"Säännöstelyä tarvitaan, koska suomalainen ei osaa hallita omaa juomistaan"
Eikö tämä ole ihan samanlaista yleistämistä ja kiihottamista kansanryhmää vastaan, josta Halla-aho sai aikoinaan tuomioon esitettyään vastaavanlaisia negatiivisia yleistyksiä somaleista ?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Haluatteko maksaa lisää kuluja (SOTE, poliisit jne.)? Ja että ne verorahat on jostain muusta hyödyllisestä pois?
- Haluatteko että yhä useampi lapsi kärsii vanhempiensa juomisesta ja on heitteillä?
- Haluatteko yhä useamman naisen saavan turpiinsa mieheltään ja päinvastoin?
- Haluatteko että yhä useampi aikuinen ihminen sairastuu syöpään?
- Haluatteko että yhä useampi kuolee liikenteessä?
Fakta on se, että kaikki nämä toteutuu mitä helpommin alkoholia saa Suomessa. En minäkään haluaisi, että näin on, mutta näin se vain meillä menee.
Jos kaikki olisivat yhtä fiksuja alkoholin käytössään kuin minä, ongelmaa ei olisi :) Ja me kohtuukäyttäjät pystymme ihan mainiosti elämään nykyisen tilanteen kanssa.
Hohhoijaa. Ainoa fakta on se, että alkoholisti juo vaikka kiljua jos haluaa juoda, eikä nykyinen sääntely ole auttanut millään tavalla mitään. Tiesitkö että kieltolaki kumottiin naisasialiikkeen ajamana kun huomattiin liiallisen rajoituksen olevan vain ongelmallisempaa?
Nykyinenkin alkoholilaki lähinnä on rajoitteena pienempien yritysten liiketoiminnalle, ei sillä alkoholisteille ole ollut parantavaa tehoa. Muuta kuin haetaan kerralla isommat satsit, ostetaan ulkomailta tai juodaan jotain epämääräistä.
Alkoholisteja on ihan tarpeeksi perheessäni tietääkseni ettei nämä naurettavat rajoitteet heitä estä.
Miksi minua sitten häiritsee koko alkoholilaki? Pienten yritysten liiketoiminnan vuoksi.
Kieltolaista on turha puhua, kun ei se kuvaa nykyistä tilannetta ollenkaan. Ihan riittävästi tämä kansa saa juomaa nykyiselläänkin. Pienpanimotoimintaan liittyvää lainsäädäntöä saisi minunkin puolestani helpottaa, jos siinä on jotain hankaluuksia tällä hetkellä.
Suomalaisen ei saa antaa itse hallita omaa juomistaan, koska suomalainen ei osaa itse hallita omaa juomistaan. Joopa joo. Veteen ei saa mennä ennen kuin osaa uida, ja uimisen opetteleminenkin kielletään.
Suomalaiset ovat oppineet hallitsemaan juomistaan, mikä on viinankieltäjille kauhistus. Mihin enää voi vedota?
Noi tilastot alkoholiin kuluvista verorahoista on paskaa. Itse juon joka ilta ja toinen vuosikymmen tätä alkaa loppua, eikä ole tultua käytyä lääkärille, harrastettua perheväkivaltaa, känissä ajamista tai vastaavaa.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Myytti suomalaisten alkoholismista keksittiin sata vuotta sitten raittiusliikkeen myötä, jotta voitaisiin perustella alkoholikielto. Se on jäänyt elämään ihmisten mieliin osana kansallisidentiteettiä. Etelä-Euroopassa ihmiset voivat lähteä muina miehinä auton rattiin huurteisen baari-illan jälkeen. Toki tämäkin voi olla myytti, mutta näin minulle italian opettaja kertoi, joka on itse kotoisin sieltä ja täällä Suomessa taas ihaillaan lämpimien maiden sivistynyttä alkoholinkäyttöä.
Paitsi, että nykyisin Italiassa valtio takavarikoi autosi, menetät korttisi ja saat 6000 euron sakot.
Liian kallis baarireissu monelle, että enää lähtevät kovin usein autolla kännissä ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on törkeää miten suomalaisia kohdellaan kuin lapsia. Ei pelkästään alkoholiasiassa vaan kaikissa muissakin. Neuvolat ovat periaatteessa hyvä juttu, arvokasta tietoa jne. Mutta jotenkin se asenne on liiankin holhoava.
Miksi meitä pidetään niin tiukassa lieassa? Eikö aikuinen ihminen osaa itsekin hoitaa asiansa?
Valtiovallan kontrolli on USA:ssa kirosana, mitä vähemmän valtio puuttuu yksilön elämään, sen parempi.
Mennään sitten jenkkisysteemiin. Se tarkoittaa, etta saat juoda viinaa jos haluat, syödä jos haluat ja mennä sairaalaan jos haluat - kunhan maksat itse niistä. Suomalainen systeemin, jossa yhteiskunta yrittää rajoittaa juomista maksaa tuolle juojalle hänen juomisensa (sosiaaliturva), sairaanhoitonsa, poliisin putkineen, sossun huolhetimaan lapsista jne. Hyvin kallista meille veronmaksajille. Ja te, jotka puhutte marginaalista joka juo, laskekaapa se oma käyttönne ja tuttavine käyttö. Paljonko löytyy suurkuluttajia jotka tulevat rasittamaan veronmaksajia omien, suurkulutuksen aiheuttamien sairauksien (liikalihavuus, siabetes, verenpainetauti, useat syövät, maksasairaudet...) vuoksi? Oma valinta, joo, mutta kun maksaisitte myös ne kustannukset itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset on juoppoja. Hieno lausunto kertakaikkiaan, koska sitähän tuo yleistys tarkoittaa. Naurattaa myös tuo, että etelä-Eurooppalaiset ei juo liikaa, koska koko suku häpeää. Kai siihen muitakin syitä on :D
Eteläeurooppalaiset vetää viiniä tasaisesti koko päivän. Ihan yhtä vaarallistahan se on terveydelle, vaikka ei varsinaisesti umpikännissä olisikaan.
Herää kysymys, missä kunnossa ovat eteläeurooppalaisten hampaat, jos koko päivä hampaita huljutetaan hapokkaissa liemissä?
Eivät juo. Ei töissä tai kouluissa mitään kännissä saa olla. Saat potkut, jos olet. Jos juovat niin ruuan kanssa. Lounaalla tai illallisella lasin, mutta eivät koko päivää pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on törkeää miten suomalaisia kohdellaan kuin lapsia. Ei pelkästään alkoholiasiassa vaan kaikissa muissakin. Neuvolat ovat periaatteessa hyvä juttu, arvokasta tietoa jne. Mutta jotenkin se asenne on liiankin holhoava.
Miksi meitä pidetään niin tiukassa lieassa? Eikö aikuinen ihminen osaa itsekin hoitaa asiansa?
Valtiovallan kontrolli on USA:ssa kirosana, mitä vähemmän valtio puuttuu yksilön elämään, sen parempi.
Mennään sitten jenkkisysteemiin. Se tarkoittaa, etta saat juoda viinaa jos haluat, syödä jos haluat ja mennä sairaalaan jos haluat - kunhan maksat itse niistä. Suomalainen systeemin, jossa yhteiskunta yrittää rajoittaa juomista maksaa tuolle juojalle hänen juomisensa (sosiaaliturva), sairaanhoitonsa, poliisin putkineen, sossun huolhetimaan lapsista jne. Hyvin kallista meille veronmaksajille. Ja te, jotka puhutte marginaalista joka juo, laskekaapa se oma käyttönne ja tuttavine käyttö. Paljonko löytyy suurkuluttajia jotka tulevat rasittamaan veronmaksajia omien, suurkulutuksen aiheuttamien sairauksien (liikalihavuus, siabetes, verenpainetauti, useat syövät, maksasairaudet...) vuoksi? Oma valinta, joo, mutta kun maksaisitte myös ne kustannukset itse.
Kun ei muutakaan keksi vastalauseena, niin vedetään sitten överiksi "lopetetaan kaikki hyvinvointiyhteiskunnan toimet ja kuollaan pois". Kyllä, juuri sitähän alkoholilain muuttaminen tarkoittaa. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Noi tilastot alkoholiin kuluvista verorahoista on paskaa. Itse juon joka ilta ja toinen vuosikymmen tätä alkaa loppua, eikä ole tultua käytyä lääkärille, harrastettua perheväkivaltaa, känissä ajamista tai vastaavaa.
Niitä tilastoja kun katsoo niin näkee, että valtaosa kuluista menee virkamiesten palkkoihin. Ihan kuin niistä virkamiehistä tulisi työttömiä, jos alkoholin kulutus vielä vähenisi. Kyllä heille työtä olisi edelleen ja sama palkka heille maksettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja muutama miljoona muuta juojaa ovat tasan samanlaisia kuin sinä. Ei ole ikinä mitään ongelmia. Avaa nyt vähän näkökulmaasi omaa napaa laajemmalle. Niin lainsäätäjienkin pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä tilastoja kun katsoo niin näkee, että valtaosa kuluista menee virkamiesten palkkoihin. Ihan kuin niistä virkamiehistä tulisi työttömiä, jos alkoholin kulutus vielä vähenisi. Kyllä heille työtä olisi edelleen ja sama palkka heille maksettaisiin.
Virkamiesten palkat ovat hyttysen pas*a verrattuna siihen, mitkä kulut sosiaalialalla, terveydenhoidossa ja poliisissa on suomalaisten amatöörimäisen juomisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaava on varmaan "Kaikki terveydenhullon kulut kerrottuna poliisin kuluilla kerrottuna työttömyyden kuluilla"
Siis väittääkö joku ihan vakavissaan, ettei tuo ole totta? Missään muualla en ole nähnyt niin humalahakuista juomista ja sen myötä rähinää. Esimerkiksi Koreassa käydessäni olen huomannut kyllä, että siellä nollataan myös työelämän valtavia paineita alkoholilla. Mutta ihmiset eivät pääosin ole agressiivisia, toisin kuin Suomessa.
Onhan siitä suomalaisesta räyhääjägeenistä ollut juttua, mikä aktivoituu alkoholilla. Varmaan mongoligeenien perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muutama miljoona muuta juojaa ovat tasan samanlaisia kuin sinä. Ei ole ikinä mitään ongelmia. Avaa nyt vähän näkökulmaasi omaa napaa laajemmalle. Niin lainsäätäjienkin pitää tehdä.
Voisitko tarkentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkamiesten palkat ovat hyttysen pas*a verrattuna siihen, mitkä kulut sosiaalialalla, terveydenhoidossa ja poliisissa on suomalaisten amatöörimäisen juomisen takia.
On se helppoa syyttää kaikkista Suomen ongelmista alkoholia. Miten noi jutut edes voi mitata?
Käyttäjä5691 kirjoitti:
Siis väittääkö joku ihan vakavissaan, ettei tuo ole totta? Missään muualla en ole nähnyt niin humalahakuista juomista ja sen myötä rähinää. Esimerkiksi Koreassa käydessäni olen huomannut kyllä, että siellä nollataan myös työelämän valtavia paineita alkoholilla. Mutta ihmiset eivät pääosin ole agressiivisia, toisin kuin Suomessa.
Onhan siitä suomalaisesta räyhääjägeenistä ollut juttua, mikä aktivoituu alkoholilla. Varmaan mongoligeenien perua.
Kun sieltä tämän hetkisten mongolien mailta lähti ihmisiä Suomeen ei ollut mongooleja. Taitaa koko juttu olla vaan traumojen polvelta seuraavalle siirtämistä.
Käyttäjä5691 kirjoitti:
Niin, kun nyt puhutaan alkoholilain muuttamisesta.
Meinaatko että muutoin agresiivinen Reima on lauhkea sivistynyt lammas, kun hän hakee Tapio-pullon valtion vahtimassa Alko-liikkeestä, juo Viron tuliaisina ostettua Jelzin-vodkaa tai naapurin Valtsun itse tekemää viiniä ala viimevuoden puolukat rusinalla.
Sen sijaan jos Reima menisi ja ostaisi ruokakaupasta limuviinaa tai nelosolutta, hänen rauhallisen mielensä valtaisi se agresiivinen pirulainen ja suomalainen yhteiskunta kaatuu muiden hänen kaltaistensa vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se helppoa syyttää kaikkista Suomen ongelmista alkoholia. Miten noi jutut edes voi mitata?
Ihan helposti. Esim laskemalla humalaisten putkayöt ja ensiapuun humalassa tulleet. Ja siitä sitten eteenpäin vielä tarkempiin laskelmiin. Oletko kuullut kustannuslaskennasta. Se on asia mitä tehdään kaikissa firmoissa ja organisaatioissa.
Just kävin äsken kaupassa ja olisin ostanut myös 1 pullon valkoviiniä joka olisi tarjottu ruuan kanssa. Eihän sitä siellä myydä kun se on niin vaarallista. Ihme pelleilyä.
Hohhoijaa. Ainoa fakta on se, että alkoholisti juo vaikka kiljua jos haluaa juoda, eikä nykyinen sääntely ole auttanut millään tavalla mitään. Tiesitkö että kieltolaki kumottiin naisasialiikkeen ajamana kun huomattiin liiallisen rajoituksen olevan vain ongelmallisempaa?
Nykyinenkin alkoholilaki lähinnä on rajoitteena pienempien yritysten liiketoiminnalle, ei sillä alkoholisteille ole ollut parantavaa tehoa. Muuta kuin haetaan kerralla isommat satsit, ostetaan ulkomailta tai juodaan jotain epämääräistä.
Alkoholisteja on ihan tarpeeksi perheessäni tietääkseni ettei nämä naurettavat rajoitteet heitä estä.
Miksi minua sitten häiritsee koko alkoholilaki? Pienten yritysten liiketoiminnan vuoksi.