Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko psykiatria auttaa ääniherkkää?

Vierailija
22.06.2017 |

Kärsin kovasti tietyistä äänistä, kuten yläkerrasta tulevasta jatkuvasta töminästä, kolistelusta ja muista äänistä. En siedä myöskään jääkaapin hurinaa ja kolinoita.

Kaverini mielestä tarvitsen psykiatrin apua. Voivatko ne oikeasti auttaa ääniherkkyyteen? Käyn jo nyt psykologilla masennuksen takia ja olen maininnut kärsiväni kovista äänistä. Ei apua.

Kaverini meinasi viedä minut päivystykseen kun valitin jääkaapin kovista äänistä. Muita?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos bosetietäjälle. Onko ne niinkuin korvatulpat, hiljaiset vai kuunnellaanko niistä jotain koko ajan? Saako gigantista vai mistä ostit?

Olisi saanut Gigantista, siellä on paras valikoima ylipäätään vastamelukuulokkeita ainakin meilläpäin. Ostin Dna-kaupasta, jossa ne oli juuri silloin kampanja tarjouksessa ihan hitusen Giganttia edullisempana (olisiko ollut euron, max viiden euron hintaero).

Jos jotain muuta miettii, kannattaa langattomien osalta vertailuissa kiinnittää huomiota akkukestoon. Noita Bosen kuulokkeita saa käyttää useamman päivän ja latautuvat ihan parissa tunnissa. Monen kohdalla akkukesto oli selvästi alle kymmenen tunnin, näissä muistaakseni ilmoitettu kesto 20 tuntia.

Kuuntelu ei toimi ainakaan näissä laturin ollessa kytkettynä. Langallisena saa kyllä käytettyä akun loputtua, mutta tällä akunkestolla ei ole tullut tarvetta.

Vierailija
42/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkerrassa asuu kanta-astuja. Kyllä se helpottaa, kun ajattelee ettei se tee tahallaan. Äänieristystä en voi muuttaa, mutta omaa asennetta voin. Joskus säikäyttää kolahdus yläkerran puuhattiaan niin että sattuu. Yritän itse olla hiljaa, joten tuskin yläkerran asukki tietää kuinka huono äänieristys on. Ei haittaa niin paljoa, että viitsisin mainita. Korvatulppiin ei ole tarvinnut turvautua kertaakaan vaikka teen vuorotöitä. Pelkkä tieto että ne voi ottaa kaapista riittää. Kokeile saako jääkaapin hiljemmäksi imuroimalla ja pyyhkimällä takaanta ritilät.

Mun naapuri saaattaa itse asiassa kolistella ja tömistellä tahallaan, sillä olen käynyt hänelle kerrran sanomassa asiasta. Tämän jälkeen hän alkoi kolistella vielä enemmän, sillä eikös se ole aika tyypillistä nuoren ihmisen käytöstä että hän suuttuu huomautuksesta ja alkaa meluta vielä enemmän. Joten en voi ajatella ettei tee tahallaan mutta kyllä tiedän että äänieristys on tässä huono.  Ja vielä uusi talo.

Jääkaappi ei korise vanhuuttaan ja on tullut imuroituakin, siitä ei ole kyse. Vaan siitä, että noissa uusissa kaapeissa on aika kovat butaaninarinat ja asunnossa on avokeittiö eli jääkaappi koriseee vieressä. Edellisessä ei ollut samaa ongelmaa sillä  siellä oli erillinen keittiö.

ap

Juu, juuri tuon takia en ole uskaltanut mainita naapurille. Ihan kaikki askeleista lähtien kuuluu puulattiasta läpi. Musiikkia hiljaisella, ei silleen luukuttamalla. Äkilliset kovat kolaukset yöllä sattuu, pelaa kai peliä ja tuolin siirto kuuluu hyvin sänkyn yläpuolelta. Itsellä auttaa ikkuna raollaan ja ulkoa lintujen laulu tai muu tasainen liikenteen melu. Ja se kun ajattelee positiivisesti, että siellä se yksinäinen kanta-astuja nettaa. Yrittää ettei välitä, nukahtaa uudelleen. Itseä ei jääkaappi haittaa, vaikka se pitääkin hassuja ääniä, välillä kurluttaa ja poksuu. Vessaäänistä ajattelee vaan, että turvallista täällä on muitakin. Tsemppiä, en oikein osaa auttaa. Et ole ainoa, meitä on paljon.

Kyllä musta naapurille pitää uskaltaa sanoa melusta, eihän se muuten tiedä. Ja jos alkaa meluta pahemmin niin sitten vaan isännöitsijän kautta viestiä, eiköhän mene perille. Suomalainen taitaa olla vähän sellainen että sopeutuu. Tai no enhän minä tiedä muista kulttuureista kun täällä vain asunut.

Laminaattilattiat ovat muuten yhtä pahat kuin puulattiat. Kaikki tulee läpi.

Onneksi sellainen "muuta maalle " asenne alkaa olla historiaa ja tajutaan että mökääjät sinne kuuluvat.

itsellä ei aloittajan tyyppistä meluherkkyyttä mutta kyllä silti kuuluu.

Totta puhut. Ei ole uskaltanut vielä pudottaa postiluukusta huopatassupehmusteita vaikka mielessä käynyt monta kertaa. Ylimmästä kerroksesta vapautui toinen kämppä ja se olis isompi ja kalliimpi ja varmasti hiljaisempi. Tykkään tästä eikä olis varaa, huokaus. Vasta muuttanut niin ei jaksaiskaan. Haluaisin pitää hyvät välit naapureihin ja tervehdin iloisesti rapussa. Ehkä suomalainen kestää liikaa. No, vaikka itse varon niin varmasti musta kuuluu kolahduksia alaspäin. Mua auttaa ajatus että yhdessä täällä elellään, talo on vaan vanha ja ne ei tahallaan melua. Kyllä se siitä. Ehkä löydän jonkun hyvän tarjouksen noista kuulokkeista, kiinnostaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei te joilla on vastamelukuulokkeet, miten ne toimii? Mistä ostettu ja mitä maksoi? Pitääkö siinä kuunnella itse jotain musaa koko ajan? Auttakaa tyhmää, se kanta-astujan alainen.

Suurinpiirtein satasella saa jo vastamelukuulokkeina hyvin toimivia langallisia, bluetoothina lähtee sadanviidenkympin kalliimmalta puolelta. Itse ostin ihan kalleimmasta päästä Bosen QC35:t luettuani aika monta lehtien vertailua. Noita Bosen kuulokkeita ja niiden langallista edeltäjää QC25:ttä käytettiin kuulokevertailujen referenssikuulokkeina.

Aivan häiritsemättömiä nekään ei ole, jos on ääniyliherkkyys. Minä ainakin noteeraan siinä niiden omaa vastamelutoiminnon aiheuttamaa lievää suhinaa, mutta se häviää samantien, kun soittaa melkein mitä tahansa musiikkia.

Nää ois varmaan hyvät, mutta kun mulla on ääniherkkyys päällä aamusta iltaan (naapuri myös aina kotona ja yötä kohti kiihdyttää menoaan) ja se pirun jääkaappi korisee koko ajan, niin sittenhän mun pitäis pitää niitä aamusta iltaan....  en tiedä onko se sitten hyväksi.

ap

Vierailija
44/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ongelma korva joka on kiemura (virallisesti).  Joka yö jos joutuu laittamaan korvatulpat, tietää ainakin kahta vrk korvakipua sen jälkeen.  Asunnossa melu ongelma tulee tuuletus/ lämmitys jostakin.  Huoltomies kävi seisomassa huoneistossa, kuunteli, totesi joo, sen jälkeen lähti, ja se siittä.  Ilmeisesti asialle ei haluta tehdä mitään.

En arvannut moista kun tähän muutin, eka alakerran asunto jossa asun. Ennen aina asunut yläkerroksissa.  Stressaa jatkuva voimakas ylä-ääneen taipuva humina. Yöllä erityisesti, päivällä sen vähän unohtaa.  Olen koettanut ajatella kaikilla on ristinsä, välillä vaan olen hurjan väsynyt huonojen yöunien vuoksi.

Vierailija
45/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasosa ihmisistä on meluherkkiä. Omassa kodissa kuuluva jatkuva, ennakoimaton meteli on erityisen vaikea sietää. Ei todellakaan kannata odottaa saavansa apua psykiatriasta eikä kaikelle vaan ei voi siedättää itseään. Itselle ei muu tepsinyt kuin korvatulpat (joo veemäistä pitää päivisin), sitten pääsinkin muuttamaan maalle. 🙏 Kestän meteliä kyllä muuten suht ok mutta _en omassa kodissani_!

Vierailija
46/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku stressinhallintajuttu, mindfulness tms vois olla hyötyä, mutta ei välttämättä.

Me ihmiset nyt vaan ollaan sellaisia kuin ollaan, eikä kaikkeen aina löydy parannuskeinoa. En siis suinkaan tarkoita etteikö tuollaisesta voisi päästä eroon, mutta harvemmin se käy ainakaan ihan yks kaks.

Kannattaa lähteä siitä että haet ja saat jotain helpotusta siihen. Keinoja oppia sietämään edes joitakin ääniä ym.

Kannattaa myös yrittää päästä neurologisiin tutkimuksiin, jos apua löytyisi vaikka sieltä?

TAi ainakin saataisi pois suljettua se-

Ps: Olen pahoillani etten osaa kunnolla ilmaista asioita, mutta toivottavasti tästä sai edes jotain tolkkua

Mindfullness voi toimia siihen jälkikäteen asian pyörittämiseen mielessä, mutta aktiiviseen meluun se ei vaikuta ääniyliherkällä. Vain äänten vaimentaminen täällä mainituilla aktiivikuulokkeilla tai hermojen ärsykkeiden vaimentaminen lääkkeillä vähentää hermojen reaktioita.

Ääniyliherkkyys on vähän kuin olisi luu murtunut ja joku koskee siihen murtumakohdan lähelle. Hermojen impulssit menee yliherkkinä eteenpäin ja äänet voi olla tosi kivuliaan tuntuisia.

Joo näin mäkin vähän pelkään ettei ääniherkkyyteen oikein auta muu kuin niiden äänien poisto. Olen esim. heti ihan kuin toinen ihminen kun yläkerta on ollut joskus lomilla pari viikkoa putkeen ja se jatkuva töminä, kolistelu, kusen lorotus on poissa (epäilen myös talon äänieristyksiä).

Kaverit vaan tuntuvat uskovan jotenkin sokeasti psykiatriaan ja luulevat, että ongelma on pelkästään psykologinen ja siksi myös poistettavissa. Itse uskon että tämä on myös geneettistä (isälläni on) ja neurologista eikä esim. masennuksesta johtuvaa. Masennus tietty lisää huonoa oloa.

Tuntuu nimittäin pahalta kun minut on leimattu hulluksi - näitä sanoja on siis käytetty - kun sanon että jääkaapin äänet kuuluvat ja ahdistavat. Ja silti kun olen lukenut aiheesta, moni muukin kärsii esim. avokeittiössä näistä samoista äänistä leimaantumatta hulluiksi.

Voi olla että jos ei ole itse kokenut jotain niin toinen on helppo leimata hulluksi. Mutta ei se kyllä ainakaan minun oloani paranna. En vaadi ymmärrystä mutta edes sitä ettei tuomita.

Yritän nyt päästä toisen lekurin jutuilla ja  kysellä onko mitn osaaamista hyperakusian suhteen.

ap

Muutama ohje näin sivusta seuranneena ap:

1) LOPETA näiden asioidesi kertominen noille "kavereillesi" heti!

Jos sinut on leimattu (ja selkeästi on, koska kaverisi käyttivät sitä sanaa suoraan päin naamaasi) jo hulluksi, niin ÄLÄ enää selitä kavereille sanaakaan ääniylihekerkkyyksistä!!!

Toisessa viestissäsi kerroit, että ns kaverisi meinasi viedä sinut psyk. Päivystykseen kun kerroit ääniyliherkkyyksistäsi??!!!

On todella korkea aika alkaa olla hiljaa kaikista äänijutuistasi (uskon itse sinua ap, olen asunut pahvitalossa ja se oli kamalaa) koska ihmiset EIVÄT usko kaikkea.

Puhu näistä terapiassa/lääkärille/isännöitsijälle valitus äänieristä/puhu netissä jne jne.

Mutta älä enää selitä noille kavereille näitä - miettisin muutenkin kaveri suhteen laatua.

2) MUUTA.

Todennäköisesti ongelmaan (äänieristys ylhäältä alaspäin) ei talossasi ole tulossa ratkaisua.

Itse elin kuin taivaassa, kun pääsin muuttamaan vuokralla ok-taloon.

Muuta vuokralle ok-taloon (paras ratkaisu) tai edes kerrostalon ylimpään kerrokseen.

Usko pois, vaihtamalla (vaikka joutuisit etsimään asuntoa/vaihtamaan parikin kertaa) löydät todennäköisesti paremman asunnon.

Eristeissä on selkeästi vikaa ja ääniyliherkkyytesi pahentaa tilannettasi.

Suurin osa ihmisistä ei tule ap ymmärtämään tilannettasi, valitettavasti.

Tämän voin kokemuksesta sanoa:(

Vierailija
47/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta hiljaisempaan asuntoon, ei tuossa oikein muu auta. Sitten hermosi toipuvat ja kestät tulevaisuudessa taas paremmin ääniä. 

t. maalla asuva ääniherkkä

Vierailija
48/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni autto vain muutto maalle  missä ei  ole naapureita lähimaillakaan, ja ikinä ei enää kerrostaloon.

Vierailija
49/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut joogaa tai pilatesta?

Niissä rauhoittava hengitys ja liikunta yhdistettynä helpottaa monesti stressiä ja rauhoittaa kierroksilla käyvää tai herkkää mieltä ja kehoa.

Pidemmän päälle miettisin myös asumisjärjestelyjä. Löytyisikö rauhallisempaa ympäristöä?

Kerrostaloissa ylimpään kerrokseen ei kuulu niin häiritsevästi äänet. Tai olisiko mahdollista muuttaa rivi- tai luhtitaloon, missä naapureita olisi vähemmän?

Vierailija
50/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneellinen ilmastointi on yksi pahimmista ääniyliherkälle.

Vierailija
51/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan vakavissaanko ihmiset on täällä sitä mieltä että asia vaatii neurologisia tutkimuksia? Ja mitähän neurologi sitten asialle tekee? Ääniherkkyys on aivan tavallinen ilmiö joka ei vaadi medikalisaatiota tai kuuloelimen aistinsolujen analyysiä kuten joku edellä ehdotti. Ääniherkkyys toki aiheuttaa stressiä yksilössä, mutta eipä asialle ole muuta tehtävissä kuin kuulokkeiden/korvatulppien käyttö tai muuttaa äänettömänpään ympäristöön (joku toki ehti edellä sanoa että tämäkin on väärä ratkaisu).

Vierailija
52/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et muuttaisi? Minä olen juuri tuollaisten syiden takia aina muuttanut, jos alkanut jokin asia ärsyttämään. Mitä pidempään jäin asumaan "häiriön keskelle", sitä enemmän se aina alkoi ärsyttämään. Muuttaminen ei ole hauska prosessi, mutta se voi oikeesti tehdä todella hyvää.

Vierailija
53/55 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tämä tuli melun aiheuttaman kuulovaurion myötä. Ja hoito ei ole mikään psykiatri vaan korvalääkäri ja vaivaa on hoidettu mm kuulolaitteiden avulla jotka tuottaa suhinaa minkä avulla kykyni kestää ääntä on parantunut. Kuuntelen monesti taustalla ääniä esim white noisea jo ihan tinnitukseni vuoksi joka puhkesi kuulovauriosta.

Kyse ei ole psykologisesta vaivasta minulla vaan se on liitoksissa kuulon vaurioitumiseen mikä on herkistänyt kuuloa niin että saatan tuntea äänistä jopa kipua enkä kykene olemaan samoissa desibeleissä kuin ennen ilman tulppia

Vierailija
54/55 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa ja kävelen asunnossani pehmeästi. Alakertaan ei kuulu mitään. Sen sijaan alakerrassa asuvat jyskyttävät kantapäitään ja se vielä pahenee kun liikkuvat puolijuoksua. Yöllä nuo äänet kuuluvat kaikkiin ympäröiviin asuntoihin. Mietin ongelmaa ja sitten tajusin, etteivät alakertalaiset tajua oman kanta-astuntansa kuuluvan alakertaan kun eivät kuule askelääniä ylhäältä asunnostani. Menin kertomaan, että kun he saavat nauttia hiljaisuudesta taholtani, niin heidän pitäisi suoda sama asia heidän alakerrassaan asuville. Kerran huomasin, ettei omakotitalosta kerrostaloon muuttaneet tajunneet miten helposti heidän äänensä kuuluvat muualle. Jollei töminä pääty järjestyssääntöjen mukaan viimeistään klo 22.00, niin pitää laittaa muistiin miten ja milloin häiriötä on ollut.

Itse olen ääniherkkä. Pyykinpesukoneen tai kuivausrummun olessa päällä en mielelläni mene kylppäriin, jossa koneet ovat. Imuroidessa pidän kuppisuojaimia ja kaupungilla tarvittaessa tulppia. Kuuloa ei kuitenkaan saa suojata liikaa ympäristön normaaleilta ääniltä, koska silloin ääniherkkyys vain pahenee. Edellisessä kappaleessa mainitut äänet kuitenkin ovat sen verran kovia, että ne häiritsevät myös normaalikorvaisia. Ketään ei voi alistaa käyttämään kotona melusuojaimia naapurin häiriöiden vuoksi varsinkaan öisin.

Vierailija
55/55 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä