Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit ilkkuivat minulle ja ottivat kuvia (?) bussipysäkillä

Vierailija
21.06.2017 |

Istuskelin ihan rauhassa odottamassa bussia, kun katokseen pölähtää pari teinilikkaa. Kuulen kun toinen sanoo toiselle:
"Ei vittu joku läski istuu tuos."

Nousin ylös ja menin kauemmaksi seisoskelemaan, koska en jaksanut kuunnella teinien juttuja raskaan työpäivän jälkeen.

Kuulen kun toinen tuhahtaa:
"Perus suomalainen..."

Sen jälkeen alkavat kihittää vaatteilleni ja ulkonäölleni. En nyt varmaan ollut kovin freshi työpäivän jälkeen ja vaatteetkin ovat varmaan nuorison silmissä hirveän epämuodikkaat (Kesämekko, legginssit ja balleriinat), jooooo, tiedän etteivät läskit saisi käyttää legginssejä, plaa plaa.

MUTTA, kuulin kun tytöt ottivat minusta kuvan. Kysyin heti, että mitä ihmettä te teette. Ensin kielsivät koko asian, mutta sitten puolustelivat:
"Se meni vaan snäppiin! Ei se sinne jää!"

Hermostuin ja sanoin tytöille, ettei ihmisistä saa ottaa kuvia ja jakaa niitä sosiaaliseen mediaan. Tässä vaiheessa tytöt alkoivat huutamaan, että jos haluan niin voivat kuvata "flippaamiseni" ja jakaa sen jonnekin, olen aikuinen enkä saa raivota lapsille.

Miten tää on nykyään tälläistä? Ihan hullua.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina vaan ottaa itsekin kuva ja video näistä kuvailijoista.

Minustakin otettiin kuva kaupassa, lähdin tämän teinipojan perään ja sain oikein hyvät otokset tästä kaupasta itsekin. :)

Jos kuvaan jossain törmään julkaistuna, niin ryhdyn toimenpiteisiin. Sain selville osittain sattuman kautta vielä pojan vanhemmat, joten jos osuu kuva silmiini jossain netissä ym. niin aika helppoa nostaa paskamyrsky. Se että kuvani on jossain räkänokkien ringissä pyörimässä, ei haittaa tippaakaan.

Vierailija
42/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatpa törkeitä lapsia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina vaan ottaa itsekin kuva ja video näistä kuvailijoista.

Minustakin otettiin kuva kaupassa, lähdin tämän teinipojan perään ja sain oikein hyvät otokset tästä kaupasta itsekin. :)

Jos kuvaan jossain törmään julkaistuna, niin ryhdyn toimenpiteisiin. Sain selville osittain sattuman kautta vielä pojan vanhemmat, joten jos osuu kuva silmiini jossain netissä ym. niin aika helppoa nostaa paskamyrsky. Se että kuvani on jossain räkänokkien ringissä pyörimässä, ei haittaa tippaakaan.

Et voi tietää missä kuvasi pyörii. Maailmassa miljoonia nettisivustoja.

Vierailija
44/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. :( Tämä ilmiö on oikeasti todella uuvuttava ja surullinen.

Olen aineenopettaja yhteiskoulussa, ja tuollaista tapahtuu joka viikko. En edes jaksa laskea, kuinka monessa Insta-storyssä, snapchat-tarinassa, facebook-/Insta-livessä, insta-postauksessa yms. olen ollut. Olen ollut myös videopuheluissa, kun oppilas on kesken oppitunnin soittanut kavereilleen ja osoittaa kameran minuun ja puhelun toisessa päässä olevat haukkuvat ja kommentoivat.

Jos kiellät, niin kuuluu vain huutoa vastaukseksi. Jokainen reaktio tai reagoimatta jättäminen yllyttää teinejä.

"Et saa kieltää! Et saa ottaa puhelinta! Mulla on oikeus! Mä haastan sut oikeuteen!"

Vierailija
45/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pari viikkoa sitten olisin kuvitellut, että aloittaja on trolli, mutta jouduttuani sattumalta todistamaan yhden iltapäivän teinien käytöstä eräässä tapahtumassa, en ole enää niin varma. Tässä minun tapauksessani kurinpalautukseen onnekseni riitti päämäärätietoinen äänenkorotus, parin pahimman päältäpäsmärin henkilökohtainen puhuttelu sekä ilmoitus, että isi, poliisi tai oikeudet ei minua kiinnosta paskan vertaa ja että tätä peliä osaa pelata muutkin. Hiljaista tuli, mutta huono maku tapauksesta jäi.

Vierailija
46/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aineenopettaja yhteiskoulussa, ja tuollaista tapahtuu joka viikko. En edes jaksa laskea, kuinka monessa Insta-storyssä, snapchat-tarinassa, facebook-/Insta-livessä, insta-postauksessa yms. olen ollut. Olen ollut myös videopuheluissa, kun oppilas on kesken oppitunnin soittanut kavereilleen ja osoittaa kameran minuun ja puhelun toisessa päässä olevat haukkuvat ja kommentoivat.

Jos kiellät, niin kuuluu vain huutoa vastaukseksi. Jokainen reaktio tai reagoimatta jättäminen yllyttää teinejä.

"Et saa kieltää! Et saa ottaa puhelinta! Mulla on oikeus! Mä haastan sut oikeuteen!"

Muutaman kunnianloukkaussyytteen kun pistät vetämään niin päänaukominen ainakin sun kuullen voi vähentyä. Pitäisi olla näille v-päille ihan oma laitoksensa minne tunkea ne vaatimaan oikeuksiaan.

Ihan oikeasti hatun nosto sinulle kun jaksat työtäsi.

Vierailija
47/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuvaisin teinejä videolle ja laittaisin ylilaudalle. Siellä ne selvittää vartissa ketä nämä teinit on, sitten vaan vanhemmille, kouluun ja sossuun viestiä.

Vierailija
48/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottavaa!!!!

Vierailija
49/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet teinit on kyllä ihan sekopää psykopaatteja nykyään, mihin niiden empatia katoaa?

Vierailija
50/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Osa teineistä on kusipäitä. On nyt, on ollut ennen ja tulee olemaan. Joistakin niistä kusipäistä tulee ihan fiksuja aikuisia, kunhan muutaman kerran joutuvat nokakkain omien edesottamustensa kanssa. Osaan ei päde kuin sellainen toiminta, jonka mainitseminen Aihe vapaa -palstalla tuomitaan aika äkkiä. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että moni kotonaankin asuva teini kaipaisi vähän erityistä huolenpitoa. Pelkkä tieto siitä, että hölmöily johtaa jotakin taskurahojen tilapäistä hupenemista vakavampaan saattaisi jopa hillitä. Osaa tosin ei hillitse mikään.

Vierailija
51/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole kauheaa mutta oli se vähän hämmentävää sillä "ei noin tehdä".

Olin kävelyllä lapseni kanssa ja eteeni pysähtyi auto, ei ollut valoja mutta he tulivat kolmion takaa. Etupenkillä kuskin vieressä istui teinipoika joka otti kuvan meistä :o

Onneksi sain salamannopeasti oman kännykkäni esiin ja otin pojasta kuvan! Nauroimme päälle oikein kovaa ja äänekkäästi että siitäs sait :D

Vierailija
52/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiljattain todistamassa myöskin järkyttävää nuorten kayttäytymistä.

Paikallisen kirjaston pihassa, olin pysähtynyt lukemaan jotain whatsapp-viestiä,kun 8:n nuoren porukka poikia ja tyttöjä tuli iloisesti nauraen kirjastosta. Lapset olivat vain n 13-vuotiaita. Pojat flirttailivat tytöille. Kirjastoon samaan aikaan tuleva mummo, oikein "rouvasihminen" innostui nuorten hyväntuulisuudesta ja kommentoi jotain nuorille. Se mummon saama vastaustulva oli jotain kamalan törkeää: "mee v##un kääkkä hel###tiin siitä!" ja "pidä s##tana turpas kiinni" ja sitä jatkui ja sävy mummoa kohtaan oli tosi ruma. Tunsin pari lasta nimeltä ja tiedän, että ovat paikallisia opettajien lapsia. Yhden isä on arvstettu poliitikko ja rehtori. Ei kasvatuksessa luulisi olevan vikaa. Ko. lapset käyttäytyvät hyvin esimerkillisesti vanhempiensa seurassa esim musiikkiopiston konserteissa olen nähnyt.

Mistä tuo esittäminen johtuu?

Vierailija
53/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää! Kyllä pitäisi olla laki, ettei toista saa noin tarkoitushakuisesti kuvata (eli tytöt eivät olleet muuten vaan ottamassa esim. maisemakuvaa, johon satuit vahingossa). Ihan sama, vaikka tulisikin toisen "omaan käyttöön" tai jotain, mutta se epävarmuus siitä, mihin käyttöön kuva menee, on iljettävää. Parin päivän päästä saatat olla netissä laajasti leviävä meemi, joku gif tai muuten vain pilkattavana netissä. Eikä riitä kuin se, että yksi ääliö lähettää kuvan kaverilleen "kato millasen tyypin näin". Siitähän se lähtee vaikka mihin.

Kasvattakaa mukulanne. Toivottavasti tällaisesta voisi tehdä kunnianloukkaussyytteen. Hyvä vaihtoehto on tuo vastakuvaaminen.

Vierailija
54/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihan aidosti toivon teille paljon tsemppiä työhön ja toivon että jokaisella opella on keino millä purkaa työn kuormitus, koska varsinkin nykyaikana open duuni voi olla ihan helvettiä välillä! Olette kyllä pitkän lomanne ansainneet, ei tippaakaan käy oikeasti kateeksi teidän rooli nyky-yhteiskunnassa.

Itse en pysyisi tilanteessasi rauhallisena vaan se päättyisi jossain vaiheessa siihen että ottaisi jotain mulkvistikakaraa korvasta kiinni ja heittäisin pihalle. Ja saisin tietysti potkut siitä hyvästä.

Vierailija
55/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen teinin vanhempi voisi ottaa tämän heti huomenna puheeksi ja kysyä miten yleistä tämä on ja onko oma lapsi ollut osallisena. Sekä kertoa mitä teette jos lapsi jää kiinni tämänkaltaisesta toiminnasta.

Mutta eihän ne teidän lapset tietty...

Vierailija
56/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisille soitto. Ei ihmisiä saa kuvata nettiin. Se on rikos. Ei saa kuvata muutenkaan.

Kuvatahan toki saa kunhan ei olla kotirauhan piirissä.

Julkaiseminen onkin sitten asia erikseen...

Pelkkää kuvaamista on paha kieltää jollei se ole selvää julkaisua tyyliin snappi tai julkaisuaikeet tule ilmi tilanteesta.

Vierailija
57/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opelle ja muillekin tiedoksi, että opetustunnin ajaksi opettajalla on nykyään oikeus takavarikoida puhelin. Välitunnilla ei. 

Vierailija
58/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut tilanteseen ollessani 8 kk raskaana. En jäänyt nieleksimään vaan pyörähdin ympäri ja kysyin millä v.... oikeudella huutelette ja nimittelette ohikulkijoita? Olin melko raivona. Sanoin pojille että minä odotan lasta, sä vissiin odotat poliisia kunhan mä kaivan kännykkäni ja soitan. Etä pidä nulikka turpasi vastedes kiinni tai kotiovellasi tavataan. Älä luule etten mä sua löydä.

Sä olet kuule melko nolo ja tyhmä kakara.

Ja jatkoin matkaa. Huuteli ne jotain perään mutta aika vaisusti.

Vierailija
59/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut tilanteseen ollessani 8 kk raskaana. En jäänyt nieleksimään vaan pyörähdin ympäri ja kysyin millä v.... oikeudella huutelette ja nimittelette ohikulkijoita? Olin melko raivona. Sanoin pojille että minä odotan lasta, sä vissiin odotat poliisia kunhan mä kaivan kännykkäni ja soitan. Etä pidä nulikka turpasi vastedes kiinni tai kotiovellasi tavataan. Älä luule etten mä sua löydä.

Eli opetit tunnesäätelyä opettelevia teinejä siihen, että saa huutaa ja kiroilla. Ja olet siitä vielä ylpeä. Huh huh. Teinit oppii käytöksensä myös ympäristön aikuisista, tiukka saa olla, mutt kiroiluun ja huutamiseen ei kannata lähteä mukaan. 

Vierailija
60/72 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opetit tunnesäätelyä opettelevia teinejä siihen, että saa huutaa ja kiroilla. Ja olet siitä vielä ylpeä. Huh huh. Teinit oppii käytöksensä myös ympäristön aikuisista, tiukka saa olla, mutt kiroiluun ja huutamiseen ei kannata lähteä mukaan. 

No oli tuo nyt aika hellää, jos vertaa mitä voi käydä jos vittuilevat väärälle henkilölle joskus. Kyllä ne pari kirosanaa kestää, mutta leegot kurkussa tai veitsi kyljessä voikin olla eri asia. Ja ihan oikeasti tuolla liikkuu paljon hulluja ihmisiä, jotka turvautuvat väkivaltaan hyvin helposti jos kokevat tulleensa loukatuksi tai epäkunnioittavasti kohdelluksi.

t:sivusta kommentti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan