Haastan teidät: Kun täydessä bussissa, joku on laittanut viereiselle tuolille laukkunsa, mene HÄNEN luokseen, ja kysy onko paikka vapaana.
Älä vain mene jonkun hyvätapaisen viereen, joka on kasannut nyssykät syliinsä. Älä palkitse huonoa käytöstä jättämällä nämä paikan varaajat rauhaan.
Verenpaineeni nousee näille "minä haluan kaksi paikkaa, muut istukoon vierekkäin!" Teen nykyään samaa myös niille, jotka jäävät istumaan käytävän puolelle. Kysyn ystävällisesti, onko ikkunapaikka vapaana.
(Joillain tämä tapa on kyllä vain siksi, koska vaikka jäävät pian pois, tiedän.)
Eli siis! Jos sinäkin pidät paikkojen laukkuvaraajia huonotapaisina, niin haasta itsesi ja mene hänen luokseen kysymään ystävällisesti, olisiko paikka vapaana. Ei palkita enää moukkia!
Kommentit (96)
No kyllä on taas olettamuksia. Jos mulla on mukana käsilaukku, läppärireppu ja kauppakassi, niin en todellakaan kokoa niitä syliini ja jalkoihini vaan sen takia, että joku ehkä istuu mun viereen puolityhjässä bussissa. Minä kyllä siirrän kamani ilman mitään huokailuita tai mulkoiluita, kun sitä pyydetään.
Toinen juttu on tuo käytäväpaikalla istuminen. Miksi helvetissä en saisi istua käytäväpaikalla, jos niin haluan? Ei mun persukseni ole pultattuna siihen penkkiin eli jos joku haluaa viereeni ikkupaikalle istua, niin taas kerran nousen kyllä ylös ja annan tilaa ilman mitään huokailuita tms., kun vaan joku pyytää. Sama koskee istumista invapaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että luet matkoillasi tai katselet maisemia. Toisten rankaiseminen tuntuu oikeasti aika naurettavalta.
Jep. Vaikuttaa sellainen elämä kyllä hyvin tapahtumaköyhältä, jos ei ole parempaa ajateltavaa tai tekemistä elämässään.
Vastaan aina että katsopa, tuolla näkyy olevan vapaa paikka ja osoitan valmiiksi vapaata penkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa, tuplapaikkojen varaajat älähtävät. Ja eivät tietenkään ymmärrä, että on kohtuullista vaatia, että paikkoja varataan vain yksi silloin kuin kulkuväline on täynnä, ei vaan tämä on "näpäyttelyä ja kapsahtaa omaan nilkkaan". :D
Et tainut ymmärtää pointtia: Täällä huonon käytöksen kuningatar uhoaa inhoavansa huonoa käytöstä ja siksi kokee pakottavaa tarvetta rankaista muita. Aika ironista.
Minä itse en pidä huonosta käytöksestä -myöskään näiltä "kostajilta"
Millä tavalla on huonoa käytöstä ystävällisesti kysyä, onko paikka vapaana? Minun mielestäni se on ihan normaalia ja kohteliasta käytöstä bussissa. Tiedän kyllä, etteivät kaikki varaa paikkaa ilkeyttään, siksi kysyn ystävällisesti. :)
ApÄlä viitsi esittää tyhmää. Saatat kysyä ystävällisesti, mutta motiivisi ja taka-ajatuksesi ovat todella ilkeitä ja ikäviä. Olet oikein tarkoituksellisesti ja suunnitelmallisesti toimimassa tuolla tavoin ja kehotat täällä muita oikein sankoin joukoin samanlaiseen toimintaan. Lisäksi, kyllä se näkyy myös ulospäin, jos sun pitää joka kerta könytä hankalasti jonnekin ikkunan viereen, josta aiheutuu enemmän vaivaa ja ongemia sinulle ja kanssamatkustajille, kun mennä siihen lähimpään penkkiin, jossa ei ole laukulla varattu paikkaa. Luuletko ettei muut huomaa tuota jo pikkuhiljaa, kun opettaja saapuu paikalle?
Ihme, että joudun tämänkin kertomaan. Tottakai tuo on rumaa käytöstä.
Millä tavalla sun mielestä pitäisi puuttua muiden huonoon käytökseen? Antaa olla? Vihamielisesti jotta ei olisi niin sanotusti tekopyhä? Sanoa että tuo on hei huonoa käytöstä? Istua vaan sen laukun päälle?
Millä tavalla sä luulet et toi sun nykyinen lapsellinen tapasi auttaa?
Miksi sun pitää puuttua, kun siellä bussissa on niitäkin, jotka ei pidä laukkuaan vieressä? Miksi et puuttuisi vasta sitten kun se on oikeesti tarpeen?
Miksi et voi vaan näyttää hyvää esimerkkiä ja antaa ihmisten perseillä, jos siitä ei ole sulle mitään konkreettista haittaakaan? Paitsi se, et sun vereenpaineet nousee. Mut eiköhän ne nouse sulla koko ajan jostain muutenkin...
Itseä kilttinä ja ujona ärsyttää kun röyhkeät varaavat toisen paikan, kun itse kohteliaana nostan laukun syliini. Sitten röyhkeät saavat istua rauhassa, ja minun viereeni tulee joku aina istumaan, kun muualla ei ole vapaata tilaa. Kyllä minäkin haluaisin istua itsekseni rauhassa, mutta ymmärrän, että bussia käyttää muutkin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Jihaa miten uuden keksit. Olen tehnyt näin monta kertaa nuorena kun kuljin julkisilla ja olen myös istunut akan kamojen päälle. Miehet sentään ymmärtävät siirtää tavaransa.
Sinkkumies
Onneksi kukaan ei halua lisääntyä kanssasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jihaa miten uuden keksit. Olen tehnyt näin monta kertaa nuorena kun kuljin julkisilla ja olen myös istunut akan kamojen päälle. Miehet sentään ymmärtävät siirtää tavaransa.
Sinkkumies
No ap olis varmaan innoissaan tällaisesta, olisko eka av-pari syntymässä?!
Voi elämä näitä akkojen voimaantumislässytyksiä. :D Teistä ei kukaan oikeasti pyydä ketään siirtämään laukkuaan, jos muualla on tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
On kyllä halunnut.
Sinkkumies
Tottakai pyydän siirtämään laukkua jos bussi on muuten täynnä/melkein täynnä ja joku haalinu laukulleen paikan. Jos muualla on viel tilaa/ei oo törkyne ainoa vapaa penkki nii meen siihen. Ei mua kiinnosta niin paljon, en tunne pyhää vihaa sellaisia kohtaan, jotka laittaa laukkunsa penkille. Aina oon paikan pyytäessä saanut. Kaikesta sitä voi tehdä ongelman itselleen..
Istun käytä paikalla. Ikkunalla on vapaa. Tottakai voit sinne kömpiä. Mulla on nivelrikko, mutta voin yrittää nousta ylös, että pääset sinne helpommin. Toivottavasti et liiskaannu ikkunaa vasten, kun olen myös aika lihava. Mutta tervetuloa viereen.
Itse pidän reppua viereisellä istuimella, koska työreppuni painaa ihan järjettömästi, eikä mahdu sinne jalkatilaan.
Jos joku pyytää päästä istumaan, niin tottakai päästän.
Tällään perseeni sen laukun päälle. Sitten sanon, että sori, en nähnyt. Works like magic.
Eiole, on ruuvvattu bussin lattiaan kiinni, ähhää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa, tuplapaikkojen varaajat älähtävät. Ja eivät tietenkään ymmärrä, että on kohtuullista vaatia, että paikkoja varataan vain yksi silloin kuin kulkuväline on täynnä, ei vaan tämä on "näpäyttelyä ja kapsahtaa omaan nilkkaan". :D
Et tainut ymmärtää pointtia: Täällä huonon käytöksen kuningatar uhoaa inhoavansa huonoa käytöstä ja siksi kokee pakottavaa tarvetta rankaista muita. Aika ironista.
Minä itse en pidä huonosta käytöksestä -myöskään näiltä "kostajilta"
Millä tavalla on huonoa käytöstä ystävällisesti kysyä, onko paikka vapaana? Minun mielestäni se on ihan normaalia ja kohteliasta käytöstä bussissa. Tiedän kyllä, etteivät kaikki varaa paikkaa ilkeyttään, siksi kysyn ystävällisesti. :)
ApÄlä viitsi esittää tyhmää. Saatat kysyä ystävällisesti, mutta motiivisi ja taka-ajatuksesi ovat todella ilkeitä ja ikäviä. Olet oikein tarkoituksellisesti ja suunnitelmallisesti toimimassa tuolla tavoin ja kehotat täällä muita oikein sankoin joukoin samanlaiseen toimintaan. Lisäksi, kyllä se näkyy myös ulospäin, jos sun pitää joka kerta könytä hankalasti jonnekin ikkunan viereen, josta aiheutuu enemmän vaivaa ja ongemia sinulle ja kanssamatkustajille, kun mennä siihen lähimpään penkkiin, jossa ei ole laukulla varattu paikkaa. Luuletko ettei muut huomaa tuota jo pikkuhiljaa, kun opettaja saapuu paikalle?
Ihme, että joudun tämänkin kertomaan. Tottakai tuo on rumaa käytöstä.
Millä tavalla sun mielestä pitäisi puuttua muiden huonoon käytökseen? Antaa olla? Vihamielisesti jotta ei olisi niin sanotusti tekopyhä? Sanoa että tuo on hei huonoa käytöstä? Istua vaan sen laukun päälle?
Millä tavalla sä luulet et toi sun nykyinen lapsellinen tapasi auttaa?
Miksi sun pitää puuttua, kun siellä bussissa on niitäkin, jotka ei pidä laukkuaan vieressä? Miksi et puuttuisi vasta sitten kun se on oikeesti tarpeen?
Miksi et voi vaan näyttää hyvää esimerkkiä ja antaa ihmisten perseillä, jos siitä ei ole sulle mitään konkreettista haittaakaan? Paitsi se, et sun vereenpaineet nousee. Mut eiköhän ne nouse sulla koko ajan jostain muutenkin...
Itseä kilttinä ja ujona ärsyttää kun röyhkeät varaavat toisen paikan, kun itse kohteliaana nostan laukun syliini. Sitten röyhkeät saavat istua rauhassa, ja minun viereeni tulee joku aina istumaan, kun muualla ei ole vapaata tilaa. Kyllä minäkin haluaisin istua itsekseni rauhassa, mutta ymmärrän, että bussia käyttää muutkin kuin minä.
Tässä taitaa olla moralismin ydin. Käy kateeksi ne, jotka tekee mitä haluaa. Kun itse ei uskalla. Sun kannattaisi kyllä laittaa se laukku viereiselle penkille. Sulle se olis edistystä! Nostaisit sitten syliin, jos joku haluaa istua siihen.
Esim. Tallinnassa ihmiset istuu ratikoissa ja busseissa enemmän käytävän puolella kuin Helsingissä. Minusta se oli aluksi paheksuttavaa. Sitten ajattelin, että siellä varmaan oletetaan, että ihmiset voi puhua toisilleen, jos on asiaa! Me suomalaiset / helsinkiläiset taas halutaan selviytyä bussimatkasta sanomatta mitään kellekään.
Tuo toiseksi viimeinen on noista paras.
Tekopyhyys olis helppo välttää muutenkin. Esim siten että myöntää rehellisesti käyttäytyvänsä vähintään yhtä rumasti. Ap:lla olis ees joku uskottavuus, jos hän sanois suoraan et kyllä, kostan ja nautin siitä. Ja pidän sitä omasta näkökulmasta oikeutettuna.
Mut ei... "inhoan rumaa käytöstä ja itsehän en siihen syyllisty" Täyttä paskaa. Kaikki voi varmaan myöntää ettei tuo käytös ole asiallista.