Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haastan teidät: Kun täydessä bussissa, joku on laittanut viereiselle tuolille laukkunsa, mene HÄNEN luokseen, ja kysy onko paikka vapaana.

Vierailija
19.06.2017 |

Älä vain mene jonkun hyvätapaisen viereen, joka on kasannut nyssykät syliinsä. Älä palkitse huonoa käytöstä jättämällä nämä paikan varaajat rauhaan.

Verenpaineeni nousee näille "minä haluan kaksi paikkaa, muut istukoon vierekkäin!" Teen nykyään samaa myös niille, jotka jäävät istumaan käytävän puolelle. Kysyn ystävällisesti, onko ikkunapaikka vapaana.
(Joillain tämä tapa on kyllä vain siksi, koska vaikka jäävät pian pois, tiedän.)

Eli siis! Jos sinäkin pidät paikkojen laukkuvaraajia huonotapaisina, niin haasta itsesi ja mene hänen luokseen kysymään ystävällisesti, olisiko paikka vapaana. Ei palkita enää moukkia!

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi kassi on usein vieressäni. Istun bussissa paikalla, jonne kukaan ei yleensä halua eli kuljettajan takana olevalla näkövammaisten paikalla. Tietenkin otan kassin syliini, jos enemmän matkustajia tulee bussiin.

Olen heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, joten toivon aina, ettei kukaan yskijä istu viereeni. 

Yskijöiden vuoksi useampi tuntemani syöpäpotilas on joutunut sairaalaan ja osa on kuollut RS-flunssaan.

Kiitos, ap, kun "ystävällisesti" kasvatat meitä muita. 

No sinä otat kassin pois tieltä, kun on alkaa täyttyä. Eli olet hyväkäytöksinen. En tiedä pitäisikö sinun olla, jos olet tuossa kunnossa. Aina sairailla tai heikommassa tilassa olevilla on eri vapautuksia kuin terveillä ja vetreillä. Mietinkin, että olisiko pitänyt lisätä aloitukseen, mutta ajattelin itsestäänselvyytenä, etten vaadi mammaa siirtämään rollaattoriaan jne, joten en jaksanut.

MIten sä kuvittelit kaikkien mahdollisten poikkeustilanteiden näkyvän ulospäin?? Toivon, että joskus menet jonkun vatsapöpöisen koululaisen viereen, joka ei uskalla sanoa "vastaan" aikuiselle (?) ja se laattais sun päälle :D Se oliskin hyvä Karman laki, kun opettaja sais opetuksen!

Hehee, suloinen kostofantasia sinulla. :) Kyllä mun mielestä on hyvin ok, että joku sanoo myös minulle, että anteeksi, mutta tarvitsen tämän penkin, anteeksi, mutta minulla on huono olo tms. Ymmärtäisin kyllä. :)

Ap

No täytyy sanoa, että todella harvoin fantasioin mistään kostoista, mut tuo olis sulle ihan oikein. Ja kun olet niin käytännönläheisten oppejan kannalla, niin varmaan itsekin olisit mielissäsi siitä että saa mitä tilaa. Vai eikö samat periaatteet koske sinua? 

Ehkä kaikki ei halua kuuluttaa omaa huonovointisuutta ympärilleen, varsinkin jos näkee et on monta paikkaa vapaana kuitenkin eikä näin ole mikään pakko alkaa jakamaan omaa terveydentilaa. Ja lapset on muutenkin sellasia, etteivät monesti ala aikuiselle sanomaan mitään...

Huh kukas se tässä vihamielinen on. :)

Valitettavasti julkisissa paikoissa, joissa ollaan muiden kanssa pienessä tilassa, saattaa joutua joskus kommunikoimaan muiden kanssa. Jos joku sanoo, että anteeksi mutta tarvitsen tätä paikkaa, niin annan toki ihmisen olla rauhassa ja uskon, että hän todella sitä tarvitsee. Jos joku lapsi joskus oksentaa päälleni, koska ei uskaltanut sanoa mitään, tai lokki paskoo hiuksilleni, koska sattui olemaan ylläni, niin se on elämää, kyllä siitä selvitään. :)

Tämä ketju muuten eteni juuri niinkuin arvelinkin!

Ap

Vierailija
42/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua kysyä, onko paikka vapaana, kun selvästihän se on sitä. Minä tuossa tilanteessa vain ilmoitan tulevani siihen istumaan. Näin, jotta paikanvaraaja tietää kerätä nyssykkänsä tieltä pois. 

Itse saatan istua käytäväpaikalla esim. jos aurinko paistaa ikkunapaikalle kovin ilkeästi. Ajatustenlukija en ole, joten en tiedä, kuka sinne viereeni mahdollisesti haluaa. Mutta heti kun joku avaa suunsa ja kertoo että paikka kyllä kelpaisi, nousen ja päästän kanssamatkustajan sinne kärventymään kyllä ihan mielelläni.

Mutta on kyllä sitten nekin tilanteet että mieluummin seison, eli jos matkani on lyhyt tai kantamus hankala. Toki koetan katsoa, etten ole seistessäni kenenkään tiellä.

Kyllä on hyvätapaista kysyä!  Miten juntti täytyy  olla et rojahtaa vaan istumaan?! Voihan olla että matkustajakumppani on tulossa toiselta pysäkiltä tai on wc:ssä (kaukoliikenteen busseissa) Tai sit ne penkit voi olla oikeestikin varattuja jossain vuoroissa.

Joskus te oikeesti teette sen virheen, et istutte samanlaisen "kostajan" viereen. Hyvää matkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pointtisi oli? En ole vielä kertaakaan tavannut ketään kuka ei siirtäisi sitä laukkua kysyttäessä. Ja bussin etuosassa istuessa sitä täyttymistä ei usein edes huomaa. Ap varmaan kysyy kaikilta laukkuvarailijoilta saako siihen laukun tilalle istua ihan vaan sen takia kun töykeästä vastauksesta saisi mehevän aloituksen AV:lle.

Vierailija
44/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi kassi on usein vieressäni. Istun bussissa paikalla, jonne kukaan ei yleensä halua eli kuljettajan takana olevalla näkövammaisten paikalla. Tietenkin otan kassin syliini, jos enemmän matkustajia tulee bussiin.

Olen heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, joten toivon aina, ettei kukaan yskijä istu viereeni. 

Yskijöiden vuoksi useampi tuntemani syöpäpotilas on joutunut sairaalaan ja osa on kuollut RS-flunssaan.

No sinä otat kassin pois tieltä, kun on alkaa täyttyä. Eli olet hyväkäytöksinen. En tiedä pitäisikö sinun olla, jos olet tuossa kunnossa. Aina sairailla tai heikommassa tilassa olevilla on eri vapautuksia kuin terveillä ja vetreillä. Mietinkin, että olisiko pitänyt lisätä aloitukseen, mutta ajattelin itsestäänselvyytenä, etten vaadi mammaa siirtämään rollaattoriaan jne, joten en jaksanut.

MIten sä kuvittelit kaikkien mahdollisten poikkeustilanteiden näkyvän ulospäin?? Toivon, että joskus menet jonkun vatsapöpöisen koululaisen viereen, joka ei uskalla sanoa "vastaan" aikuiselle (?) ja se laattais sun päälle :D Se oliskin hyvä Karman laki, kun opettaja sais opetuksen!

Hehee, suloinen kostofantasia sinulla. :) Kyllä mun mielestä on hyvin ok, että joku sanoo myös minulle, että anteeksi, mutta tarvitsen tämän penkin, anteeksi, mutta minulla on huono olo tms. Ymmärtäisin kyllä. :)

Ap

No täytyy sanoa, että todella harvoin fantasioin mistään kostoista, mut tuo olis sulle ihan oikein. Ja kun olet niin käytännönläheisten oppejan kannalla, niin varmaan itsekin olisit mielissäsi siitä että saa mitä tilaa. Vai eikö samat periaatteet koske sinua? 

Ehkä kaikki ei halua kuuluttaa omaa huonovointisuutta ympärilleen, varsinkin jos näkee et on monta paikkaa vapaana kuitenkin eikä näin ole mikään pakko alkaa jakamaan omaa terveydentilaa. Ja lapset on muutenkin sellasia, etteivät monesti ala aikuiselle sanomaan mitään...

Valitettavasti julkisissa paikoissa, joissa ollaan muiden kanssa pienessä tilassa, saattaa joutua joskus kommunikoimaan muiden kanssa. Jos joku sanoo, että anteeksi mutta tarvitsen tätä paikkaa, niin annan toki ihmisen olla rauhassa ja uskon, että hän todella sitä tarvitsee. Jos joku lapsi joskus oksentaa päälleni, koska ei uskaltanut sanoa mitään, tai lokki paskoo hiuksilleni, koska sattui olemaan ylläni, niin se on elämää, kyllä siitä selvitään. :)

Ap

En ole vihamielinen. Tuohan menisi just sen mukaan, mitä kovasti toivot tähän maailmaaan. Eli sehän vastais sun käsitystä oikeudenmukaisuudesta. Onhan se reilua, että kaikkia koskee samat periaatteet ja säännöt.

Vierailija
45/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on isot kantamukset jotka vievät koko sen tilan eikä jalkoja saa mihinkään enää jos siihen tulee toinen? Bussit ovat niin ahtaita. Metroissa ei samaa ongelmaa.

Vierailija
46/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhaa, tuplapaikkojen varaajat älähtävät. Ja eivät tietenkään ymmärrä, että on kohtuullista vaatia, että paikkoja varataan vain yksi silloin kuin kulkuväline on täynnä, ei vaan tämä on "näpäyttelyä ja kapsahtaa omaan nilkkaan".    :D

Et tainut ymmärtää pointtia: Täällä huonon käytöksen kuningatar uhoaa inhoavansa huonoa käytöstä ja siksi kokee pakottavaa tarvetta rankaista muita. Aika ironista.

Minä itse en pidä huonosta käytöksestä -myöskään näiltä "kostajilta"

Vierailija
47/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

En ole vihamielinen. Tuohan menisi just sen mukaan, mitä kovasti toivot tähän maailmaaan. Eli sehän vastais sun käsitystä oikeudenmukaisuudesta. Onhan se reilua, että kaikkia koskee samat periaatteet ja säännöt.

En ole toivonut kenenkään saavan oksennusta päälleen, koska ovat huonokäytöksisiä. Mielestäni sellaisen toivominen ei olisi aivan tervettä. :)

Millainen ihminen olet? Miksi triggeröidyit tästä noin kovasti? Varaatko useinkin laukulle paikan bussissa?

Ap

Vierailija
48/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin erittäin harvat ihmiset pitävät laukkua penkillä jos bussi on jo täynnä. Ja vielä harvemmassa ovat ne, jotka eivät pyydettäessä siirrä sitä (silloin on jo varmaan kyse jostain mt-ongelmasta).

Vierailija
49/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yskijä, laita nenäliina suusi eteen! Samoin aivastelijat. Pitäkää aina nenäliinapaketti saatavilla.

Vierailija
50/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, tuli mieleen yksi kerta, kun bussi oli tupaten täynnä viimeistä paikkaa myöten (istuin ihan takarivissä), ainoastaan yhden rouvan vieressä penkillä oli hänen ostoksensa, kolme pientä muovikassia, siis sellaista apteekkikokoa, ei mitään isoja ruokakasseja. Siihen tuli sitten mies lapsensa kanssa ja kysyi, voisiko rouva ottaa kassit pois että lapsi pääsisi istumaan. Rouva siihen vinkumaan että ei se kyllä ole nyt oikein mahdollista kun on niin paljon näitä kantamuksia! Mies oli vähän karskin oloinen joten sitä kai pelästyi, mutta olihan se nyt aika naurettavaa. Lopulta kiukkuisen sananvaihdon jälkeen lapsi pääsi istumaan. Silloin kyllä ajattelin että on sitä vaan joillain pokkaa. 

Vierailija
51/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhaa, tuplapaikkojen varaajat älähtävät. Ja eivät tietenkään ymmärrä, että on kohtuullista vaatia, että paikkoja varataan vain yksi silloin kuin kulkuväline on täynnä, ei vaan tämä on "näpäyttelyä ja kapsahtaa omaan nilkkaan".    :D

Et tainut ymmärtää pointtia: Täällä huonon käytöksen kuningatar uhoaa inhoavansa huonoa käytöstä ja siksi kokee pakottavaa tarvetta rankaista muita. Aika ironista.

Millä tavalla on huonoa käytöstä ystävällisesti kysyä, onko paikka vapaana? Minun mielestäni se on ihan normaalia ja kohteliasta käytöstä bussissa. Tiedän kyllä, etteivät kaikki varaa paikkaa ilkeyttään, siksi kysyn ystävällisesti. :)

Ap

Vierailija
52/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan joka aamu bussissa, missä on yksi vaalea hiuksinen rouva n. 60 v. Istuu käytävän puolella ja ikkunapenkillä on laukku. Lukee vielä lehteä aina sellainen ilme, että älä vaan tule tänne. Eikä todellakaan ota laukkua syliin kun bussi täyttyy. Kerran yksi kysyi, että anteeksi onko tässä vapaata, niin mumisi että jää seuraavalla. Tämä kysyjä sanoi, että niin minäkin, mutta pääsenkö siksi aikaa istumaan. No väisti vihaiaena eikä edes jäänyt seuraavalla :D

Vierailija
53/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha mä tein itseasiassa näin tänä aamuna, kyllä oli mamma pahalla päällä koko matkan 😂 Mä olen niiiiiiiiiin kyllästynyt näihin tyyppeihin, mä edelleen koitan olla kohtelias ja avata ovia ja kiittää ja pitää laukut sylissä mutta sitä ei itse vastineeksi saa. Eli todellakin haaste vastaanotettu !

Vierailija
54/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

En ole toivonut kenenkään saavan oksennusta päälleen, koska ovat huonokäytöksisiä. Mielestäni sellaisen toivominen ei olisi aivan tervettä. :)

Millainen ihminen olet? Miksi triggeröidyit tästä noin kovasti? Varaatko useinkin laukulle paikan bussissa?

Ap

Kukahan tässä "triggeröityy"  :D

En varaa. Ymmärrän kyllä, että sinä ajattelet niin. Eihän kukaan muuten voisi olla eri mieltä sun kanssasi.

Meillä on vaan heikkoutemme: Sinä et kestä huonoja tapoja (paitsi toki omalla kohdallasi!) Ja minä en siedä tekopyhyyttä.

Vierailija
55/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ahdistaa istua tuntemattoman vieressä, varsinkin kun olen hieman pyöreä ja häpeän sitä. On todella kiusallista kun minun ja sen tuntemattoman reidet hieroutuvat toisiinsa koko matkan. Toinen syy on se, että tykkään googletella kaikenlaista typerää ja lueskella mm mammapalstaa matkalla, enkä halua että vieressä oleva näkee mitä teen puhelimella. Kolmas syy on se, että jotkut ihmiset haisee kamalalta tai muuten vaan oudolta. Teen kyllä tilaa tarvittaessa, mutta toivon aina salaa ettei kukaan istuisi viereen.

Vierailija
56/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä pyytänyt päästä viereen istumaan silloin, jos kyseessä on viimeisiä vapaita paikkoja ja toinen istuu käytäväpaikalla ja/tai kassi vieressä. Erityisesti tein näin raskausaikana, kun oli suuri maha ja pahoja selkäsärkyjä. (Jännä oli muuten huomata, miten usein tuolloin niillä "invapaikoilla" istui tyytyväisenä joku nuori, hyväkuntoisen näköinen mies, kun minä jättimahoineni ja laukkuineni yritin tasapainotella heiluvassa bussissa/ratikassa.)

Joskus olen saattanut itse istua käytäväpaikalla siksi, kun ikkunasta ikkunapaikalle paistava aurinko aiheuttaa minulle herkästi migreeniä, tai kassin vieressä, jos se on ollut painava. Viereen on päässyt kyllä tarvittaessa aina.

Tällä hetkellä ei näitä murheita olekaan, kun matkustan vaunujen kanssa ja yritän pysyä pois mulkoilijoiden tieltä 😊

Vierailija
57/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla on huonoa käytöstä ystävällisesti kysyä, onko paikka vapaana? Minun mielestäni se on ihan normaalia ja kohteliasta käytöstä bussissa. Tiedän kyllä, etteivät kaikki varaa paikkaa ilkeyttään, siksi kysyn ystävällisesti. :)

Ap

Älä viitsi esittää tyhmää. Saatat kysyä ystävällisesti, mutta motiivisi ja taka-ajatuksesi ovat todella ilkeitä ja ikäviä. Olet oikein tarkoituksellisesti ja suunnitelmallisesti toimimassa  tuolla tavoin ja kehotat täällä muita oikein sankoin joukoin samanlaiseen toimintaan. Lisäksi, kyllä se näkyy myös ulospäin, jos sun pitää joka kerta könytä hankalasti jonnekin ikkunan viereen, josta aiheutuu enemmän vaivaa ja ongemia sinulle ja kanssamatkustajille, kun mennä siihen lähimpään penkkiin, jossa ei ole laukulla varattu paikkaa. Luuletko ettei muut huomaa tuota jo pikkuhiljaa, kun opettaja saapuu paikalle?

Ihme, että joudun tämänkin kertomaan. Tottakai tuo on rumaa käytöstä.

Vierailija
58/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin ahdistaa istua tuntemattoman vieressä, varsinkin kun olen hieman pyöreä ja häpeän sitä. On todella kiusallista kun minun ja sen tuntemattoman reidet hieroutuvat toisiinsa koko matkan. Toinen syy on se, että tykkään googletella kaikenlaista typerää ja lueskella mm mammapalstaa matkalla, enkä halua että vieressä oleva näkee mitä teen puhelimella. Kolmas syy on se, että jotkut ihmiset haisee kamalalta tai muuten vaan oudolta. Teen kyllä tilaa tarvittaessa, mutta toivon aina salaa ettei kukaan istuisi viereen.

Sama minulla, mutta teen tilaa, koska se on minun mielestäni reilua muita kohtaan. Miksi juuri minä saisin olla se, joka saa matkustaa mahdollisimman rauhassa?

Mutta minäpä lähden nyt bussilla kohti töitä ja jätän ainakin toistaiseksi tämän keskustelun! Ehkäpä kostofantasianne saattavat juuri tällä kertaa toteutua, ja saan oksennusta ja mätiä kananmunia päälleni sekä ebolatartunnan, kun hävyttömästi kehtasin kysyä, onko paikka vapaana. :D

Pitäkääpä siis peukut pystyssä! ;)

Ap

Vierailija
59/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi, eiköhän sulle ole tarpeeks rangaistusta tuossa omassa pahassa olossasi, joka sussa selvästi velloo ja siinä korkeassa verenpaineessa, joita muut ihmiset sulle aiheuttaa!

Vierailija
60/96 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran asosiaalinen, etten kysele mitään, isken vain perseeni siihen. Toki annan hetken aikaa kerätä laukun pois siitä alta. Jos ainoa vapaa paikka on ikkunalla, könyän siitä sanaakaan sanomatta tädin yli sinne ikkunalle. Kukaan ei ole vielä kehdannut näyttää nyrpeää naamaa, itsepähän aiheuttivat ongelmansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä