Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön ei saa tienata käytännössä mitään, tai tuet menee alta tai pienenee. Kannustinloukut voivat siis edelleen erittäin hyvin

Vierailija
23.06.2017 |

On ihan omakohtaista kokemusta siitä, että jos työtön yrittää aktivoitua ja kuukausitulot nousevat vaikka muutamalla kympillä tai vaikka noin 100 eurolla kuukaudessa, niin se voi vaikuttaa jo siihen, että sen vuoksi alkaa esim. asumistuki pienenemään, eikä saa täyttä asumistukea enää tuolloin. Kun toiset tulot nousevat, niin toiset tulot pienenevät ja kokonaisvaikutus on silloin plus miinus nolla. Eli saman saa lorvimalla kotona ja kuluttamatta aikaa ja energiaa erilaisiin työllistymistoimiin. Ei siis saa tienata käytännössä enempää, kuin lasten viikkorahan verran, ettei se ala vaikuttamaan tukiin.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että milloin se paljon puhuttu kannustinloukkujen purkaminen oikein alkaa? Muistaakseni poliitikot lupasivat purkaa kannustinloukkuja. Mutta taisi olla jälleen kerran yksi turha lupaus kaikkien muiden lukemattomien turhien lupausten joukossa. Kannustinloukut ovat edelleen olemassa ja voivat edelleen erittäin hyvin.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan on ihan totta meillä viisi lasta vanhempien yhteiset käteenjäävät tulot noin 4000€ ja molemmat töissä siis kokopäiväisesti. Oma kämppä johon lainaa ei asumistukia. Ainoat yhteiskunnantuet lapsilisät. Arvaa onko monta kertaa ottanut päähän tuilla lorvailijat.

Itse olen sitä mieltä että ratkaisu ei ole vain palkan nosto vaan tukien rajuleikkaus. Töitä on jos niitä viitsitään tehdä.

Vierailija
2/53 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma asunto, niin ei tartte vinkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta oma asunto, niin ei tartte vinkua.

Miten se millään tavalla vaikuttaa työttömyysaikana saatuihin etuuksiin? Ei esim. asumistuen kannalta ole mitään väliä, onko asunto oma vai asuuko vuokralla. Asumismenot ratkaisevat tuen suuruuden, plus tietty kaikki tulot myös.

Vierailija
4/53 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska puhetta!

Olen työtön ja teen keikkaa, toki tuet pienenee mutta enemmän saan kuin vain maatessa.

Vierailija
5/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaatko ap millainen veroprogressio syö palkankorotukset? Iso osa palkasta menee veroihin, mistähän mahtaakaan johtua?

Vierailija
6/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse olen nyt ollut vuoden työttömänä sekä tehnyt koko ajan keikkatöitä. Ei ole vielä miinukselle mennyt, eikä edes nollatulista tullut. Enemmän rahaa on tullut kuin pelkästään tukien varassa.

Vierailija
7/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työtön ystävä sanoi, ettei laske asiaa rahassa, vaan erilaisiin tukitoimiin osallistumalla pysyy työelämän rytmi, aktiivisuus ym. yllä, eikä vieraannu työssäkäyvien arjesta. Se on hänelle tärkeintä työttömänä ollessa, ei kannattaminen.

Vierailija
8/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on ihan totta meillä viisi lasta vanhempien yhteiset käteenjäävät tulot noin 4000€ ja molemmat töissä siis kokopäiväisesti. Oma kämppä johon lainaa ei asumistukia. Ainoat yhteiskunnantuet lapsilisät. Arvaa onko monta kertaa ottanut päähän tuilla lorvailijat.

Itse olen sitä mieltä että ratkaisu ei ole vain palkan nosto vaan tukien rajuleikkaus. Töitä on jos niitä viitsitään tehdä.

Ei ole. Työttömiä on on 400 000, työpaikkoja 50 000. Puuttuu 350 000 työpaikkaa. Ja noista 50 000:stakin on suuri osa puhelinmyyntiä ja siivousta firmoissa jotka vedättää työntekijöitään minkä kerkeää. Tämän tietää kaikki (myös työnantaja ja EK) paitsi Suomen päättäjät ja sinä.

Vierailija
9/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mää oon ollu lasten kanssa kotona, saisin olla vielä yli vuoden ku kuopus ei oo ees kahta.

Soittivat entisestä työpaikasta että tuunko töihin, sovin että käyn viikonloppusin ku sillon lasten isä voi vahtia eikä tarvii laittaa hoitoon.

Ekan palkan jälkeen lähti tt-tuki ja asumistuki pieneni. Muuten hyvä vaan mulla on suhteellisen kalliit lääkkeet jotka on elintärkeitä, joudun itseni ja kuopuksen takia ramppaan Oulussa ja nyt pitäisi hampaita kun alkaa hoidattaan.

Vähän laskemiseksi menee, vaan en jaksa alkaa Kelan kanssa tapella. Onneksi on reilu pomo joka lykkää mut melkein joka sunnuntaivuoroon että saan sitä rahaa jostain.. laskutkin ku on ihan kiva maksaa ennenku menee ulosottoon. Ärsyttää vaan ku ois kiva että tästä juoksemisesta jäis jotain käteenki.

Vierailija
10/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat on.

Minä olisin nykyisillä tuillani ihan kannustunut menemään työhön, olisi vaan minne mennä. Älkää te laiskat ja ahneet työttömät kannustinloukuissanne hankaloittako meidän oikeasti työhaluisten elämää enää yhtään enempää.

Vierailija
11/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat on.

Minä olisin nykyisillä tuillani ihan kannustunut menemään työhön, olisi vaan minne mennä. Älkää te laiskat ja ahneet työttömät kannustinloukuissanne hankaloittako meidän oikeasti työhaluisten elämää enää yhtään enempää.

Niin tuo kannustinloukuista uliseva tyyppi ei edes ole työtön, luuleepa vain töissäkäyvän etuoikeudella tietävänsä, että töitä on kaikille halukkaille. Kertoisi nyt vaikka missä on itse töissä niin menisin samaan paikkaan, kun työtä kerran on. Tai ruvetkoon työttömäksi kun se sillä lailla on niin paljon helpompaa. 

Vierailija
12/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin....?

Työttömyystuen tarkoitus on pitää ihminen hengissä kun se on työttömänä. Sitten on kun töissä niin elättää itse itsensä.

Ei se työssäkäynti nyt mikään plussa ja bonus voi olla.

Muutoin täällä kaikki saisivat työttömyyskorvauksen ja sitten kukin tekisi töitä päälle sen mitä sattuu löytymään/ huvittaa tehdä.

Mieti nyt vielä hetki....

Vierailija
13/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustinloukkujen purkaminen on juuri tätä. Kannustinloukku = työttömänä oleminen kannattavampaa kuin työllisenä. Siispä tehdään työnteko houkuttelevammaksi heikentämällä työttömyys- ym. tukia. Toinen asia sitten on, missä sitä työtä on saatavissa. Siitä eivät kannustinloukkujen purkajat liene kiinnostuneita.

Vierailija
14/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli muuten hyvä viesti, mutta viimeinen lause oli paha. On töitä, mutta ongelma onkin se, että PALKANMAKSAJIA ei ole. Vähällä väellä pitenee työaika, kun toisilla ei ole työaikaa ollenkaan. Että sellaista hölmöläisten peitonjatkamista tämä on.

Minusta kilpailukyky paranisi paljon enemmän, kun jokainen pääsisi tekemään jotain tuottavaa työtä ja saisi siitä itselleenkin jotain hyötyä.

Vierailija
15/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te nyt ole tosissanne, ettehän? Siis oikeasti teidän pitäisi saada asumistuet valtiolta ja saada tienata vähän hyvää päälle? Ei voi olla totta.

Vierailija
16/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli muuten hyvä viesti, mutta viimeinen lause oli paha. On töitä, mutta ongelma onkin se, että PALKANMAKSAJIA ei ole. Vähällä väellä pitenee työaika, kun toisilla ei ole työaikaa ollenkaan. Että sellaista hölmöläisten peitonjatkamista tämä on.

Minusta kilpailukyky paranisi paljon enemmän, kun jokainen pääsisi tekemään jotain tuottavaa työtä ja saisi siitä itselleenkin jotain hyötyä.

Kikyn työajan jatko tuli kyllä ihan sitä varten, että tilastot näyttää maailmalla paremmalta. Näytetään heti tilastoissa kilpailukykyisimmiltä kun tehdään 6 min ylimääräistä.. Vaikka se annettaisiin työttömien tehtäväksi en usko että se ketään kauheasti lämmittää..

Mut voihan työtön olla mustasukkainen 6 min palkattomasta joka koski täysaikaisia vakityöntekijöitä...

Vierailija
17/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Työttömiä on on 400 000, työpaikkoja 50 000. Puuttuu 350 000 työpaikkaa. Ja noista 50 000:stakin on suuri osa puhelinmyyntiä ja siivousta firmoissa jotka vedättää työntekijöitään minkä kerkeää. Tämän tietää kaikki (myös työnantaja ja EK) paitsi Suomen päättäjät ja sinä.

Meillä oli DI:n paikka auki, hakijoita 15. Eli joku tuossa kuviossa ei nyt toimi.

Vierailija
18/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on epäreiluinta että kun tekee tarpeeksi töitä, niin ne tuet lakkaa jossain vaiheessa kokonaan!!!

Vierailija
19/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te täällä itkette. Itse olette nämä syöpäläiset valtaan äänestäneet ja nyt saatte sitä mitä tilasitte. Muistakaa äänestää Kokoomusta, Keskustaa ja Perussuomalaisia myös ensi vaaleissa!

Vierailija
20/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli DI:n paikka auki, hakijoita 15. Eli joku tuossa kuviossa ei nyt toimi.

Mä oon työssä ja hain teidän DI.n paikkaa.

Tai oikeastaan meitä inssejä on miljoona.

Tai oikeastaan haen DI.n paikkoja vaikka sanoin itseni irti siivoojan työstä, en ole koskaan valmistunut mihinkään ammattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi