Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyistä vaateteollisuutta ylläpitävät ovat idiootteja. Lopettakaa se rättien ostaminen!

Vierailija
22.06.2017 |

Eikö nykyihmisillä oikeasti ole parempaa tekemistä kuin kertakäyttövaatteiden ostelu? Joo onhan se todella antoisaa, kun paita maksaa vain 8 euroa, kyllä se mieltä niin lämmittää. Ja parin päivän kuluttua voi taas hyvillä mielin käydä ostamasasa lisää.

Roskiinheittäminenkään ei tunnu missään. Ja sitte jos omatunto soimaa niin voi laittaa joka päivä kierrätykseen yhden rätin ja taas on vaatekaapissa tulee uusille räteille.

On se mahtavaa.

Eikö ihmiset tajua, mitä tämä kerskakulutus tekee maapallollemme?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap sitten tarjoaa tilalle? Kysymys ei ole pelkästään siitä, että porukka seisoo henkkamaukan jonoissa. Kysymys on myös siitä, että ainakin naisille se on monesti etikettivirhe käyttää samoja vaatteita joka päivä esim. työpaikalla. Tämä on ihan kulttuuriin sisäänrakennettu koodi, jonka olemassaoloa ei voitane kieltää. Kauppaketjut myyvät rättejä, koska se on niiden elinkeino. Ajetaan vaan kaikki elinkeinot ja työpaikat alas.

Ja suurimmalla osalla ei ole halua tai mielenkiintoa siirtyä HM:stä johonkin kalliimpaan puljuun, esim, stockmannille maksamaan kaksinkertaista hintaa lähes samanlaatuisista räteistä. Eli kallis hintakaan ei ole mikään laadun tae, eikä ainakaan kotimaisuus. Sittenhän meidän pitäisi ostaa polaa tarjoustalosta?

Vai että etikettivirhe... Oletko huomannut, että nykyään  suuretkin julkkikset kierrättää (esim. herttuatar Catherine edustaa usein samoissa vaatteissa). Varmaan tavallinen Liisakin voi käyttää samoja vaatteita. Pieni laskuharjoitus: Jos kaapissa on viisi yläosaa ja viisi alaosaa, saa näistä jo 25 erilaista asukokonaisuutta. Mukaan vaikka kolme asustetta, niin saadaan 75 kokonaisuutta. Jos kuukaudessa on 20 työpäivää, niin tuossa on melkein neljälle kuukaudelle joka päivälle eri kokonaisuus. Ihminen ei tarvitse kymmeniä vaatteita. Vähällä pärjää hyvin, kunhan valitsee ne sopivan ajattomasti ja toisaalta yhteen sopivasti.

Periaatteessa joo. Mutta käytännössä...

Ensin pitää hankkia uutta, laadukasta. Jokaisen yläosan pitää sopia yhteen alaosan kanssa. Mustaa, harmaata, valkoista. Vanhat, liian värikkäät, vaikeasti yhdisteltävät, heivataan kaapista ulos.

Sitten käytetään sitä uutta "kapselivaatekaappia" muutama kuukausi ja huomataan, että ne vaatteet - laadukkaatkin - alkavat nuhjaantua aika pian, koska niitä on niin vähän. Samoihin aikoihin koko hieno ja yhteensopiva vaatekaappi alkaa kyllästyttää. Tarvitaan väriä ja piristystä.

Sinänsä on ihan järkevää pyrkiä kerryttämään pitkällä tähtäimellä toimiva ja laadukas peruspuvusto, mutta aika moni tekee sitä samalla pikamuotikonseptilla kuin muutakin kulutustaan. 

Se on totta, että jatkuvalla käytöllä vaatteet kuluu, mutta itse en näe sitä huonona asiana. Tällöin vaatteet oikeasti käytetään loppuun ja laitetaan lopuksi lumpuksi. Eikä laiteta niitä pari kertaa käytettynä pois, kun ei vaan enää kiinnosta ja kaappiin jää kymmeniä muitakin kuitenkin.  Mulla on perusvaatteet juurikin tylsän värisiä, mutta hyvin voi mukana olla väriäkin. Itse suosin väriä huiveissa, eikä mun kaikki vaatteet sovi toistensa kanssa. Joitakin tämän hetken "muotiturhuuksiakin" löytyy, joiden käyttöikä jäänee vuoteen, mutta ei se haittaa, kun se peruspuvusto on kunnossa. Eli tuo mun esimerkin 75 asukokonaisuutta on oikeasti ehkä 50 (kun ne toistensa kanssa epäsopivat jättää pois), mutta siinä on silti yli kahdelle kuukaudelle joka työpäivälle eri asu. Yritän tässä vain herätellä ihmisiä, että ei niitä vaatteita tarvitse hamstrata kaappikaupalla.

Joo, ehdottomasti on hyvä asia aina herätellä ihmisiä siihen, miten paljon tarvitsee kuluttaa. Itsekin vastustan viimeisen päälle kertakäyttökulttuuria. Uskon kuitenkin, että tämä nykyajan kapselivaatekaappi-innostus pikemminkin lisää kuin vähentää kulutusta. Pieni vaatekaappi kuluu nopeammin kuin iso, ja toimistotyössä vaatteita ei todellakaan voi käyttää lumpuksi saakka. 

Eli ekologisinta on pitää mahdollisimman hyvää huolta niistä joskus ostamistaan vaatteista, säilöä ne odottamaan muodin muuttumista ja ottaa taas tarvittaessa esille. Minun vaatekaapissani on tavaraa syntymääni edeltävältä ajalta ja jokaiselta elämältäni vuosikymmeneltä. Minkään käyttöikä ei jää vuoteen. 

Kenellä on varaa pitää sellaisia säilytystiloja, että voisi säilöä vaatteita vuosikymmeniä? Näillä neliöhinnoilla täysin mahdotonta. Mä yritän pitää vaatevaraston pienenä ja käyttää kaiken loppuun (en onneksi kyllästy kovin helposti vaatteisiin). Toisaalta lasten myötä vartalo on muuttunut niin paljon, että melkein kaikki ennen lapsia hankittu on täytynyt laittaa kiertoon. Lastenkin vaatteista olen säilyttänyt vain joitakin erityisen merkityksellisiä ja loput heti myyntiin, kun tulevat pieneksi.

Vierailija
42/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tää vaateshoppailu olla sellanen hyväksyttävä riippuvuuden muoto. Kiristelen hampaita kun kaveri selittää että hänellä on ihan liikaa vaatteita mutta kun pakko vaan ostaa eikä pysty hillitsemään itseään hih hih, varmaan puolet vaatekaapin sisällöstä sellaisia mitä ei edes käytä mut jos näkee jotain kivaa niin pakko vaan ostaa vaikka tietää ettei käyttäisi... Jotenkin puistattavaa että ihmisillä on niin huono itsehillintä ja arviointikyky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap sitten tarjoaa tilalle? Kysymys ei ole pelkästään siitä, että porukka seisoo henkkamaukan jonoissa. Kysymys on myös siitä, että ainakin naisille se on monesti etikettivirhe käyttää samoja vaatteita joka päivä esim. työpaikalla. Tämä on ihan kulttuuriin sisäänrakennettu koodi, jonka olemassaoloa ei voitane kieltää. Kauppaketjut myyvät rättejä, koska se on niiden elinkeino. Ajetaan vaan kaikki elinkeinot ja työpaikat alas.

Ja suurimmalla osalla ei ole halua tai mielenkiintoa siirtyä HM:stä johonkin kalliimpaan puljuun, esim, stockmannille maksamaan kaksinkertaista hintaa lähes samanlaatuisista räteistä. Eli kallis hintakaan ei ole mikään laadun tae, eikä ainakaan kotimaisuus. Sittenhän meidän pitäisi ostaa polaa tarjoustalosta?

Saako ehdottaa?

Etikettivirhe, muodin seuraaminen yms...

TYPERYYTTÄ. Naiset kapinaan! Satsatkaa laatuun, pitäkää samoja vaatteita koko elämänne. Asusteillahan sitä tyyliä voi vaihtaa. Älkää nakatko muiden mielipiteistä. Naurettavaa vaatia naisilta jotain eri mekkoa joka viikko samalla kun miehet pitää samaa pukua koko elämänsä.

En ole koskaan tajunnut miksi naiset alistuvat tällaiseen.

Elinkeino: No niin.

Rättikaupat alas, kierrätysbisnes ylös, näin lyhyesti sanottuna. Maailma hukkuu roskaan ja kaikki mitä ihmiset tarvitsevat, on jo tehty. Mielestäni kierrätys pitäisi maailmanlaajuisesti saattaa siihen pisteeseen, että IHAN KAIKKI voitaisiin kierrättää. Eli kaikki uusi mitä valmistetaan, olisi kierrätysmateriaaleista tehty.

Ajatelkaa nyt mitä kaikkea jo ihan elintarvikemuovistakin saa tehtyä kun uusiokäytetään...

Nämä on vaan ideoita mutta itse fiilistelen näitä... että meillä on tieteen ja koulutuksen kautta avaimet muuttaa tämäkin tilanne paremmaksi jos vain tahtoa löytyy.

T: Köyhä, joka pukeutuu vain laatuvaatteisiin ja se on mahdollista, koska en ostele koko ajan.

OK olla köyhä ja ostaa laatuvaatteita, kummastelen jollei nainen tahdo koskaan pukeutua sievästi.  Yleensä jos kokee rasittavaksi miettiä mitä pukisi ylleen.

Vierailija
44/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa. Tästä aiheesta olenkin halunnut puhua. Raivostuttaa naisten vaatevalikoima, aivan surkea laatu, huonot materiaalit ja ohuet kankaat. Silti naiset alentuvat trendikulutukseen ja vaatteiden pitämiseen lyhytelinikäisinä. Ihana blogikulttuuri vain pahentaa asiaa. Samaa ihmettelen meikeissä, miksi kukaan maksaa lähes 20 euroa jostain meikkisienestä? Jonkun puuterinkin tekokustannukset ovat ihan mitättömät, myyntihinnat älyttömiä. Ja naiset vielä ostavat pinkkejä tuotteita jotka ovat sinisiä kalliimpia esim. höylät. Ja näin markkinamiehet käyttävät teitä hyväksi.

Itse käytän aivan minimimäärän luonnonkosmetiikkaa ja ostan vain hyvälaatuisia vaatteita tarpeeseen.

Vierailija
45/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on paljon "tylsiä perusvaatteita" eli neutraaleissa väreissä kaikkea mekoista t-paitoihin ja nämä ei hirveästi muutu: aina on tummat farkut, mustia t-paitoja, valkoiset kesähousut jne. Vanhojen hajotessa hommaan uuden vastaavan tilalle. En seuraa muotia sillä tavalla että haluaisin olla muodikas, vaan katson mitä juttuja milloinkin on tarjolla ja napsin ne itseä miellyttävät maustamaan perusvaatevarastoani, esim. kiva huivi tai t-paita, mutta huom! tarpeen mukaan. En siis osta muuten vaan, vaan ne mausteet ostetaan samoilla perusteilla kuin perusvaatteetkin, korvaamaan hajonneita tai mahdollisen uuden tarpeen takia.

Kun vaatetta ei ole kaappikaupalla, eniten käytetyt myös kuluvat kohtuu nopeasti (etenkin nykyisellä vaatteiden laadulla -_-), joten ei ole pelkoa että joutuu käyttämään samoja vaatteita "ikuisesti" ja näyttämään siltä kuin olisi jämähtänyt aikaan 20 v sitten. Itse muuten pyrin hyödyntämään myös niitä hajonneita vaatteita, usein kun koko kangas ei ole huono vaan esim. lahkeet tai helmat ovat vielä ihan käyttökelpoista materiaalia. Olenkin tehnyt kaikenlaista pipoista kasseihin ja leluihin näistä materiaalipaloista, eipähän tarvitse heittää koko vaatetta roskiin (ainoastaan se pilalle mennyt kohta) eikä ostaa jotain uutta kaupasta.

Vierailija
46/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
47/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa. Tästä aiheesta olenkin halunnut puhua. Raivostuttaa naisten vaatevalikoima, aivan surkea laatu, huonot materiaalit ja ohuet kankaat. Silti naiset alentuvat trendikulutukseen ja vaatteiden pitämiseen lyhytelinikäisinä. Ihana blogikulttuuri vain pahentaa asiaa. Samaa ihmettelen meikeissä, miksi kukaan maksaa lähes 20 euroa jostain meikkisienestä? Jonkun puuterinkin tekokustannukset ovat ihan mitättömät, myyntihinnat älyttömiä. Ja naiset vielä ostavat pinkkejä tuotteita jotka ovat sinisiä kalliimpia esim. höylät. Ja näin markkinamiehet käyttävät teitä hyväksi.

Itse käytän aivan minimimäärän luonnonkosmetiikkaa ja ostan vain hyvälaatuisia vaatteita tarpeeseen.

Miesten vaatteet ovat usein laadukkaampaa materiaalia, miehet kun eivät yleensä ole yhtä innokkaita shoppailemaan eivätkä osta uudestaan jos tuote hajoaa alta aikayksikön. Jos vaan mahdollista, kannattaa ostaa miesten puolelta, eihän sieltä muotoonommeltuja saa, mutta itse olen ostanut kun olen halunnut löysempiä vaatteita. Ompelutaitoinen voi tietysti kaventaa vyötäröä tms. joissain malleissa.

Vierailija
48/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten mielellään sitä ostaisi Gugguuta ja Höötä ja Papua ja Hillaa lapsille, tai jotain edes Euroopassa tuotettua. Mutta ei ole varaa sellaiseen. Tässä kohtaa pitäisi kai sitten hävetä sitä että on tehnyt lapsia kun ei ole varaa niille ostaa sitä parhainta. En kuitenkaan häpeä, enkä häpeä seistä H&M:n kassajonossakaan.

En itse osta vain ostamisen ilosta vaan tarpeeseen. Yllämainitun halpaketjun vaatteet on kuitenkin olleet sen verran ok, että niitä jää kirpparille myytäväksi ja aina ne on kaupaksi menneet.

Joskus sitä toivoisi, että te maailmantuskaa tuntevat syyllistäisitte suomalaisia kierrätyslaiskuudesta, kahvin juonnista ja suklaan syönnistä (onko niiden tuottaminen eettistä?) ja vaikka kauppojen pois heittämistä ruoista. Mutta ei.

Vierailija
49/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan lähes kaiken kirpputoreilta. Mun vinkit: Käykää usein ja ei pelkästään itsepalvelu kirppiksillä vaan myös fidat yms. Jos enemmän rahaa ja vähemmän aikaa kannattaa käydä uffilla ja kaupoissa jotka myyvät korkeampaan hintaan laadukasta tavaraa. Kaiken a ja o on vaatteen pesulappu: mistä on tehty. Suosin puuvillaa, viskoosia, silkkiä,merinovillaa ja kasmiria. Laukut nahkaa. Ei ikinä, ikinä tekokuituja. vaatteen tulee lisäksi istua ja olla mukavan näköinen.

Kannattaa mennä uffille ja fidalle kun -50% päivät ohi ja on uutta tavaraa. Alesta kannattaa etsiä toppeja ja muuta peruskamaa. Kengät ostan uutena.

Tällä elämäntavalla olen saanut arvokkaan vaatekaapin halvalla.

Vierailija
50/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputoriohjeet aloittelijalle:

Selvitä asuinpaikkasi kirpputorit.

Käy aktiivisesti etsimässä löytöjä, mutta älä osta mitään mitä et tarvitse.

Mieti, mikä on eniten käyttämäsi vaate ja miksi. Tarvitsetko töihin siistejä vaatteita vai basic t-paitoja? Etsi sitä mitä tarvitset. Käy kirpputorin osiot läpi ja myös miesten puoli. Sovita aina jos mahdollisuus. Haista vaatetta jos aiot ostaa sen; onko tupakan tai hien hajua? Katso miten vaate pestään ja vältä liian vaikeasti huollettavia vaatteita.

Paras löytöni on ketun turkis eurolla josta tein koristetyynyjä.

Vierailija
51/55 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi miten mielellään sitä ostaisi Gugguuta ja Höötä ja Papua ja Hillaa lapsille, tai jotain edes Euroopassa tuotettua. Mutta ei ole varaa sellaiseen. Tässä kohtaa pitäisi kai sitten hävetä sitä että on tehnyt lapsia kun ei ole varaa niille ostaa sitä parhainta. En kuitenkaan häpeä, enkä häpeä seistä H&M:n kassajonossakaan.

En itse osta vain ostamisen ilosta vaan tarpeeseen. Yllämainitun halpaketjun vaatteet on kuitenkin olleet sen verran ok, että niitä jää kirpparille myytäväksi ja aina ne on kaupaksi menneet.

Joskus sitä toivoisi, että te maailmantuskaa tuntevat syyllistäisitte suomalaisia kierrätyslaiskuudesta, kahvin juonnista ja suklaan syönnistä (onko niiden tuottaminen eettistä?) ja vaikka kauppojen pois heittämistä ruoista. Mutta ei.

Tässä ketjussa keskustellaan halpavaatteiden liiallisesta kuluttamisesta, ei ole keskusteluun lisäarvoa tuottavaa tuoda esiin, mikä kaikki muu länsimaalaisen ihmisen toiminnassa on epäeettistä tai luonnonvaroja tuhlaavaa. 

Miksi toivot syyllistämistä mainitsemistasi asioista? Mielestäni ketjun aloittajan sävy oli turhan agressiivinen, mutta muuten olen suorastaan iloinen, että täällä keskustellaan aiheesta ja tuodaan sitä esiin. Syyllistäminen ei johda hyvään lopputulokseen,  mutta aiheellinen kritiikki ja vaihtoehtoisten toimintatapojen esiintuominen kyllä.  Minun mielestäni kulutuskriittisyys ei tarkoita syyllistämistä, vaan pieni henkinen ravistelu näissä asioissa on ihan paikallaan monen kohdalla. Kahvin ja suklaan osalta jokainen voi valita mahdollisimman eettisen vaihtoehdon ostamalla luomua ja vastuullissertifioitua. Kauppojen ruokahävikkiin yksittäisen kuluttajan on aika hankala vaikuttaa suoraan. Ehkäpä ostamalla tuotteita, joissa päiväys menossa umpeen tai niitä jo hieman nahistuneemman näköisiä hevi-tuotteita? 

Vierailija
52/55 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä edullisia, laadukkaita, kapselivaatekaappiin sopivia, ei-muovisia vaatteita saisi? Siis jostain muualtakin kun kirppareilta, koska käyn jo kirppareilla eikä se riitä, siellä on paljon samoja kuin noissa ap:n tarkoittamissa edullisissa kaupoissa, mutta käytettyinä vaan tai sitten muodista menneitä vaatteita.

Olen tätä useasti miettinyt, joten olisi kiva saada vastaus :)

Juuri näin! Itsekin ihmettelen että mistä niitä laadukkaita vaatteita saa?

En löydä kaupoista mitään puuvillaista tai edes vähän laadukasta materiaalia, joka sopisi mun tyyliin ja vartaonmuotoon. On pakko ostaa joku viskoosirätti koska polyesteriä en osta. Viskoosi nyt vielä iholla menee, muttei kestä kuin pari viikkoa kunnollisena jos sitäkään.

Kaupassa jossa olisi kivoja vaatteita, puuvillaakin enemmän ja eettisesti tuotettu on suurimman yläosan rinnanympärys  on enintään 102 cm. Liian pieni mulle.

Eihän täällä saisi mainostaa, sprd shirt myy muutamia kivoja t-paitoja, pikeepaidat ovat kestäviä ei saumat kierrä.  Karmashopista löysin miellyttävän etnisen kuviopaidan. 

Ostin myös syksyllä talvitakin, oli laadukas merkki ja kallis. Silti, kahden viikon kuluttua alkoi villlakangas nyppyyntyä ja vuorikangas repesi.

Netistä olen ostanut, mutta tutut liikkeet ovat nekin vähentäneet laadukkaampia puuvillavaatteita ja alkaneet myydä viskoosia ja joskus polyesteriäkin. En jaska jatkuvasti etsiä uusia ja uusia yhä kalliimpia liikkeitä, joista ehkä löytyisi mun vartalonmalliin sopivia vaatteita. Se ulkomailta tilaaminen ja palauttaminen on kallis ja aikaa vievä rumba.

Vierailija
53/55 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta tai merkki ei ole korkean laadun tae. Ostin gantin neuletakin, kahdessa viikossa hihat nyppyyntyi ja kyljet meni ihan tumpuksi. Maksoi yli 200€, vituttaa.

Vierailija
54/55 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Mikromuovit ovat valtava ongelma, ja kaupoista saa etsiä luonnonkuituisia vaatteita kissojen ja koirien kanssa. Toisaalta sekään ei ole mikään autuaaksi tekevä asia nykyään, että vaate on luonnonkuitua, koska sekin voi olla huonolaatuista. Esim. naistenvaatteisiin käytetty puuvilla on usein onnetonta lirua, joka kuluu nopeasti nuhjuiseksi. Ja järkyttävä määrä vettä on mennyt sen huonosti kestävän puuvillapaidan tuottamiseen. Itsellä vielä se ongelma, että kroppa on lyhyt ja mallia X, joten jos normikaupasta sattuu löytymään laadukas vaate, voi olla lähes varma että se on päälläni naurettavan näköinen. Itselle myös vaatteiden kiva ulkonäkö ja värit on tärkeää, joten vaikeaa on.

Tietääkö joku kauppoja, josta saisi laadukkaita kestäviä vaatteita, jotka ei ole ns. design-kaapuja? Itse en ole vielä ostanut mitään täältä joten en tiedä millaisia ovat, mutta Alpa-nimisestä kaupasta saa alpakanvillasta tehtyjä neuleita.

Vierailija
55/55 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä aloituksen kanssa. Vaatekauppojen "kierrätyksistä" ei ole mitään faktatietoja, että minne ne vaatteet oikeasti päätyvät, kuinka suuri osuus menee kaatopaikalle jne. Siksi yritän itse kuluttaa vaatteeni käyttökelvottomiksi saakka. Ja senkin jälkeen saksin niistä pölyrättejä. Halvimmatkin vaatteet kestävät käyttöä monta vuotta. Ikinä ei ole kahden euron toppikaan hajonnut tai nukkaantunut kahden käyttökerran jälkeen.

Olen muuten useamman kerran käyttänyt samaa mekkoa kuukauden ajan. Kukaan ei ole huomannut. Oikeasti, ketään ei kiinnosta mitä vaatteita käytät, jos näytät perussiistiltä.