Voiko psykiatria auttaa ääniherkkää?
Kärsin kovasti tietyistä äänistä, kuten yläkerrasta tulevasta jatkuvasta töminästä, kolistelusta ja muista äänistä. En siedä myöskään jääkaapin hurinaa ja kolinoita.
Kaverini mielestä tarvitsen psykiatrin apua. Voivatko ne oikeasti auttaa ääniherkkyyteen? Käyn jo nyt psykologilla masennuksen takia ja olen maininnut kärsiväni kovista äänistä. Ei apua.
Kaverini meinasi viedä minut päivystykseen kun valitin jääkaapin kovista äänistä. Muita?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Hulluksi leimaaminen äänten perusteella on tainnut tulla siitä, kun "äänten kuuleminen" on oikea psykiatrin hoidettava tila. Ääniyliherkkyys on kuitenkin ihan oikeaa aistien reagointia, se on yliherkkyys.
En usko, että lääkärit voivat sille mitään. Ääniyliherkkyyteen vaikuttaa äänten taajuus ja väri. Luulen, että musiikkia opiskelleella voisi olla lääkäriä paremmat valmiudet miettiä mikä vaikuttaa ja miten. Voisihan sitä testata, mutta vielä parempi olisi varmaan nauhoittaa ympäröivää melua normaalissa elämässä ja ääniyliherkkä painaa nappia aina kun ääni on häiritsevää. Siitä nauhoitetusta äänestä spektrianalyysit ja niiden eri tilanteiden keskinäinen vertaaminen.
Joo luulen, että tietämättömät ja ns. normaalit ihmiset yhdistävät äänien kuulemiseen sellaiseen äänien kuulemiseen jossa esim. joku sisäinen ääni käskee tappamaan tms. Mutta kun olen vääntänyt rautalangasta että nämä äänet ovat todellisia ja osaan kertoa ihan tarkalleen mistä ne tulevat. Jääkaappi korisee sohvan vieressä ja korina tulee sieltä, naapurit tömistelevät ja kusevat ja lorina tulee heidän vessansa kohdasta täysin loogisesti.
Ja olen kerran nauhoittanut häiritsevää melua ja soittanut sitä psykologille, mutta hän oli tehnyt siitä heti merkinnän potilastietoihini että "pt vaatii kuuntelemaan nauhoittamaansa melua" eli näin saanut minut vaikuttamaan taas hieman oudommalta. Ei siis ottanut kantaa siihen millainen melu minua häiritsee tms. Luulen että osaaminen hyperakusian suhteen on vielä lapsen kengissä Suomessa, pk-seudusta en tiedä.
Eli en tiedä mistä saisin tuollaiset spektrianalyysit.
Hassua muuten, että se yläkerran meluapina on muusikko. Luulisi että hän osaisi olla asunnossaan hiljaa ja tömistelemättä kuin elefantti ja kolistelemalla jatkuvasti (hänen soittonsa ei kuulu, vain askeläänet).
ap
Yläkerrassa asuu kanta-astuja. Kyllä se helpottaa, kun ajattelee ettei se tee tahallaan. Äänieristystä en voi muuttaa, mutta omaa asennetta voin. Joskus säikäyttää kolahdus yläkerran puuhattiaan niin että sattuu. Yritän itse olla hiljaa, joten tuskin yläkerran asukki tietää kuinka huono äänieristys on. Ei haittaa niin paljoa, että viitsisin mainita. Korvatulppiin ei ole tarvinnut turvautua kertaakaan vaikka teen vuorotöitä. Pelkkä tieto että ne voi ottaa kaapista riittää. Kokeile saako jääkaapin hiljemmäksi imuroimalla ja pyyhkimällä takaanta ritilät.
Vierailija kirjoitti:
Yläkerrassa asuu kanta-astuja. Kyllä se helpottaa, kun ajattelee ettei se tee tahallaan. Äänieristystä en voi muuttaa, mutta omaa asennetta voin. Joskus säikäyttää kolahdus yläkerran puuhattiaan niin että sattuu. Yritän itse olla hiljaa, joten tuskin yläkerran asukki tietää kuinka huono äänieristys on. Ei haittaa niin paljoa, että viitsisin mainita. Korvatulppiin ei ole tarvinnut turvautua kertaakaan vaikka teen vuorotöitä. Pelkkä tieto että ne voi ottaa kaapista riittää. Kokeile saako jääkaapin hiljemmäksi imuroimalla ja pyyhkimällä takaanta ritilät.
Mun naapuri saaattaa itse asiassa kolistella ja tömistellä tahallaan, sillä olen käynyt hänelle kerrran sanomassa asiasta. Tämän jälkeen hän alkoi kolistella vielä enemmän, sillä eikös se ole aika tyypillistä nuoren ihmisen käytöstä että hän suuttuu huomautuksesta ja alkaa meluta vielä enemmän. Joten en voi ajatella ettei tee tahallaan mutta kyllä tiedän että äänieristys on tässä huono. Ja vielä uusi talo.
Jääkaappi ei korise vanhuuttaan ja on tullut imuroituakin, siitä ei ole kyse. Vaan siitä, että noissa uusissa kaapeissa on aika kovat butaaninarinat ja asunnossa on avokeittiö eli jääkaappi koriseee vieressä. Edellisessä ei ollut samaa ongelmaa sillä siellä oli erillinen keittiö.
ap
Mulla puhkesi ahdistus liittyen naapurimeluun, kun jouduin asumaan reilun vuoden nuoren bilettäjän naapurina. Olin aivan hermoraunio sen jälkeen ja kun uudessa asunnossa naapurista kantautui musiikkia, kroppa meni heti aivan kireäksi ja sisälleni levisi kamala pakokauhun tunne. :( Söin rauhoittavia vuoden, mutta lopulta jouduin muuttamaan pois, kun en kestänyt n. kerran viikossa tapahtuvaa jumputusta (useamman tunnin ajan, tosin).
Vierailija kirjoitti:
Mulla puhkesi ahdistus liittyen naapurimeluun, kun jouduin asumaan reilun vuoden nuoren bilettäjän naapurina. Olin aivan hermoraunio sen jälkeen ja kun uudessa asunnossa naapurista kantautui musiikkia, kroppa meni heti aivan kireäksi ja sisälleni levisi kamala pakokauhun tunne. :( Söin rauhoittavia vuoden, mutta lopulta jouduin muuttamaan pois, kun en kestänyt n. kerran viikossa tapahtuvaa jumputusta (useamman tunnin ajan, tosin).
Tuommoisille pitää kostaa. Niin minä tein.... :)
Korvatulpat kehiin! Eli aina käsilaukussa mukana.
Ääniherkkyys ei ole mt-ongelma vaan poikkeavaa aistien toimintaa, neurologi olisi parempi osoite.
Aisteja ei voi harmi kyllä säätää vaan avuksi tarjotaan just korvatulppia ja elämänhallintaniksejä ärsytystä aiheuttavien tilanteiden välttelyyn ja altistuksen säätelyyn. Esim. itselläni kuuloherkkyys on paremmin hallittavissa jos suuri osa elämästäni on todella hiljaista: ei tv:tä tai musiikkia päällä kotona, jos joutuu väkijoukkoon, metroon tms. paikalle jossa melu johtuu ihmisistä, niin hakeutuu joukon reunamille. Tietenkään äänialtistusta ei voi täysin säädellä, mutta siitä on apua että noita asioita oppii ottamaan huomioon.
T. palsta-asperger jolla pakettiin kuuluu ääniyliherkkyys
Vierailija kirjoitti:
Hulluksi leimaaminen äänten perusteella on tainnut tulla siitä, kun "äänten kuuleminen" on oikea psykiatrin hoidettava tila. Ääniyliherkkyys on kuitenkin ihan oikeaa aistien reagointia, se on yliherkkyys.
En usko, että lääkärit voivat sille mitään. Ääniyliherkkyyteen vaikuttaa äänten taajuus ja väri. Luulen, että musiikkia opiskelleella voisi olla lääkäriä paremmat valmiudet miettiä mikä vaikuttaa ja miten. Voisihan sitä testata, mutta vielä parempi olisi varmaan nauhoittaa ympäröivää melua normaalissa elämässä ja ääniyliherkkä painaa nappia aina kun ääni on häiritsevää. Siitä nauhoitetusta äänestä spektrianalyysit ja niiden eri tilanteiden keskinäinen vertaaminen.
Lääkärille ehkä siinä vaiheessa, kun tietää mitkä äänialueet häiritsevät. Luulisi korvien neurologiaan perehtyneellä lääkärillä olevan jonkinlaiset valmiudet miettiä minkä alueen värekarvat aiheuttavat ylireagointia.
En tiedä, onko tästä ap:lle apua, mutta itselleni pamahti nelisen vuotta sitten myös ääniyliherkkyys (herkistyin samalla myös hajusteille) ja järkeilin, että vaiva on hermostollinen. Minua ei satunnaiset äänet naapurista häiritse tai tasaiset hurinat. Pahinta minulle on esim. tiskaamisesta syntyvä kolina, kaapinovien kolahdukset, telkkari liian kovalla pitäminen tai liian kovaan ääneen puhuminen ja imurin mylvintä. Vaivan ollessa pahimmillaan jopa se, kun keitetyn kananmunan kopautin pöytään kuorimista varten, aiheutti se sen, että olisin voinut hypätä tuolista ilmaan. Se oli aivan kauheaa. Mielestäni sain hieman helpotusta sinkistä (ja ehkä b6-vitamiinista). Ääniherkkä olen edelleen, mutta enää ei tunnu äänet kehossa niin pahalta kuin vaivan ollessa pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni täysin samalla kaavalla mutta vain niin, että nämä nuoret bilettäjät ajelivat yökaudet hissillä röökille ja takaisin ja kavereita tuli ja takaisin yms. ja se hissi kolisi siinä mun makkarin seinän takana, en tiedä miten se kämppä oli edes rakennettu niin hullusti että hissi heti siinä seinän vieressä.
Sen jälkeen sama jatkunut uudessa kämpässä, ääni on vain eri eli yläkerran jyskytys.
Naapurit voivat tehdä ajattelemattomuudellaan kauheata jälkeä.
Miten sulla nyt menee? Löysitkö rauhallisen kämpän vai jäikö ääniherkkyys? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisille pitää kostaa. Niin minä tein.... :)
Kerro miten kostaa, mullakin kauheat naapurit! En halua kusta postiluukusta vaan jotain älykkäämpää joka saisi heidät tiedostamaan miten hyvin äänet kantautuvat.
en ole ap, mutta yläkerrrassani asuu myös norsulauam
Vierailija kirjoitti:
Korvatulpat kehiin! Eli aina käsilaukussa mukana.
Ääniherkkyys ei ole mt-ongelma vaan poikkeavaa aistien toimintaa, neurologi olisi parempi osoite.
Aisteja ei voi harmi kyllä säätää vaan avuksi tarjotaan just korvatulppia ja elämänhallintaniksejä ärsytystä aiheuttavien tilanteiden välttelyyn ja altistuksen säätelyyn. Esim. itselläni kuuloherkkyys on paremmin hallittavissa jos suuri osa elämästäni on todella hiljaista: ei tv:tä tai musiikkia päällä kotona, jos joutuu väkijoukkoon, metroon tms. paikalle jossa melu johtuu ihmisistä, niin hakeutuu joukon reunamille. Tietenkään äänialtistusta ei voi täysin säädellä, mutta siitä on apua että noita asioita oppii ottamaan huomioon.
T. palsta-asperger jolla pakettiin kuuluu ääniyliherkkyys
Tarkoitatko siis, että kuuloherkkyys pahenee vai paranee kun on todella hiljaista?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tästä ap:lle apua, mutta itselleni pamahti nelisen vuotta sitten myös ääniyliherkkyys (herkistyin samalla myös hajusteille) ja järkeilin, että vaiva on hermostollinen. Minua ei satunnaiset äänet naapurista häiritse tai tasaiset hurinat. Pahinta minulle on esim. tiskaamisesta syntyvä kolina, kaapinovien kolahdukset, telkkari liian kovalla pitäminen tai liian kovaan ääneen puhuminen ja imurin mylvintä. Vaivan ollessa pahimmillaan jopa se, kun keitetyn kananmunan kopautin pöytään kuorimista varten, aiheutti se sen, että olisin voinut hypätä tuolista ilmaan. Se oli aivan kauheaa. Mielestäni sain hieman helpotusta sinkistä (ja ehkä b6-vitamiinista). Ääniherkkä olen edelleen, mutta enää ei tunnu äänet kehossa niin pahalta kuin vaivan ollessa pahimmillaan.
Joo en kestä myöskään noita mainitsemiasi ääniä varsinkaan jos ne tulevat muista asunnoista - omat kolisteluni jotenkin kestän ja yritän tehdä ne hiljaa. Mua ahdistaa eniten säännölliset äänet joita voi alkaa seurata.
Miten sulla meni tuo sitten ohi tai ei tuntunut enää niin pahalta? Paljonko söit sinkkiä? Sinkkihän auttaa kai vähän tinnitukseenkin niin kiinnostaa että mikähän siinä sitten on, että vaikuttaisi kuuloaistimukseen. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapuri saaattaa itse asiassa kolistella ja tömistellä tahallaan, sillä olen käynyt hänelle kerrran sanomassa asiasta. Tämän jälkeen hän alkoi kolistella vielä enemmän, sillä eikös se ole aika tyypillistä nuoren ihmisen käytöstä että hän suuttuu huomautuksesta ja alkaa meluta vielä enemmän. Joten en voi ajatella ettei tee tahallaan mutta kyllä tiedän että äänieristys on tässä huono. Ja vielä uusi talo.
Jääkaappi ei korise vanhuuttaan ja on tullut imuroituakin, siitä ei ole kyse. Vaan siitä, että noissa uusissa kaapeissa on aika kovat butaaninarinat ja asunnossa on avokeittiö eli jääkaappi koriseee vieressä. Edellisessä ei ollut samaa ongelmaa sillä siellä oli erillinen keittiö.
ap
Juu, juuri tuon takia en ole uskaltanut mainita naapurille. Ihan kaikki askeleista lähtien kuuluu puulattiasta läpi. Musiikkia hiljaisella, ei silleen luukuttamalla. Äkilliset kovat kolaukset yöllä sattuu, pelaa kai peliä ja tuolin siirto kuuluu hyvin sänkyn yläpuolelta. Itsellä auttaa ikkuna raollaan ja ulkoa lintujen laulu tai muu tasainen liikenteen melu. Ja se kun ajattelee positiivisesti, että siellä se yksinäinen kanta-astuja nettaa. Yrittää ettei välitä, nukahtaa uudelleen. Itseä ei jääkaappi haittaa, vaikka se pitääkin hassuja ääniä, välillä kurluttaa ja poksuu. Vessaäänistä ajattelee vaan, että turvallista täällä on muitakin. Tsemppiä, en oikein osaa auttaa. Et ole ainoa, meitä on paljon.
Hei te joilla on vastamelukuulokkeet, miten ne toimii? Mistä ostettu ja mitä maksoi? Pitääkö siinä kuunnella itse jotain musaa koko ajan? Auttakaa tyhmää, se kanta-astujan alainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en kestä myöskään noita mainitsemiasi ääniä varsinkaan jos ne tulevat muista asunnoista - omat kolisteluni jotenkin kestän ja yritän tehdä ne hiljaa. Mua ahdistaa eniten säännölliset äänet joita voi alkaa seurata.
Miten sulla meni tuo sitten ohi tai ei tuntunut enää niin pahalta? Paljonko söit sinkkiä? Sinkkihän auttaa kai vähän tinnitukseenkin niin kiinnostaa että mikähän siinä sitten on, että vaikuttaisi kuuloaistimukseen. ap
Eihän se siis ohi mennyt, mutta kai hermosto sitten sen verran rauhottui, etten saa enää äänistä niin pahaa "sätkyä" ja kananmunan pystyn siis nykyään kopauttamaan ongelmitta :D. Sinkkiä syön 44mg/vrk ja syön edelleen (ja koska syön sitä jatkuvasti enkä vain kuurina olen ottanut kuparin siihen rinnalle).
Itse en ole kuullutkaan tuosta sinkin ja tinnityksen yhteydestä. Mielenkiintoista.
Semmoinen muistui vielä mieleen, että ääniherkkyys aiemmin paheni aina tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa (ovulaatio tai sen jälkeen), että kai hormonitasojen vaihtelu toi tuohon jonkun lisämausteen ja siksi arvelen, että b6:lla saattoi myös olla osuutta tilanteen tasaantumiseen. Mutta sinkkihän on tärkeää myös hormonitoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei te joilla on vastamelukuulokkeet, miten ne toimii? Mistä ostettu ja mitä maksoi? Pitääkö siinä kuunnella itse jotain musaa koko ajan? Auttakaa tyhmää, se kanta-astujan alainen.
Suurinpiirtein satasella saa jo vastamelukuulokkeina hyvin toimivia langallisia, bluetoothina lähtee sadanviidenkympin kalliimmalta puolelta. Itse ostin ihan kalleimmasta päästä Bosen QC35:t luettuani aika monta lehtien vertailua. Noita Bosen kuulokkeita ja niiden langallista edeltäjää QC25:ttä käytettiin kuulokevertailujen referenssikuulokkeina.
Aivan häiritsemättömiä nekään ei ole, jos on ääniyliherkkyys. Minä ainakin noteeraan siinä niiden omaa vastamelutoiminnon aiheuttamaa lievää suhinaa, mutta se häviää samantien, kun soittaa melkein mitä tahansa musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Juu, juuri tuon takia en ole uskaltanut mainita naapurille. Ihan kaikki askeleista lähtien kuuluu puulattiasta läpi. Musiikkia hiljaisella, ei silleen luukuttamalla. Äkilliset kovat kolaukset yöllä sattuu, pelaa kai peliä ja tuolin siirto kuuluu hyvin sänkyn yläpuolelta. Itsellä auttaa ikkuna raollaan ja ulkoa lintujen laulu tai muu tasainen liikenteen melu. Ja se kun ajattelee positiivisesti, että siellä se yksinäinen kanta-astuja nettaa. Yrittää ettei välitä, nukahtaa uudelleen. Itseä ei jääkaappi haittaa, vaikka se pitääkin hassuja ääniä, välillä kurluttaa ja poksuu. Vessaäänistä ajattelee vaan, että turvallista täällä on muitakin. Tsemppiä, en oikein osaa auttaa. Et ole ainoa, meitä on paljon.
Kyllä musta naapurille pitää uskaltaa sanoa melusta, eihän se muuten tiedä. Ja jos alkaa meluta pahemmin niin sitten vaan isännöitsijän kautta viestiä, eiköhän mene perille. Suomalainen taitaa olla vähän sellainen että sopeutuu. Tai no enhän minä tiedä muista kulttuureista kun täällä vain asunut.
Laminaattilattiat ovat muuten yhtä pahat kuin puulattiat. Kaikki tulee läpi.
Onneksi sellainen "muuta maalle " asenne alkaa olla historiaa ja tajutaan että mökääjät sinne kuuluvat.
itsellä ei aloittajan tyyppistä meluherkkyyttä mutta kyllä silti kuuluu.
Kiitos bosetietäjälle. Onko ne niinkuin korvatulpat, hiljaiset vai kuunnellaanko niistä jotain koko ajan? Saako gigantista vai mistä ostit?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos bosetietäjälle. Onko ne niinkuin korvatulpat, hiljaiset vai kuunnellaanko niistä jotain koko ajan? Saako gigantista vai mistä ostit?
Olisi saanut Gigantista, siellä on paras valikoima ylipäätään vastamelukuulokkeita ainakin meilläpäin. Ostin Dna-kaupasta, jossa ne oli juuri silloin kampanja tarjouksessa ihan hitusen Giganttia edullisempana (olisiko ollut euron, max viiden euron hintaero).