Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyistä vaateteollisuutta ylläpitävät ovat idiootteja. Lopettakaa se rättien ostaminen!

Vierailija
22.06.2017 |

Eikö nykyihmisillä oikeasti ole parempaa tekemistä kuin kertakäyttövaatteiden ostelu? Joo onhan se todella antoisaa, kun paita maksaa vain 8 euroa, kyllä se mieltä niin lämmittää. Ja parin päivän kuluttua voi taas hyvillä mielin käydä ostamasasa lisää.

Roskiinheittäminenkään ei tunnu missään. Ja sitte jos omatunto soimaa niin voi laittaa joka päivä kierrätykseen yhden rätin ja taas on vaatekaapissa tulee uusille räteille.

On se mahtavaa.

Eikö ihmiset tajua, mitä tämä kerskakulutus tekee maapallollemme?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas tympii nämä holhoojat. Mitä v*a se kenellekään kuuluu mitä minä omilla rahoillani ostan.

YOLO, mitä välii, ei kinosta!

*heittää roskia Itämereen*

Mä saan tehdä mitä mä haluun!

Vihje:

yhteisvastuu

Vierailija
22/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas tympii nämä holhoojat. Mitä v*a se kenellekään kuuluu mitä minä omilla rahoillani ostan.

Sitä, että muovista valmistettujen rättien ylenmääräinen kulutus tuhlaa koko maapallon yhteisiä resursseja. Noista muovimateriaalien haitoista vaatteissa pitäisi puhua enemmän julkisuudessa. Muovisia vaatteita mullakin on, itse asiassa luonnonmateriaalisia on paljon hankalampi löytää. Mutta tässäkin voi omalla toiminnalla vaikuttaa - ensinnäkin ostaa vähemmän ja parempaa laatua. Toiseksi vaatteiden pesemisen vähentäminen, tosin usein yksittäisen tahran poistaminen ja/tai tuuletus riittäisi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kierrätys, käytettynä ostaminen jne. on todellakin hyvä idea, mutta uskomatonta mihin esim. kirppisten taso on laskenut??

Jos vaate on tyylillisesti neutraali aka ei mitään "2000-luvun bileprinsessan olkaimeton glittermekko" tyylistä, tai jopa mahdollisesti näitä "Pirkko-tädin kaapista kukkakuvioinen paituli suoraan 1980-luvulta" niin tarjolla on vain  nyppyyntynyttä tekokuituneuletta, halpoja trikoorättejä ja mahdollisesti jotain laadukasta, mutta hieman rikkinästä tai pysyvästi tahraantunutta. Että ostapa siinä sitten käyttökelpoisia vaatteita käytettynä. 

Jaan tuskasi, olen tuo edellinen "köyhä kirppisostelija". Voin kuitenkin vakuuttaa, että laatua löytyy kun jaksat vähän tonkia ja etenkin Huutonetistä löytyy tosi hyvin kun vaan käyttää oikeita hakusanoja. Materiaali on avainasemassa, joskus esim haen hakusanoilla 100% villaa ja sitten vain valkkaan laadukkaan talvipaidan sieltä. Tosin olen omani jo löytänyt joten enää ei tarvitse ostaa villapaitoja ollenkaan paitsi jos tuli tuhoaa asuntoni ja menetän kaiken ;)

Vierailija
24/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap sitten tarjoaa tilalle? Kysymys ei ole pelkästään siitä, että porukka seisoo henkkamaukan jonoissa. Kysymys on myös siitä, että ainakin naisille se on monesti etikettivirhe käyttää samoja vaatteita joka päivä esim. työpaikalla. Tämä on ihan kulttuuriin sisäänrakennettu koodi, jonka olemassaoloa ei voitane kieltää. Kauppaketjut myyvät rättejä, koska se on niiden elinkeino. Ajetaan vaan kaikki elinkeinot ja työpaikat alas.

Ja suurimmalla osalla ei ole halua tai mielenkiintoa siirtyä HM:stä johonkin kalliimpaan puljuun, esim, stockmannille maksamaan kaksinkertaista hintaa lähes samanlaatuisista räteistä. Eli kallis hintakaan ei ole mikään laadun tae, eikä ainakaan kotimaisuus. Sittenhän meidän pitäisi ostaa polaa tarjoustalosta?

Vai että etikettivirhe... Oletko huomannut, että nykyään  suuretkin julkkikset kierrättää (esim. herttuatar Catherine edustaa usein samoissa vaatteissa). Varmaan tavallinen Liisakin voi käyttää samoja vaatteita. Pieni laskuharjoitus: Jos kaapissa on viisi yläosaa ja viisi alaosaa, saa näistä jo 25 erilaista asukokonaisuutta. Mukaan vaikka kolme asustetta, niin saadaan 75 kokonaisuutta. Jos kuukaudessa on 20 työpäivää, niin tuossa on melkein neljälle kuukaudelle joka päivälle eri kokonaisuus. Ihminen ei tarvitse kymmeniä vaatteita. Vähällä pärjää hyvin, kunhan valitsee ne sopivan ajattomasti ja toisaalta yhteen sopivasti.

Oot mun idoli! :)

samoilla linjoilla.

Naiset aika usein ostelee järjettömiä vaatemääriä. Vaatekaapin "uusimiset" sun muut... voi... naurattaa.

Vierailija
25/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä paasaaminen täällä auttaa, kun todellisuus on jotain ihan muuta kuin tässä "kulutuskriittisessä" fantasiakuplassa?  Eikä tämä juttu tästä sen pidemmälle kanna. Sori vaan, kaikki mesoajat. :-D

Vierailija
26/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap sitten tarjoaa tilalle? Kysymys ei ole pelkästään siitä, että porukka seisoo henkkamaukan jonoissa. Kysymys on myös siitä, että ainakin naisille se on monesti etikettivirhe käyttää samoja vaatteita joka päivä esim. työpaikalla. Tämä on ihan kulttuuriin sisäänrakennettu koodi, jonka olemassaoloa ei voitane kieltää. Kauppaketjut myyvät rättejä, koska se on niiden elinkeino. Ajetaan vaan kaikki elinkeinot ja työpaikat alas.

Ja suurimmalla osalla ei ole halua tai mielenkiintoa siirtyä HM:stä johonkin kalliimpaan puljuun, esim, stockmannille maksamaan kaksinkertaista hintaa lähes samanlaatuisista räteistä. Eli kallis hintakaan ei ole mikään laadun tae, eikä ainakaan kotimaisuus. Sittenhän meidän pitäisi ostaa polaa tarjoustalosta?

Vai että etikettivirhe... Oletko huomannut, että nykyään  suuretkin julkkikset kierrättää (esim. herttuatar Catherine edustaa usein samoissa vaatteissa). Varmaan tavallinen Liisakin voi käyttää samoja vaatteita. Pieni laskuharjoitus: Jos kaapissa on viisi yläosaa ja viisi alaosaa, saa näistä jo 25 erilaista asukokonaisuutta. Mukaan vaikka kolme asustetta, niin saadaan 75 kokonaisuutta. Jos kuukaudessa on 20 työpäivää, niin tuossa on melkein neljälle kuukaudelle joka päivälle eri kokonaisuus. Ihminen ei tarvitse kymmeniä vaatteita. Vähällä pärjää hyvin, kunhan valitsee ne sopivan ajattomasti ja toisaalta yhteen sopivasti.

Periaatteessa joo. Mutta käytännössä...

Ensin pitää hankkia uutta, laadukasta. Jokaisen yläosan pitää sopia yhteen alaosan kanssa. Mustaa, harmaata, valkoista. Vanhat, liian värikkäät, vaikeasti yhdisteltävät, heivataan kaapista ulos.

Sitten käytetään sitä uutta "kapselivaatekaappia" muutama kuukausi ja huomataan, että ne vaatteet - laadukkaatkin - alkavat nuhjaantua aika pian, koska niitä on niin vähän. Samoihin aikoihin koko hieno ja yhteensopiva vaatekaappi alkaa kyllästyttää. Tarvitaan väriä ja piristystä.

Sinänsä on ihan järkevää pyrkiä kerryttämään pitkällä tähtäimellä toimiva ja laadukas peruspuvusto, mutta aika moni tekee sitä samalla pikamuotikonseptilla kuin muutakin kulutustaan. 

Vierailija
27/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä paasaaminen täällä auttaa, kun todellisuus on jotain ihan muuta kuin tässä "kulutuskriittisessä" fantasiakuplassa?  Eikä tämä juttu tästä sen pidemmälle kanna. Sori vaan, kaikki mesoajat. :-D

<

"Ei kannata tehdä mitään kun ei se kuitenkaan auta mitään"

Kiitos panoksestasi yhteiskunnalle ja ihmiskunnalle.

Vierailija
28/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon jeesusteleva holier than thou -aloitus. Noh, kaipa aloittaja nyt taas hetken tuntee olevansa niin hyvä ihminen.

Vierailija
29/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä edullisia, laadukkaita, kapselivaatekaappiin sopivia, ei-muovisia vaatteita saisi? Siis jostain muualtakin kun kirppareilta, koska käyn jo kirppareilla eikä se riitä, siellä on paljon samoja kuin noissa ap:n tarkoittamissa edullisissa kaupoissa, mutta käytettyinä vaan tai sitten muodista menneitä vaatteita.

Olen tätä useasti miettinyt, joten olisi kiva saada vastaus :)

Vierailija
30/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää hankkia uutta, laadukasta. Jokaisen yläosan pitää sopia yhteen alaosan kanssa. Mustaa, harmaata, valkoista. Vanhat, liian värikkäät, vaikeasti yhdisteltävät, heivataan kaapista ulos.

Sitten käytetään sitä uutta "kapselivaatekaappia" muutama kuukausi ja huomataan, että ne vaatteet - laadukkaatkin - alkavat nuhjaantua aika pian, koska niitä on niin vähän. Samoihin aikoihin koko hieno ja yhteensopiva vaatekaappi alkaa kyllästyttää. Tarvitaan väriä ja piristystä.

Sinänsä on ihan järkevää pyrkiä kerryttämään pitkällä tähtäimellä toimiva ja laadukas peruspuvusto, mutta aika moni tekee sitä samalla pikamuotikonseptilla kuin muutakin kulutustaan. 

Se on totta, että jatkuvalla käytöllä vaatteet kuluu, mutta itse en näe sitä huonona asiana. Tällöin vaatteet oikeasti käytetään loppuun ja laitetaan lopuksi lumpuksi. Eikä laiteta niitä pari kertaa käytettynä pois, kun ei vaan enää kiinnosta ja kaappiin jää kymmeniä muitakin kuitenkin.  Mulla on perusvaatteet juurikin tylsän värisiä, mutta hyvin voi mukana olla väriäkin. Itse suosin väriä huiveissa, eikä mun kaikki vaatteet sovi toistensa kanssa. Joitakin tämän hetken "muotiturhuuksiakin" löytyy, joiden käyttöikä jäänee vuoteen, mutta ei se haittaa, kun se peruspuvusto on kunnossa. Eli tuo mun esimerkin 75 asukokonaisuutta on oikeasti ehkä 50 (kun ne toistensa kanssa epäsopivat jättää pois), mutta siinä on silti yli kahdelle kuukaudelle joka työpäivälle eri asu. Yritän tässä vain herätellä ihmisiä, että ei niitä vaatteita tarvitse hamstrata kaappikaupalla.

Vierailija
31/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikettivirhe pitää samoja vaatteita? Meillä ei ole pukukoodia töissä, joten olen samoissa farkuissa yleensä koko viikon. Eikö työpuvuston saa kuitenkin luotua aika vähillä vaatteilla, joita pystyy yhdistelemään keskenään?

Vierailija
32/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon jeesusteleva holier than thou -aloitus. Noh, kaipa aloittaja nyt taas hetken tuntee olevansa niin hyvä ihminen.

Näitä sitten riittää jokaikisessä ketjussa. Joku kritisoi jotakin - ihan mitä tahansa, miten tahansa - niin eiköhän joku leuka tutisten tule sieltä vetämään hernettä nenään ja sen sijaan että antaisi jotain keskustelulle ja alkaisi itsekin pohtia asiaa, alkaa wt-tyylinen "kukaan ei oo täydellinen"/"luulet olevas meitä muita parempi"-mantra.

HOHHOIJAA.

Vierailija
33/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä edullisia, laadukkaita, kapselivaatekaappiin sopivia, ei-muovisia vaatteita saisi? Siis jostain muualtakin kun kirppareilta, koska käyn jo kirppareilla eikä se riitä, siellä on paljon samoja kuin noissa ap:n tarkoittamissa edullisissa kaupoissa, mutta käytettyinä vaan tai sitten muodista menneitä vaatteita.

Ajattelin opetella ompelemaan itse. Lopulta saa juuri sellaisia vaatteita kuin haluaa. Laadukkaita kankaita kai saa vielä.

Vierailija
34/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu kuullut Cora -pallosta? Heitetään pyykinpesukoneeseen pyykin mukana ja kerää mikrokokoiset keinokuidut sisäänsä. Tänä kesänä niitä pitäisi tulla saataville.

Vierailija
35/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Itsekin ihmettelen että mistä niitä laadukkaita vaatteita saa?

En löydä kaupoista mitään puuvillaista tai edes vähän laadukasta materiaalia, joka sopisi mun tyyliin ja vartaonmuotoon. On pakko ostaa joku viskoosirätti koska polyesteriä en osta. Viskoosi nyt vielä iholla menee, muttei kestä kuin pari viikkoa kunnollisena jos sitäkään.

Kaupassa jossa olisi kivoja vaatteita, puuvillaakin enemmän ja eettisesti tuotettu on suurimman yläosan rinnanympärys  on enintään 102 cm. Liian pieni mulle.

Ostin myös syksyllä talvitakin, oli laadukas merkki ja kallis. Silti, kahden viikon kuluttua alkoi villlakangas nyppyyntyä ja vuorikangas repesi.

Netistä olen ostanut, mutta tutut liikkeet ovat nekin vähentäneet laadukkaampia puuvillavaatteita ja alkaneet myydä viskoosia ja joskus polyesteriäkin. En jaska jatkuvasti etsiä uusia ja uusia yhä kalliimpia liikkeitä, joista ehkä löytyisi mun vartalonmalliin sopivia vaatteita. Se ulkomailta tilaaminen ja palauttaminen on kallis ja aikaa vievä rumba.

Vierailija
36/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna kaikkien tehdä mitä haluavat

Vierailija
37/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ihan oikeassa ja puhuu asiaa, mutta noin aggressiivinen tyyli saa minussa aikaan vastareaktion. Tekee yhtäkkiä mieli mennä ostamaan iso kassillinen henkkamaukan halpisretkuja.

Vierailija
38/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu kuullut Cora -pallosta? Heitetään pyykinpesukoneeseen pyykin mukana ja kerää mikrokokoiset keinokuidut sisäänsä. Tänä kesänä niitä pitäisi tulla saataville.

Tää kuulostaa periaatteessa mahtavalta, mutta mihin ne kuidut sitten lopulta päätyy - maaperään roskiksen kautta?

Vierailija
39/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että jatkuvalla käytöllä vaatteet kuluu, mutta itse en näe sitä huonona asiana. Tällöin vaatteet oikeasti käytetään loppuun ja laitetaan lopuksi lumpuksi. Eikä laiteta niitä pari kertaa käytettynä pois, kun ei vaan enää kiinnosta ja kaappiin jää kymmeniä muitakin kuitenkin.  Mulla on perusvaatteet juurikin tylsän värisiä, mutta hyvin voi mukana olla väriäkin. Itse suosin väriä huiveissa, eikä mun kaikki vaatteet sovi toistensa kanssa. Joitakin tämän hetken "muotiturhuuksiakin" löytyy, joiden käyttöikä jäänee vuoteen, mutta ei se haittaa, kun se peruspuvusto on kunnossa. Eli tuo mun esimerkin 75 asukokonaisuutta on oikeasti ehkä 50 (kun ne toistensa kanssa epäsopivat jättää pois), mutta siinä on silti yli kahdelle kuukaudelle joka työpäivälle eri asu. Yritän tässä vain herätellä ihmisiä, että ei niitä vaatteita tarvitse hamstrata kaappikaupalla.

Joo, ehdottomasti on hyvä asia aina herätellä ihmisiä siihen, miten paljon tarvitsee kuluttaa. Itsekin vastustan viimeisen päälle kertakäyttökulttuuria. Uskon kuitenkin, että tämä nykyajan kapselivaatekaappi-innostus pikemminkin lisää kuin vähentää kulutusta. Pieni vaatekaappi kuluu nopeammin kuin iso, ja toimistotyössä vaatteita ei todellakaan voi käyttää lumpuksi saakka. 

Eli ekologisinta on pitää mahdollisimman hyvää huolta niistä joskus ostamistaan vaatteista, säilöä ne odottamaan muodin muuttumista ja ottaa taas tarvittaessa esille. Minun vaatekaapissani on tavaraa syntymääni edeltävältä ajalta ja jokaiselta elämältäni vuosikymmeneltä. Minkään käyttöikä ei jää vuoteen. 

Vierailija
40/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kiinakaupoista halpoja perusvaatteita MUTTA ne myös käytän loppuun- eli en osta edes joka vuosi uusia vaatteita (pl. sukat ja pikkuhousut).

Minulla ei ole varaa maksaa kahta sataa paitapuserosta, olkoonkin kuinka eettinen ja työllistävä tahansa.