Miten suhtaudut siihen, että on jo kolmas viileä ja sateinen kesä peräkkäin?
Varasitko matkan lämpimään vai tykkäätkö viileästä? Mitä teet lomalla kun vettä sataa ja on viileää?
Kommentit (188)
En suhtaudu mitenkään. Ihan sama ku oon kuitenkin töissä koko kesän. Mulla on ollut vapaata kesällä viimeksi 2009 eikä mitään muistikuvaa että oliko edes lämmintä.
Ei mun mielestä nyt erityisemmin sateista ole ollut, viileää vain. Sopii mulle. En minä kyllä muista kuin muutaman todella lämpimän kesän. 1988 ja muutama vuosi sitten sekä joskus 70-luvulla. 1986 oli muistaakseni täydellinen kesä. Sopivassa suhteessa sadetta ja aurinkoa, lämmintä, mutta ei kovin mahdoton helle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syntyi neljä vuotta sitten kesän alussa. Se oli todella kuuma kesä. Harmitti vietävästi, kun ei voinut vastasyntyneen kanssa nauttia siitä rannalla tai pihassa tai edes vaunulenkillä. Itsekin olin synnytyksessä niin pahoin vaurioitunut, että lähinnä makasin aloillani muutamat ekat kuukaudet.
Sen jälkeen ei lämpimiä kesiä ole ollut, ja veetuttaa kyllä vietävästi. Nythän sitä voisi täyttää tuon piha-altaan ja polskutella muksun kanssa kaiket päivät tai mennä merenrantaan tai fillaroida jätskikojulle, mutta ei tässä 15 asteen "helteessä" ja tihku-rankkasateessa oikein tee mieli ulos mennä. Ollaan sitten sisällä ja lämmitellään takkaa.
Semmoinen tuuleton, paisteinen +25 astetta olisi ihanin kesäilma.
On tainnut kesä 2014 unohtua... Silloinhan oli alkukesästä muutama viikko kylmää ja juhannuksena tuiskusi lunta. Mutta toukokuun loppu sekä heinä-syyskuu oli tukalaa hellettä.
Kypsyttää nämä säät =[ niinkuin joku mainitsikin niin kesä niiiiiin lyhyt että soisi olevan kunnon kesä?!!
Vierailija kirjoitti:
En nyt viitsi vielä julistaa tätä kesää kylmäksi ja sateiseksi. Sitähän on vielä pari kk jäljellä.
Tätä samaa tulin sanomaan! Vielä on kesää jäljellä ja syksykin saattaa olla pitkä ja leuto. Ei näistä koskaan tiedä.
Miten meidän säät tulee aina yllätyksenä? Ensilumikin joka vuosi yllättää autoilijat. Jos olisi lämmintä läpi touko-syyskuun - sitten olisin paniikissa.
Toivottavasti jatkuu koko loppukesän tällaisena. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EneriK kirjoitti:
Sää kuin sää, meillä ulkoillaan. Viime kesänä asuimme eri paikkakunnalla ja siellä tuntui satavan joka päivä. Kun sade aina taukosi tunniksikin, pyöräilimme uimarannalle, ja sateen jatkuessa pyöräilimme vaikkapa kirpputorin leikkipaikalle kuumaa teetä hörppimään. Museot saavat viihtymään tunnin tai parin verran.
Onko kiva kun sade sotkee meikit ja hiukset, vaatteet on märät, vilustut ja tulet kipeäksi? Itse en ole kertaakaan päässyt käyttämään tänä kesänä bikineitä, kesämekkoja tai shortseja. Ottaa päähän, koska olen niistä maksanut rahaa ja ne vievät tilaa vaatekaapissani. Lisäksi mitä teen kesäkuntoon treenatulla kropalla kun se täytyy vuorata vaatteilla piiloon samanlailla kuten syyskuussa? Ihoni voi huonosti, olen jatkuvasti väsynyt ja kylmissäni, en osaa rentoutua kun näen säätiedotuksissa vain +16 asteisia päiviä viikosta toiseen.
Haluaisin mennä syrjäiselle rannalle, ottaa aurinkoa bikineissä, nauttia +27 lämmöstä, syödä mansikoita ja lukea kirjaa kuunnellen lintujen laulua. Suomessa tämä ei enää vain ole mahdollista.
Miten niin enää ? Tuollaiset hellepäivät on aina olleet hyvin harvinaisia Suomessa. Lisäksi vaikka hellelukemia olisi mitattukin joinain kesinä rutkasti (esim 30 kertaa), niin ei se sitä tarkoita että vaikka Vihdissä olisi ollut ne kaikki 30 hellepäivää. Välillä hellettä mitataan Ahvenanmaalla ja välillä Lapissa ja joskus jopa molemmissa ja silti siellä Vihdissä onkin satanut just sinä päivänä vettä.
No täällä ainakin järvilämpötila oli 25-26. Moneen vuoteen ei ole ollut. Jostain kai sekin kertoo.
Tää on ihan kauheeta! En oikeesti kestä kun ympäri vuoden on marraskuinen sää!!
Ei Suomessa ole realistista odottaa mitään +30 ylöspäin helteitä. Niitä kyllä aina silloin tällöin tulee mutta onhan Suomi ihan liian pohjoinen valtio kunnon helteisiin.
Viime aikoina on kesät olleet sateisempia ja sateisempia. Niin kuin joku mainitsi niin aletaan pikkuhiljaa lähestymään Britannian säätyyppiä. Kunnon talvikin tulee vain Lappiin mikä on harmillista.
No onhan viileässä kesäsäkin puolensa. Onneks matkustelu on mahdollista. Itse olen ratkaissut ongelman matkustamalla Aasiassa. :D
Miksi Ruotsissa on monesti helleaalto, mutta Suomessa ei? Aina kiertää Suomen. Tämä maa on kirottu. Miten noi uudet tulokkaat tarkenee, kun edes minä en tarkene.
Itse pidän viileistä säistä. Olikohan se kesä 2008, kun oli viikkotolkulla niin kuumaa, että mitään erityisempää ei jaksanut tehdä. Istuin sisällä ja ratkoin tuulettimen äärellä sudokuja tai luin kirjaa suurimman osan lomastani. Välillä sitten kylmään suihkuun tai fillarilla lähimmälle uimarannalle vilvoittelemaan.
Jatkuva sade on sitten viheliäisempää. Ja ihmettelen sitä, miten nykyään tuulee jatkuvasti.
Vaikuttaa siltä, että meillä on pitkittynyt kevät ja viivästynyt kesä. Useana kesänä elokuu on ollut lämmin ja viime vuonna taisi lämpöä riittää syyskuullekin. Lumettomia jouluja on ollut useita. Muisti voi tehdä tepposia ja kesät mielikuvissa sekoittua toisiinsa. Mutta oli niitä kylmiä kesiä kuitenkin 80-luvullakin.
Toisaalta yhtä järkyttäviä pakkastalvia kuin vuonna 1994 oli, en kyllä muista. Monta viikkoa pakkasta yli 30 astetta. On jäänyt mieleen elävästi, kun olin reissutöissä ja auton kanssa jatkuvasti ongelmia.
Epävakaisuus ärsyttää. Ei voi ikinä luottaa, että olisi varmasti poutaa. Kesällä on monia juttuja, joita ei huvita sateella tehdä: pihahommat, mökkeily, huvipuistot ja tivolit, uimarannalla oleminen tai uiminen luonnonvesissä ylipäätään, festarointi jne.
Sateella on aina tylsempää. Tietty voi olla kotona ja kattoo kaikki leffat, mitkä on jäänyt näkemättä, mutta kesällä toivoisi, että voisi olla ulkona ja nauttia siitä valosta ja lämmöstä, mutta kun ei oo kelejä. Helteestä en välitä, mut sellanen n. +22 ja poutaa ois oikein toivottavaa.
Haloo. On valoisaa ja suht lämmintä, kaakkois-Suomessa ainakin on tarennut. Pitkähihaista ei ole tarvinnut toukokuun jälkeen.
Helteitä en edes kaipaa, sopivasti poutaa, sadetta ja max 20 astetta on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs ole. Savossa oli 2016 unelmakesä. Aurinkoista ja ihanaa.
Asun Savossa ja ei todellakaan ollut! Heinäkuun alussa satoi kaksi viikkoa putkeen ja sen jälkeen oli muutamaa yksittäistä päivää lukuunottamatta viileää. Elokuussa oli ehkä lämmintä ja toukokuussa, mutta keskikesällä ei todella ollut mikään ihannekesä.
Minä olen erittäin tyytyväinen kesään 2016 Savossa. Oli jokaiselle jotain, välillä aurinkoista ja lämmintä, välillä viileämpiä päiviä, sateitakin joskus. Ne viileät päivät ovat juuri parhaita ulkona työskentelyyn, kun ei ole liian kuuma, muttei sadakaan. Painajaismaista on viikkoja kestävät helteet, kun yölläkään ei pysty nukkumaan siinä kuumuudessa... Onneksi niitä ei viime kesänä ollut. Tämän kesän alku on ollut tosi surkeaa, varsinkin toukokuu lumisateineen ja yöpakkasineen.
Mikä viileä? Ihan normi kesäsää pohjoisella pallonpuoliskolla. Tykkään. Tänne olen sattunut syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa väittää, että täällä kesät ennen muinoin lämpimiä olivat! Ehkä ajanjaksolla 1989-2000-jotain ne olivatkin, ysärillä oli melkein poikkeuksetta hyviä kesiä peräjälkeensä, mutta kyllä tää on Suomeen ihan normi...
t. -72
Väität siis pokka päällä, ettei ennen ollut enemmän lunta ja pakkasta talvella? Samoin kesät oli jonkin verran lämpimämpiä ja vähäsateisempia.
Olen kulkenut töissä pyörällä pääsiäisestä lähtien, ja matkalla olen kastunut yhden käden sormilla laskettavan määrän, kerran aamusta ja nelisen kertaa iltapäivällä. Pari autoilupäivää on mahtunut mukaan myös, mutta vaikka päivä olisi sateinen, harvoin sataa koko päivää. Ne välit pitää käyttää hyödyksi.
Viileä kesä paljon parempi kuin hellekesä, vuoden 2014 helteet olivat aivan kamalat! Lisänä vielä vastasyntynyt vauva, joka oli syntynyt hätäsektiolla, eli en päässyt edes koko kesänä uimaan. Nyt ollaan käyty aurinkoisina iltoina hiekkakuopilla uimassa, päivisin käydään pyöräilemässä. Ei kuitenkaan ole vielä vettä satanut koko päivää.
Siis pitääkö otsikko paikkansa? En ole kiinnittänyt mitään erityistä huomiota. Lomamatkalla oltiin Islannissa, ei siellä nyt ainakaan sen lämpimämpää ollut kuin Suomessakaan. Mitään hätää ei ole, sopivasti vaatetta päälle ja sisällähän on Suomessa aina lämmin, oli kesä tai talvi.
Sen verran helteitä toivoisin, että päästäisiin testaamaan tehot meidän uudesta ilmastointilaitteesta.