Miksi aliravituille vanhuksille syötetään kiisseliä?
Eivätkö vanhustenhuollon ruokavastaavat tiedä ravitsemuksesta yhtikäs mitään??? Kyllä hauraille vanhuksille joka suupalan pitäisi olla täynnä kunnon ravintoa.
Kommentit (93)
Hitto kun aina huomaa miten pihalla terveydenhoitoalan ihmiset ovat terveellisestä ruuasta! Niin kuin joku tässä ajaisi takaa, että se terveellinen vanhukselle on salaatinlehti, ituja ja siemeniä. En tiedä miten syvään voi huokaista näiden ihmisten kanssa, joiden terveellisen ruuan käsitys on jostai 80-luvulta.
Ei tässä haeta, että vanhuksille syötettäisiin terveellistä eli siis minkä hoitsut käsittävät olevan vihreää ankeaa mautonta salaattia. VAAN ravintosisällöltään hyvää, monipuolista ja HERKULLISTA ruokaa. Ruokaa jossa käytetään aitoja raaka-aineita, siinä on proteiinia, siinä on makua, siinä on voita, normaalirasvaisia maitotuotteita, käytetään oikeita marjoja, on hedelmiä jne. Saa olla jopa huippukaloririkkaita IHANIA herkullisia jälkiruokia ja herkkuja.
Mutta siis joo, rahastahan tietenkin on kyse. Mutta osittain myös ihmisten tietämättömyydestä, millaista ravintoa ihminen tarvitsee - on sitten nuori tai vanha. Siksi täällä läskistytään, sairastutaan diabetekseen ja dementiaan.
Ainakin meidän mummolle yritettiin syöttää mitä tahansa, koska hänelle juuri mikään ruoka ei maistunut. Ja jotakin piti saada hengensä pitimeksi. Siinä ei juuri ravintoarvoja mietitty, kun hoitolaitos, että omaiset miettivät, mitä hän söisi.
Ja joo, yleensä kiisselit maistuivat oikein hyvin.
Rahahan se suurin syy on.
Asialla on nyös toinen puoli. Kotona asuvat vajaaravitsemuksesta kärsivät eivät millään suostu syömään heidän omaksi parhaaksi. Vaikka annetaan selvät ohjeet ja vaikka omaiset kantaisivat tarvittavat ruuat nenän eteen jopa tämän auttavan omaisen omalla rahalla, niin ei kelpaa. Vanhuksilla on niin pinttyneet tavat ja makumieltymykset, ettei niitä pysty kuin harvoin muuttamaan. Ei auta selitykset siitä, että vajaaravitsemus on suuri riski joutua laitoshoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomat tässä tapauksessa tarkoittaa apteekeissa myytäviä proteiini, multivitamiini, hivenaine energiajuomia.
Se, että niitä myydään apteekissa, ei tee niistä mitenkään hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Asialla on nyös toinen puoli. Kotona asuvat vajaaravitsemuksesta kärsivät eivät millään suostu syömään heidän omaksi parhaaksi. Vaikka annetaan selvät ohjeet ja vaikka omaiset kantaisivat tarvittavat ruuat nenän eteen jopa tämän auttavan omaisen omalla rahalla, niin ei kelpaa. Vanhuksilla on niin pinttyneet tavat ja makumieltymykset, ettei niitä pysty kuin harvoin muuttamaan. Ei auta selitykset siitä, että vajaaravitsemus on suuri riski joutua laitoshoitoon.
Sehän riippuu ohjeesta. Nykysuositusten mukaiset ohjeet ei ravitse ketään.
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä vanhusten kanssa. Kerran eräs asiakas valitti mulle kun hänen voinsa oli heitetty roskiin ja tuotu margariinia tilalle. Sanoi, ettei nyt ole mitään leivän päälle. Kyllä hän itse tiesi mikä on hänelle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asialla on nyös toinen puoli. Kotona asuvat vajaaravitsemuksesta kärsivät eivät millään suostu syömään heidän omaksi parhaaksi. Vaikka annetaan selvät ohjeet ja vaikka omaiset kantaisivat tarvittavat ruuat nenän eteen jopa tämän auttavan omaisen omalla rahalla, niin ei kelpaa. Vanhuksilla on niin pinttyneet tavat ja makumieltymykset, ettei niitä pysty kuin harvoin muuttamaan. Ei auta selitykset siitä, että vajaaravitsemus on suuri riski joutua laitoshoitoon.Sehän riippuu ohjeesta. Nykysuositusten mukaiset ohjeet ei ravitse ketään.
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä vanhusten kanssa. Kerran eräs asiakas valitti mulle kun hänen voinsa oli heitetty roskiin ja tuotu margariinia tilalle. Sanoi, ettei nyt ole mitään leivän päälle. Kyllä hän itse tiesi mikä on hänelle hyväksi.
Nämä ohjeet mitä annan ovat juuri kunnon kamaa eli voita ja ylipäätään ei mitään kevyttuotteita. Ja proteiini-ja rasvapitoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun aina huomaa miten pihalla terveydenhoitoalan ihmiset ovat terveellisestä ruuasta! Niin kuin joku tässä ajaisi takaa, että se terveellinen vanhukselle on salaatinlehti, ituja ja siemeniä. En tiedä miten syvään voi huokaista näiden ihmisten kanssa, joiden terveellisen ruuan käsitys on jostai 80-luvulta.
Ei tässä haeta, että vanhuksille syötettäisiin terveellistä eli siis minkä hoitsut käsittävät olevan vihreää ankeaa mautonta salaattia. VAAN ravintosisällöltään hyvää, monipuolista ja HERKULLISTA ruokaa. Ruokaa jossa käytetään aitoja raaka-aineita, siinä on proteiinia, siinä on makua, siinä on voita, normaalirasvaisia maitotuotteita, käytetään oikeita marjoja, on hedelmiä jne. Saa olla jopa huippukaloririkkaita IHANIA herkullisia jälkiruokia ja herkkuja.
Mutta siis joo, rahastahan tietenkin on kyse. Mutta osittain myös ihmisten tietämättömyydestä, millaista ravintoa ihminen tarvitsee - on sitten nuori tai vanha. Siksi täällä läskistytään, sairastutaan diabetekseen ja dementiaan.
Mikä estää vanhusten omaisten tuomasta näitä herkkuja, hehän parhaiten tietävät mistä vanhus tykkää. Ainakaan meillä ei ollut mitään ongelmia, kun mummimme oli vuosia hoitolaitoksissa ja veimme useamman kerran viikossa mummoni herkkuja.
Vanhuksen ongelma laitoksessa ei ole ravinto, vaan yksinäisyys ja ne tutut ja turvalliset harrastukset ja rakkaat ihmiset, joiden kanssa hän on tottunut jakamaan elämänsä. Ihminen ei tosiaan elä leivästä, vaan elämän merkityksellisyydestä. Ja tätä yksikään hoitolaitos ei pysty tarjoamaan, kun yhteistä historiaa ja muistoja ei ole syntynyt hoitajien kanssa, toisin kuin lähiomaisten kanssa vuosikymmenien aikoina.
Vanhuksen ravitsemus on laaja aihe.
Näin suppeasti käsitellen; "kiisselin" syöttämiseen voi olla syynä mm. huonosti sopivat tai puuttuvat hammasproteesit/hampaat - ei pysty pureskelemaan. Kuiva suu vanhuksella on erittäin yleinen vaiva, joka voi johtaa kivuliaisiin limakalvoihin. Haastena saada vanhus juomaan. Nielemisvaikeudet - miten nielet sitä läskisoosia ja pottua? Jauhettu ruoka on siinä tapauksessa ainoa vaihtoehto. Huono ruokahalu - parempi saada vanhus syömään edes jotain kuin pakottaa makkaraa väkisin.
Arvostelijat, jotka eivät vanhustenhoidon arjesta ja haasteista mitään tiedä, voisivat mennä vaikka viikoksi pariksi vapaaehtoisesti jonnekin laitokseen avustamaan.
Ruoan laatu taas ei ole hoitajien vastuulla tai syytä. Siitä pitää valitukset osoittaa sinne ylempiin kerroksiin jossa näitä rahapussin nyörejä pidellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpaa, helppoa niellä, usein vanhukset ei juuri muuta suostu itse syömään vaan esim. sylkee suusta niin ergiajuomat kuin muutkin pois. Toki kiisseleihin kannattaisi lisä jos vain mahdollista esi. vanilijakastiketta, kermaa tai muuta.
Ei kai energiajuomia juoteta vanhuksille? Eihän niitä pysty nopsajalkaisetkaan juomaan, koska juomat maistuvat pahalta, teollisen makuisia sokerivesiä.
Energiajuomat sisältää juuri sitä mitä niihin laitetaan. Juu ei juoteta kaupan energia juomia mutta esim. apteekista saatavia lisäravinne valmisteita. Ei niiden maustakaan toki kaikki pidä vaikka makuvaihtoehtojakin on tarjolla. Joskus energia juomia on mahdollista tilata keittiöltä jossa ne valmistetaan itse ovat lähinnä smoothieita jotka sisältävät esim. rahkaa, kermaa, banaania tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän jokaisen aika täällä loppuu joskus vaikka kuinka terveysruokia mätettäisiin. Silloin kun ei enää itse kykene lusikkaa huulilleen nostamaan on niin taivahan turhaa miettiä jotakin ravintosisältöjä. Jotain mikä maistuu ja on helppoa niellä. Vanhukset ovat lapsuudessaan paljonkin kiisseleitä syöneet mutta chiansiemensalaatti varmasti kurkkuun juuttuisi. Kuoleman lähestyessä heikkenee aineenvaihdunta sisäelinten toiminnan pettäessä ja ruokahalu häviää luontaisesti. Hampaita ei enää ole eikä vatsa toimi. Siinä muutama syy alkajaisiksi.
Mutta kun yhä useampi saisi useita VUOSIA lisää mielen ja kehon terveyttä kunnollisella ravinnolla. Ja siis jo ennen sitä kun viimeisiä elinkuukausia viedään. Tuollainen kiisselipaska kyllä kuihduttaa huippuvauhtia vanhuksen. Vai se on tavoitteenakin, että ihan sama se mitä noille mättää, kun ovat kuitenkin jo elämän ehtoopuolella?
Mutta mitäs sitten kun ne vanhuksetkin ovat tahtovia olentoja? Ei ne ala tykkäämään parsakaalista siksi, että sen sanotaan olevan terveellistä. Olen itse hoitaja ja suurinta herkkua yleensä vanhuksille on esim. lihaperunasoselaatikko. Salaatit lentää yleensä roskiin, vaikka niitä kuinka yritettäisiin tyrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen ravitsemus on laaja aihe.
Näin suppeasti käsitellen; "kiisselin" syöttämiseen voi olla syynä mm. huonosti sopivat tai puuttuvat hammasproteesit/hampaat - ei pysty pureskelemaan. Kuiva suu vanhuksella on erittäin yleinen vaiva, joka voi johtaa kivuliaisiin limakalvoihin. Haastena saada vanhus juomaan. Nielemisvaikeudet - miten nielet sitä läskisoosia ja pottua? Jauhettu ruoka on siinä tapauksessa ainoa vaihtoehto. Huono ruokahalu - parempi saada vanhus syömään edes jotain kuin pakottaa makkaraa väkisin.
Arvostelijat, jotka eivät vanhustenhoidon arjesta ja haasteista mitään tiedä, voisivat mennä vaikka viikoksi pariksi vapaaehtoisesti jonnekin laitokseen avustamaan.
Ruoan laatu taas ei ole hoitajien vastuulla tai syytä. Siitä pitää valitukset osoittaa sinne ylempiin kerroksiin jossa näitä rahapussin nyörejä pidellään.
Kuule sokeriliemen ja läskisoosin sekä makkaran väliin mahtuu muutama tuhat soseutettuja ruokia. Asenne?
Hampaat on laitettu pois, koska ne voivat kadota tai mennä rikki. Tämä selitys meille annettiin, kun mummo sai vai mössöruokia hampaattomana. Ihan turhaan niitä hampaita säästettiin, ei ne kelvanneet kenellekään perinnöksi. Ja mummolle oli ihan sama, söikö ilman hampaita siksi, että olivat hukassa tai rikki vai siksi, että henkilökunta laittoi ne talteen.
Moni vanhus syö paljon mieluummin sokeroitua marjakiisseliä kuin apteekin aineita, mutta on niitäkin, jotka ovat jo syöneet kiisseleitä kyllästymiseen asti ja haluavat muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän jokaisen aika täällä loppuu joskus vaikka kuinka terveysruokia mätettäisiin. Silloin kun ei enää itse kykene lusikkaa huulilleen nostamaan on niin taivahan turhaa miettiä jotakin ravintosisältöjä. Jotain mikä maistuu ja on helppoa niellä. Vanhukset ovat lapsuudessaan paljonkin kiisseleitä syöneet mutta chiansiemensalaatti varmasti kurkkuun juuttuisi. Kuoleman lähestyessä heikkenee aineenvaihdunta sisäelinten toiminnan pettäessä ja ruokahalu häviää luontaisesti. Hampaita ei enää ole eikä vatsa toimi. Siinä muutama syy alkajaisiksi.
Mutta kun yhä useampi saisi useita VUOSIA lisää mielen ja kehon terveyttä kunnollisella ravinnolla. Ja siis jo ennen sitä kun viimeisiä elinkuukausia viedään. Tuollainen kiisselipaska kyllä kuihduttaa huippuvauhtia vanhuksen. Vai se on tavoitteenakin, että ihan sama se mitä noille mättää, kun ovat kuitenkin jo elämän ehtoopuolella?
Mutta mitäs sitten kun ne vanhuksetkin ovat tahtovia olentoja? Ei ne ala tykkäämään parsakaalista siksi, että sen sanotaan olevan terveellistä. Olen itse hoitaja ja suurinta herkkua yleensä vanhuksille on esim. lihaperunasoselaatikko. Salaatit lentää yleensä roskiin, vaikka niitä kuinka yritettäisiin tyrkyttää.
Ei nyt pidä kiisselin vaihtoehdoksi tarjota parsakaalia tai salaattia, vaikka ne terveellisiä onkin. Kasvikset muuten eivät ole ainoita terveellisiä syötäviä. Vanhukset tarvitsevat energiapitoista ruokaa, koska syövät niin vähän, ei ne kasviksilla jaksa. Rasva on se oikea vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt pidä kiisselin vaihtoehdoksi tarjota parsakaalia tai salaattia, vaikka ne terveellisiä onkin. Kasvikset muuten eivät ole ainoita terveellisiä syötäviä. Vanhukset tarvitsevat energiapitoista ruokaa, koska syövät niin vähän, ei ne kasviksilla jaksa. Rasva on se oikea vaihtoehto.
Meidän osastolle tilataan ainakin voita n. 10 pakettia viikoksi. Sitä lisäillään kaikkiin ruokiin. Maito on punaista ja kahvin kanssa annetaan aina kermaa. Ei ole kyse siitä, ettei rasvaa olisi tarjolla, mutta kun sitä ei saa työntää väkisin vanhuksen suusta alas.
Vanhat ihmiset ovat tottuneet niihin ja pitävät niistä. Isäni kotihoidossa ollessaan pyysi aina tekemään, kun kävin. Veli hoiti, itse asun kauempana. Hän rakasti mitä tahansa marjoista tehtyä ja loppuaikana vain kiisseli ja vispipuuro olivat sellaisia, mitä pystyi syömään. Kyse ei ollut huonoista hampaasta, vaan siitä, ettei pystynyt nielemään.
Sitä paitsi kun itse olin sairaalassa, joka ruualla oli jugurttia tai kiisseliä. En pystynyt syömään niitä niin paljon ja ruokaa tuova loukkaantui, kun pyysin viemään pois, sanoen, että en tartte jälkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpaa, helppoa niellä, usein vanhukset ei juuri muuta suostu itse syömään vaan esim. sylkee suusta niin ergiajuomat kuin muutkin pois. Toki kiisseleihin kannattaisi lisä jos vain mahdollista esi. vanilijakastiketta, kermaa tai muuta.
Ei kai energiajuomia juoteta vanhuksille? Eihän niitä pysty nopsajalkaisetkaan juomaan, koska juomat maistuvat pahalta, teollisen makuisia sokerivesiä.
Energiajuomat sisältää juuri sitä mitä niihin laitetaan. Juu ei juoteta kaupan energia juomia mutta esim. apteekista saatavia lisäravinne valmisteita. Ei niiden maustakaan toki kaikki pidä vaikka makuvaihtoehtojakin on tarjolla. Joskus energia juomia on mahdollista tilata keittiöltä jossa ne valmistetaan itse ovat lähinnä smoothieita jotka sisältävät esim. rahkaa, kermaa, banaania tms.
Energia limsoja en toistaiseksi ole vanhuksilla vielä nähnyt, mutta toki varmasti sellaisiakin juotetaisiin jos niitä vahus haluaa ja esim. omaiset niitä tuovat.
Aika paljon omaiset tuovat vanhuksille limsoja muuten tai karkkeja esim. suklaata ja toki niitä vanhuksille annetaan jos niitä on tarjolla. Tietenkään niillä ei ole tarkoitus korjata aliravitsemusta ja joskus niiden syömistä on kin rajoitettava jotta vanhus söisi muutakin kuin makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi kun itse olin sairaalassa, joka ruualla oli jugurttia tai kiisseliä. En pystynyt syömään niitä niin paljon ja ruokaa tuova loukkaantui, kun pyysin viemään pois, sanoen, että en tartte jälkiruokia.
Kannattaa pyytää merkitsemään ruokakorttiin "ei jälkiruokia".
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko se vatsa joka tapauksessa huonommin, vai auttaisiko siihen jos vanhusta kävelytettäisiin tai joku fysioterapia/vesijumppa? (kaikkein huonokuntoisimmat eivät ehkä pysty enää).
Julma totuus on että siinä vaiheessa kun vanhus on laitoksessa syömätssä niitä kiisseleitä, ei niitä elinvuosia lisää saada millään proteiinivalmisteilla.
Kiisselit maistuvat nykypäivän vanhuksille, kiisselistä saadaan myös nestettä, kiisseliä on helppo niellä ja kiisseli on paljon miellyttävämpää niillekin joilla neste menea aina "väärään kurkkuun".
Minusta kiisseli puolustaa paikkaansa nimenomaan nesteensaannin kannalta, sillä saa huijattua vanhuksia juomaan edes jotain.
Lisäainesotkuja sitten mummoille??