Miten suhtaudut siihen, että on jo kolmas viileä ja sateinen kesä peräkkäin?
Varasitko matkan lämpimään vai tykkäätkö viileästä? Mitä teet lomalla kun vettä sataa ja on viileää?
Kommentit (188)
Mieleen tulee kertomukset suurista nälkävuosista 1866-68; silloin oli neljäs kesä vielä kylmä. Mietin, että jos olisi elänyt tuolloin, kuten iso-isoäitini ja -isäni, niin nälkäkuolema uhkaisi. Torpparisukua. Isänäiti tapasi kertoa noista ajoista - eli mitä oli kuullut omilta vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan.
Vain sellaiset ihmiset, jotka eivät saa/ ole saaneet elämässään mitään aikaiseksi, tärkeilevät ja jauhavat jostain säistä.
Nih.
Olen toki tyytyväinen. Ihanaa olla lomalla. Paljussa on aina lämmin vesi. En pidä helteestä. Matkustelen muulloin kuin kesällä. Talvella Kanarialla joka ei ole liian kuuma kohde minulle kuten Thaimaa.
Pukeuduin juhannuksena toppatakkiin. Siihen samaan takkiin jota käytin lokakuusta toukokuuhun. Olen niin kyllästynyt koko hiton takkiin!!!! Ja olihan se mulla päällä kesäkuun ensimmäisen viikonkin. En jaksa tätä kylmyyttä!
Sää kuin sää, meillä ulkoillaan. Viime kesänä asuimme eri paikkakunnalla ja siellä tuntui satavan joka päivä. Kun sade aina taukosi tunniksikin, pyöräilimme uimarannalle, ja sateen jatkuessa pyöräilimme vaikkapa kirpputorin leikkipaikalle kuumaa teetä hörppimään. Museot saavat viihtymään tunnin tai parin verran.
EneriK kirjoitti:
Sää kuin sää, meillä ulkoillaan. Viime kesänä asuimme eri paikkakunnalla ja siellä tuntui satavan joka päivä. Kun sade aina taukosi tunniksikin, pyöräilimme uimarannalle, ja sateen jatkuessa pyöräilimme vaikkapa kirpputorin leikkipaikalle kuumaa teetä hörppimään. Museot saavat viihtymään tunnin tai parin verran.
Onko kiva kun sade sotkee meikit ja hiukset, vaatteet on märät, vilustut ja tulet kipeäksi? Itse en ole kertaakaan päässyt käyttämään tänä kesänä bikineitä, kesämekkoja tai shortseja. Ottaa päähän, koska olen niistä maksanut rahaa ja ne vievät tilaa vaatekaapissani. Lisäksi mitä teen kesäkuntoon treenatulla kropalla kun se täytyy vuorata vaatteilla piiloon samanlailla kuten syyskuussa? Ihoni voi huonosti, olen jatkuvasti väsynyt ja kylmissäni, en osaa rentoutua kun näen säätiedotuksissa vain +16 asteisia päiviä viikosta toiseen.
Haluaisin mennä syrjäiselle rannalle, ottaa aurinkoa bikineissä, nauttia +27 lämmöstä, syödä mansikoita ja lukea kirjaa kuunnellen lintujen laulua. Suomessa tämä ei enää vain ole mahdollista.
En ole vielä rantakunnossa, joten viileät kesät tulevat kuin tilauksesta. Ei tarvitse hikoilla ja miettiä mitä kehtaa pukea päällensä. Pidän raikkaasta ilmasta <3 Hikoilla voi sitten ulkomailla.
Täydellinen kesä, ku on viileää. Mää tykkään
Tykkään viileästä vaikka toki on kivaa sekin kun tulee helle, saan aloittaa aina samantien kauhean valituksen, muutoin kun saan itse kuunnella hellesekoilijoiden itkemistä kun ei ole kuuma ja aurinko kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää. Koko talven odottaa kesää ja lomaa vain todetakseen että se sama +10 asteen lämpötila jatkuu ympäri vuoden. Minun lapsuudessani (80-luvulla) oli lämpimiä kesiä ja aurinko paistoi.
Sinun täytyy madaltaa odotuksiasi. Eniten Suomen kesään pettyneet odottavat aina liian kovia helteitä, vaikka ne eivät ole missään nimessä realistisia. Kun tyytyy n.15-20 asteen lämpötiloihin, niin elämä helpottuu huomattavasti. Olisihan se kiva, jos olisi lämpimänpää useammin, mutta kun sille ei mitään voi, niin kannattaa opetella muuttamaan omaa ajatteluaan.
Lämpimiä kelejä odotellen:)
Jaa mulla on ollut joka kesä kuuma, Suomessa.
Tää maa ei muutu Tansaniaksi vaikka kuinka valitetaan. Mitä enemmän kilpaa valitetaan kuorossa, sen vähemmän osataan keskittyä tosiasiaan että tälläinen ilmasto vaan täällä on. Alkukesä on aina epävakainen. Aina kun töissä joku valittaa keleistä, menen pois. Sama ajatusmaailma tarttuu eikä enää itsekään huomaa hyviä hetkiä. Kaikella on hyvät puolensa: kun on sateista, mä menen ulos ja haistan sen raikkaan ilman ja ihanan sateen tuoksun. Se on välillä parempi kuin helle.
Vierailija kirjoitti:
EneriK kirjoitti:
Onko kiva kun sade sotkee meikit ja hiukset, vaatteet on märät, vilustut ja tulet kipeäksi? Itse en ole kertaakaan päässyt käyttämään tänä kesänä bikineitä, kesämekkoja tai shortseja. Ottaa päähän, koska olen niistä maksanut rahaa ja ne vievät tilaa vaatekaapissani. Lisäksi mitä teen kesäkuntoon treenatulla kropalla kun se täytyy vuorata vaatteilla piiloon samanlailla kuten syyskuussa? Ihoni voi huonosti, olen jatkuvasti väsynyt ja kylmissäni, en osaa rentoutua kun näen säätiedotuksissa vain +16 asteisia päiviä viikosta toiseen.
Haluaisin mennä syrjäiselle rannalle, ottaa aurinkoa bikineissä, nauttia +27 lämmöstä, syödä mansikoita ja lukea kirjaa kuunnellen lintujen laulua. Suomessa tämä ei enää vain ole mahdollista.
Vau, olet varmasti mahtavaa seuraa kun elämäsi pyörii noin paljon vain kesäkelien ympärillä. Väsynyt ja kylmissäsi? Kuulostaa joltain ihan muulta.
Vierailija kirjoitti:
Sää on asennekysymys, enkä jaksa ymmärtää miksi porukka jaksaa siitä valittaa kun asialle ei mitään voi.. Paitsi ehkä muuttamalla muualle..
Niinpä. Lisäksi ihmetyttää tämä nykyinen marmatus helteen perään. Suomi on yhä edelleen pohjoisella pallonpuoliskolla ja puolipilvinen +20 on jo hyvä kesäsää täällä, harvoin täällä jatkuvaa hellettä on ollut aiemminkaan näitä paria poikkeuskesää lukematta. Nyt tuntuu ihan siltä, että täällä pitäisi olla toukokuusta syyskuulle non-stoppina vähintään se +30 että nämä ip-lehtien toimittajat ja muut marisijat olisi tyytyväisiä.
Eikö just sen lämmön takia jengi matkusta etelään ja Thaimaahan, miksi kukaan olisi koskaan edes mennyt mihinkään "aurinkolomille" jos täälläkin olisi puolet vuodesta kuuma kuin tropiikissa?
Tällä hetkellä Kreikassa ja asteita 36. Vähän liikaa, mutta on ihanan lämmintä. Illallakin tarkenee hellevaatteissa. Minä nautin kovasti reilu 30 asteen helteestäkin. Pitää vaan olla meri lähellä :)
Nyt on hyvä. Tuuli puhaltaa hyttyset pois ja aurinko tulee välillä pilven takaa. Ei sada, eikä ole satanut koko päivänä. Ukkostakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
EneriK kirjoitti:
Miten niin enää ? Tuollaiset hellepäivät on aina olleet hyvin harvinaisia Suomessa. Lisäksi vaikka hellelukemia olisi mitattukin joinain kesinä rutkasti (esim 30 kertaa), niin ei se sitä tarkoita että vaikka Vihdissä olisi ollut ne kaikki 30 hellepäivää. Välillä hellettä mitataan Ahvenanmaalla ja välillä Lapissa ja joskus jopa molemmissa ja silti siellä Vihdissä onkin satanut just sinä päivänä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennään joka kesä matkalle riippumatta kesän laadusta.
Mutta odotettuahan tämä oli. Lämmin talvi = huono kesä. Kylmä talvi = lämmin kesä. Ne hellekesät tulivat talvien jälkeen jotka olivat hyvin kylmiä.
Peukutuksista päätellen tämä pitäisi lisätä tuonne "yleisest harhaluulot" -ketjuun.
Mitään tilastollista yhteyttä ei tässä ole, vain ihmisten harhaiset kokemukset. Säätä lämpötiloineen ja sateineen on seurattu luotettavasti jo n. pari sataa vuotta. Sitä ennenkin vähemmän luotettavasti, mutta tiedot ovat olemassa.
Ilmatieteen laitokselta voi tarkistaa asian, jos ei nyt minua usko.
Ihmisillä on todistetusti aika valikoiva muisti. On jännä, kuinka moni mieluummin uskoo omia muistikuviaan, kuin varmasti oikean säätilan menneisyydestä kertovaa Ilmatieteen Laitosta.
Pk-seudulla ainakin ollut hyvät ilmat :)