Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Säännöstelyä tarvitaan, koska suomalainen ei osaa hallita omaa juomistaan"

Vierailija
23.06.2017 |

Eikö tämä ole ihan samanlaista yleistämistä ja kiihottamista kansanryhmää vastaan, josta Halla-aho sai aikoinaan tuomioon esitettyään vastaavanlaisia negatiivisia yleistyksiä somaleista ?

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005265251.html

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa ei ole alkon tapaista monopolia ollenkaan. Eikö pohjoismaat olekaan se, mistä meidän pitäisi ottaa mallia??? Ei tanskalaiset voi niin kovin erilaisia ihmisiä olla kuin suomalaiset.

Vierailija
22/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Myytti suomalaisten alkoholismista keksittiin sata vuotta sitten raittiusliikkeen myötä, jotta voitaisiin perustella alkoholikielto. Se on jäänyt elämään ihmisten mieliin osana kansallisidentiteettiä. Etelä-Euroopassa ihmiset voivat lähteä muina miehinä auton rattiin huurteisen baari-illan jälkeen. Toki tämäkin voi olla myytti, mutta näin minulle italian opettaja kertoi, joka on itse kotoisin sieltä ja täällä Suomessa taas ihaillaan lämpimien maiden sivistynyttä alkoholinkäyttöä.

Kyllä olen asunut Italiassa ja juuri näin se oli. Joka kerta mentiin kotiin autolla. Harvoin edes selvin ajoi. 

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktahan tuo on. Kumpa suomalaiset osaisivatkin juoda kohtuudella. Mutta ei, tosi monella on alkkisgeeni ja viina vedetään niin kauan että on taju pois. Ja mitä helpommin sitä saa sitä enemmän sitä juodaan. Juuri tuollainen viinan rahtaaminen Virosta kertoo siitä, että suhtautuminen ja käyttö on ihan sairasta.

Minäkin haluaisin, että kaikki suomalaiset olisivat yhtä fiksuja alkoholin käyttäjiä kuin minä, ettei holhontaa tarvittaisi. Mutta kun ei ole.

Totuus vain on se, että jo nyt SOTE-menoista suuri osa liittyy liialliseen alkoholin käyttöön. Puhumattakaan henkisestä kärsimyksestä esim. lapsiperheissä. Vituttaa, että suomalaiset on niin tyhmiä, että pitää holhota kun kohtuukäyttöä ei osata!

Holhoominen kun ei auta, kuten on huomattu. Se on ihan sama kummalla puolella seinää se viina on myynnissä. Se joka haluaa vetää nupin täyteen se vetää, oli kellonaika mikä tahansa tai hinta mikä tahansa tai myyntipaikka mikä tahansa. Jos kaupassa olis myynnissä kaikki viinat väkevistä lähtien vuorokauden ympäri niin kuinka moni tämänkin viestin lukijoista alkais juomaan yhtään sen enempää kuin tähänkään asti.

Vierailija
24/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret osaavat jo kohtuukäyttöä, koska sosiaalinen paine (some esim) pitää typerän käyttäytymisen aisoissa. Iloa löydetään muustakin kuin viinasta.

Suuret ikäluokat ja keski-iän paremmalla puolella olevat sen sijaan vetävät viinaa kuin sienet. Työelämässä on monta sataa tuhatta SUURKULUTTAJAA, jotka eivät edes tajua, että sellaiset määrät ovat eittämättä haitallisia. Kyse ei ole mistään muutaman prosentin ongelmakäyttäjäryhmästä, vaan SADOISTA TUHANSISTA ihmisistä, joiden perheet ja terveys kärsivät liikajuomisesta. Ja aiheuttaa valtavat kulut yhteiskunnalle.

Vapaampaa alkoholipolitiikkaa kannattaa nekin, jotka ovat joutuneet usein ensiapuun tai putkaan juomisen takia. Eivätkä he edes tajua olevansa juuri se syy, miksi tätä asiaa pitää Suomessa niin tarkkaan miettiä. Eivätkä tajua edes kyseenalaistaa ongelmaansa, vaikka toistuvasti loukkaa itsensä, toisia tai tosiaan joutuu vaikka putkaan.

Vierailija
25/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltolain aikaan viinaa kului ihan samaan tahtiin... pontikka vaan porisi ja salakuljettajat tekivät hyvää bisnestä.

Vierailija
26/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hurskastelua alkoholikuolemilla. Kyllä jokainen juoppo tietää mitä tekee, ei tule yllätyksenä kenellekään terveysvaikutukset. Aikuisella ihmisella tulee olla vapaus valita myös epäterveellinen elämä.

Vierailija
27/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen mutta minulla ei ole alkoholiongelmaa. En siedä holhousta enkä sitä että pienen vähemmistön takia minua yleistetään ongelmajuojaksi. Eikö ihminen saa rauhassa juoda itseään hengiltä jos haluaa? Miksi siihen pitää muiden puuttua? 

Jotain sanomista ihmisten juomiseen on yhteiskunnallakin, koska Suomessa ketään ei jätetä hoitamatta, vaikka sairaus olisi itse aiheutettu, vaikka sitten alkoholia juomalla. Vaikka itse olenkin samaa mieltä perusasiasta, suurin osa suomalaisista ei tarvitsisi holhousta alkoholinkäytössään.

Vierailija
28/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen mutta minulla ei ole alkoholiongelmaa. En siedä holhousta enkä sitä että pienen vähemmistön takia minua yleistetään ongelmajuojaksi. Eikö ihminen saa rauhassa juoda itseään hengiltä jos haluaa? Miksi siihen pitää muiden puuttua? 

Ongelma onkin siinä, että he eivät juo itseään hengiltä _rauhassa_ ja niin, ettei se haittaisi ketään muita. Ei ollenkaan. Suurkuluttajia on satoja tuhansia. Lisäksi on vain satunnaisesti käyttäviä, mutta silloinkin vedetään kerralla liikaa. Ja me kaikki veronmaksajat tunnemme sen nahoissamme kun maksamme valtavia veroja siitä, että poliisit pääasiassa korjaa juoppoja talteen ja selvittelee niiden aiheuttamia tappeluita ja ongelmatilanteita. Me maksamme siitä, että SOTE-kuluista valtava osa johtuu suoraan tai ositta alkoholin liiallisesta käytöstä. Perheissä läheiset ja lapset kärsivät jopa vuosikymmeniä läheistensä juomisesta. Pahimmissa tapauksissa joutuvat huostaanottoon jne. 

Ei se siis vain ole "oma asia", että niin moni juo liikaa - koko ajan tai satunnaisesti.

Minäkin tykkäisin kun ei tarvitsisi holhota, mutta valitettavasti liian moni on typerä eikä osaa käyttää kohtuudella.

Vierailija
29/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täällä kotona monta (melkein täyttä) pulloa viskiä ja konjakkia joista nautimme silloin tällöin lasilliset. Kaapissa on myös muutama pullo viiniä, jos ruoan kanssa haluaaon tai muuten vaan ottaa perjantaina/viikonloppuna pari lasillista. Erilaisia erikoisoluita on myös jääkaapissa odottamassa. Ohhoh, löytyypä joo ihan viina pullo jos halutaan tehdä itse "lonkeroita" kaupan makeiden litkujen sijaan. Löytyy enemmänkin, giniä ja muuta.

Kännissä olen ollut viimeksi varmaan yli vuosi sitten kaverin synttäreillä. Mutta olen suomalainen, niin varmaan jonkun kannattaisi tulla takavarikoimaan viinakaappimme pois, koska eihän me itse osata säädellä juomistamme.

Vierailija
30/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme hurskastelua alkoholikuolemilla. Kyllä jokainen juoppo tietää mitä tekee, ei tule yllätyksenä kenellekään terveysvaikutukset. Aikuisella ihmisella tulee olla vapaus valita myös epäterveellinen elämä.

Joo, vapaus valita. Kunhan ei ola lapsia maisemissa niin joo, näin. Ihan liian moni lapsi kärsii suunnattomasti koko lapsuutensa ja nuoruutensa ajan siitä, että vanhemmilla on "vapaus valita" ja juoda.

Monikaan ei osaa ajatella asiaa riittävän laajasti ja niin, että on myös esim. lapsia joiden etuja pitäisi ajatella - eikä vain sen ryyppäämistä haluavan aikuisen.

Vierailija
31/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ennen hengenlähtöä kärsii lähipiiri, tulee työstä poissaoloja, sote menoja, väkivaltaa, liikenneonnettomuuksia...

Vierailija
32/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa nyt mennään aina vähemmistöjen ehdoilla. Se tietty määrä alkoholisteja on joka maassa ja maanosassa, oli se alkoholin myynti säännösteltyä tai ei.

Ja kyllä viiniä tulee kannettua Alkosta useampi pullo kerralla kun ei sinne viitsi erikseen lähteä kovin usein. Eli kyllä, suomalaiset ostaa alkoholia isot määrät kerralla koska alkoholin ostaminen on rajoitettua. Samoin sitä rahdataan samasta syystä muualta.

Vierailija
33/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi sellaisetkin ihmiset kohkaa tämän muutoksen puolesta, joilla on laatuviinejä ja -viinoja kaapeissaan. Heillehän tämä nykyinen tilanne on ihan ok. He ostavat harvoin laatujuomiaan vaikka ulkomailta tai Alkosta niiden aukioloaikana ja nauttivat niitä kohtuudella silloin tällöin. Hyvä meininki!

Miksi he nyt ovat niin tämän muutoksen puolesta? Hehän ovat juuri suurten massojen viinanjuonnin maksajina kun hoitsut ja poliisit ovat juoppojen takia täystyöllistettyinä viikonloppu toisensa perään.

Vierailija
34/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on törkeää miten suomalaisia kohdellaan kuin lapsia. Ei pelkästään alkoholiasiassa vaan kaikissa muissakin. Neuvolat ovat periaatteessa hyvä juttu, arvokasta tietoa jne. Mutta jotenkin se asenne on liiankin holhoava.

Miksi meitä pidetään niin tiukassa lieassa? Eikö aikuinen ihminen osaa itsekin hoitaa asiansa?

Valtiovallan kontrolli on USA:ssa kirosana, mitä vähemmän valtio puuttuu yksilön elämään, sen parempi.

Vierailija
35/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset on juoppoja. Hieno lausunto kertakaikkiaan, koska sitähän tuo yleistys tarkoittaa. Naurattaa myös tuo, että etelä-Eurooppalaiset ei juo liikaa, koska koko suku häpeää. Kai siihen muitakin syitä on :D

Eteläeurooppalaiset vetää viiniä tasaisesti koko päivän. Ihan yhtä vaarallistahan se on terveydelle, vaikka ei varsinaisesti umpikännissä olisikaan.

Herää kysymys, missä kunnossa ovat eteläeurooppalaisten hampaat, jos koko päivä hampaita huljutetaan hapokkaissa liemissä?

Vierailija
36/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta suvustani kolme on juonut itsensä hengiltä. Ei auttanut säännöt eikä Alkon monopoli. Jos alkoholisti haluaa juoda, niin hän juo. Naurettavaa on, että sen takia leimataan kaikki, jotka voisivat ostaa kaupasta muutakin kuin keskiolutta tai lonkeronsa muualtakin kuin Alkosta. Pienpanimoiden toiminta on myös haluttu tehdä mahdollisimman vaikeaksi. Se jos "Ruumaan Olutpanimo" ei voi myydä tekemäänsä erikoisolutta tilamyymälässä ei kyllä ketään alkoholismilta pelasta.

Vierailija
37/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi sellaisetkin ihmiset kohkaa tämän muutoksen puolesta, joilla on laatuviinejä ja -viinoja kaapeissaan. Heillehän tämä nykyinen tilanne on ihan ok. He ostavat harvoin laatujuomiaan vaikka ulkomailta tai Alkosta niiden aukioloaikana ja nauttivat niitä kohtuudella silloin tällöin. Hyvä meininki!

Miksi he nyt ovat niin tämän muutoksen puolesta? Hehän ovat juuri suurten massojen viinanjuonnin maksajina kun hoitsut ja poliisit ovat juoppojen takia täystyöllistettyinä viikonloppu toisensa perään.

Tämä just. Tuttavapiiristäni muuten ainoa, joka isommalti propagoi alkoholinmyynnin vapauttamista, on sukulaiseni, joka tuo työkseen alkoholia maahan. Hänellä on niin selvästi omasta asiasta kyse, ettei asiasta tule edes isompaa keskustelua.

Sen verran olen muuten asiasta keskustellut, ja tiedän jotain alkoholin hinnasta eri myyntiportaissa, että Alkolla on käsittämättömän korkeat katteet. Siis niiden verojen ja maksujen jälkeen mitkä Alko tilittää valtiolle, niillä jää organisaationsa pyörittämiseen moninkertaisesti se mitä yksityisillä toimijoilla millään kaupan alalla.

Monopoli on aika tehoton myynnin muoto.

Vierailija
38/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Haluatteko maksaa lisää kuluja (SOTE, poliisit jne.)? Ja että ne verorahat on jostain muusta hyödyllisestä pois?

- Haluatteko että yhä useampi lapsi kärsii vanhempiensa juomisesta ja on heitteillä?

- Haluatteko yhä useamman naisen saavan turpiinsa mieheltään ja päinvastoin?

- Haluatteko että yhä useampi aikuinen ihminen sairastuu syöpään?

- Haluatteko että  yhä useampi kuolee liikenteessä?

Fakta on se, että kaikki nämä toteutuu mitä helpommin alkoholia saa Suomessa. En minäkään haluaisi, että näin on, mutta näin se vain meillä menee.

Jos kaikki olisivat yhtä fiksuja alkoholin käytössään kuin minä, ongelmaa ei olisi :) Ja me kohtuukäyttäjät pystymme ihan mainiosti elämään nykyisen tilanteen kanssa.

Vierailija
39/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion kaksinaismoralismi on niin kuvottavaa. Soosoo ei saa juoda viinaa, mutta ostakaa toki Alkosta niin paljon viinaa kuin pystytte!

Vierailija
40/86 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä kotona monta (melkein täyttä) pulloa viskiä ja konjakkia joista nautimme silloin tällöin lasilliset. Kaapissa on myös muutama pullo viiniä, jos ruoan kanssa haluaaon tai muuten vaan ottaa perjantaina/viikonloppuna pari lasillista. Erilaisia erikoisoluita on myös jääkaapissa odottamassa. Ohhoh, löytyypä joo ihan viina pullo jos halutaan tehdä itse "lonkeroita" kaupan makeiden litkujen sijaan. Löytyy enemmänkin, giniä ja muuta.

Kännissä olen ollut viimeksi varmaan yli vuosi sitten kaverin synttäreillä. Mutta olen suomalainen, niin varmaan jonkun kannattaisi tulla takavarikoimaan viinakaappimme pois, koska eihän me itse osata säädellä juomistamme.

No mikä ongelmia sinulla sitten on? Eikö kaikki ole hyvin näin? Noinhan sen pitäisikin mennä, go for it!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi