konmaripalstalta on raivostuttavaa lukea
pohdinnat joissa kysytään kuinka saisi puolison luopumaan kirjoista, levyistä yms. Onneksi moni sanoo ettei toista voi pakottaa.
Kommentit (21)
Mikä konmaripalsta? Missä sellainen on?
*haluaa mukaan*
Sitä paitsi Kondokin sanoo, että toisten tavaroihin ei kajota.
No eihän KonMariin kuulu ollenkaan toisten tavaroihin koskeminen.
Konmarin periaatteisiinhan kuuluu ettei toisten tavaroita saa marittaa...muutenhan nää maritukseen hurahtaneet kävisivät käsiksi puolisoidensakin omaisuuteen. Kanssa marittajat aina välillä leikkisästi kommentoivat että jos puoliso ei maritukseen ryhdy, niin vaihtoon vaan, sellaiseen joka tuottaa iloa eikä pilaa sisustusta. Ja tätähän voi jatkaa loputtomiin, milloin mikäkin lakkaa "pirskahtelemasta" tai tuottamasta iloa ja tilalle on saatava jokin muu kivempi ratkaisu. Siksikin varmaan kirjassa kehotetaan tekemään asunnon maritus yhdellä kertaa, eikä osissa.
Olen pannut merkille, että suuri osa marituksesta innostuneista on todella materialistisia vielä tavaroidensa karsimisenkin keskellä ja tämä ilmenee mm. siten että tavarasta hankkiudutaan eroon sillä verukkeella, että voidaan taas hankkia jotain "pirskahtelevampaa" lisää. Monesti myös kuulutetaan jotain tiettyä sisustuselementtiä . Tavoitteena ei ole vain hankkiutua kerralla eroon turhasta roinasta, jotta kotonaan mahtuu kivasti olemaan. Vaan elämä suunnilleen pyörii kaiken sen materian ympärillä. Kaappeja käydään läpi, jotta niissä ei olisi yhtään ns. ylimääräistä tavaraa ja otetaan kuvaa omistamistaan tavaroita tai huoneista ja verrataan niitä toisten omiin.
Hassuin lukemani vinkki on se että koittaa saada puolison miettimään miten asumiskuluissa säästää kun luopuu kirjahyllystä ja voi muuttaa pienempään asuntoon.
Fanaattinen tavaranhävitys on jotenkin naurettavaa, uskon että moni vielä katuu kun heittää pois jotain perintötavaraa tai lahjaksi saamaansa. Siivoaminen ja tarpeettoman kierrättäminen on aina järkevää mutta se rajanveto näkyy olevan monelle vaikeaa, menee ihan överiksi. Jännä nähdä muutaman vuoden päästä kun tämäkin villitys menee ohi että mikä on sen vastaliike. Nyt olis kiva käydä kierrätyskeskuksissa ja penkoa kaatiksella tai roskiksissa, löytyy varmasti paljon arvotavaraakin kun nuoret konmarittaa vanhaa mummolantavaraa. Monen tavaran arvo nousee kun jaksaa säilyttää, saa vielä hyvät rahat aikanaan. Kuten nyt maksetaan joistakin leluista hyvää hintaa, eikä ole edes vanhoja vaan 90-luvulta.
Sitten on näitä marttyyrejä "kun minä olen marittanut tavarani niin kyllä miehenkin pitää tasapuolisuuden vuoksi"
Pitäisi minunki käydä tavara varastoa läpi ja heittää osa uffin ja fidan laatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
No eihän KonMariin kuulu ollenkaan toisten tavaroihin koskeminen.
Varmaan ne juuri siksi kyselevät, että saisivat puolison itse konmarittamaan tavaransa. Villi arvaukseni siis.
Kuten joku edellä sanoi, moni "minimalisti" on oikeasti hyvinkin materialistinen. Ajatukset kiertää koko ajan sen tavaran parissa. Oikeasti kai minimalismin tarkoitus on, että aikaa ja tarmoa jää muuhun tekemiseen.
"Hassuin lukemani vinkki on se että koittaa saada puolison miettimään miten asumiskuluissa säästää kun luopuu kirjahyllystä ja voi muuttaa pienempään asuntoon."
Meillä yksi huone täynnä kirjoja ja perintöesineitä. Siksi asumme kolmiossa vuokra 1160. Jos luopuisimme tuosta ylimääräisestä tavarasta voisimme muuttaa kaksioon vuokra n. 820 samalla alueella. Ero 340 euroa kuussa. Minulle tuo on iso raha, vaikka sinusta voi ehkä tuntua hassulle. Ollaan muuttamassa omaan mutta näin esimerkkinä sinulle.
Samoin meillä oli perintötila täynnänsä tavaraa(joista ei tietenkään kenenkään mielestä olisi saanut missään nimessä luopua!) josta kiinteistöverot ja tiemaksut 1000 euroa vuodessa, lisäksi korjauskuluja useita tonneja vuodessa välillä jopa kymppitonni. Perintötilastakaan ei olisi kenenkään mielestä saanut luopua mutta sain viimein perheenjäsenen ymmärtämään että meillä ei ole varaa pitää tilaa yllä ja se rapistuu käyttökelvottomaksi.
Itse olen raivannut omaa kotia sekä perintötiloja yli 10 vuotta, minulle tämä ei ole muoti-ilmiö. Olen uuvuttanut itseni raivauksella ja esineiden ylläpidolla. Sitten kun luopuu jostain niin saa vaan syytöksiä että miten voit luopua. Olen joutunut ottamaan palkatonta vapaata että olen saanut raivattua muiden keräämää roinaa. Niin että kyllä minua itseäni raivostuttaa tavaran hamstraaminen enemmän kuin konmariryhmä. Miksi kuulut ryhmään jos se raivostuttaa?
Vierailija kirjoitti:
"Hassuin lukemani vinkki on se että koittaa saada puolison miettimään miten asumiskuluissa säästää kun luopuu kirjahyllystä ja voi muuttaa pienempään asuntoon."
Meillä yksi huone täynnä kirjoja ja perintöesineitä. Siksi asumme kolmiossa vuokra 1160. Jos luopuisimme tuosta ylimääräisestä tavarasta voisimme muuttaa kaksioon vuokra n. 820 samalla alueella. Ero 340 euroa kuussa. Minulle tuo on iso raha, vaikka sinusta voi ehkä tuntua hassulle. Ollaan muuttamassa omaan mutta näin esimerkkinä sinulle.
Samoin meillä oli perintötila täynnänsä tavaraa(joista ei tietenkään kenenkään mielestä olisi saanut missään nimessä luopua!) josta kiinteistöverot ja tiemaksut 1000 euroa vuodessa, lisäksi korjauskuluja useita tonneja vuodessa välillä jopa kymppitonni. Perintötilastakaan ei olisi kenenkään mielestä saanut luopua mutta sain viimein perheenjäsenen ymmärtämään että meillä ei ole varaa pitää tilaa yllä ja se rapistuu käyttökelvottomaksi.
Itse olen raivannut omaa kotia sekä perintötiloja yli 10 vuotta, minulle tämä ei ole muoti-ilmiö. Olen uuvuttanut itseni raivauksella ja esineiden ylläpidolla. Sitten kun luopuu jostain niin saa vaan syytöksiä että miten voit luopua. Olen joutunut ottamaan palkatonta vapaata että olen saanut raivattua muiden keräämää roinaa. Niin että kyllä minua itseäni raivostuttaa tavaran hamstraaminen enemmän kuin konmariryhmä. Miksi kuulut ryhmään jos se raivostuttaa?
Ei sellaista asiaa mistä joku ei uhriutuisi.
En ole missään konmari-ryhmässä enkä heitä turhaa roskiin, vanhoja vaatteita olen vienyt hyväntekeväisyyteen ja kulahtaneet vaatteet ovat menneet roskiin. Tänään konmaritin 5 vuotta vanhat topit koska mulla ei kertakaikkiaan ole tilaa ikivanhoille vaatteille vanhasta homekämpästä silloin joskus kun olin kokoa tikku. Tilalle olen ostanut hyvin harkiten laadukkaita tuotteita. Kondoilun vastaisesti mulla on paljon USB kaapeleita kun ne aina rikkoontuu ja en pärjäisi yhdellä. Lahjana saadut tavarat on hyvässä tallessa, mutta uskon että lahjanantajakin ymmärtää että mun on hankalaa säilyttää ihan kaikkia juttuja, esimerkisi sata kertaa pestyä paitaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi Kondokin sanoo, että toisten tavaroihin ei kajota.
Paitsi uskovaisten tavara on yhteistä.
Samat ihmiset jotka nyt ovat hurahtaneet konmaritukseen olivat ennen
Yleisiä fitnessbimboka
Karppaajia
Gluteenittomalla
Vierailija kirjoitti:
Luin:"kommaripalsta"
Vähän sama asia. Jos ei mullakaan ole, niin ei sullakaan olla.
Kyllä sellainen akka, joka alkais mun tavaroita hävittämään, päätyis aika äkkiä itsekin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Kinteistövero + tiemaksut 1000 e/v? Vaikuttaa siltä, että perintötila oli reilusti yli 300 neliöinen 90-luvulla rakenettu talo noin 10 km yksityistiepätkän takana.
Näissä konmari-ketjuissa tulee aina esiin toi "pirskahtelu", voisiko joku selittää mitä se on? Onko se kirjasta vai onko se termi syntynyt siellä fb-ryhmässä? Olen lukenut kirjasta useamman artikkelin englanniksi, mikäköhän se termi on englanniksi, jos se siis Kondon kirjoissa esiintyy?
Mua kans ärsyttää ne fanaattiset kaiken hävittäjät. Eikö idea ollut että tavaroiden pitää tuottaa iloa? Jos ne tuottavat iloa puolisolle niin konmarittaja vois pitää ihan vaan päänsä kiinni ja keskittyä omien sukkiensa lajitteluun.