Voiko psykiatria auttaa ääniherkkää?
Kärsin kovasti tietyistä äänistä, kuten yläkerrasta tulevasta jatkuvasta töminästä, kolistelusta ja muista äänistä. En siedä myöskään jääkaapin hurinaa ja kolinoita.
Kaverini mielestä tarvitsen psykiatrin apua. Voivatko ne oikeasti auttaa ääniherkkyyteen? Käyn jo nyt psykologilla masennuksen takia ja olen maininnut kärsiväni kovista äänistä. Ei apua.
Kaverini meinasi viedä minut päivystykseen kun valitin jääkaapin kovista äänistä. Muita?
Kommentit (55)
Ääniherkkyys voi olla yksi masennuksen oire. Itselläni se(kin) poistui, kun mielialalääkkeet alkoivat vaikuttaa.
Itse kärsin myös aistiherkkyydestä, stressi pahentaa noita oireita. Myös iän myötä noita oireita on ollut mielestäni enemmän.
Hei oletko ajayellut että oireesi ovat kilpirauhasen toimintahäiriön oireita myös. Kysy lääkäriltä voidaanko tehdä testit.syö parapähkinöitä ,seleeniä ja kookosöljyä kokeena.
Hei oletko ajatellut että oireesi ovat kilpirauhasen toimintahäiriön oireita myös. Kysy lääkäriltä voidaanko tehdä testit.syö parapähkinöitä ,seleeniä ja kookosöljyä kokeena.myös luontaistuotteena tyrosiiniä .
Vierailija kirjoitti:
Ääniherkkyys voi olla yksi masennuksen oire. Itselläni se(kin) poistui, kun mielialalääkkeet alkoivat vaikuttaa.
Mulla on ollut masislääkkeet jo vuosia. Ei auta ääniherkkyyteen. Mulla puhkesi ääniherkkyys vasta monta vuotta masennuksen toteamisen jälkeen. ap
Vierailija kirjoitti:
Hei oletko ajatellut että oireesi ovat kilpirauhasen toimintahäiriön oireita myös. Kysy lääkäriltä voidaanko tehdä testit.syö parapähkinöitä ,seleeniä ja kookosöljyä kokeena.myös luontaistuotteena tyrosiiniä .
Mulla on jo tyroksiini ollut monta vuotta käytössä kilpirauhasen vajaatoimintaan ja se on ollut siis hanskassa monta vuotta, arvot normaalit. ap
Miksi turhaa kärsiä esim.naapureista kantautuvista äänistä? Käytä korvatulppia tai kuulokkeita. Itse teen näin, siis ihan kotona oleskellessa (ei vain nukkuessa).
Kiitos vastauksista, lähinnä ajan sitä takaa että voikohan joku kognitiivinen tms. terapia auttaa niin, ettei koe enää kovia ääniä häiritsevinä eikä reagoi niihin järjettömällä ahdistuksella.
itse epäilen, koska voin hyvin silloin kun äänet ovat poissa ja esim. yläkerta vekka.
Mutta kaverit vaan hokevat että tarvitsen hoitoa
Korostan vielä, että äänet eivät tule siis päästäni tms. vaan ovat ihan todellisia naapureiden mekkalointia ja koneiden ääniä jotka ottavat hermoon.
Neuvoisin googlettelemaan kokemuksia, tuloksia ja sitä millaisia hoitoja ääniherkkyyteen suositellaan. Jonkinlainen behavioraalinen altistusterapia tms. saattaisi esimerkiksi tulla kyseeseen. Hoidon onnistuminen riippuu varmaan myös vähän sen ääniherkkyyden syistä. Niin, ja kuten joku tuolla jo sanoikin, niin ääniherkkyys voi olla itsessään oire jostain muusta.
Olen muuten itsekin ääniherkkä... Mulla yksi perheenjäsen (isä) käyttää kovaa ääntä vallankäytön välineenä ja käytännössä hoitaa ihan arkisetkin vuorovaikutustilanteet kotona huutamalla suoraa kurkkua, saattaa yhtäkkiä tyyliin ilmestyä jonnekin selän taakse mylvimään tmv. On ollut tällainen jo useita vuosia. Tästä on ilmeisesti noussut ainakin osa siitä stressistä, mikä mulla kovista äänistä aiheutuu. Jotain tällaisia syitä, esim. ääniin liittyviä traumakokemuksia, voi siis esimerkiksi olla taustalla, ja niitä voisi olla hyvä purkaa jossain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi turhaa kärsiä esim.naapureista kantautuvista äänistä? Käytä korvatulppia tai kuulokkeita. Itse teen näin, siis ihan kotona oleskellessa (ei vain nukkuessa).
Käytän tulppia nukkuessa mutten haluaisi käyttää niitä päivisin, mulle tulee sellainen olo kuin olisin jossain umpiossa jos en havannoi päiväsikaan mitään ääniä. Ja koko ajan tunne että jotain on vialla kun joudun pitämään tulppia naapureiden tai jääkaapin takia.
Muutenkin olen siinä luulossa, että itseään pitäisi jonkin verran siedättää äänille. ap
Itse käytän noice reduce-kuulokkeita.
Minulla on todettu misofonia eli vähän erillainen äänimaailma haittaa esim. mässytys, ryystäminen, niiskuttaminen, rään kurlaaminen ja sellaset.
Virtahepo kirjoitti:
Neuvoisin googlettelemaan kokemuksia, tuloksia ja sitä millaisia hoitoja ääniherkkyyteen suositellaan. Jonkinlainen behavioraalinen altistusterapia tms. saattaisi esimerkiksi tulla kyseeseen. Hoidon onnistuminen riippuu varmaan myös vähän sen ääniherkkyyden syistä. Niin, ja kuten joku tuolla jo sanoikin, niin ääniherkkyys voi olla itsessään oire jostain muusta.
Olen muuten itsekin ääniherkkä... Mulla yksi perheenjäsen (isä) käyttää kovaa ääntä vallankäytön välineenä ja käytännössä hoitaa ihan arkisetkin vuorovaikutustilanteet kotona huutamalla suoraa kurkkua, saattaa yhtäkkiä tyyliin ilmestyä jonnekin selän taakse mylvimään tmv. On ollut tällainen jo useita vuosia. Tästä on ilmeisesti noussut ainakin osa siitä stressistä, mikä mulla kovista äänistä aiheutuu. Jotain tällaisia syitä, esim. ääniin liittyviä traumakokemuksia, voi siis esimerkiksi olla taustalla, ja niitä voisi olla hyvä purkaa jossain.
Kiitos tästä. Mun ääniherkkyys on ollut aina latenttina olemassa ja olen aina inhonnut liikenteen melua, liian kovalla olevaa televisiota yms. Sitten se puhkesi kun muutin asuntoon, jonka makkarin takana kolisi hissi (en ollut pistänyt merkille sijaintia koska aikasempaa kokemusta ei ollut eli en osannut ottaa sitä huomioon). Alakerta sitten piti useita railakkaita bileitä jolloin hissi kolisi keskellä yötä ja aloin kiinnittää siihen huomiota ja jouduin muuttamaan lopulta pois asunnosta.
Sen jälkeen olen alkanut havannoida kaikki äänet ihan eri tavalla, häiritsevinä. Varsinkin sellaiset jotka toistuvat säännöllisesti.
Psykologille olen purkanut tätä mutta hänen ammattitaitonsa ei ole riittänyt eli en ole saanut mitään terapiaa eikä tätä ole otettu tarpeeksi vakavasti. Lääkäri on lähinnä syyllistänyt minua että miksen kestä "normaaleja elämän ääniä" vaikka en tiedä kuinka normaalia esim. jatkuva töminä öisinkin on.
Olen googlaillut asiasta mutta aika vähän löytyy tietoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todettu misofonia eli vähän erillainen äänimaailma haittaa esim. mässytys, ryystäminen, niiskuttaminen, rään kurlaaminen ja sellaset.
Eli käytät ns. vastamelukuulokkeitako? On mullakin misofoniaa mutta enemmän ihan sellainen yleinen hyperakusia eli äänet kuulostavat kovilta ja ahdistavat, lihakset jännittyvät eikä voi rentoutua yms.
Käytätkö kuulokkeita siis ihan päivisinkin ja ruokailessa yms.? Itse käytin jossain vaiheessa ihan tavallisia radiolla varustettuja kuulokkeita mutta niistä tuli todella epämiellyttävä olo. Mieluummin haluaisin jotenkin siedättyä äänille.... ja elää vapaammin niin, ettei tarvi koko aikaa tukkia korvia vaan voi esim. katsoa telkkaria ilman luureja yms.
ap
Joku stressinhallintajuttu, mindfulness tms vois olla hyötyä, mutta ei välttämättä.
Me ihmiset nyt vaan ollaan sellaisia kuin ollaan, eikä kaikkeen aina löydy parannuskeinoa. En siis suinkaan tarkoita etteikö tuollaisesta voisi päästä eroon, mutta harvemmin se käy ainakaan ihan yks kaks.
Kannattaa lähteä siitä että haet ja saat jotain helpotusta siihen. Keinoja oppia sietämään edes joitakin ääniä ym.
Kannattaa myös yrittää päästä neurologisiin tutkimuksiin, jos apua löytyisi vaikka sieltä?
TAi ainakin saataisi pois suljettua se-
Ps: Olen pahoillani etten osaa kunnolla ilmaista asioita, mutta toivottavasti tästä sai edes jotain tolkkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytät ns. vastamelukuulokkeitako? On mullakin misofoniaa mutta enemmän ihan sellainen yleinen hyperakusia eli äänet kuulostavat kovilta ja ahdistavat, lihakset jännittyvät eikä voi rentoutua yms.
Käytätkö kuulokkeita siis ihan päivisinkin ja ruokailessa yms.? Itse käytin jossain vaiheessa ihan tavallisia radiolla varustettuja kuulokkeita mutta niistä tuli todella epämiellyttävä olo. Mieluummin haluaisin jotenkin siedättyä äänille.... ja elää vapaammin niin, ettei tarvi koko aikaa tukkia korvia vaan voi esim. katsoa telkkaria ilman luureja yms.
ap
Meinasin juuri tulla neuvomaan otsikon luettuani vastamelukuulokkeet. Minulla on bluetooth kuppikuulokkeet, jotka on liki loistavat. Käytän niitä tilanteissa, joissa etukäteen tiedän olevan häiritseviä ääniä. Mm. kaupungilla liikkuessani tai kun imuroidaan. Kaikkea melua ne ei riitä suodattamaan, mutta niin paljon, että ei häiritse. Auton tööttäys ottaa korvaan ne päälläkin, toisaalta se lienee ihan hyvä.
Lisäksi monesti nukahdan paremmin ne korvilla. Jos herään, otan ne pois jos ei ole mitään erityistä syytä pitää niitä korvilla. Saa itse valittua mitä kuuntelee.
Vierailija kirjoitti:
Joku stressinhallintajuttu, mindfulness tms vois olla hyötyä, mutta ei välttämättä.
Me ihmiset nyt vaan ollaan sellaisia kuin ollaan, eikä kaikkeen aina löydy parannuskeinoa. En siis suinkaan tarkoita etteikö tuollaisesta voisi päästä eroon, mutta harvemmin se käy ainakaan ihan yks kaks.
Kannattaa lähteä siitä että haet ja saat jotain helpotusta siihen. Keinoja oppia sietämään edes joitakin ääniä ym.
Kannattaa myös yrittää päästä neurologisiin tutkimuksiin, jos apua löytyisi vaikka sieltä?
Ps: Olen pahoillani etten osaa kunnolla ilmaista asioita, mutta toivottavasti tästä sai edes jotain tolkkua
Mindfullness voi toimia siihen jälkikäteen asian pyörittämiseen mielessä, mutta aktiiviseen meluun se ei vaikuta ääniyliherkällä. Vain äänten vaimentaminen täällä mainituilla aktiivikuulokkeilla tai hermojen ärsykkeiden vaimentaminen lääkkeillä vähentää hermojen reaktioita.
Ääniyliherkkyys on vähän kuin olisi luu murtunut ja joku koskee siihen murtumakohdan lähelle. Hermojen impulssit menee yliherkkinä eteenpäin ja äänet voi olla tosi kivuliaan tuntuisia.
Radiokuulokkeet on aika huono ratkaisu ääniyliherkälle. Jos toimittajien toimesta ei tule mitään yhtäkkisiä, mainoksissa viimeistään tulee ylimääräisiä ääniärsykkeitä. Lisäksi monet tavalliset kuulokkeet eivät juurikaan vaimenna ulkopuolisia ääniä. Vastamelukuulokkeet itse valitsemalla rauhallisella musiikilla on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mindfullness voi toimia siihen jälkikäteen asian pyörittämiseen mielessä, mutta aktiiviseen meluun se ei vaikuta ääniyliherkällä. Vain äänten vaimentaminen täällä mainituilla aktiivikuulokkeilla tai hermojen ärsykkeiden vaimentaminen lääkkeillä vähentää hermojen reaktioita.
Ääniyliherkkyys on vähän kuin olisi luu murtunut ja joku koskee siihen murtumakohdan lähelle. Hermojen impulssit menee yliherkkinä eteenpäin ja äänet voi olla tosi kivuliaan tuntuisia.
Joo näin mäkin vähän pelkään ettei ääniherkkyyteen oikein auta muu kuin niiden äänien poisto. Olen esim. heti ihan kuin toinen ihminen kun yläkerta on ollut joskus lomilla pari viikkoa putkeen ja se jatkuva töminä, kolistelu, kusen lorotus on poissa (epäilen myös talon äänieristyksiä).
Kaverit vaan tuntuvat uskovan jotenkin sokeasti psykiatriaan ja luulevat, että ongelma on pelkästään psykologinen ja siksi myös poistettavissa. Itse uskon että tämä on myös geneettistä (isälläni on) ja neurologista eikä esim. masennuksesta johtuvaa. Masennus tietty lisää huonoa oloa.
Tuntuu nimittäin pahalta kun minut on leimattu hulluksi - näitä sanoja on siis käytetty - kun sanon että jääkaapin äänet kuuluvat ja ahdistavat. Ja silti kun olen lukenut aiheesta, moni muukin kärsii esim. avokeittiössä näistä samoista äänistä leimaantumatta hulluiksi.
Voi olla että jos ei ole itse kokenut jotain niin toinen on helppo leimata hulluksi. Mutta ei se kyllä ainakaan minun oloani paranna. En vaadi ymmärrystä mutta edes sitä ettei tuomita.
Yritän nyt päästä toisen lekurin jutuilla ja kysellä onko mitn osaaamista hyperakusian suhteen.
ap
Ei oleeee 8)