4 kärjistettyä naistyyppiä; mitä toivoisit enemmän elokuviin ja sarjoihin?
1. haaveilija, luonnonlapsi, runotyttö, ei meikkaa, aito, maailmanparantaja, neitsyt, opiskelee ja harrastaa taidetta, eläin- ja ihmisrakas, luova ja herkkä idealisti
2. sulkeutunut ja vakava, tiedenainen tai rikostutkija, vahva ja sitkeä, suora, tarkka, hiukan kovakin, introvertti, suhteessa naisen kanssa, taistelija, synkkä menneisyys josta selviytynyt
3. vaarallinen nainen, tunteeton psykopaatti, huippuälykäs sarjamurhaaja, miestennielijä, viileä, kaunis mutta petollinen, voimakastahtoinen ja itsenäinen
4. kaoottinen kaheli, karismaattinen miestennaurattaja, luova hullu, epäsovinnainen, villi sinkku, seikkailija, seurallinen, itsevarma, omituinen höpöttäjä, tahallisesti ja tahattomasti koominen
tää nyt on tällainen...
Kommentit (13)
Ei mitään näistä. Monipuolisia, inhimillisiä, hyvin kirjoitettuja hahmoja.
Tavallisen näköisiä ja erikokoisia naisia. Miksi päähenkilön nainen ei voisi olla jopa vähän rehevämpi. Pidin esim. Komediasarjasta Kätevä emäntä juuri siitä syystä että oli mukana kaiken kokoisia naisia. Kaikki naiset olivat rooleissaan hyviä.
Olin tuo 1... mutta luulin olevani vääränlainen seksuaalisten kavereodeni seurassa, jotka puhuivat masturboinnista, kävivät seksimessuilla, tanssivat hinkutustansseja, pukeutuivat vähiin vaatteisiin...
V&//((tuttaa, että ainoa ei meikkaava olisi runotyttö. Yhtä hyvin esim. tiedenainen voi olla meikkaamaton. Minä en meikkaa, koska meikeissä on haitallisia kemikaaleja, ja luonnonkosmetiikankaan kaikkia ainesosia ei ole tutkittu riittävästi. Lisäksi ei ole tarvetta muutenkaan meikata.
Kunhan on inhimillinen, tekee virheitä jne. Nainen, jonka rooli piirtyy muutakim kautta kuin siitä, mitä hän on muille (vaimo, tytär, äiti) - enemmän syvyyttä naishahmoihin. Mitä sillä on väliä, onko meikkiä tai neitsyt?
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama kunhan on paljasta pintaa riittävästi.
Plussaa sekin jos peppuja näytetään paljon. Asstv olisi kanava mun makuun.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on inhimillinen, tekee virheitä jne. Nainen, jonka rooli piirtyy muutakim kautta kuin siitä, mitä hän on muille (vaimo, tytär, äiti) - enemmän syvyyttä naishahmoihin. Mitä sillä on väliä, onko meikkiä tai neitsyt?
Minusta meikittömyys olisi positiivista, koska edelleen on vallalla ne stereotypiat, että naiseuteen kuuluu meikkaaminen ja objektina oleminen. Aitoja, vahvoja, herkkiä, moniulotteisia naishahmoja lisää kiitos.
Ykkönen. Siksi, koska ei meikkaa ja on aito. Nämä tyypit kuvataan yleensä jotenkin negatiivisessa valossa ja yksinkertaisina. Ovat yleisiä myös "hylkiöstä suosituksi"-leffojen lähtöasetelmissa, mikä on naurettavaa. Pitäisi tehdä näistä voimaannuttavia roolimalleja naisille. (Ja voimaannuttava sitten ei tarkoita sitä, että elämä alkaa hymyillä, kun muuttuu itse erilaiseksi!) Idealisti ja haaveilija voi olla myös henkisesti vahva, analyyttinen, älykäs, karismaattinen, itsenäinen jne.