Nyt se on virallista, työttömät pistetään yrityksiin tekemään ilmaistyötä
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/06/23/kavipa-taas…
Työelämäkokeilua aletaan järjestämään yrityksissä, jos et mene, saat karenssin.
Tämä kävi taas helposti ja huomaamatta juuri juhannuksen alla. Esitystä ovat vastustaneet sekä työnantajat että ay-liike, mutta vastustus on kaikunut kuuroille korville. Yhtään uutista eduskunnan päätöksestä en ole nähnyt. Medialla on varmaan ollut liian kiire kertoa Kike Elomaan tuplaloikkauksesta ja juhannustaioista.
Maan hallitus huomasi, että kunnat käyttävät kuntouttavaa työtoimintaa väärin ohjaamalla siihen myös täysin työkykyisiä. Tätä väärinkäytöstä ei kuitenkaan haluttu kieltää, vaan siitä tehtiin laillista.
Kunnat ohjaavat kokeilujakson aikana työelämäkokeiluun kaikki sellaiset työttömät, jotka kuuluisivat normaalisti kuntouttavan työtoiminnan piiriin. Työelämäkokeilu tarkoittaa sitä, että työttömät tekevät työtä myös yrityksissä pelkällä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron päivittäisellä kulukorvauksella. Säännöt ovat samat kuin kuntouttavassa työtoiminnassa sillä erolla, että kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä. Työelämäkokeilu järjestetään nimenomaan yrityksissä. Työttömällä on velvollisuus osallistua kokeiluun karenssin eli työttömyysetuuden menettämisen uhalla.
Toiveikkaat haluavat uskoa, että tämä on oikeasti mahdollisuus pysyvään työpaikkaan. Saattaa joissain tapauksissa ollakin, mutta mietitäänpä kuitenkin ensin. Työelämäkokeilija saa siis työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen. Monien mielestä tämä on heidän palkkansa, jonka eteen on tehtävä työtä.
Kahdeksan tunnin työpäivää tekemällä tuntipalkaksi tulee 5,60 euroa, josta maksetaan ennakonpidätystä työmarkkinatuen osalta 20 %. Kulukorvaus on veroton. Työterveyshuoltoa ei ole, eläkettä, lomaa ja lomarahoja ei kerry eikä etenemismahdollisuuksia ole. Jo nykyisin palkattomat työntekijät ovat alempaa kastia, jota samasta työstä palkkaa saavat ylenkatsovat.
Näillä työehdoilla työpaikasta tulee oppivaisimmille ja nöyrimmille helpostikin pysyvä. Niin tulee palkastakin. Koska meillä ei ole laissa säädettyä minimipalkkaa, niin siitä tulee uusi minimipalkka alakohtaisen, työehtosopimuksilla sovitun palkan tilalle. Tästä seuraa, että työehtosopimuksia ei noudateta eikä niitä tarvitse noudattaa. Palkkaa vaativat voidaan potkaista ulos, koska heidän tilalleen saadaan valtion juuri ja juuri hengissä pitämiä työelämäkokeilijoita.
Kommentit (230)
onhan se muodikastakin kirjoitti:
Ensi vaaleissa "käännän takkini" ja äänestän vasemmistoa.
Se vaan ei auta mitään! Eliitti on eliitti puolueesta riippumatta. Ilmaistyö otettiin käyttöön aikanaan SDP:n Tarja Filatovin ollessa työministeri. Ammattiliitot ovat Suomessa vastustaneet minimipalkkaa, eivätkä ole sormeaan nostaneet työttömien asian ajamiseksi.
Tässä työkokeilussa on monia muitakin ongelmia kuin yllä mainitut.
Mietin itse miten konkreettisesti toteutuisi esim. työkokeilu työttömälle, joka hakee töitä johtotehtävistä? Johtajan työhän on päätösten tekeminen ja esimiehenä toimiminen, mutta jos "kokeilujohtaja" ei edes ole työsuhteessa, niin eihän hänellä olisi nimenkirjoitusoikeutta saati oikeuksia toimia esimiehenä. Mitä töitä hän siis "kokeilisi" yrityksessä?
Entäs jos kokeilija olisi esim. asiantuntijana asiakaskontakteissa, miten hän voisi tehdä mitään töitä kun ei virallisesti edustaisi yritystä?
Voisiko työkokeilija olla vaikka sijoitusneuvoja pankissa? Miten hän voisi neuvoa sijoituksista ja tehdä sopimuksia asiakkaan kanssa ilman että on virallisesti edes pankin työntekijä? Vai olisiko hän vain osa prosessia ja kuitenkin tarvittaisiin se virallinen työntekijä hoitamaan se työ loppuun.
Ei, ei. Tuo kaikki on niin kummallista, ei voi toteutua. Luulen että jos tämä laki menee läpi niin se toteutuu vain jossain hyvin pienimuotoisissa töissä tai vastaavissa. Jotain luokkaa tuotetaan sisältöä nettisivuille, tehdään esitteitä tai väkerretään jotain avainrenksuja.
Mikä työ sun työpaikalla olisi semmoinen että joku voisi sitä "kokeilla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä idea palkattomista työntekijöistä vaikuttaa enemmänkin äärivasemmistolaiselta (kommunismilta) kuin oikeistolaiselta ja itse uskoisin sijoittuvani vahvasti vasemmalle/vihreälle poliittisesti. Ja sen ongelmat kuten työmotivaatio, ylilyönnit ja ostokyky vaikuttavat myös hyvin samanlaisilta kuin kommunististen järjestelmien historiallisesti kohtaamat ongelmat. Eihän sillä periaattessa ole väliä saako palkkaa vai ei kunhan valtiollinen elintaso ei laske.
Joo, minusta on vaikuttanut samalta. Työvoima sosialisoidaan valtion omistukseen, valtio maksaa nimellistä palkkaa, joka on kaikille sama. Ennen pitkää kaikki työläiset ovat näitä samalla mitättömän pienellä palkalla puurtavia muurahaisia. Kunkkuina ovat puolue-eliitin sijaan firmojen omistajat, siinä se ero.
Ja sama se romahtaako joku massojen kulutuskysyntä. Voivathan omistajat pistää pikku muurahaisorjansa valmistamaan ylellisyystavaroita, jotka myyvät sitten toisilleen.
Paitsi että robotit ja tekoäly tekevät työt. Suurin osa ihmisistä muuttuu tarpeettomaksi haittajätteeksi. Mitä luulette eliitin heille sitten tekevän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä idea palkattomista työntekijöistä vaikuttaa enemmänkin äärivasemmistolaiselta (kommunismilta) kuin oikeistolaiselta ja itse uskoisin sijoittuvani vahvasti vasemmalle/vihreälle poliittisesti. Ja sen ongelmat kuten työmotivaatio, ylilyönnit ja ostokyky vaikuttavat myös hyvin samanlaisilta kuin kommunististen järjestelmien historiallisesti kohtaamat ongelmat. Eihän sillä periaattessa ole väliä saako palkkaa vai ei kunhan valtiollinen elintaso ei laske.
Joo, minusta on vaikuttanut samalta. Työvoima sosialisoidaan valtion omistukseen, valtio maksaa nimellistä palkkaa, joka on kaikille sama. Ennen pitkää kaikki työläiset ovat näitä samalla mitättömän pienellä palkalla puurtavia muurahaisia. Kunkkuina ovat puolue-eliitin sijaan firmojen omistajat, siinä se ero.
Ja sama se romahtaako joku massojen kulutuskysyntä. Voivathan omistajat pistää pikku muurahaisorjansa valmistamaan ylellisyystavaroita, jotka myyvät sitten toisilleen.
Paitsi että robotit ja tekoäly tekevät työt. Suurin osa ihmisistä muuttuu tarpeettomaksi haittajätteeksi. Mitä luulette eliitin heille sitten tekevän?
Tarvitaan heitä kuluttajiksi. Ei robotit osta vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä työkokeilussa on monia muitakin ongelmia kuin yllä mainitut.
Mietin itse miten konkreettisesti toteutuisi esim. työkokeilu työttömälle, joka hakee töitä johtotehtävistä? Johtajan työhän on päätösten tekeminen ja esimiehenä toimiminen, mutta jos "kokeilujohtaja" ei edes ole työsuhteessa, niin eihän hänellä olisi nimenkirjoitusoikeutta saati oikeuksia toimia esimiehenä. Mitä töitä hän siis "kokeilisi" yrityksessä?
Entäs jos kokeilija olisi esim. asiantuntijana asiakaskontakteissa, miten hän voisi tehdä mitään töitä kun ei virallisesti edustaisi yritystä?
Voisiko työkokeilija olla vaikka sijoitusneuvoja pankissa? Miten hän voisi neuvoa sijoituksista ja tehdä sopimuksia asiakkaan kanssa ilman että on virallisesti edes pankin työntekijä? Vai olisiko hän vain osa prosessia ja kuitenkin tarvittaisiin se virallinen työntekijä hoitamaan se työ loppuun.
Ei, ei. Tuo kaikki on niin kummallista, ei voi toteutua. Luulen että jos tämä laki menee läpi niin se toteutuu vain jossain hyvin pienimuotoisissa töissä tai vastaavissa. Jotain luokkaa tuotetaan sisältöä nettisivuille, tehdään esitteitä tai väkerretään jotain avainrenksuja.
Mikä työ sun työpaikalla olisi semmoinen että joku voisi sitä "kokeilla"?
Fyysinen työ. Harmi vaan tykkään tehdä juuri sitä itse, vaikkei mun papereista sitä uskoisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Toiveikkaat haluavat uskoa, että tämä on oikeasti mahdollisuus pysyvään työpaikkaan.
Juu. Muistaakseni viime vuonna luin uutisen, että työkokeilusta työllistyy kaikkiaan peräti huikeat 12-13% osallistujista.
Aha! Täältä se löytyikin:
https://yle.fi/uutiset/3-9062138
"Vain harvat saaneet työsopimuksen palkattoman työkokeilun kautta"
"Nykyisessä työkokeilussa on ollut vuosittain noin 44 000 ihmistä, ja seurantatutkimuksissa on nähty, että noin 12-13 prosenttia työkokeiluun osallistuneista on kolmen kuukauden jälkeen saanut töitä avoimilta työmarkkinoilta"
Mutta sanonnankin mukaan toivossahan on toki hyvä elää.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla oli kerran tämmöinen kokeilija, joka laittoi pitkäksi aikaa asiat talossa sekaisin. Raportoi kaikesta näkemästään virallisiin ylempiin tahoihin, valituksia tehden. Ei tuu meille enää toista kokeilijaa.
Ai teidän työpaikalla ei ollut missään nimessä hommat sekaisin?
Vaan tietysti se oli se tyhmä orja-työkokeilija joka oli sekaisin ja valitti ylemmille taholla täysin turhasta.
Vai pitkäksi aikaa meni työkokeilijan vuoksi teidän talossa asiat sekaisin.
Salli mun nauraa.
.[/quote]
Orjatyöpaikkoihin ei työllisty, eikä niitä kannata missään nimessä mainita edes CV:ssä.
Palkallinen työ tottakai hoidetaan vastuullisesti ja laadukkaasti,
mutta palkaton hoidetaan orjatyönantajan ansaitsemalla tavalla.[/quote]
Teet samaa työtä kuin muutkin (jotka saa palkkaa mutta sä siis et saa palkkaa ymmärrätkö) samassa työpaikassa.
Vielä : Ainoastaan sinulle ei makseta palkkaa, sinulle ei kerry eläkettä eikä sinulle muuten kuulu työterveys.
Reilua vai mitä.
Saat kokemusta, ja voit jos ---olet oikein oikein kiltti ja ahkera ----saada EHKÄ jonakin päivänä samat edut kuin muutkin . Jotka siis tekevä yhtäpajon työtä kuin sinäkin nyt, mutta palkan edestä ja täysin eduin. Mutta todennäköisesti kun sun pesti loppuu , me otetaan uusi orja -- eikun siis työkokeilija.
Pelottavaa ja huolestuttavaa kuinka pihalla nykyhallitus on työttömän työnhakijan arjesta ja sinnittelystä.
Ihan mielivaltaisia asioita kehittelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilä vihaa ja halveksii työttömiä. Tyypillinen hyväosainen. Tai normaalia pahempi. Onhan noita 9 euron hommia tullu ihan vapaaehtoisesti kokeiltua. Räikeää hyväksikäyttöä, muuta ei jäänyt käteen.
Minä vihaan ja halveksin Sipilää ja koko hallitusta. Mitä hänelle voisi tehdä?
Vihaaminen ei ole oikein, eikä viisasta, mutta mitä voisi tehdä asioille niiden muuttumiseksi?
Äänestäkää seuraavissa vaaleissa persuja, ei uuvatteja, vaan niitä alkuperäisiä perussuomalaisia.
Luin Halla-ahon kirjoittamia vanhoja tekstejä, ja ihmettelen sitä vastustusta, mikä häneen kohdistuu! Lukekaa itse, tutkikaa eri lähteistä asioita, älkää uskoko valtamedioita ihan tuosta vaan!
Itse en käytä voimasanoja, kuten en hyväksy toisiltakaan tuollaista "minä vihaan" -asennetta. Viha ei johda kuin pahaan. Asiat voi muuttaa päättäväisellä ja määrätietoisella toiminnalla ja äänestämällä harkiten (ei tyyliin "no, sitä kepuahan mä aina oon ..."), ja olemalla sellaisten rinnalla, jotka ajattelevat lähimmin samoin, Ilman vihaa. Ilman kovaa, terävää kieltä.
Joo tuskinpa on kovinkaan paljon firmoja, jotka tarttuvat tilaisuuteen. Jo opiskelevilla nuorilla on vaikeuksia löytää ilmaisia harjoittelupaikkoja, vaikka firmoille maksettaisiinkin joku pieni korvaus. Palkkatyövoima tekee töitään, ei siinä aina pysty kouluttamaan ja kuntouttamaan toista. Toki pitkäaikaistyöttömistäkin löytyy paljon helmiäkin. Ja heistä pidetäänkin sitten kiinni.
Tuu köyhä meille töihin.
Ilman palkkaa.
Se on semmosta työntekemisen "kokeilua", tiätsä. Saat kokeilla miltä tuntuu paiskia töitä.
Sipilän tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei onneksi voi työntää yhtäkään työtöntä ilmaiseksi minun yritykseeni. Sen verran meillä yrittäjilläkin on vielä sanomista asiaan. En kaipaa yritykseeni kahtakymmentä ihmistä hengailemaan, saikuttelemaan ja pahimmassa tapauksessa sabotoimaan yritystoimintaani. Ei, ei ja vielä kerran ei. Kun tarvitsen työntekijää, haluan motivoituneen, tunnollisen ja työhönsä sitoutuneen henkilön. Vastineeksi maksan hyvän palkan, kattavan työterveyshuollon, vuosittaiset bonukset ja tarvittaessa joustan työntekijöideni elämäntilanteiden mukaan.
Joo mutta julkisella puolella tehdään nyt jo tyhjää tuottamatonta työtä. Kyllä sinne niitä nenänkaivajia mahtuu ja työllistävät vakkareita sekoilemalla omiaan. Win win ja sillee.
Vierailija kirjoitti:
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/06/23/kavipa-taas…
Vieläkö joku tämän trollin juttuja lukee?
Vierailija kirjoitti:
Jos ikinä joudun tuollaiseen, teen työt mahdollisimman huonosti ja aiheuta niin paljon haittaa etteivät ota enää orjia töihin.
Mä taas pommittaisin jatkuvilla kysymyksillä ja varmistaisin tuhansia kertoja teenkö siis tän näin, siis näin? Söisin ilolla vähintään kolmen vakkarin työaikaa jatkuvilla kysymyksillä ja tyhmän esittämisellä. Jos tilaa teatterin työpaikalleen, saa myös teatterin. Esityksen nimi on: fiktiivinen liksa, fiktiivinen osaaminen.
Juu, oikein juhannusta Ap:llekin - oikein kivan juhannusjutun pistit sitten tulemaan meidän kaikkien "onnettomien" iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan heitä kuluttajiksi. Ei robotit osta vessapaperia.
Näh, miksi tuottaa vessapaperia, kun voi tuottaa perseenpyyhkijärobotteja eliitille!
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa ja huolestuttavaa kuinka pihalla nykyhallitus on työttömän työnhakijan arjesta ja sinnittelystä.
Nykyhallituksen ministereistä ainakin Orpo on kertonut, kuinka hän on vieraillut firmoissa ja kovasti on valitettu, kuinka on pulaa työvoimasta. Sieltä ne hallituksen käsitykset saavat alkunsa. Ilmeisesti ihan vilpittömästi luulevat, että ongelma on siinä etteivät laiskat työttömät hae töihin.
ite oon ollut kummassakin vapaaehtoisesti. oon kokki ja lähäri. neurologisen sairauden takia en pysty edes kevennettyyn työhön tällä hetkellä. en voi tehdä töitä täysillä, joten värin työkavereita kohtaan.
lisäksi olen mielenterveyskuntoutuja. olisin ilman kyseisiä asioita en tekisi mitään. onneksi mun paikoissa on tehty todella selväksi etten ole palkkatyössä. teen asioita parhaani mukaan. en edes yritä asiaa jota en osaa ilman opastusta
vuosien mittaan olen todennut tämän itselle parhaaksi. kahden vuoden aikana yhdessäkään paikassa ei ole orjuutettu tai vaadittu liikaa. tykännyt yhtä paljon kuin normaalista keikkatyöstä lähihoitajana
Voiko yksityinen yritys siis antaa potkut palkallisille työntekijöille ja ottaa tilalle ilmaisia? Eikö siinä ole mitään rajoitusta enää?
Aikaisemmin oli niin, että työkokeilijoita ja muita harjottelijoita ei saanut olla kuin osa työntekijöistä, eikä se ollut edes iso osa.
Onko tämä rajoitus nyt poistettu, eli kaikki työntekijät voi olla ilmaisia? Kylläpä on vallattomaksi mennyt!