Lapsen mummo hankkinut hyppykiikun
Lapsi on siis piakkoin syntymässä ja hänen mummonsa tulee todennäköisesti hoitamaan lasta paljon. Hyppykiikku olisi mummolassa.
Suhtaudun hyppykiikkuun ristiriitaisesti. Osa ilmeisesti pitää sitä ihan hyvänä juttuna, mutta esim. Terveyskirjaston mukaan sitä ei suositella, koska se mm. hidastaa kävelyn kehitystä.
Pitäisikö lapsen vain antaa mummolla olleessaan hyppykiikkuilla rajattomasti vai pitäisikö meidän sitä vanhempina jotenkin rajoittaa? Minua (tulevana) äitinä asia hieman harmittaa, sillä luultavasti en itse kiikkua haluaisi hankkia. Hauskaa voi olla muutenkin.
Mitä tekisitte? :)
Kommentit (101)
Jos lapsen on tarkoitus olla 20 tuntia viikossa mummolla hoidossa, niin ihan oikeasti on mietittävä asiaa mummon kannalta. Eli miten mummo jaksaa tuon lastenhoitorumban hoitaa. Jos hän arvelee tarvitsevansa lapselle hyppykiikun, niin sitten hän tarvitsee. Kannattaa muistaa, että ihmiset eivät yleensä vaivaa ja huolestuta omia aikuisia lapsiaan puolillakaan niistä vaivoista ja kolotuksista, mitä heillä on. Jos mummolla on esim usein virtsatieinfektioita, niin kyppykiikku on oikein hyvä paikka laittaa pieni lapsi siksi aikaa, että käy vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt oikeasti, arvon keskustelijat. Otatte kantaa asioihin, joista ette tiedä. Tämän takia kaipasin kommentteja vain hyppykiikkuun, en muihin järjestelyihin.
- Mummo ei joudu hoitamaan lasta, vaan hän on itse sitä toivonut. Hän on itse hankkinut lapselle kaikenlaisia virikkeitä ja järjestää puuhaa, joista hyppykiikku on yksi. Jos sinun mummosi kokee lapsen hoitamisen joutumiseksi, niin ole kiltti, äläkä yleistä sitä kaikkiin.
- Tämä mummo ei ole perinteisessä "mummoiässä". Jos minä olisin vaikka 20-vuotias ja minun äitini olisi saanut minut 20-vuotiaana, kuten joskus oli yleisempää, niin tämä mummohan olisi vasta 40-vuotias.
- Kaikki perheet ovat erilaisia ja elämäntilanteita on erilaisia. Lähtökohtaisesti uskon jokaisen vanhemman ajattelevan lapsensa parasta, enkä ensimmäiseksi ole kyseenalaistamassa heidän valintojaan. :)Ap
Miksi 40-vuotias mummo ei käy töissä? Jokin terveydellinen syy? Vai onko tarkoitus, että hän työpäivänsä lisäksi vielä hoitaa 5 tuntia päivässä teidän lastanne? Tarkoitus voi olla ihan hyvä, mutta todellisuus voi osoittautua arvioitua raskaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt oikeasti, arvon keskustelijat. Otatte kantaa asioihin, joista ette tiedä. Tämän takia kaipasin kommentteja vain hyppykiikkuun, en muihin järjestelyihin.
- Mummo ei joudu hoitamaan lasta, vaan hän on itse sitä toivonut. Hän on itse hankkinut lapselle kaikenlaisia virikkeitä ja järjestää puuhaa, joista hyppykiikku on yksi. Jos sinun mummosi kokee lapsen hoitamisen joutumiseksi, niin ole kiltti, äläkä yleistä sitä kaikkiin.
- Tämä mummo ei ole perinteisessä "mummoiässä". Jos minä olisin vaikka 20-vuotias ja minun äitini olisi saanut minut 20-vuotiaana, kuten joskus oli yleisempää, niin tämä mummohan olisi vasta 40-vuotias.
- Kaikki perheet ovat erilaisia ja elämäntilanteita on erilaisia. Lähtökohtaisesti uskon jokaisen vanhemman ajattelevan lapsensa parasta, enkä ensimmäiseksi ole kyseenalaistamassa heidän valintojaan. :)Ap
Edelleenkin vauvasi voi kiintyä enemmän mummoon kuin sinuun.Pidä tämä mielessä,vaikka kuinka olisi sun mielestä hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olisin tosiaan huolissani vauvan kiintymyssuhteesta äitiin kuin hyppykiikusta.Voi olla,että vauva kiintyy enemmän mummoon kuin sinuun ap,ehkä alkaa jopa vierastaa sinua.
Miksi äitiin etkä myös isään? :) Enpäs usko, että hyppykiikku-ikäinen vauva vieraantuu vanhemmastaan, joka on esimerkiksi arkisin aamulla 2,5h ja illalla 2,5h fyysisesti poissa vauvan luota esimerkiksi sairauden tai töiden takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 40-vuotias mummo ei käy töissä? Jokin terveydellinen syy? Vai onko tarkoitus, että hän työpäivänsä lisäksi vielä hoitaa 5 tuntia päivässä teidän lastanne? Tarkoitus voi olla ihan hyvä, mutta todellisuus voi osoittautua arvioitua raskaammaksi.
Hänhän saattaa olla esimerkiksi yrittäjä osapäiväisesti. :) Ap
"En nyt tarkemmin avaa tänne järjestelyjämme (koska siihen en pyytänyt apua), mutta saattaahan olla vaikka niin, että lapsi on esimerkiksi aamulla 2,5 tuntia ja illalla 2,5 tuntia sekä viikonloput kokonaan vanhempiensa seurasssa. En oikein koskaan opi ymmärtämään joidenkin palstalaisten hieman ahdasta maailmankuvaa, jossa tässä tapauksessa mummo ei voisi olla luonnollinen osa perhettä. Jos lapsella on vaikka koliikki, niin tuollainen järjestelyhän on hieno mahdollisuus, jotta vanhemmat jaksavat olla muun ajan hänen kanssaan 100 % läsnä. <3 Ap"
Ap, mikä sinun todellinen ongelmasi on? Lapsi ei ole vielä edes syntynyt ja väität täällä, että sinua epäilyttää mummin hankkima hyppykeinu - vaikka oikeasti väität, että olet jo nyt ajatellut, että vauvasi viettää sinun kanssasi 2,5 tuntia aamulla, saman verran iltaisin plus viikonloput?
Siis minkä ikäisen vauvan ajattelit jättää mummille hoitoon 5 päivänä viikossa moneksi tunniksi kerrallaan? Eikö sinulla ole äitiyslomaa? Kai ne on neuvolassa kertoneet, että äitiysloma on sitä varten, että se vietetään vauvan kanssa? Vai mitä ihmettä meinaat?
"Jos lapsella on vaikka koliikki." Eihän se lapsi ole edes syntynyt vielä?! Ja eikö lapsella ole myös isä, jonka kanssa te jaatte hoitovastuuta?
Oikeasti AP. Tämä kuviohan on ihan hullu. Yleensä tuleva äiti oikein odottaa, että saa viettää aikaa vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Normaali vauvan äiti haluaa hoitaa lapsensa itse, vaikka mummo haluaisi hoitaa sitä sen 20 tuntia viikossa tai enemmänkin. Ehkä huomaat tämän tunteen vasta sitten, kun lapsi on syntynyt. Tai toivottavasti huomaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän saattaa olla esimerkiksi yrittäjä osapäiväisesti. :) Ap
Olen itsekin yrittäjä ja siitä huolimatta olen sitä mieltä, että kannattaa varautua siihen, että tuo osapäiväinen lastenhoitajan pesti osapäiväisen yrittäjyyden päälle alkaa käydä liian raskaaksi, jos ei voi käyttää hyödyksi hyväksi havaitsemiaan juttuja kuten hyppykiikkua. Joten anna mummon päättää, mitä hän tarvitsee lastenhoitajan pestistä selvitäkseen.
Ihan ohiksena, mutta minä olen ollut kouluikään saakka vain mummolassa hoidossa (ihan pienestä pitäen), en ole koskaan ollut minkään valtakunnan päivähoidoissa ja olen siitä aivan äärimmäisen kiitollinen. Minulla on käytännössä kahdet ihanat vanhemmat, koska mummo ja pappa ovat myös aivan äärettömän rakkaat ja läheiset. Koen olevani todella etuoikeutettu tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali vauvan äiti haluaa hoitaa lapsensa itse, vaikka mummo haluaisi hoitaa sitä sen 20 tuntia viikossa tai enemmänkin. Ehkä huomaat tämän tunteen vasta sitten, kun lapsi on syntynyt. Tai toivottavasti huomaat.
Normaali vauvan äiti haluaa vauvalleen parasta, vaikka se sotisi omia infantiileja tunteita vastaan. Isovanhemmat ja läheiset aikuiset on lapsille ja niiden kehitykselle tosi tärkeitä, lapseen takertuminen mustasukkaisesti taas ei :)
mikäköhän paskamyrsky täällä nousisisi jos kertoisin että minä hoidan pääasiallisesti vauvaamme. Ootte te äidit hormooneissanne vähän epävakaita..
-Isä
Vierailija kirjoitti:
"En nyt tarkemmin avaa tänne järjestelyjämme (koska siihen en pyytänyt apua), mutta saattaahan olla vaikka niin, että lapsi on esimerkiksi aamulla 2,5 tuntia ja illalla 2,5 tuntia sekä viikonloput kokonaan vanhempiensa seurasssa. En oikein koskaan opi ymmärtämään joidenkin palstalaisten hieman ahdasta maailmankuvaa, jossa tässä tapauksessa mummo ei voisi olla luonnollinen osa perhettä. Jos lapsella on vaikka koliikki, niin tuollainen järjestelyhän on hieno mahdollisuus, jotta vanhemmat jaksavat olla muun ajan hänen kanssaan 100 % läsnä. <3 Ap"
Ap, mikä sinun todellinen ongelmasi on? Lapsi ei ole vielä edes syntynyt ja väität täällä, että sinua epäilyttää mummin hankkima hyppykeinu - vaikka oikeasti väität, että olet jo nyt ajatellut, että vauvasi viettää sinun kanssasi 2,5 tuntia aamulla, saman verran iltaisin plus viikonloput?
Siis minkä ikäisen vauvan ajattelit jättää mummille hoitoon 5 päivänä viikossa moneksi tunniksi kerrallaan? Eikö sinulla ole äitiyslomaa? Kai ne on neuvolassa kertoneet, että äitiysloma on sitä varten, että se vietetään vauvan kanssa? Vai mitä ihmettä meinaat?
"Jos lapsella on vaikka koliikki." Eihän se lapsi ole edes syntynyt vielä?! Ja eikö lapsella ole myös isä, jonka kanssa te jaatte hoitovastuuta?
Oikeasti AP. Tämä kuviohan on ihan hullu. Yleensä tuleva äiti oikein odottaa, että saa viettää aikaa vauvan kanssa.
Vahinkoraskaus? EI vaan innosta se vauvavaihe? Jos ap olisi kysellyt aborttia, niin av-raati ulvoisi, että ANNA VAIKKA MUMMON HOITA
Suosittelen rajoittamaan tai jopa välttämään, liian aikainen "kävelyttäminen" esim. kiikulla tai tuella on haitaksi lapsen nivelien, esimerkiksi lonkkien ja polvien kehitykselle. Sillä jos lapsi ei olekkaan valmis nousemaan pystyyn, nivelet voivat vahingoittua.
"mikäköhän paskamyrsky täällä nousisisi jos kertoisin että minä hoidan pääasiallisesti vauvaamme. Ootte te äidit hormooneissanne vähän epävakaita..
