Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI oi MIKSI, jotkut antavat kiinteitä jo 2kk:n ikäisille vauvoille?

Vierailija
30.03.2006 |

Tätä perustellaan sillä, että nukkuisi yöt paremmin, ehkäpä jo heräämättä. aikaisemmin kun on joutunut heräämään jopa (!) 4 kertaa. Tuon ikäinen heräilee yöllä paljon, se on täysin normaalia ja kuuluu asiaan! Voi lapsiparat, joiden suolisto tuhotaan pikkuisena vauvana. Eikö näiden äitien itsekkyydellä ole mitään rajoja???

Itse en edes tiennyt että joku voisi antaa noin pienelle kiinteitä, kunnes olen alkanut seuraamaan vauvat-palstaa. olen huomannut, että se on yllättävänkin yleistä! oikeasti, vetää mielen aivan vakavaksi noiden pienten puolesta. liian aikaisin aloitetut kiinteät ruoat voivat aiheuttaa elimistölle pysyviä vaurioita!!

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on 11 v eikä ongelmia ole ollut vaikka 2 kk vanhana alkoi perunaa pureskelemaan.

Vierailija
62/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 ilmoitimme myös imettävämme lapsia emmekä anna soseita kovin aikaisin.

Minun pointtini vaan oli se, että eihän tämä oikeasti mikään kuolemanvakava asia ole. Yritetään hoitaa lapsemme parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kun jotkut tuolla puhuivat suoliston tuhoamisesta niin on se kyllä aikamoista liiottelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvan suolisto ei kestä niin tottakai silloin lopetetaan kiinteän anto. Mutta miksi pitää kirjoja ja tutkimuksia luekea ja uskoa ennenkaikkea, jotta tietää milloin MYÖS minun lapseni on valmis. Kaikki lapsethan ovat kuin oppikirjasta. Kaikki samalla viivalla. Tuskin kaikkia tutkimuksia ja niiden suosituksia nytkään uskotaan ja toteutetaan niiden oppien mukaan.

Tässäkin tapauksessa näköjään jotkut uskovat fanaattisesti jotain tutkimusta, jossa kerrotaan ettei vauvan suolisto kestä. Onko siinä tutkittu myös SINUN lapsesi ? Jos on niin sitten tutkimus pitää paikkansa. Toivottavasti jotkut meistä osaa käyttää tervettä maalaisjärkeä ja antaa kiinteitä silloin kun ITSESTÄ tuntuu, eikä tutkimuksen mukaan.

Vierailija
64/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuumin. Tytölle aloittelen jossain vaiheessa 3-4 kk ikäisenä. Eikä minun tarvitse perustella sitä, MIKSI :)

Ja numerolle 8: Täysimettänyt äiti taitaa olla todellakin täyshurahtanut ajattelematon akka! Todella rumasti sanottu että Opamoxia syödään kun ei jakseta valvoa. Sinä olet varmasti nyt ylitse kaikkien kun et ole tarvinnut unta, et ole kärsinyt suuremmin valvotuista öistä. HIENOA!! Taputus, diplomi ja onnen toivotus!! Ei kyllä uskoisi että sinulla omia lapsia on kun noin suvaitsematon olet. Joillekin äideille kun uni vaikuttaa mielialaan... mutta siitä sinä et taida ymmärtää mitään. Tervetuloa muuten meillekin imettämään.. olisi tuossa taaperokin tarjolla ;)

Vierailija
65/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko sitten 76 miksi olet antanut omalle vauvallesi kiinteitä jo aikaisemmin kuin suositusten mukaan? Haluaisin ihan rehellisesti tietää miksi?

70 kirjoitti muuten ihan täyttä asiaa.

Huomaatteko, että jotkut oikein kerskuvat sillä kuinka käyttävät oikein MAALAISJÄRKEÄÄN ja aloittavat esim. kiinteät aikaisin. Kaikki me muut jotka menemme esim. suositusten mukaan emme ollenkaan osaa käyttää maalaisjärkeämme, ehei!

Joskus ne suosituksetkin ja maalaisjärki nimittäin kulkevat käsi kädessä...

Vierailija
66/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa ei tullut tarpeeksi ja vauva heräsi huutamaan 2 tunnin välein.

Neuvolassa huomattiin ettei vauvan paino nouse tarpeeksi ja lisämaitokaan ei tuottanut tulosta. SIKSI aloitin kiinteät.

Vierailija
67/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskosen suolisto kestää kiinteet niin miten ihmeessä täysaikanen ei sitä kestä? Tai jos ei riitä omat varastot niin eikö silloin olisi parempi antaa korviketta?

Noihin ei oo tainnu kukaan vielä vastata; paitsi jotenkin et keskonen ja täysaikanen on eri asia.. Sama ihmisen alku, mutta syntynyt aikasemmin!

Mää oon kyllä ottanu neuvolan jutu muutenkin, en suodata niistä niitä joita haluan. Toisaalta, meillä nyt ei oo ollu vaikeeta lasten kanssa, et jos tulee joku navanpuhdistusvihje niin okei.

Me on annettu kiinteitä kun 2 kk täynnä. Ei oo ollu suoliston kans ongelmaa, jos olisi niin ei leikittäis kyllä terveydellä. Neuvola sanoo ettei ole ongelmaa niin uskon sen ja näkee sen lapsista.

Imetän lasta, nyt ikää siis nuoremmalla 6 kk. Mua ei haittaa yöheräilyt. Mutta olishan se kiva jos pikkunen ei herättäis isompaa lasta yöllä!

Meillä lapset syö sen muutaman lusikallisen muutaman kuukauden ikäsenä ja on kiinnostunu. Nyt hyppii ilmaan kun huomaa et lusikka tulee kohti.

5

Vierailija
68/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairaudet lisääntyvät

Crohnin tauti ja muut suoliston tulehdussairaudet sekä erilaiset suolistosyövät ovat lisääntymässä, liian aikaisin aloitetuilla kiinteillä voi olla osansa tässä. Sitä ei vain näe ennen kuin vuosien/vuosikymmenien päästä, joten ei auta sanoa ettei 3kk vanhalle ole koitunut mitään vahinkoa vaikka on syönyt perunaa jo kuukauden.

ET TODELLAKAAN TIEDÄ, MITÄ VAHINKOA OLET TEHNYT LAPSILLESI VIELÄ! lapsesi kärsivät mahdolliset seuraukset vasta myöhemmin.

Vierailija
69/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet HULLU.

Vierailija
70/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ohjeita ja suosituksia noudatetaan vain, jos niistä ollaan samaa mieltä....

2 kk vanha EI tarvitse kiinteää ruokaa. Ja piste.

Vierailija
71/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaksi asian tietää.

Jokainen päättää asian varmaan ihan itse. Osa neuvolan suositusten mukaan ja osa ei. Itse annoin lapsilleni 2 kk vanhana jo kiinteitä ja tyytyväinen olen valintaani. PISTE.

Vierailija
72/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

varmaksi asian tietää.

Jokainen päättää asian varmaan ihan itse. Osa neuvolan suositusten mukaan ja osa ei. Itse annoin lapsilleni 2 kk vanhana jo kiinteitä ja tyytyväinen olen valintaani. PISTE.

Vierailija
73/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se ei oo saanu kiinteitä varmasti ennen puolen vuoden ikää! Ei nää oo niin mustavalkosia juttuja.

Tottakai kiinteiden aloitus tehdään sen mukaan miten lapsi kasvaa ja kehittyy ja miten maito riittää pitämään kylläisenä.

KUKIN ÄITI MIETTIKÖÖN TARKASTI ANTAAKO KIINTEITÄ SIKSI ETTÄ PÄÄSEE ITE HELPOMMALLA VAI SIKSI ETTÄ MAITO EI ENÄÄ RIITÄ!

Vierailija
74/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluavat " kokeilla" ja " antaa makuelämyksiä" . Just, niitähän vauva juuri kaipaa.

Vierailija
75/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tai NEUVOLANTÄTI -- voiko nämä siis mielestäsi laittaa rinnakkain? Neuvolantäti on terveydenhoitaja, ei siis todellakaan mikään imeväisikäisten ravitsemuksen asiantuntija. Siitä syystä myös neuvoloissa jaellaan näitä " maalaisjärkisiä" ohjeita aikaisesta perunasta tms. -- tädeillä voi olla omat huonot imetyskokemukset paljon vahvempina " asiantuntemuksen" lähteinä kuin nykytutkimusten tulokset. Jos on omiaan ruokkinut kiinteillä jo 2 kk iässä on varmaan vaikea neuvoa muita tekemään toisin -- pakkohan se on ainakin iutselleen uskotella tehneensä itse oikein!

Itse olen neuvolan th:n kanssa jutellut ravinnnosta, imetyksestä ja vaikkapa raskausajan liikunnasta (joka on omaa asiantuntija-alaani) eikä hänellä tunnu kovin kummoiset tiedot olevan näistä mistään. Kaiken maailman idiomia ja uskomuksia tarjoilee ja väitti tuossa esimerkiksi viellä yöllä syövän 8 kuukautta vanhan poikani KÄYTTÄVÄN MINUA HYVÄKSEEN... " ne on tosi taitavia nuo vauvat käyttämään vanhempiaan hyväkseen näissä asioissa, ei tuon ikäinen enää MISSÄÄN NIMESSÄ tarvitse yöruokaa" oli tarkka kommentti. Joo, toki 8-kuinen osaa olla niin kiero ja ikävä, että tahallaan haluaa minua kiusata... Ja kun huomautin, ettei yksi yösyöttö häiritse minua tai miestäni ja lapsi saattaa aamuviideltä jo olla hiukan nälkäinen tai tuttia huolimattomana kaivata nukahtamisapua tissistä kun alkaa olla jo vähän virkeä, käski th opettaa vauvan tutille! Siis 8-kuisen. Siinä meillä oikein asinantuntija -- eikös heidän kuuluisi suositusten mukaan kannustaa tutista vieroittamiseen jo puolen vuoden iästä lähtien... Juuri hänenlaisensa neuvoihin olen valmis uskomaan muissakin asioissa, totta kai!

Ja ap, olen kanssasi samaa mieltä -- vain lääkärin suosituksesta antaisin 2 kk vanhalle kiinteitä, en missään nimessä siksi, että on th:n mukaan pudonnut käyriltä... Esikoisemme putosi painokäyrältään 4 kk iässä ja th nitisi jotain lisämaidosta ja kiinteistä minulle, äidinmaidon luovuttajalle, jolta maitoa virtasi ainakin kolmosten tarpeeseen... Onneksi neuvolalääkäri oli samoilla linjoilla -- kommentoi pientä, että vanhempiensa tavoin hoikka, hyvin kehittyvä terve tyttö, ei mitään lisäravinnon tarvetta (vaikka painokäyrä oli -13, putosi sinne nollakäyrältä), täysimetystä vaan niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ja sitten rauhalliseen tahtiin kiinteitä... Nyt puolitoistavuotias tyttö kasvaa yhä noin -10 painokäyrällä ja kehittyy vieläkin huimaa tahtia, ei siis tainnut johtua ruoan puutteesta tuo notkahdus vaan geeneistä ja vauvan omasta kasvutahdista...

Vierailija
76/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkavat syöttää kiinteitä huvikseen 2-kuiselle. Uskotaan enemmän anopin mummoa kuin asiantuntijoita, syytetään kaikesta eu:ta ja mitätöidään suuriin otoksiin perustuvat tutkimustulokset yksittäisillä esimerkeillä (kumminkaiman poikakin on terve vaikka söi lihapullia 1,5-kuisena). Näyttäkää minulle yksikin fiksu, yli 25-vuotias, koulutettu nainen, joka HUVIKSEEN aloittaa kiinteät parikuisella niin minä näytän teille lentävän lehmän.

Vierailija
77/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluttamattomat bimbot nimenomaan näin tekeekin. Näin olen ainakin huomannut mitä olen tuttavapiirissä nähnyt.

t. akateeminen 35-vuotias joka ei todellakaan aloita kiinteitä omalle vauvalleen vielä aikoihin (vauva nyt 5-viikkoinen)

Vierailija
78/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kylläkin samaa mieltä ap:n kanssa...

Vierailija
79/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän kehkeytyi kunnon riita. Mikä ei suinkaan ollut tarkoitukseni.

Toivon, että jokunen tuleva äiti on lukenut tämän ketjun ja käyttää omaa maalaisjärkeään ruokkiessaan pienokaistaan. Eikä pahitteeksi todellakaan ole kuunnella viranomaisten suosituksia, ne kun eivät ole mistään tuulesta temmattuja, vaikka joku yritti siihenkin vedota.

Korvike on hyvää ruokaa vauvalle jos oma maito ei riitä. Älkää hyvät ihmiset ruokkiko kiinteillä niitä pieniä vauvojanne. Äiti-ihmisenä se tuntuu vaan niin pahalta pienten puolesta (oli omia tai ei).

ap

Vierailija
80/94 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunaa. Ei ollut syynä yövalvomiset tai muutkaan. Lapsi nukkui 8 tuntia yössä ja toisinaan jopa kuuden tunnin päikkärit.