Työtön ei saa tienata käytännössä mitään, tai tuet menee alta tai pienenee. Kannustinloukut voivat siis edelleen erittäin hyvin
On ihan omakohtaista kokemusta siitä, että jos työtön yrittää aktivoitua ja kuukausitulot nousevat vaikka muutamalla kympillä tai vaikka noin 100 eurolla kuukaudessa, niin se voi vaikuttaa jo siihen, että sen vuoksi alkaa esim. asumistuki pienenemään, eikä saa täyttä asumistukea enää tuolloin. Kun toiset tulot nousevat, niin toiset tulot pienenevät ja kokonaisvaikutus on silloin plus miinus nolla. Eli saman saa lorvimalla kotona ja kuluttamatta aikaa ja energiaa erilaisiin työllistymistoimiin. Ei siis saa tienata käytännössä enempää, kuin lasten viikkorahan verran, ettei se ala vaikuttamaan tukiin.
Tästä päästäänkin kysymykseen, että milloin se paljon puhuttu kannustinloukkujen purkaminen oikein alkaa? Muistaakseni poliitikot lupasivat purkaa kannustinloukkuja. Mutta taisi olla jälleen kerran yksi turha lupaus kaikkien muiden lukemattomien turhien lupausten joukossa. Kannustinloukut ovat edelleen olemassa ja voivat edelleen erittäin hyvin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te täällä itkette. Itse olette nämä syöpäläiset valtaan äänestäneet ja nyt saatte sitä mitä tilasitte. Muistakaa äänestää Kokoomusta, Keskustaa ja Perussuomalaisia myös ensi vaaleissa!
Niin mitä syöpäläisiä?
Niinhän se menee normaalisti työntekijälläkin, kun palkka nousee niin verotkin nousee ja palkankorotus ei välttämättä näy missään. Joten älä kitise.
Eikö keskustelun aloittajalla ole enää mitään sanottavaa?
Vierailija kirjoitti:
On ihan omakohtaista kokemusta siitä, että jos työtön yrittää aktivoitua ja kuukausitulot nousevat vaikka muutamalla kympillä tai vaikka noin 100 eurolla kuukaudessa, niin se voi vaikuttaa jo siihen, että sen vuoksi alkaa esim. asumistuki pienenemään, eikä saa täyttä asumistukea enää tuolloin. Kun toiset tulot nousevat, niin toiset tulot pienenevät ja kokonaisvaikutus on silloin plus miinus nolla. Eli saman saa lorvimalla kotona ja kuluttamatta aikaa ja energiaa erilaisiin työllistymistoimiin. Ei siis saa tienata käytännössä enempää, kuin lasten viikkorahan verran, ettei se ala vaikuttamaan tukiin.
Tästä päästäänkin kysymykseen, että milloin se paljon puhuttu kannustinloukkujen purkaminen oikein alkaa? Muistaakseni poliitikot lupasivat purkaa kannustinloukkuja. Mutta taisi olla jälleen kerran yksi turha lupaus kaikkien muiden lukemattomien turhien lupausten joukossa. Kannustinloukut ovat edelleen olemassa ja voivat edelleen erittäin hyvin.
Juu on se ihan perseestä kun näin työssäkäyvänä näitä tukia ei saa ollenkaan. Juuri sehän on tarkoitus että ne pienenee kun saat omaa rahaa. Tarkoitus olisi että ne eivät pienisi enemmän kuin saat omaa rahaa.
Olen ensimmäisen kerran elämässäni saanut 2015 kesällä työttömyyskorvausta pari kuukautta, talvella muutaman lyhyen pätkän ja sitten isommissa pätkissä kesästä 2016 tähän asti. Yhteensä työttömyyskuukausia takana noin 14 tällä hetkellä, mutta välillä olen tosiaan ollut töissä ja sitten kävin jo 6kk:n kurssinkin. Nyt olen löytänyt työpaikan, jossa aloitan heinäkuun lopussa. Ikää 40.
Itsekin kuvittelin aikaisemmin, että ansiosidonnainen on hyvä. Ei ole. Työssäollessa sain käteen 2200-2300, nyt nettona 1390. Että ei tää mitään "melkein yhtä paljon ole". Mutta toki tuokin on ihan ok. Ongelma on kuitenkin se, että tukien kanssa saa aina jännittää. Kun saat tukipäätöksen, niin pitäisi osata vaan olla. Ei saa tehdä mitään. Näin saat tukea tasaisesti ja ostettua ruokaa. Joka kerta, kun yrität tehdä jotain, niin saat sydän syrjällään jännittää, saatko taas sen tukesi vai et. Kun sielläkin tehdään niitä vääriä päätöksiä ja pykälää pykälän perään, niin aina pelkää tehneensä jonkun "virheen", jonka takia sinulta evätäänkin rahat. Olen alkanut ymmärtämään ihmisiä, jotka ei tee mitään, kun kerran on päätöksen saaneet.
Lisäksi kaikki aktiivisuus aiheuttaa sen, että olet liemessä, ellei ole luottokorttia, tienaavaa puolisoa, säästöjä tai vaikka vanhempia, joilla on lainata rahaa. Esimerkiksi 2016 alkukesästä loppui työ, josta viimeisen palkan sain 4.6. Hain välittömästi ansiosidonnaista. Mutta kun puuttui palkkakuitti. Työnantajan puolella oli porukka lomalla ja narinoiden jälkeen sain palkkakuitin lopulta juhannuksen alla ja äkkiä se sitten kassaan. Kesälomien takia käsittelyaika venyi ja venyi... Lopulta elokuun alussa sain päätöksen, että minulle on myönnetty ansiosidonnainen ja sain muutaman päivän päästä takautuvasti kesä- ja heinäkuun rahat. Mitä ihmettä tekee ihminen, joka on täysin p.a.? Eräs kaveri teki peruspäivärahalla 3 (!) päivää töitä ja sen takia oli ilman työttömyyskorvausta lähes 3kk. Joo, tulee takautuvasti, mutta kun elääkin tarvisi ja ainoa tulo tuona aikana oli kolmen päivän palkka. Opetus: Älä ole aktiivinen, älä tee töitä, jos et saa pysyvää kokopäivätyötä.
Menin kurssille, jonka piti kestää toukokuun loppuun. Olin reipas ja sain kaikki valmiiksi jo huhtikuussa. Ilmoitin tämän työkkärille. Tottakai kulukorvaus katkesi heti. Mutta päivärahojen maksatusväli venähti seitsemään viikkoon neljän sijasta, koska kurssin loppuminen aiheutti taas uuden käsittelytarpeen ja tuki ei tullutkaan heti.
Olen alkanut kallistua perustulon kannalle, vaikka aikaisemmin pidin outona ajatusta siitä, että ihminen saa rahaa siitä, että on olemassa.
Ei kannata toivoa kannustinloukkujen purkamista koska nykyisellään se tarkoittaisi sitä että sos. etuuksia leikattaisiin niin rajusti että työttömien olisi pakko ruveta hankkimaan rahaa muualtakin kuin sossusta jos meinaisivat saada edes vuokransa maksettua. Se "jostain muualta" saattaisi meinata erilaisten kotitaloustöiden kinuamista sukulaisilta ja tutuilta ("jos pesisin ikkunanne niin saisinko 15€? jos auttaisin mummoa käymään kaupassa 2krt viikossa niin saisinko siitä 20€?) tai vaikka Iso-Numero-lehden myymistä steissillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäisen kerran elämässäni saanut 2015 kesällä työttömyyskorvausta pari kuukautta, talvella muutaman lyhyen pätkän ja sitten isommissa pätkissä kesästä 2016 tähän asti. Yhteensä työttömyyskuukausia takana noin 14 tällä hetkellä, mutta välillä olen tosiaan ollut töissä ja sitten kävin jo 6kk:n kurssinkin. Nyt olen löytänyt työpaikan, jossa aloitan heinäkuun lopussa. Ikää 40.
Itsekin kuvittelin aikaisemmin, että ansiosidonnainen on hyvä. Ei ole. Työssäollessa sain käteen 2200-2300, nyt nettona 1390. Että ei tää mitään "melkein yhtä paljon ole". Mutta toki tuokin on ihan ok. Ongelma on kuitenkin se, että tukien kanssa saa aina jännittää. Kun saat tukipäätöksen, niin pitäisi osata vaan olla. Ei saa tehdä mitään. Näin saat tukea tasaisesti ja ostettua ruokaa. Joka kerta, kun yrität tehdä jotain, niin saat sydän syrjällään jännittää, saatko taas sen tukesi vai et. Kun sielläkin tehdään niitä vääriä päätöksiä ja pykälää pykälän perään, niin aina pelkää tehneensä jonkun "virheen", jonka takia sinulta evätäänkin rahat. Olen alkanut ymmärtämään ihmisiä, jotka ei tee mitään, kun kerran on päätöksen saaneet.
Lisäksi kaikki aktiivisuus aiheuttaa sen, että olet liemessä, ellei ole luottokorttia, tienaavaa puolisoa, säästöjä tai vaikka vanhempia, joilla on lainata rahaa. Esimerkiksi 2016 alkukesästä loppui työ, josta viimeisen palkan sain 4.6. Hain välittömästi ansiosidonnaista. Mutta kun puuttui palkkakuitti. Työnantajan puolella oli porukka lomalla ja narinoiden jälkeen sain palkkakuitin lopulta juhannuksen alla ja äkkiä se sitten kassaan. Kesälomien takia käsittelyaika venyi ja venyi... Lopulta elokuun alussa sain päätöksen, että minulle on myönnetty ansiosidonnainen ja sain muutaman päivän päästä takautuvasti kesä- ja heinäkuun rahat. Mitä ihmettä tekee ihminen, joka on täysin p.a.? Eräs kaveri teki peruspäivärahalla 3 (!) päivää töitä ja sen takia oli ilman työttömyyskorvausta lähes 3kk. Joo, tulee takautuvasti, mutta kun elääkin tarvisi ja ainoa tulo tuona aikana oli kolmen päivän palkka. Opetus: Älä ole aktiivinen, älä tee töitä, jos et saa pysyvää kokopäivätyötä.
Menin kurssille, jonka piti kestää toukokuun loppuun. Olin reipas ja sain kaikki valmiiksi jo huhtikuussa. Ilmoitin tämän työkkärille. Tottakai kulukorvaus katkesi heti. Mutta päivärahojen maksatusväli venähti seitsemään viikkoon neljän sijasta, koska kurssin loppuminen aiheutti taas uuden käsittelytarpeen ja tuki ei tullutkaan heti.
Olen alkanut kallistua perustulon kannalle, vaikka aikaisemmin pidin outona ajatusta siitä, että ihminen saa rahaa siitä, että on olemassa.
Siksi ihmisillä on säästöjä ja niille jotka ei onnistu pikku hätävaraa säästämään, on sossu.
Kyllä nämä on ajateltu. Missään ei sanota että elä kuin ellunkana ja älä pistä penniäkään sivuun. Sosiaalitoimi auttaa heti jos jää varattomaksi.
Ikävä kyllä ei työttömyyden pitäisi olla mikään kestävä tilanne ja toisekseen tukiaisten takia on hyvä nähdä vaivaa, eipä kukaan kuvittele että täällä pääsee helpolla.
300 euroa saa tienata ilman että vaikuttaa työttömyysetuuksiin. Asumistukeen tulojen noususta täytyy ilmoittaa vasta 400 euron nousu tuloissa. Itse ainakin mielelläni teen keikkoja aina kuin vain saan. En saa toimeentulotukea, joten tuohon neljään sataan se on mulle pelkkää plussaa. Muutama kymppikin on ihan mukava lisä pelkän työmarkkinatuen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata toivoa kannustinloukkujen purkamista koska nykyisellään se tarkoittaisi sitä että sos. etuuksia leikattaisiin niin rajusti että työttömien olisi pakko ruveta hankkimaan rahaa muualtakin kuin sossusta jos meinaisivat saada edes vuokransa maksettua. Se "jostain muualta" saattaisi meinata erilaisten kotitaloustöiden kinuamista sukulaisilta ja tutuilta ("jos pesisin ikkunanne niin saisinko 15€? jos auttaisin mummoa käymään kaupassa 2krt viikossa niin saisinko siitä 20€?) tai vaikka Iso-Numero-lehden myymistä steissillä.
Pikku ystävä.. Työtön ei saa sossusta rahaa vuokraan.
Ps. Melkoiset taksat sulla näin työssäkäyvän korvaan
Ne tuet ovat hätätilanteita varten kun rahaa ei saa mistään muualta mutta ns. perusjutut pitää silti saada maksettua. Ei niitä normaalielämiseen ole tarkoitettu.
Siksi on ihan järkeenkäypää että jos rahaa saa jostain muualta (kuten tekemällä satunnaisesti keikkatöitä) niin silloin tukia pienennetään sen saadun palkan verran. Vai meinaatko että muiden veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle samat tuet riippumatta siitä tienaatko jotain vai et?
Vierailija kirjoitti:
300 euroa saa tienata ilman että vaikuttaa työttömyysetuuksiin. Asumistukeen tulojen noususta täytyy ilmoittaa vasta 400 euron nousu tuloissa. Itse ainakin mielelläni teen keikkoja aina kuin vain saan. En saa toimeentulotukea, joten tuohon neljään sataan se on mulle pelkkää plussaa. Muutama kymppikin on ihan mukava lisä pelkän työmarkkinatuen päälle.
Ei kuulosta reilulta näin ihmisen mielestä joka ei saa mitään tukia.. Kun ei se palkka täällä kellään kummoinen ole ja jos tulot nousee 400, syöksähtää veroprossa kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Melkoiset taksat sulla näin työssäkäyvän korvaan
Isothan nuo taksat ovat mutta jos tuet loppuisi ja eläminen pitäisi rahoittaa itse niin eipä pienemmillä taksoilla oikein onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Totta hitossa ne pienenee, kyllä sullakin joku vastuu omasta elannosta on!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Melkoiset taksat sulla näin työssäkäyvän korvaanIsothan nuo taksat ovat mutta jos tuet loppuisi ja eläminen pitäisi rahoittaa itse niin eipä pienemmillä taksoilla oikein onnistuisi.
Niin, sitä sanotaan työssäkäynniksi.. Sitä löytyy muualtakin ( tuota ikkunanpesua) kuin sukulaisilta. Heitä sanotaan siivoojiksi ja ovat oikein hyvä ammattiryhmä. Voit hakea siivoojaksi ja tienata itse leipäsi. Miltä kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan on ihan totta meillä viisi lasta vanhempien yhteiset käteenjäävät tulot noin 4000€ ja molemmat töissä siis kokopäiväisesti. Oma kämppä johon lainaa ei asumistukia. Ainoat yhteiskunnantuet lapsilisät. Arvaa onko monta kertaa ottanut päähän tuilla lorvailijat.
Itse olen sitä mieltä että ratkaisu ei ole vain palkan nosto vaan tukien rajuleikkaus. Töitä on jos niitä viitsitään tehdä.
Ei ole. Työttömiä on on 400 000, työpaikkoja 50 000. Puuttuu 350 000 työpaikkaa. Ja noista 50 000:stakin on suuri osa puhelinmyyntiä ja siivousta firmoissa jotka vedättää työntekijöitään minkä kerkeää. Tämän tietää kaikki (myös työnantaja ja EK) paitsi Suomen päättäjät ja sinä.
Tämän lisäksi suuri osa näistä paikoista on pääkaupunkiseudulla. Ihmisiä ei voi pakottaa ympäri Suomea keskittymään kalliille alueelle jossa on muutenkin asuntopula, varsinkaan isompia lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan on ihan totta meillä viisi lasta vanhempien yhteiset käteenjäävät tulot noin 4000€ ja molemmat töissä siis kokopäiväisesti. Oma kämppä johon lainaa ei asumistukia. Ainoat yhteiskunnantuet lapsilisät. Arvaa onko monta kertaa ottanut päähän tuilla lorvailijat.
Itse olen sitä mieltä että ratkaisu ei ole vain palkan nosto vaan tukien rajuleikkaus. Töitä on jos niitä viitsitään tehdä.
Ei ole. Työttömiä on on 400 000, työpaikkoja 50 000. Puuttuu 350 000 työpaikkaa. Ja noista 50 000:stakin on suuri osa puhelinmyyntiä ja siivousta firmoissa jotka vedättää työntekijöitään minkä kerkeää. Tämän tietää kaikki (myös työnantaja ja EK) paitsi Suomen päättäjät ja sinä.
Tämän lisäksi suuri osa näistä paikoista on pääkaupunkiseudulla. Ihmisiä ei voi pakottaa ympäri Suomea keskittymään kalliille alueelle jossa on muutenkin asuntopula, varsinkaan isompia lapsiperheitä.
Älä nyt sotke lapsiperheitä tähän, kyllä me pärjätään.
Kannustinloukuista on puhuttu jo ainakin 90-luvulta asti. En tiedä oliko jo sitä ennenkin, itse olin liian nuori. Kovin paljon niille ei ole onnistunut tehdä. Ysin pointti on myös totta, ja se että lyhyitä pätkätöitä tekemällä parantaa mahdollisuuksiaan työllistyä vakituisemmin. Ongelma on, että tuohon on työttömällä varaa ainoastaan jos on ennestään hyvät säästöt, joilla elättää itsensä sillä aikaa kun kaikki tuet=ainoa elanto on katkolla uudelleenlaskennan vuoksi.
Pelottaa esimerkiksi ajatella entistä kollegaa, joka melkein jätti ottamatta vastaan määräaikaisen oman alan työn kun laskeskeli että jonkin aikaa olisi tiukkaa rahan kanssa. Määräaikaisuutta jatkettiin ja sittemmin sai siitä oman alan vakityön. Kaikki tämä olisi voinut jäädä tapahtumatta, kun piti laskea onko varmasti varaa elää vain määräaikaisella pätkätyöllä. Olisipa ollut huono ratkaisu sekä kollegalle että yhteiskunnalle. Ei se noinkaan pitäisi mennä, vaan aina pitäisi olla taloudellisesti mahdollista ottaa työ vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sotke lapsiperheitä tähän, kyllä me pärjätään.
Jos töitä olisi pohjoisempana, pärjäisitte paremmin. Ja teillä on asunto, niitä ei ole kaikille joten kyllä sotken ihan kaikenlaiset asujat ja perheet tähän. Jos on esim. 6 henkinen perhe, on epäinhimillistä tunkea heitä pieneen kaksioon siksi että pitää vanhempien muuttaa Joensuusta Espooseen puhelinmyyjän pestin takia.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et saa mitään yhteiskunnan tukia? Siis sinulla itselläsi ei ole minkäänlaista koulutusta , vaan ihan kotiopetuksen perusteella töitäs teet. Olet maksanut synnytyksistä ja muista sairauskuluista täysin tuettoman hinnaan? Ja lapset tietenkin kasvatat omin varoin kotona, koska jos vähänkin ulkona liikut, niin yhteiskunnan tuilla lorvailet silloin. ( Esim. lastenvaunujen kanssa bussissa. ) Jos lapset käy jossakin esileiki koulussa, niin ei se hinnoittelu ole tukematon hinta. Entä kun lapsi sairastuu?
Niinpä tuet poistoon, aloitetaan vaikka päiväkotiympäristöstä.
Työntekeminen on eri juttu, siitähän kaikki politikot ovat yksimielisiä, että meillä on päällekaatuva työvoimapula. Mutta se on tosiaan, eri juttu. SE on poliittisesti korrektia puhetta, jota ei saa arvostella koska koko ketju poistuu.
Siis ihan hirveää, että ihminen joutuu itse maksamaan menonsa työnteolla? 😂 mikähän tuossa asenteessasi nyt mättää?