-Isä"
No, jos se on sun oma vauvasi, jota pääasiallisesti hoidat, niin niinhän sen kuuluukin olla. Jos sitä vastoin olet työntämässä omaa vauvaasi toisen hoitoon heti sen synnyttyä, niin kyllä siitä tulisi sanomista.
Ja ennen kaikkea se herättää kysymyksen: miksi olet halunnut vauvan, jos et halua tai pysty hoitamaan sitä?
Isovanhemmathan ovat luojan lahja, totta kai ne osallistuu, mutta ei niiden tehtävä ole hoitaa vauvaa tuntitolkulla 5 päivää viikossa. Se on lapsen vanhempien tehtävä.
Kandee hei lukea ne neuvolasta saadut lapsen käyttöohjeet.
"Vahinkoraskaus? EI vaan innosta se vauvavaihe? Jos ap olisi kysellyt aborttia, niin av-raati ulvoisi, että ANNA VAIKKA MUMMON HOITA"
Ei innosta vauvavaihe? Öö. Lapsi ei ole vielä edes syntynyt. Miten se voi tietää mitään "vauvavaiheesta"? (Ja voin kertoa, että vauva kasvaa lapseksi ja siitä on edelleen paljon vaivaa, joten ei paljon auta vaikka skippaisi sen ekan vuoden.)
Jos on raskasta jaksaa vauvavaihe, tai koliikki tai mitä hyvänsä, niin mummi voi tulla avuksi, tietenkin. Se voi esimerkiksi nukuttaa vauvaa ulkona sillä aikaa, että äiti saa levätä tai se voi käydä kaupassa, ettei äidin tarvitse jaksaa.
Totta kai suosittelen aborttia sellaiselle, joka on raskaana eikä halua olla. Mitä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi viettäisi siellä aikaa noin 20 tuntia viikossa. Kyseessä ei siis ole niinkään satunnaisuus.
Enkä siis nyt kaipaa kommentteja tuosta siellä vietetystä ajasta itsessään vaan nimenomaan siitä, että kun mummolassa paljon ollaan, niin onko hyppykiikku ihan ok. :)
Kiitos jo vastauksista!
Ap
Siis ei kai se siellä heti ole tuollaisia aikoja? Meinaan että äitiysvapaan, isyysvapaan ja vanhempainvapaan jälkeen koko hyppykiikku-ikä on ohi eli ei ole mitään huolta.
Vierailija kirjoitti:
mikäköhän paskamyrsky täällä nousisisi jos kertoisin että minä hoidan pääasiallisesti vauvaamme. Ootte te äidit hormooneissanne vähän epävakaita..
-Isä
Niin, sinä olet lapsen huoltaja, perhettä, luultavasti se henkilö joka on lapsen alullepannut, olet ihan yhtä vastuussa lapsesta kuin äitikin. Mummo on vain sukulainen ja luultavasti (ei varmuudella) vanhempi kuin lapsen vanhemmat, hoitaminen voi käydä siis raskaaksi.
Mikä sinun kokemuksesi on hyppykiikusta?
Muuttuuko kanta jos AP sanoisi käyvänsä sädehoidossa päivittäin? Tai kärsii pahasta nivelreumasta? Jalka murtunut? Käsi murtunut? Olisiko silloin ihanaa että mummo pystyy auttamaan <3 kun isäänkin on pakko käydä töissä.
Vaikka kivahan se on heti syyllistää ja vouhkata. Onhan Ap varmasti vain itsekäs, vauvan hoidosta ja kiintymyssuhteista tietämätön juntti. LASUN PAIKKA.
- Kaikki perheet ovat erilaisia ja elämäntilanteita on erilaisia. Lähtökohtaisesti uskon jokaisen vanhemman ajattelevan lapsensa parasta, enkä ensimmäiseksi ole kyseenalaistamassa heidän valintojaan. :)
Ap