Haastan teidät: Kun täydessä bussissa, joku on laittanut viereiselle tuolille laukkunsa, mene HÄNEN luokseen, ja kysy onko paikka vapaana.
Älä vain mene jonkun hyvätapaisen viereen, joka on kasannut nyssykät syliinsä. Älä palkitse huonoa käytöstä jättämällä nämä paikan varaajat rauhaan.
Verenpaineeni nousee näille "minä haluan kaksi paikkaa, muut istukoon vierekkäin!" Teen nykyään samaa myös niille, jotka jäävät istumaan käytävän puolelle. Kysyn ystävällisesti, onko ikkunapaikka vapaana.
(Joillain tämä tapa on kyllä vain siksi, koska vaikka jäävät pian pois, tiedän.)
Eli siis! Jos sinäkin pidät paikkojen laukkuvaraajia huonotapaisina, niin haasta itsesi ja mene hänen luokseen kysymään ystävällisesti, olisiko paikka vapaana. Ei palkita enää moukkia!
Kommentit (96)
Hauska keskustelu :D Olen kyllä itsekin joskus ollut vahvaa mieltä tästä asiasta. Laitan edelleen kauppakassit viereiselle penkille, otan pois jos alkaa täyttyä. Kahta pysäkkiä ennen omaani yritän istua vähän leveämmin ja toivoa ettei kukaan istu viereen, se on ruuhkainen pysäkki ja useimmiten joku istuu viereen, silloin väistän. Olen itse pyytänyt sekä ystävällisesti että vihaisesti siirtämään tavaroita ja olen ilman ennakkovaroitusta istunut tavaroiden päälle. Olen jupissut asiasta täällä usein.
Sitten kohtasin elämässä ihan oikeitakin ongelmia ja ymmärsin että esimerkiksi tällä asialla ei ole mitään väliä. Seison, istun, kysyn ystävällisesti, änkeän väkisin - ihan sama. Väistän/siirrän tavaroita tarpeen mukaan, jos joskus ajatuksissani en huomaa bussin täyttyvän niin saa kysyä, ängetä, mulkoilla vihaisesti tai "näpäyttää". Ei niin minkään valtakunnan merkitystä kunhan vanhukset, liikkumisvaivaiset, sokeat yms. ovat kyydissä ja penkeissä.
Jos jollekulle tulee siitä näpäytyksestä hyvä oli, niin anna tulla. Unohdan sen 10 sekuntia myöhemmin.
Tuo yksi jankkaaja on kyllä jotenkin kipeä. Ilmeisesti minäkin olen ollut tekopyhä, kun vittuuntuneenakin pyrin käyttäytymään, ts. kysyn neutraalistin, pääsenkö istumaan.
Nää on niin ärsyttäviä!!! Espoossa aikoinaan tapahtui näin: menin aamubussilla kouluun, olin raskaana. Paikat täynnä + käytävät täynnä seisovia. Vaunupaikkojen edessä istui nainen, laukulla vallannut viereisen paikan. No, minä meinasin pyörtyä. Olin aivan valkoinen, hiki valui ja tuntui että maailma pimenee. Kaiken lisäksi tuntui siltä, että oksennan ihan just. Seisoin tässä naisen valtaaman paikan vieressä käytävällä ja sitten sain vain sanottua anteeksi, tuuppasin laukun naisen syliin ja istuin perseelleni. Saintappavan katseen ja jotain täksytystä mistä en kuullut puoliakaan. Ja nainen kyllä näki tilani sekä kuuli aivan varmana kun puhuin silloiselle poikaystävälleni, että musta tuntuu, että kohta lähtee taju. Ei elettäkään tarjotakseen paikkaa/ottaakseen laukkuaan pois. Ne penkin on tarkotettu perseille, ei laukuille!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa, tuplapaikkojen varaajat älähtävät. Ja eivät tietenkään ymmärrä, että on kohtuullista vaatia, että paikkoja varataan vain yksi silloin kuin kulkuväline on täynnä, ei vaan tämä on "näpäyttelyä ja kapsahtaa omaan nilkkaan". :D
Et tainut ymmärtää pointtia: Täällä huonon käytöksen kuningatar uhoaa inhoavansa huonoa käytöstä ja siksi kokee pakottavaa tarvetta rankaista muita. Aika ironista.
Minä itse en pidä huonosta käytöksestä -myöskään näiltä "kostajilta"
Nämä taitavat olla samoja, jotka autolla liikkuessaan tykkäävät opettaa muillekin, kuinka kuuluu ajaa - äkkijarrutuksin, valonvilkutuksin, tuulilasin pesuvetta roiskien, tööttäillen, kylkeä hipoen ohittaen, taka- ja etupuskurissa loikkien... keinovalikoimassa löytyy. Varsinkin vanhemmilla Opettajilla on tyypillisesti autoliiton tarra ikkunassa ja talvella lippalakki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa, tuplapaikkojen varaajat älähtävät. Ja eivät tietenkään ymmärrä, että on kohtuullista vaatia, että paikkoja varataan vain yksi silloin kuin kulkuväline on täynnä, ei vaan tämä on "näpäyttelyä ja kapsahtaa omaan nilkkaan". :D
Et tainut ymmärtää pointtia: Täällä huonon käytöksen kuningatar uhoaa inhoavansa huonoa käytöstä ja siksi kokee pakottavaa tarvetta rankaista muita. Aika ironista.
Nämä taitavat olla samoja, jotka autolla liikkuessaan tykkäävät opettaa muillekin, kuinka kuuluu ajaa - äkkijarrutuksin, valonvilkutuksin, tuulilasin pesuvetta roiskien, tööttäillen, kylkeä hipoen ohittaen, taka- ja etupuskurissa loikkien... keinovalikoimassa löytyy. Varsinkin vanhemmilla Opettajilla on tyypillisesti autoliiton tarra ikkunassa ja talvella lippalakki päässä.
Juu, just niitä jotka saattaa kostaa koko kauppajonolle kun edellä oleva ei laittanut kapulaa ostostensa jälkeen. Tai kostaa kaikille samassa liikenteessä samalla hetkellä oleville... Näitä riiittää.
Siinä on vaan se, et se toinen on voinut ihan vaan silkkaa ajattelemattomuuttaan tehdä virheitä ja nämä ilkimykset käyvät heti kiinni aiheuttaen vahinkoa jopa viattomille osapuolille. Täytyyhän tuollaisen ihmisen olla jotenkin häiriöitynyt, persoonallisuushäiriöinen tai jotain. Normaalit ei noin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, just niitä jotka saattaa kostaa koko kauppajonolle kun edellä oleva ei laittanut kapulaa ostostensa jälkeen. Tai kostaa kaikille samassa liikenteessä samalla hetkellä oleville... Näitä riiittää.
Siinä on vaan se, et se toinen on voinut ihan vaan silkkaa ajattelemattomuuttaan tehdä virheitä ja nämä ilkimykset käyvät heti kiinni aiheuttaen vahinkoa jopa viattomille osapuolille. Täytyyhän tuollaisen ihmisen olla jotenkin häiriöitynyt, persoonallisuushäiriöinen tai jotain. Normaalit ei noin toimi.
Käyvät heti kiinni? Päätä nyt onko väärin puuttua aggressiivisesti vai ystävällisesti ("tekopyhää"). Normaali kanssakäyminen ei aiheuta kenellekään mitään vahinkoa, jotain rajaa näihin nyt. :D
Kun vaatii käytöstapoja, saakin kuulla olevansa pahoinvoiva nilkki. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi kassi on usein vieressäni. Istun bussissa paikalla, jonne kukaan ei yleensä halua eli kuljettajan takana olevalla näkövammaisten paikalla. Tietenkin otan kassin syliini, jos enemmän matkustajia tulee bussiin.
Olen heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, joten toivon aina, ettei kukaan yskijä istu viereeni.
Yskijöiden vuoksi useampi tuntemani syöpäpotilas on joutunut sairaalaan ja osa on kuollut RS-flunssaan.
Kiitos, ap, kun "ystävällisesti" kasvatat meitä muita.
Yskijä, laita nenäliina suusi eteen! Samoin aivastelijat. Pitäkää aina nenäliinapaketti saatavilla.
Sairaalassa töissä ollessani meille opetettiin, että aivastaminen suoritetaan kyynärtaipeeseen. Nenäliinasta nimittäin siirtyy kuitenkin pöpöjä kämmeneen, josta ne leviävät ihan kaikkialle.
Heh, kerran pyysin ihan ystävällisesti erästä nyrpeää mammaa siirtämään laukkuaan kun oli täyttä. Ne murhaavat katseet, huh huh! :D
Itse pidän laukkua sylissä mutta ostokset laitan viereiselle penkille. Jos joku tulee siihen mussuttamaan niin sanon että voitko mennä sellaisen viereen jolla ei ole paljon tavaraa. Jos kulukuväline tulee täyteen osaan kyllä siirtää kassini jalkoihini.
Olen mennyt, mutta akka käänsi nyreänä päänsä ikkunaan päin ja oli kuin ei olisi kuullutkaan. Olin vielä vanhuksille ja raskaana oleville varatulla paikalla ja minä olin viimeisillään raskaana. Hän ei ollut vanhus ja nyssäkät ikkunan puolella, joten hänen ylitsensä en olisi päässyt penkille loikkimaan.
Jihaa miten uuden keksit. Olen tehnyt näin monta kertaa nuorena kun kuljin julkisilla ja olen myös istunut akan kamojen päälle. Miehet sentään ymmärtävät siirtää tavaransa.
Sinkkumies
Olen siis katsonut istuutuessani tahalleen toiseen suuntaan, etten ole "nähnyt" tuolilla makoilevia tavaroita.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kun vaatii käytöstapoja, saakin kuulla olevansa pahoinvoiva nilkki. Käsittämätöntä.
Ei ei ei. Vaan jos vaadit muilta käytöstapoja, mutta itse käyttäydyt vielä huonommin (suunnitelmallisuus ja muiden yllyttäminen), olet pahoinvoiva nilkki.
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt, mutta akka käänsi nyreänä päänsä ikkunaan päin ja oli kuin ei olisi kuullutkaan. Olin vielä vanhuksille ja raskaana oleville varatulla paikalla ja minä olin viimeisillään raskaana. Hän ei ollut vanhus ja nyssäkät ikkunan puolella, joten hänen ylitsensä en olisi päässyt penkille loikkimaan.
Korjaan kirjoitusvirheen!
Siis hän oli vanhuksille ja raskaana oleville tarkoitetulla paikalla, en minä. Minä seisoin.
"ohhoh" AI siinä olikin jotain :) Otatko nämä (romusi)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla on huonoa käytöstä ystävällisesti kysyä, onko paikka vapaana? Minun mielestäni se on ihan normaalia ja kohteliasta käytöstä bussissa. Tiedän kyllä, etteivät kaikki varaa paikkaa ilkeyttään, siksi kysyn ystävällisesti. :)
ApÄlä viitsi esittää tyhmää. Saatat kysyä ystävällisesti, mutta motiivisi ja taka-ajatuksesi ovat todella ilkeitä ja ikäviä. Olet oikein tarkoituksellisesti ja suunnitelmallisesti toimimassa tuolla tavoin ja kehotat täällä muita oikein sankoin joukoin samanlaiseen toimintaan. Lisäksi, kyllä se näkyy myös ulospäin, jos sun pitää joka kerta könytä hankalasti jonnekin ikkunan viereen, josta aiheutuu enemmän vaivaa ja ongemia sinulle ja kanssamatkustajille, kun mennä siihen lähimpään penkkiin, jossa ei ole laukulla varattu paikkaa. Luuletko ettei muut huomaa tuota jo pikkuhiljaa, kun opettaja saapuu paikalle?
Ihme, että joudun tämänkin kertomaan. Tottakai tuo on rumaa käytöstä.
Millä tavalla sun mielestä pitäisi puuttua muiden huonoon käytökseen? Antaa olla? Vihamielisesti jotta ei olisi niin sanotusti tekopyhä? Sanoa että tuo on hei huonoa käytöstä? Istua vaan sen laukun päälle?
Millä tavalla sä luulet et toi sun nykyinen lapsellinen tapasi auttaa?
Miksi sun pitää puuttua, kun siellä bussissa on niitäkin, jotka ei pidä laukkuaan vieressä? Miksi et puuttuisi vasta sitten kun se on oikeesti tarpeen?
Miksi et voi vaan näyttää hyvää esimerkkiä ja antaa ihmisten perseillä, jos siitä ei ole sulle mitään konkreettista haittaakaan? Paitsi se, et sun vereenpaineet nousee. Mut eiköhän ne nouse sulla koko ajan jostain muutenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän pk-seudulla julkisia päivittäin, enkä ole varmaan pariin vuosikymmeneen nähnyt ketään, joka ei keräisi nyssäköitään syliinsä siinä vaiheessa, kun bussi alkaa täyttyä. Minusta on täysin ymmärrettävää, että jos on painavat kapsäkit, ei niitä pidä sylissä, ellei ole välttämätöntä.
Pitkän matkan busseissa taas tuollaiset kamat tavaratilaan.
Ap
En laita mitään polkupyörää pienempää tavaratilaan varastavien kanssamatkustajien vuoksi. T: Henkilö, jolta joku idiootti pölli kerran bussin tavaratilasta laukun. Sain sen onneksi myöhemmin takaisin, mutta en ole sen jälkeen enää laittanut mitään bussin tavaratilaan, enkä laita enää koskaan jatkossakaan.
Millä tavalla sun mielestä pitäisi puuttua muiden huonoon käytökseen? Antaa olla? Vihamielisesti jotta ei olisi niin sanotusti tekopyhä? Sanoa että tuo on hei huonoa käytöstä? Istua vaan sen laukun päälle?