Mikä on suurin asia minkä tiedät nuoren salanneen vanhemmiltaa?
Kommentit (44)
Salasin teininä vanhemmiltani syömishäiriön (bulimia) ja itsemurhayrityksen lääkkeillä. Olin lukiossa toisella paikkakunnalla, se ehkä helpotti salaamista. Kaverit kävivät sairaalassa mua moikkaamassa.
Nykyään olen vastuullinen vanhempi ja mielenterveystyön ammattilainen. Uskon, että omat kokemukseni ovat auttaneet minua sekä potilaitani työssäni.
En tiedä oliko hyvä vai huono että salasin asiat, olisin varmaan kuitenkin saanut tukea vanhemmiltani. Toisaalta he olisivat huolestuneet tavallaan turhaan, koska mielestäni nuo olivat vaan sellaisia"kasvukipuja".
Esiteinin itsemurhayritys.
Monesti mietin että jos tämä olisi vanhempien tietoon tullut, olisivatko edelleen haukkuneet lastaan kun tämä hankki ammattiapua, vai olisivatko tajunneet että ilman apua lapsi ei kauaa selviä.
Toisaalta, yhtä mahdollista olisi että olisivat päätyneet suuttumaan siitä että yritti itsemurhaa ja rankaisemaan siitä (tätäkin kaveripiirissä tapahtunut aikanaan) eikä lapsi olisikaan uskaltautunut hakemaan apua, joten ehkä parempi näin.
Ystäväni kertoi vanhemmilleen olevansa raskaana vasta seitsemännellä kuulla, ettei kukaan pakota aborttiin. Kyseessä parempi perhe ja tyttö vasta lukion kolmannella eli oli aikoinaan katastrofi. Nyt tuo vauvakin on jo kolmikymppinen ja kaikki meni hyvin. Vauvan isästä ei edelleenkään ole kenelläkään tietoa
- Että olen kokeillut useita huumeita, esim. kannabis, psilosybiinisienet, LSD, ketamiini, kokaiini.
- Tein abortin opiskeluaikana. Äiti ei hyväksy lainkaan aborttia uskonnollisen vakaumuksen takia.
- Että en ole oikeasti maisteri. Jätin opinnot kesken, mutta en ole ikinä kehdannut kertoa sitä vanhemmilleni.
Se kun se Eveliinan murhaaja salasi tekoaan. En toki henk koht tunne.
Itse salasin suonensisäisten huumeiden käytön ja siihen liittyvän rikoskierteen. Lievempinä juttuina esim. lapsi ulkomailla asuvan naisen kanssa.
Hmmmm. Olin koko kesän kännissä kun olin 16, luultavasti vanhempani pistivät sen siihen piikkiin kun olin saanut masennuslääkkeet keväällä. En ole koskaan kokenut tarpeelliseksi erikseen mainostaa asiaa vanhemmilleni. Samassa sarjassa asioita-joista-ei-keskustella on se, kun ex-mieheni ensin raiskasi minut ja oli sitten heittämässä ovesta ulos pakkaseen. Olin ilman vaatteita, siis ilman mitään. Asuttiin keskellä metsää. Roikuin sitten ovenkarmeissa ja pöydänjaloissa kunnes mies kyllästyi repimiseen. Mies oli niin kännissä, että nukkui tyytyväisenä loppuyön kaaduttuaan sänkyyn eikä muistanut aamulla mitään. Tai ainakaan ei halunnut muistaa. Ihmetteli vaan kun lähdin matkalaukun kanssa. Äiti luulee vieläkin, että me oltiin vaan niin nuoria ja plaaplaaplaa.
Tjaah, en ole nuori (olen kohta 50). Mutta salaan sen, että en oikeastaan pidä äidistäni. Koska hän tekee kaiken - kaiken!- isäpuoleni ehdoilla, ja muut kärsivät. Äitini ei esim. ole kyläillyt luonani eikä käynyt sairaalassa luonani kun olin hoidettavana aivoinfarktin takia - se ei vissiin sopinut isäpuoleni suunnitelmiin että äiti kävisi sairaalalla moikkaamassa. En itse voisi ikinä kohdella omaa lastani noin. Mutta kukin tyylillään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksi kaverini ei kertonut vanhemmilleen seurustelevansa Tongan nykyisen kuninkaan pojan kanssa :D.
Olen skeptinen.
-ap
Miks mä muistaisin kun olin nuori että isä oli töissä jossain tapahtumassa jossa oli tummaihoinen (tai jotain sinnepäin oleva mies) saanut puhelun tyyliin sun isä on kuollut, sä olet nyt kuningas (maata en enää muista)! Voisiko olla että tämä tapaus on tosi ja oli ollut tuon Tongalaisen pojan isä? Elävästi muistan kun isä nauraen kertoi tämän tarinan. Enempää en siitä osaa kertoa mutta ilmeisesti tämä yhtäkkinen kuningas asui Suomessa ja tästä on ehkä 20-25 vuotta aikaa eli hänellä voi aivan hyvin olla poika täällä koska joku syy siinä suomessa asumiseen täytyi olla
Etten ole oikeasti ylioppilas. Esitin neljä vuotta olevani lukiossa ja pummin rahaa lukiokirjoihin yms.
Menin vanhemmiltami salaa naimisiin ulkomailla ollesani 18 vuotias parin kuukauden tuntemisen jalkeen. Edelleen naimisissa 15 vuotta myohemmin ja useampi lapsikin on siunaantunut. Vanhemmat sai selville suomen konsulaatin onnittelu kirjeesta joka oli osoitettu Mr ja Mrs xxx ja saapui vanhempieni kotiin, en tieda miten se sinne edes paatyi. Eivat hirveasti ilahtuneet tuolloin mutta nyt jo sinut asian kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Menin vanhemmiltami salaa naimisiin ulkomailla ollesani 18 vuotias parin kuukauden tuntemisen jalkeen. Edelleen naimisissa 15 vuotta myohemmin ja useampi lapsikin on siunaantunut. Vanhemmat sai selville suomen konsulaatin onnittelu kirjeesta joka oli osoitettu Mr ja Mrs xxx ja saapui vanhempieni kotiin, en tieda miten se sinne edes paatyi. Eivat hirveasti ilahtuneet tuolloin mutta nyt jo sinut asian kanssa :D
Savunahka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksi kaverini ei kertonut vanhemmilleen seurustelevansa Tongan nykyisen kuninkaan pojan kanssa :D.
Oikeasti seurustelevan todistettavasti vai lomalla antaneen pimpsaa sellaiseksi esittäytyneelle?
Kyllä ihan se oikea tyyppi. Eivät harrastaneet esiaviollista, ei sopinut kuninkaalliselle, mutta rakastuneita olivat hetken.
Sandra1986 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen skeptinen.
-apMiks mä muistaisin kun olin nuori että isä oli töissä jossain tapahtumassa jossa oli tummaihoinen (tai jotain sinnepäin oleva mies) saanut puhelun tyyliin sun isä on kuollut, sä olet nyt kuningas (maata en enää muista)! Voisiko olla että tämä tapaus on tosi ja oli ollut tuon Tongalaisen pojan isä? Elävästi muistan kun isä nauraen kertoi tämän tarinan. Enempää en siitä osaa kertoa mutta ilmeisesti tämä yhtäkkinen kuningas asui Suomessa ja tästä on ehkä 20-25 vuotta aikaa eli hänellä voi aivan hyvin olla poika täällä koska joku syy siinä suomessa asumiseen täytyi olla
Eivät asuneet Suomessa, vaan Uudessa-Seelannissa/Tongalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen skeptinen.
-apMiksi? Asuimme Uudessa-Seelannissa siihen aikaan, ja tämä (norjalainen) kaverini vietti vielä puoli vuotta Tongalla. Ei kai ne nyt missään Keravalla seurustelleetkaan :).
Kai niitä valtioita on tarpeeksi.
-ap
Salasin 16-vuotiaana raskauden kunnes olin myöhässä aborttiin ja vanhempani pitivät minua epäonnistuneena, joten he antoivat minun minun muuttaa poikaystäväni tyköön.
salasin myöhäsen abortin jonka tein 15vuotiaana rv+20.
Vierailija kirjoitti:
Minä säilytin teininä ystävättäreni e-pillereitä. Ystävätär ei (todellakaan) kertonut vanhemmilleen seurustelevansa vakituisesti/vakavissaan joskus lukioiässä. Minun äitinikin tiesi tästä. Ja ei, ne ei olleet minun pillereitä kaverin piikkiin laitettuna.
Kaksi-kolme vuotta lukion jälkeen ystävätär seurusteli yhä saman pojan kanssa, kunnes hänen vanhempansa jollain tavoin torpedoivat suhteen. Poika ei kelvannut ystävättären perfektionisti-vanhemmille, koska oli muka eteenpäin pyrkimätön luuseri. Poika, nyt keski-ikäinen mies, kuuluu edelleen tuttavapiiriini ja on yksi paikkakunnan parhaiten tienaavia, sillä hänen nyrkkipajasta alkanut yrityksensä on erittäin hyvin menestynyt :)
Ystävättärelleni sen sijaan kävi huonosti. On alkoholisoitunut, menetti vähän yli kolmikymppisenä miehensä ja pienet lapsensa alkoholisoitumisensa takia. Mielestäni yksi iso syy ovat hänen perfektionisti-vanhempansa, joille ystävättären ei ikinä kelvannut vaikka mitä teki ja miten oli.
Tämä olisi täydellinen tarina jos nuoruuden rakkaat löytäisivät nyt toisensa. Nainen tervehtyisi nuoruuden rakkaansa tuella.
Että harrastin 14-15 vuotiaana säännöllisesti seksiä kolmekymppisen miehen kanssa. Olen itsekin mies, nyt 26, pidetään vieläkin jonkun verran yhteyttä. :)
Miksi? Asuimme Uudessa-Seelannissa siihen aikaan, ja tämä (norjalainen) kaverini vietti vielä puoli vuotta Tongalla. Ei kai ne nyt missään Keravalla seurustelleetkaan :).