Pikkulasten kanssa mökillä, miten hanskaatte aikatauluerot?
Meillä lapset herää klo 7 oli arki tai pyhä. Siksi heidät laitettava nukkumaan ajoissa, koska muuten koko seuraava päivä kiukuttelua. Joudun käskeään muuta porukkaa olemaan hiljempaa nukuttamisen ajan, koska mökki on hatara ja äänekäs keskustelu kuluu ulkoa sisälle täysin. Aamulla vastaavasti muu porukka nukkuu 10-12 asti, jolloin minä lämmitän jo lapsille lounasta. Aamulla katsotaan lastenohjelmia hiljaa, vaikka olkkarissakin on nukkujia. Syön itsekin eri aikaan kuin muut, koska aikatauluni on eri. Saunakin yleensä lämmitetään vasta niin myöhään, etten enää jaksa mennä. Kotona hoidetaan aamuheräämiset puoliksi, mutta mökillä annan miehen seurustella sukulaistensa kanssa.
Kommentit (187)
Tiedän että aikataulut on hankalia, mutta ilman niitä tuplaten hankalampaa =(
Ap.
Mielenkiinnosta ap, minkä ikäisiä lapsia?
Mä en myöskään lähtisi noilla spekseillä.
Tuon lasten heräämisen ymmärrän. Meidän kolme lasta on kaikki olleet ihan samanlaisia, ihan sama nukkuivatko klo 20.00 vai 23.00, ihan aina herättiin heti kuuden jälkeen. Jos oli valvottu niin seuraava päivä oli ihan helvettiä umpiväsyneiden lasten kanssa. Vasta kun oli ikää noin 5v niin kellontarkka aamuherääminen loppui.
En lähtisi, ja kutsujille sanoisin, että on liian rankkaa lasten kanssa. Veikkaan, että eivät kauheasti pety, jos jätätte menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ihme että teidät aina halutaan sinne jos lasten nukuttaminen sellainen projekti että pitää ulkonaoleviakin käskeä olemaan hiljempaa.
Muuhun en ota nyt kantaa, mutta ihmettelen kyllä tällaisia kommentteja. Olen monesti ollut kaverini luona kylässä nukuttamisaikaan, eikä minulle ole ollut mikään ongelma olla hiljempaa silloin. Minusta ihan itsestään selvää lapsiperheessä, että puhutaan hiljempaa kun lapset nukkuvat.
Meidän lapset on kiukkuisia ja väsyneitä sitten seuraavana päivänä, sillä laitamme heidät nukkumaan myöhemmin. Ei se yksi valvominen mitään haittaa. Puhun siis vain juhannusmökkeilystä. Pitempää aikaa en lähtisi viettämään samaan mökkiin isolla porukalla.
Tässä tunnunnutaan unohtavan se, että jonkun niiden aikaisin nousevien lasten kanssa pitää nousta..jos lapset nousee klo 7, niin aika usein se on tämä äiti joka joutuu nousemaan. Ja ei siten jaksa kukkua ylhäällä muiden aikuisten kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ihme että teidät aina halutaan sinne jos lasten nukuttaminen sellainen projekti että pitää ulkonaoleviakin käskeä olemaan hiljempaa.
Muuhun en ota nyt kantaa, mutta ihmettelen kyllä tällaisia kommentteja. Olen monesti ollut kaverini luona kylässä nukuttamisaikaan, eikä minulle ole ollut mikään ongelma olla hiljempaa silloin. Minusta ihan itsestään selvää lapsiperheessä, että puhutaan hiljempaa kun lapset nukkuvat.
Niin, talossa talon tavalla. Tässä nyt kuitenkin pitäisi mennä koko porukan sekä illasta että aamusta lasten rytmin mukaan ja mitä ilmeisimmin AP ja lapset ovat vieraana mökillä.
Itse en menisi, varmasti kivempaa kaikille. Mökkeillä ehtii sittenkin, kun lapset on vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Lapset siis laitetaan aikaisin nukkumaan koska heräävät aikaisin?
Laitapa je myöhemmin nukkumaan niin heräävät myöhemmin. Kätevää.
Buuaahahahaaa... Just.
Meillä esikoinen nyt 6-vuotiaana on alkanut toimia suurin piirtein näin. Joskus. Tähän asti myöhempään valvominen on tarkoittanut todennäköisemmin joko tavalliseen aikaan heräämistä tai pitkin yötä heräilyä ja tavallistakin aiemmin aamulla heräämistä, kun yliväsyneen lapsen uni on huonoa.
Mun vanhempani edelleen sitkeästi kieltäytyvät uskomasta tätä, ja antavat lasten valvoa siellä yökyläillessä pidempään. Kuopus ainakin, ja esikoinenkin yleensä tähän asti, herää siitä huolimatta klo 6:30-7 ja sitten mummo ja ukki ovat helisemässä yliväsyneiden lasten kanssa. (Ja ihan siis omasta ehdotuksestaan ottavat yökylään ja lapsilla on kivaa eli asiassa ei ole mitään ongelmaa!)
Pari viikkoa sitten tultiin reissusta niin että lapset pääsivät petiin yöllä klo 01:30. Molemmat olivat pystyssä aamukasilta.
Kätevää ;) Oikeasti rytmiset aamuvirkut lapset on meidän yhteiskunnassa aika kätevää, en valita lainkaan tuosta aamuseiskan heräämisestä (vaikka kotihoidossa ovatkin eikä mihinkään olisi kiire ja itse olen aamuntorkku), niistä taaperovuosien viiden heräämisistä kyllä vähän valitinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että tää ongelmaperhe on vieraana jonkun muun mökillä - appivanhempien?
Ja ulkonakin piti olla hiljaisuus, vaikka lapset ilmeisesti nukkuu jossain makuuhuoneessa. Ap ei ainakaan maininnut, että lasten nukkumapaikka olis siinä olohuoneessa, jossa hän huudattaa aamuseitsemältä lastenohjelmia vaativan aamupuuronkeiton ja oman aamupalan syömisen ajan ihan pokkana.
ja puhuttiin kai juhannusaatosta, jolloin nyt monesti on tapana istua vähän pidempään sitä iltaa...
Vierailija kirjoitti:
Meidät ihan välttämättä aina halutaan tuonne. Ollaan aina se 1 yö, max 2. On kyllä todella raskasta ja hankalaa pelkästään uskohuussi, vaarallinen ranta, avotuli, kaivo, jyrkkä rinne, jyrkät vintin raput.
Ihmettelen miten mies ja veljensä ovat säilyneet hengissä 70-luvun lapsuutensa, kun ei niin paljon lasten perään katsottu.
Ap.
Halutaan? Meitäkin on haluttu vaikka minne mutta mepä halutaankin olla kotona eikä siis mennä yhtään mihkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lapsia tarvitse nukuttaa, joten heille on ihan se ja sama, puhuuko joku viereisessä huoneessa vai ei. Mökillä ei katsella televisiota vaan puuhaillaan ulkona, joten muut saavat nukkua olohuoneessa ja sen saunan osaan lämmittää minäkin.
Minä kyllä istutan ne lapset tv:n ääreen siksi aikaa kun teen aamupuurot tai käyn hakemassa kaivosta vettä. Ja kun syön oman aamupalani. Ettei tarvi sitten järvestä nostaa. Ulos mennään kun aamupalat syöty ja vaatteet päällä.
Ap.Yhtään et pysty ennakoimaan? hakisit kaivosta vedet illalla, kun ne piltit nukkuu ja muut istuu iltaa. Tekisit vaikka valmiiksi kotona jonkin puuron, kuten vispipuuron (jos sen on siis oltava puuroa). Koko puurojuttu on ihan absurdi, koska joku kaurapuuro syntyy minuuteissa ja sinä aikana voi pukea lapset hissukseen. Söisitte yhdessä tai veisitte peräti aamiaisen sinne ulos, siellä on kai joku terassi/oleskelupaikka, jos siellä muu porukka kerran istuu iltaa? Vois olla ihan mukavaa seikkailua lapsillekin, joille on lyöty pakkorytmi otsaan - näin toimitaan, loma tai arki, talvi tai kesä: lastenohjelmat, puuro, lastenohjelmat, äiti syö, puetaan, ulos...Koska rytmi on ihanaa! Kuulostaa todella rasittavalta.
Ymmärrän sen jos porukka nihkeilee täällä siitä että muiden pitäisi olla pisi sukassa kun lapset nukkuu.
Mutta en nyt ymmärrä mikä ongelma siinä oli että lapset katsoo lastenohjelmia aamusta mökillä? Meneekö se Pyhä Mökki siitä jotenkin pilalle vai miksi se on huono juttu...? Että kun äiti kokee ne aamut jo muutenkin vähän stressaavina, olkoonkin vaikka siksi että on kovin rutiiniorientoitunut ihminen eikä ehkä rennoimmillaan arjen ulkopuolella, niin on paljon kivempi että se illalla muiden relatessa vääntää vispipuuroa jotta sen voisi nauttia aamulla tihkusateessa +3 lämpötilassa seikkailuhengessä muiden vedellessä unta palloon?
Meille rakennettiin oma nukkuma-aitta ensimmäisen yhteisen juhannuksen jälkeen :D Lapsemme siis ovat aina heränneet viiden aikaan. Sen jälkeen toiminut kohtuullisesti, mutta 1-2 yötä on ollut maksimi, sateisina juhannuksina tuo yksi yö riittää, koska ei ole tiloja sisällä viettää aikaa. Meille vanhemmille ensimmäiset vuodet oli tosi raskaita, kun tosiaan järvi, kallio, pudotus, avotuli jne. jne. Mutta perinteiden nimissä, pakko mennä...
Mua kyllä vähän suivaannuttaa ap:n puolesta, että miksi se olet sinä, joka näistä asioista joutuu yksin stressaamaan? Mitä mies tekee siellä mökillä oman perheensä hyväksi? Tunnut olevan ihan liian kiltti ja toisaalta aika tiukasti kiinni niissä luomissasi rutiineissa, joskin voivathan ne olla paikallaan jos on haasteellisia lapsia. Mutta ei tämän pitäisi olla yksin sinun murhe! Ja ihan hyvin voit myös kieltäytyä tuollaisesta vierailusta. Sanot vain että koet liian haasteellisena tällä hetkellä aikataulujen yhteensovittamisen, että katsotaan sitten kun lapset ovat vähän isompia.
Minä olen se kauhuanoppi, joka määrää miten meidän mökillä ollaan. Mennään pikkumukuloiden ehdoilla, että ne saavat nukkua riittävästi, ei niitä muuten päivällä kestä. Meillä on onneksi kaksi mökkiä ja määrään nukkumapaikat sitä myöten, että lapsille on olemassa aina rauhallinen ja lämmin nukkumapaikka ja meluava sakki pysyy toisessa mökissä.
Olen kyllä katellinen niille, joiden lapset nukahtaaa äänissä. Meillä on pari todella kantavaäänistä sukulaista ja parin viinilasin jälkeen koko saari kuulee heidän jorinansa. Ja jos lapset jossain välissä nukahtaakin, niin itse en kyllä saa kälätyksessä nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lapsia tarvitse nukuttaa, joten heille on ihan se ja sama, puhuuko joku viereisessä huoneessa vai ei. Mökillä ei katsella televisiota vaan puuhaillaan ulkona, joten muut saavat nukkua olohuoneessa ja sen saunan osaan lämmittää minäkin.
Minä kyllä istutan ne lapset tv:n ääreen siksi aikaa kun teen aamupuurot tai käyn hakemassa kaivosta vettä. Ja kun syön oman aamupalani. Ettei tarvi sitten järvestä nostaa. Ulos mennään kun aamupalat syöty ja vaatteet päällä.
Ap.Yhtään et pysty ennakoimaan? hakisit kaivosta vedet illalla, kun ne piltit nukkuu ja muut istuu iltaa. Tekisit vaikka valmiiksi kotona jonkin puuron, kuten vispipuuron (jos sen on siis oltava puuroa). Koko puurojuttu on ihan absurdi, koska joku kaurapuuro syntyy minuuteissa ja sinä aikana voi pukea lapset hissukseen. Söisitte yhdessä tai veisitte peräti aamiaisen sinne ulos, siellä on kai joku terassi/oleskelupaikka, jos siellä muu porukka kerran istuu iltaa? Vois olla ihan mukavaa seikkailua lapsillekin, joille on lyöty pakkorytmi otsaan - näin toimitaan, loma tai arki, talvi tai kesä: lastenohjelmat, puuro, lastenohjelmat, äiti syö, puetaan, ulos...Koska rytmi on ihanaa! Kuulostaa todella rasittavalta.
Ymmärrän sen jos porukka nihkeilee täällä siitä että muiden pitäisi olla pisi sukassa kun lapset nukkuu.
Mutta en nyt ymmärrä mikä ongelma siinä oli että lapset katsoo lastenohjelmia aamusta mökillä? Meneekö se Pyhä Mökki siitä jotenkin pilalle vai miksi se on huono juttu...? Että kun äiti kokee ne aamut jo muutenkin vähän stressaavina, olkoonkin vaikka siksi että on kovin rutiiniorientoitunut ihminen eikä ehkä rennoimmillaan arjen ulkopuolella, niin on paljon kivempi että se illalla muiden relatessa vääntää vispipuuroa jotta sen voisi nauttia aamulla tihkusateessa +3 lämpötilassa seikkailuhengessä muiden vedellessä unta palloon?
Tai no juu, sitten ymmärrän jos ne ohjelmat laitetaan laulamaan ja herättämään koko tupa ja tämän kritisoijille se vaihtoehto on että perhe pysyy poissa tai painuu suoraan pedistä pihalle. Jolloin ongelma ei ole se telkkari ollenkaan vaan aamun aikaiset äänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, talossa talon tavalla. Tässä nyt kuitenkin pitäisi mennä koko porukan sekä illasta että aamusta lasten rytmin mukaan ja mitä ilmeisimmin AP ja lapset ovat vieraana mökillä.
Itse en menisi, varmasti kivempaa kaikille. Mökkeillä ehtii sittenkin, kun lapset on vanhempia.
Ai miten niin pitäisi? Eihän tuossa kukaan vaadi koko porukkaa menemään samaan aikaan nukkumaan kuin lapset. Ainoastaan olemaan hiljempaa, mikä minusta on pienten lasten kanssa muutenkin ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsin, että näillä lapsilla on jonkinlainen makuuhuone käytössään, koska ap mainitsee heidän katsovan lastenohjelmia olohuoneessa, jossa nukkuu ihmisiä. Miksi nää lapset ei voi katsoa niitä lastenohjelmia vaikka läppäriltä/tabletilta sinä aikana kun äiti keittelee sitä pyhää puuroa?
Mulla on kolme nyt jo teini-ikäistä lasta ja on myös kaksi yhteiskäytössä olevaa mökkiä. Aika useinkin olen heidän pieniä ollessaan tehnyt jo kotona valmiiksi vaikka sitä marjapuuroa aamuiksi, on tuotu valmista lasagnea, jotta pitkän matkan jälkeen ruokaa on nopsaan päydässä. On ollut ihan pienille valmiita puuroja, pilttiä jne. Ap mainitsee heidän olevan siellä yhden (1) yön, muttei voi luopua periaatteestaan keittää lapsille puuroa lastenohjelmien ohessa, syöden itse rauhassa aamupalaa, pukien ja hössäten. Edes yhtenä aamuna. Muiden mukavuudesta viis, ap:n on saatava aamupalansa rauhassa.
Kun on isompi porukka koolla ilmeisen ahtaalla mökillä, niin kaikki voi hiukan joustaa, Jos ap katsoo, että on ok komentaa illalla mökin ulkopuolella olevia ihmisiä olemaan hiljempaa (ja tässä puhuttiin ilmeisen alkuillasta, koska lapset oli saatava nukkumaan aikaisin, jotta jaksavat herätä seitsemältä virkeinä), niin pitäis olla jaksamista keksiä niille lapsille muuta ajanvietettä aamulla klo 7 juhannuspäivänä kuin huudattaa lastenohjelmia samassa huoneessa jossa muut nukkuvat.
Arvaan: kyseessä on appivanhempien mökki, jonne ap ei haluaisi mennä, mutta mies haluaa. ja lastenlapset toivotetaan tietenkin avosylin tervetulleiksi ja kestetään vuodesta toiseen niiden äidin hysteria rytmeistä.
Ymmärrän heräämisen. En ymmärrä tuota aamiaisepisodia lastenohjelmineen, enkä lounasta klo 10, jota varmaan siis tullaan laittamaan klo 9.30 viimeistään ja arvatenkin taas lastenohjelmat pauhaa TV.ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai no juu, sitten ymmärrän jos ne ohjelmat laitetaan laulamaan ja herättämään koko tupa ja tämän kritisoijille se vaihtoehto on että perhe pysyy poissa tai painuu suoraan pedistä pihalle. Jolloin ongelma ei ole se telkkari ollenkaan vaan aamun aikaiset äänet.
Niin, ap ei siis näe eongelmaa laittaa lapsia olohuoneeseen katsomaan telkkaria, vaikka siellä muut nukkuu. Klo 7 aamulla juhannuspäivänä. Yhtenä päivänä. Suomeksi puhutuissa lastenohjelmissa se telkkari nyt tuskin on ihan äänettömällä. On siis ihan ok, että muut häiriintyvät hänen lastensa touhuista, mutta muiden on oltava hiljaa jo alkuillasta, vaikka lapset nukkuvat muualla. Ap ei voi mitenkään tässä poikkeustapauksessa nopeuttaa aamutoimia vaikka antamalla jotain valmista, laittamalla lapset katsomaan makuuhuoneessa pädiltä lastenohjelmaa, tinkimällä tänä yhtenä aamuna vuodessa omasta aamupalarauhastaan ja syömällä yhdessä lasten kanssa tai nappaamalla jotain nopsaan ja syömällä sitten kunnolla klo 10 aamiaista yhdessä, kun lapset vaativat lounasta ja muu porukka syö aamupalaa.
Sori, mun mielestä kuulostaa ap:n osalta tosi joustamattomalta
Yhtään et pysty ennakoimaan? hakisit kaivosta vedet illalla, kun ne piltit nukkuu ja muut istuu iltaa. Tekisit vaikka valmiiksi kotona jonkin puuron, kuten vispipuuron (jos sen on siis oltava puuroa). Koko puurojuttu on ihan absurdi, koska joku kaurapuuro syntyy minuuteissa ja sinä aikana voi pukea lapset hissukseen. Söisitte yhdessä tai veisitte peräti aamiaisen sinne ulos, siellä on kai joku terassi/oleskelupaikka, jos siellä muu porukka kerran istuu iltaa? Vois olla ihan mukavaa seikkailua lapsillekin, joille on lyöty pakkorytmi otsaan - näin toimitaan, loma tai arki, talvi tai kesä: lastenohjelmat, puuro, lastenohjelmat, äiti syö, puetaan, ulos...Koska rytmi on ihanaa! Kuulostaa todella rasittavalta.