Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön ei saa tienata käytännössä mitään, tai tuet menee alta tai pienenee. Kannustinloukut voivat siis edelleen erittäin hyvin

Vierailija
23.06.2017 |

On ihan omakohtaista kokemusta siitä, että jos työtön yrittää aktivoitua ja kuukausitulot nousevat vaikka muutamalla kympillä tai vaikka noin 100 eurolla kuukaudessa, niin se voi vaikuttaa jo siihen, että sen vuoksi alkaa esim. asumistuki pienenemään, eikä saa täyttä asumistukea enää tuolloin. Kun toiset tulot nousevat, niin toiset tulot pienenevät ja kokonaisvaikutus on silloin plus miinus nolla. Eli saman saa lorvimalla kotona ja kuluttamatta aikaa ja energiaa erilaisiin työllistymistoimiin. Ei siis saa tienata käytännössä enempää, kuin lasten viikkorahan verran, ettei se ala vaikuttamaan tukiin.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että milloin se paljon puhuttu kannustinloukkujen purkaminen oikein alkaa? Muistaakseni poliitikot lupasivat purkaa kannustinloukkuja. Mutta taisi olla jälleen kerran yksi turha lupaus kaikkien muiden lukemattomien turhien lupausten joukossa. Kannustinloukut ovat edelleen olemassa ja voivat edelleen erittäin hyvin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan omakohtaista kokemusta siitä, että jos työtön yrittää aktivoitua ja kuukausitulot nousevat vaikka muutamalla kympillä tai vaikka noin 100 eurolla kuukaudessa, niin se voi vaikuttaa jo siihen, että sen vuoksi alkaa esim. asumistuki pienenemään, eikä saa täyttä asumistukea enää tuolloin. Kun toiset tulot nousevat, niin toiset tulot pienenevät ja kokonaisvaikutus on silloin plus miinus nolla. Eli saman saa lorvimalla kotona ja kuluttamatta aikaa ja energiaa erilaisiin työllistymistoimiin. Ei siis saa tienata käytännössä enempää, kuin lasten viikkorahan verran, ettei se ala vaikuttamaan tukiin.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että milloin se paljon puhuttu kannustinloukkujen purkaminen oikein alkaa? Muistaakseni poliitikot lupasivat purkaa kannustinloukkuja. Mutta taisi olla jälleen kerran yksi turha lupaus kaikkien muiden lukemattomien turhien lupausten joukossa. Kannustinloukut ovat edelleen olemassa ja voivat edelleen erittäin hyvin.

Siis ihan hirveää, että ihminen joutuu itse maksamaan menonsa työnteolla? 😂 mikähän tuossa asenteessasi nyt mättää?

Juuri näin! Töihin siitä laiskottelemasta, 9 € päiväpalkalla on hyvä aloittaa sitä asenteen opettelua.

Vierailija
42/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te täällä itkette. Itse olette nämä syöpäläiset valtaan äänestäneet ja nyt saatte sitä mitä tilasitte. Muistakaa äänestää Kokoomusta, Keskustaa ja Perussuomalaisia myös ensi vaaleissa!

Niin mitä syöpäläisiä?

Perussuomalaisia, Kokoomusta ja Keskustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on ihan totta meillä viisi lasta vanhempien yhteiset käteenjäävät tulot noin 4000€ ja molemmat töissä siis kokopäiväisesti. Oma kämppä johon lainaa ei asumistukia. Ainoat yhteiskunnantuet lapsilisät. Arvaa onko monta kertaa ottanut päähän tuilla lorvailijat.

Itse olen sitä mieltä että ratkaisu ei ole vain palkan nosto vaan tukien rajuleikkaus. Töitä on jos niitä viitsitään tehdä.

No se oli teidän valinta maksaa lainaa. Tukia nostavalle ei kerry omaisuutta. Itse käyn töissä, mutta en edes saisi lainaa, kun tulot pankin laskurien mukaan niin pienet. Kun tulot lisäksi vaihtelevat, joudun maksamaan kelalle takaisin ja lainaamaan tutuilta. Onneksi on ihmisiä, joilta lainata. Missään tapauksessa en kannata tukien nykyistä enempää leikkausta. Muutenkin on todella raskasta elää tuilla. Tietty vapaus puuttuu ja vaikea arvostaa itseään. Helposti alkaa myös vihata koko yhteiskuntaa, kun töitä ei ole tai niillä ei elä.

Vierailija
44/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on ihan totta meillä viisi lasta vanhempien yhteiset käteenjäävät tulot noin 4000€ ja molemmat töissä siis kokopäiväisesti. Oma kämppä johon lainaa ei asumistukia. Ainoat yhteiskunnantuet lapsilisät. Arvaa onko monta kertaa ottanut päähän tuilla lorvailijat.

Itse olen sitä mieltä että ratkaisu ei ole vain palkan nosto vaan tukien rajuleikkaus. Töitä on jos niitä viitsitään tehdä.

Ole hiljaa ja mene tekemään lisää duunia että minä saan rahaa tekemättä mitään,hahaha

Vierailija
45/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin siitä valittamasta!!!

Vierailija
46/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Työttömiä on on 400 000, työpaikkoja 50 000. Puuttuu 350 000 työpaikkaa. Ja noista 50 000:stakin on suuri osa puhelinmyyntiä ja siivousta firmoissa jotka vedättää työntekijöitään minkä kerkeää. Tämän tietää kaikki (myös työnantaja ja EK) paitsi Suomen päättäjät ja sinä.

Meillä oli DI:n paikka auki, hakijoita 15. Eli joku tuossa kuviossa ei nyt toimi.

Paljonko hakijoita olisi pitänyt olla? Kaikki 400000?

Minä haluaisin vaihtaa työpaikkaa ja hakemiini paikkoihin on ilmoitettu olleen 100-400 hakijaa.

Vierailija
47/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei välttämättä auta jos tulot katoaa. Sielläkin on omat kriteerinsä ja laskennalliset tulot. Tätä olen lukenut lehdistä. On omakohtainen kokemuskin 80-luvulta, kun mies lähti armeijaan. Olin osa-aikakassana kaupassa ja ihmettelin, että miten selviän niillä tuloilla vuokrasta ja muista menoista. Kahden tuloilla ei ollut ongelmaa, mutta nyt toisen tulot jäivät pois. Sossun mielestä minulla oli rahaa enemmän kuin Roope Ankalla ja Kroisos Pennosella yhteensä. Siihen aikaan asumistuki haettiin kaupungilta/kunnalta. Sitäkään en saanut, koska armeijan käyminen ei ollut pysyvä olotila.

Eli ei kannata tuudittautua siihen, että tulojen vähetessä tai loppuessa yhteiskunnan tukiverkostot välttämättä auttavat.

Vierailija
48/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Työttömiä on on 400 000, työpaikkoja 50 000. Puuttuu 350 000 työpaikkaa. Ja noista 50 000:stakin on suuri osa puhelinmyyntiä ja siivousta firmoissa jotka vedättää työntekijöitään minkä kerkeää. Tämän tietää kaikki (myös työnantaja ja EK) paitsi Suomen päättäjät ja sinä.

Noita vedättäjä firmoja alkaa tulla kuin sieniä sateella, kun pakko työllistäminen etenee ja ammattiliitot joutuu syrjään. Tämähän suoraa kopiointia, amerikkalaisten teoreettisista tavoitteista. Aho kävi siellä opiskelemassa,  nyt aiotaan olla ameriikkalaisempia kuin ne itse.  Olen itsekin suunnitellut perustavani sellaisen kirjekuori firman, jonka sisältöä ei paljasteta kenellekään. Leikin sitten että en tiedä itsekää, mistä ne rahat tulee.  Siis sama tilanne kuin ministereillä, jos se ei ole laillista niin on se kuitenkin vakiintunut tapa jota voi hyvillä mielin toteuttaa. 

Vierailija
49/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuossa tovin osa-aikatyötä ja sain soviteltua päivärahaa. Siinähän on ensinnäkin 300€ suojaosuus paljonko saa tienata, että vaikuttaa tukiin!

No, nyt taas kokonaista työaikaa koska enemmän se lippujen ja lappujen ympäriinsä lähettely ja odottelu rassaa.

Vierailija
50/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on väsynyttä keskustelu täällä, varmaan jääneet ne aivot narikkaan. Ääneen päässeet sellaiset joilla ei ole mitään omaa sanottavaa, toistellaan vain papukaijja juttuja. 

Vierailija
51/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli DI:n paikka auki, hakijoita 15. Eli joku tuossa kuviossa ei nyt toimi.

Niin mikä ei toimi? Yleensä DI-tutkintoa vaativissa paikoissa on melko spesifit ja tiukat vaatimukset, jotka rajaavat tehokkaasti hakijoita. Erityisosaamista ja -kelpoisuutta vaativaan tehtävään tuo on ihan hyvä määrä hakijoita.

Vierailija
52/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi tehdä töitä jotta saisit pitempiaikaista työtä helpommin? Mulla on työt alkanut ensin muutamalla tunnilla/viikko,siitä nousi pariin päivään/viikko ja pian olin täyspäiväisesti. Noina hiljaisempina aikoina tein myös toista Osa-aikaista työtä ja opiskelin toista ammattia aikuispuolella. Silloin ei itselläni tosin ollut vielä lapsia.

Vierailija
53/53 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä eri mieltä. Olen tehnyt keikkaa monen monta vuotta ja aina se on kannattanut. Kokopäivätyössä saisin n. 1500-1600 euroa ja asumistuki pienenisi. Työttömänä 630 euroa ja nyt keikkatyössä 1000-1200 euroa. Ei vaikuta asumistukeen koska työtuloihin tehdään 300 euron vähennys. Itse asiassa, tämän alan palkoilla juuri keikkatyö kannattaa suhteessa tunteihin. Ja onneksi asumistuki on nykyään joustava, koska sitten olisi liemessä jos välittömästi vaikuttaisi siihen. Kreikkalainen kun ei tuntejaan etukäteen tiedä. Sossun asiakkailla varmaan eri....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi