vierailija
24/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustakaapa josku Etelä-Ranskaan ja syökää bouillabaisseä.

Vierailija
25/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy paljon ranskalaisia vieraita sekä sukulaissuhteiden että vaihto-oppilaiden takia. 

Kaikki ovat järjestään ihastuneet hullun lailla kermaiseen lohikeittooni. 

Tämä on taas niin tätä, että suomalainen perinne on huonoa ja hävettävää. Mikä niissä croisanteissa on se ihan mahdottoman mahtava tervellisyys ja makuelämys? Suomalainen ruoka arvoonsa!

100% samaa mieltä ja oma kokemus tukee tätä myös.

Vierailija
26/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito kuuluu vasikoille!!

Vierailija
27/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy paljon ranskalaisia vieraita sekä sukulaissuhteiden että vaihto-oppilaiden takia. 

Kaikki ovat järjestään ihastuneet hullun lailla kermaiseen lohikeittooni. 

Tämä on taas niin tätä, että suomalainen perinne on huonoa ja hävettävää. Mikä niissä croisanteissa on se ihan mahdottoman mahtava tervellisyys ja makuelämys? Suomalainen ruoka arvoonsa!

100% samaa mieltä ja oma kokemus tukee tätä myös.

Meillä myös ulkkarivieraat rakastavat kermaista lohikeittoa (maitotuote se on kermakin).

Croissantit ovat pelkkää rasvaa ja vehnäjauhoja (valmispaistotuotteissa lisäksi liuta lisäaineita), niissä ei ole mitään terveellistä. 

Vierailija
28/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teksi mieli sanoa, että tulispa sota ja pula-aika. Jos ei pidä ja syö, niin on ainakin hiljaa, aikuinen ihminen..

Pula on paha, siellä on valituksen aiheetkin kortilla.

Vierailija
29/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitotuotteiden tunkeminen joka ihmeen ruokaan on muutenkin käsittämätöntä, ihan kuin ei ruokaa voisi syödä ilman :D nää maitomulliaiset haiseekin ihan sellaiselta imelältä...

Olen täysin samaa mieltä, myös aloittajan kanssa! Käsittämätöntä ruuan pilaamista työntää maitotuotteita ruokaan kuin ruokaan! Onneksi kotona voi tehdä toisin.

Mä käytän maitoa vain kalakeitossa. Eli tosi harvoin.  Kermaa käytän vain yhdessä tietyssä kastikkeessa. Sitäkin teen harvoin. En ymmärrä miksi kermaa laitetaan joka paikkaan. Makua saa yrteillä ja mausteilla eikä ne lihota.

Vierailija
30/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveintä syötävää on raaka kala ja jotkut levät tulisella tahnalla jota kai sushiksikin kutsutaan. Oksennus sentään 🙇 Olen ratkaissut ongelman. En syö sitä! Mutta en myöskään kovaan ääneen taivastele jos joku pitää siitä. Suosittelen samaa näille maitokeittovammaisille. Mitä väliä jos joku rakastaa kesäkeittoa tai kermaista kalakeittoa.

Minä myös ihmettelen sushin suosiota. Tykkäävätkö ihmiset siitä oikeasti vai onko se vaan nyt edelleen niin muotia ja terveellistä että siitä "kuuluu" tykätä. Työporukka haluaa aina sushille ja allergian takia pystyn syömään niistä vain sellaisia joissa ei ole raakaa kalaa, äyriäisiä tai levää joten vähän laihaksi aina jää omat syömiseni.

Vierailija
31/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehdä maitoon, kermaan kylläkin.

Vierailija
32/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu paskaa. Pikaisella googletuksella huomaa, että maitopohjaisia keittoja tunnetaan kyllä muuallakin kuin Suomessa.

Vierailija
33/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoon tehty kalakeitto on kuitenkin parempaa kuin veteen tehty. Ajatelkaapa esim. lohikeittoa veteen tehtynä kerman sijaan.

Vierailija
34/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kaikista maitopohjaisista ruuista. Kesäkeitto ja pinaattikeitto ovat ihania. Kermainen lohikeitto ja juusto-porokeitto ovat vielä ihanampia. Onneksi osaan itse tehdä nuo lempikeittoni. Eikä hävetä yhtään!

Vierailija
35/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia kalakeittoja, minä puhuin suomalaisesta lohikeitosta mitä siihen kuuluu.

Bouillabaisse on ranskalainen kala-äyriäiskeitto joka on erinomaista kuten myös itänaapurin kalaseljanka.

Jokaisessa  maassa/kulttuurissa on omia perinneruokiaan ja se on rikkaus. Perinteitä pitää vaalia.

Monenlaista keittoa olen elämäni varrella tehnyt. Kaikille keitoille on aikansa ja paikkansa. Ammattilaiset kunnioittaa ja vaalii perinteiden säilymistä.

Kotonaan jokainen voi säveltää omanlaistaan ruokaa.

ammattiylpeä

keittiömestari

Vierailija
36/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mun alkoi tekemään mieli kesäkeittoa. :D

En kyllä ymmärrä tätä suomalaista tapaa hävetä kaikkia omia juttuja. Ja samalla ollaan tietysti tosi uteliaita mitä muut ajattelevat meistä.

Pohjoisesta sijainnistamme johtuen meillä ei ole ollut mahdollisuuksia samanlaisiin raaka-aineisiin kuin eteläisemmillä mailla on, joten on selvää, että ruokakulttuurimme on ehkä hieman rajoittuneempaa raaka-aineiden osalta. Olemme myös aina olleet pieni valtio, joten meillä ei ole ollut mahdollisuutta raahata ruoka-aineita kaukaa suurina määrinä.

Jos sinä et pidä kesäkeitosta/maksalaatikosta/ruisleivästä, niin se on ihan ok. Ei ole pakko tykätä eikä ole pakko syödä (tai pitäisi olla). Ne nyt vaan sattuvat olemaan osa meidän ruokakulttuuriamme. Niissä ruoissa ei ihan oikeasti ole mitään hävettävää. Se on ruokaa, joka on pitänyt meidät elossa ja jotkut meistä syövät sitä ihan mielihyvin.

Joskus tuntuu, että suurimmat ulkomaafanit ja suomalaisten väheksyjät ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan Suomen rajojen ulkopuolella käyneetkään. Joka kulttuurissa ja maassa on niitä vähän huonompia/ällöttävämpiä ruokia samoin kuin niitä todella herkullisia ruokia. Pieni ylpeys omasta kulttuurista olisi teillekin hyväksi.

Vierailija
37/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoon keitetty kesäkeitto oli suurta herkkuani jo pikkulikkana, samoin koulussa ja vielä nyt vanhanakin. Teen sitä kesällä tuoreista tarpeista, talvella pakasteista. Pari viipaletta hyvää ruisleipää kyytipojaksi, niin jopa maistuu ja nälkä lähtee! Ja muuten ap: Ruotsissa tehdään samantapaista soppaa, jota kutsutaan nimellä Snålsoppa.

Mitenkä ap suhtautuu kasvissosekeittoihin, joihin myös usein lisätään joko maitoa tai kermaa?  Niinpä niin.

Jokainen syököön sitä, mikä suussa hyvältä maistuu, mutta jättäköön muiden maun arvostelun. Ja myös ne rumat sanat, joita käytätte ruuasta kirjoittaessanne. Ruoka ei oli paskaa, scheissea eikä hyissatanaa. Ette tiedä, mitä on nälkä, koska olette aina istuneet leveän leivän pöydässä, joten kuvittelette, että teillä on oikeus haukkua ja halveksi tavallista ruokaa. Jos ei maistu turistille, menköön mäkkäriin! Saa ainakin ylikansallista höttöä koko rahalla.

Vierailija
38/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ihmettelen sushin suosiota. Tykkäävätkö ihmiset siitä oikeasti vai onko se vaan nyt edelleen niin muotia ja terveellistä että siitä "kuuluu" tykätä. Työporukka haluaa aina sushille ja allergian takia pystyn syömään niistä vain sellaisia joissa ei ole raakaa kalaa, äyriäisiä tai levää joten vähän laihaksi aina jää omat syömiseni.

No minä ainakin tykkään oikeasti sushista. En tunne ketään joka väittäisi tykkäävänsä jostakin vaikka ei oikeasti tykkäsi.

Kalakeitto ja kesäkeitto on ihan hyviä myös.

Vierailija
39/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan idiootti häpeää oman maansa ruokakulttuuria. Kannattaa ottaa selvää suomalaisen ruuan taustoista, niin ehkä sitä on helpompi ymmärtää. 

Vierailija
40/42 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitotuotteiden tunkeminen joka ihmeen ruokaan on muutenkin käsittämätöntä, ihan kuin ei ruokaa voisi syödä ilman :D nää maitomulliaiset haiseekin ihan sellaiselta imelältä...

Syöt kuitenkin juustoja? Miten se on hienompaa kuin maito semmoisenaan?

Maidon juojat ei haise mutta juuston syöjän haistaa heti hengityksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi