MIKSI oi MIKSI, jotkut antavat kiinteitä jo 2kk:n ikäisille vauvoille?
Tätä perustellaan sillä, että nukkuisi yöt paremmin, ehkäpä jo heräämättä. aikaisemmin kun on joutunut heräämään jopa (!) 4 kertaa. Tuon ikäinen heräilee yöllä paljon, se on täysin normaalia ja kuuluu asiaan! Voi lapsiparat, joiden suolisto tuhotaan pikkuisena vauvana. Eikö näiden äitien itsekkyydellä ole mitään rajoja???
Itse en edes tiennyt että joku voisi antaa noin pienelle kiinteitä, kunnes olen alkanut seuraamaan vauvat-palstaa. olen huomannut, että se on yllättävänkin yleistä! oikeasti, vetää mielen aivan vakavaksi noiden pienten puolesta. liian aikaisin aloitetut kiinteät ruoat voivat aiheuttaa elimistölle pysyviä vaurioita!!
Kommentit (94)
kerran yössä syömään. Esikko jätti yösyönnit kolme kk:n vanhana, katotaan mitä kuopus tekee (on nyt 3 kk). Pelkällä tisumaidolla oli esikko 5 kk:n asti, ja niin tää kuopuskin. Silti ei heräilty öisin tunnin välein! Jotenkin tuntuu, että jotain ois vialla, jos niin usein herää. Joko ei saa tarpeeks ruokaa tai sitten ei ole oppinut pääsemään havahtumisvaiheen yli eikä erota päivää yöstä.
onneksi olkoon helpoista öistäsi, mutta olet kuitenkin vähemmistöön kuuluva hannuhanhi. suurin osa lapsista heräilee öisin paljon.
Vierailija:
kerran yössä syömään. Esikko jätti yösyönnit kolme kk:n vanhana, katotaan mitä kuopus tekee (on nyt 3 kk). Pelkällä tisumaidolla oli esikko 5 kk:n asti, ja niin tää kuopuskin. Silti ei heräilty öisin tunnin välein! Jotenkin tuntuu, että jotain ois vialla, jos niin usein herää. Joko ei saa tarpeeks ruokaa tai sitten ei ole oppinut pääsemään havahtumisvaiheen yli eikä erota päivää yöstä.
ruvettiin antamaan kiinteitä reilu 2 kk:n iässä ja ihan terveeltä hän vaikuttaa. Ei mitään allergioita yms. Siihen aikaan oli vielä suositus, että kiinteät aloitetaan 3 kk:n iässä ja monet aloitti niiden antamisen ennen tuota 3 kk:n ikää.
Elikkä kun nykyään suositus on, että vauvat täysimetetään 6 kk:n ikään asti, niin sillä perusteellahan kaikki Suomen n. 15 -vuotiaat ja sitä vanhemmat ois suolistoltaan turmeltuneita....
Olen tässä elämäni aikana nähnyt jo ties miten syötettyä vauvaa ja toistaiseksi kaikken terveimpiä ovat olleet ne, joille on annettu muutakin kun sitä äidin maitoa.
Haluan jotain muuta perusteita, kuin että lapsen suolisto ei ole valmis. Mistä sitä kukaan tietää onko se valmis vai ei. Siis mitä oireita vauvalle tulee jos kiinteitä alkaa antamaan.
Huoks, kyllä meidän 4.5v on terve kuin pukki, eikä hänellä ole mitään kehityshäiriöitä tms, vaikka nuorana aloitettiin kiinteät. Ei ole ollut mitään suolisto-ongelmia ja osaa jopa lukeakin :D
Ei meillä sen takia käytetä kiinteitä 2kk alkaen, että saisimme nukkua yömme rauhallisesti. Ei meitä vauvaitkut haittaa (ovat heräilleet jokainen 1-3 kertaa yössä). Ajateltiin vain kokeilla, kun tuttumme olivat antaneet hieman alle 2kk kiinteitä, kysyisin sitten tätä neuvolantädiltä ja hän suhtautu siihen positiivisesti, joten meillä ollaan annettu sitä kiinteää jo 2kk vauvalle. Eikä olla havaittu ongelmia.
Meillä kaikki 4 lasta on ruvenneet nukkumaan yön syömättä n. 2kk iässä. No nyt tämä vimonen vauveli sitten söi rintaa päivisin tunnin välein, välillä puolentunnin ja neuvolasta sitten kehotettiin kokeilemaan lisänä vähän kiinteitä. No minäpä kokeilin tyhmänä, ja siinä meni yöunet. Vauva tosiaankin heräili ihan jatkuvasti yöllä. lopetin kiinteät ja taas nukutaa yöt syömättä:) Luin sitten tarkasti kirjan vauvan kehityksestä, ja siinä olikin sitten rutkasti juttua kiinteiden aloituksesta. Vauvan suolisto ei ole 2kk vanhana vielä tarpeeksi kehittynyt käsittelemään kaikkea kiinteiden sisältämiä ainesosia. liian varhainen kiinteiden aloitus myös altistaa lasta myöhemmällä iällä allergioille. en nyt sano että kaikki, joilla kiinteät aloitettu varhain saisivat allergia, mutta osa. Tutkittua tietoa tämä on, eikä mitään hatusta revittyä juttua.
Ja tästäkin silloin neuvolassa jo puhuttiin, että olisi liian varhaista.
ärsyttää nämä vanhemmat, jotka antavat lapsilleen kiinteitä 2 KK:n iässä!! Minusta se on järkyttävää. Ja tekisi mieleni jopa fanaattisesti paasata. Ei sen ikäinen oikeasti TARVITSE kiinteitä vielä. Väittävät vanhemmat mitä tahtovat. Jos oma maito ei riitä, voi antaa korviketta lisäksi.
Ja minä en ole imetysfanaatikko. Minusta korvike ja äidinmaito ajaa saman asian, kummallakin lapsi tulee ravittua. Tokihan äidinmaito olisi sitä parasta, mutta ei korvikekaan huonoa ole. Mutta että kiinteitä 2 kk:n ikäisille!! Onneksi en tunne tuttavapiiristäni yhtäkään tälläistä äitiä. Olisi vaikea pitää suunsa kiinni.
Allergia on nyt tässä kun annat soseen, se ei iske 15 vuoden kuluttua.
Jos mää kysyn neuvolalta et mitä mieltä ne on kun tosi moni kyselly et JOKO annetaan kiinteitä ja neuvola sanoo ettei ole haittaa niin eika siitä silloin ole haittaa???
Tiedä sitten mimmonen se sun lukema hätyyttelykirja on, suositellaan kestovaippoja, liinailuja, julkisia kulkuneuvoja.. Mutta mulle neuvolassa sanottiin et ihan ok.
Mää oon 80- luvulla syntyny ja syöny kiinteitä itekin aikaseen. Jos jossain kehitysmaassa WHO suosittelee täysimetystä kaksvuotiaalle vauvalle niin se on luultavasti parempi kuin syödä lautasellinen pelkkää riisiä?
Ja muutenkin mussa herättää suurta ihmetystä jos lapsi ei saa tarpeeksi ravintoa niin sairaalassakin ehdotellaan kiinteitä -suolistosta viis silloin?? -Eikö parempi olisi antaa korviketta tai koittaa lisätä maidontuotantoa?
5
Kuten sanoin: Mulla riitti maitoa, osa liioista meni pakkaseen ja sairaalaan.
Me annettiin kiinteitä kun oltiin kysytty neuvolasta onko se ok, ja oli se.
5
En käsitä miten joillain voi kolahtaa noin kovasti, jos on joistain asioista faktaa. Ihmettelen kovasti neuvoloita, miten eri paikoissa neuvotaan eri tavoin. Toisissa mullekkin on sanottu, että älä ihmeessä anna, toisissa taas on kehotettu kokeilemaan. Mä olen syntynyt 70-luvun alussa ja kiinteät on aloitettu silloin 3-4kk vanhana, näin oma äitini on kertonut. Tietenkin myös silloin on ollut poikkeuksia. t:34
Sinun mielestä kaikki vauvat ovat samanlaisia ? Samanlaisia kuin omasi ? Erinlaisia ei suvaita, vai ? Jokainen vauva nukkuu samalla tavalla ja ruokahalu on samanlainen.
mä ainakin haluun suojella kaikkia lapsia. semmonen olo on tullut kun olen tän yhden synnyttäny, että kaikista lapsista välittää vaikkei olis omia.
älkää antako niille kiinteitä liian aikaisin vaan korviketta niinku jokmu jo sanokin
että AAP (American Academy of Pediatrics): Muulla ruoalla ei ole mitään ravitsemuksellista hyötyä ennen 6 kk, päinvastoin.
Eli miksi pitää turhaan sitä kiinteää työntää vauvan suuhun.
Oletteko te aikaisin kiinteät aloittaneet jotenkin tyhmiä vai??? Ettekö ymmärrä, ettei niitä suosituksia ilman syytä anneta!!!!!! Turha tänne on paasata mistään, että " ei se 15-vuotias serkkupoikakaan ole kipeä vaikka hänelle annettiin kiinteitä jo parin viikon ikäisenä" . Joo sehän riittääkin mulle todisteeksi, jees.
Eiköhän tätä asiaa ole tutkittu sen verran kauaa että asiasta tiedetää jotain faktaakin antaa. Tuskinpa tuota täysimetysrajaakaan ihan huvikseen hinataan jatkuvasti ylöspäin.
Omalle pojalleni aloitin kiinteät 3,5 kk;n ikäisenä NEUVOLAN suosituksesta koska muka yöunet olivat niin huonot (joo eihän tuossa iässä saisikaan herätä, ei). No eipä siitä porkkanasta ja perunasta yöunet mitenkään parantuneet, päinvastoin tuli mahanpuruja lisää.
Mitä nyt olen kirjoista lukenut niin harva vauva nukkuu öitään heräämättä kuin vasta 3 kk:n ikässä ja silloinkin pieni vähemmistö vasta. Eli kyllä heräämiset ihan normaaleja on, vaikka neuvolassakin muuta yritetään väittää.
Tälle kolmoselle en todellakaan tarjoa kiinteitä kuin vasta lähemmäs 6 kk:n ikää jos vain kasvaa ämmällä kunnolla. Tai sitten tarjoan vähän korviketta lisäksi.
73, 1,5kk appelsiinimehua, perunaa ja MAKSAA.
Suolistot meillä yli kolmekymppisillä ei tietenkään ole täydellisiä, mutta ei kai meillä kaikilla se ole tuhoutunutkaan.
No omille lapsille olen noudattanut mahdollisimman tarkkaan näitä suosituksia.
Hoitakaa ne omat lapsenne niin kuin tykkäätte, kahdenkymmenen vuoden kuluttua joka tapauksessa todistetaan, että teitte väärin, vaikka olisitte kuinka lakia ja asetuksia sekä neuvolan vihkosia noudattaneet.