Haastan teidät: Kun täydessä bussissa, joku on laittanut viereiselle tuolille laukkunsa, mene HÄNEN luokseen, ja kysy onko paikka vapaana.
Älä vain mene jonkun hyvätapaisen viereen, joka on kasannut nyssykät syliinsä. Älä palkitse huonoa käytöstä jättämällä nämä paikan varaajat rauhaan.
Verenpaineeni nousee näille "minä haluan kaksi paikkaa, muut istukoon vierekkäin!" Teen nykyään samaa myös niille, jotka jäävät istumaan käytävän puolelle. Kysyn ystävällisesti, onko ikkunapaikka vapaana.
(Joillain tämä tapa on kyllä vain siksi, koska vaikka jäävät pian pois, tiedän.)
Eli siis! Jos sinäkin pidät paikkojen laukkuvaraajia huonotapaisina, niin haasta itsesi ja mene hänen luokseen kysymään ystävällisesti, olisiko paikka vapaana. Ei palkita enää moukkia!
Kommentit (96)
En käytä julkisia vaan ajan omalla autollani.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tätä tehnyt aina. En seiso, jos bussissa on vapaita paikkoja.
Hienoa! :)
Ap
Käytän pk-seudulla julkisia päivittäin, enkä ole varmaan pariin vuosikymmeneen nähnyt ketään, joka ei keräisi nyssäköitään syliinsä siinä vaiheessa, kun bussi alkaa täyttyä. Minusta on täysin ymmärrettävää, että jos on painavat kapsäkit, ei niitä pidä sylissä, ellei ole välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä julkisia vaan ajan omalla autollani.
Kiinnostavaa. :)
Ap
En pidä noita laukkuihmisiä huonotapaisina, koska kyllä ne laukun siirtävät kun tulee täyttä ja viereen haluaa joku istumaan. Itsekin teen sitä usein, jos ei ole ruuhkaisaa, sillä todennäköisesti tulee kuitenkin istuttua yksinään koko matkan, enkä halua halailla laukkuani turhaan.
Käytävän puolella istuminen vaikuttaa minusta enemmän sellaiselta "älkää vain tulko viereen"-toiminnalta, varsinkin jos on aika täyttä bussissa.
Menen mun lempipaikalle jos vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Käytän pk-seudulla julkisia päivittäin, enkä ole varmaan pariin vuosikymmeneen nähnyt ketään, joka ei keräisi nyssäköitään syliinsä siinä vaiheessa, kun bussi alkaa täyttyä. Minusta on täysin ymmärrettävää, että jos on painavat kapsäkit, ei niitä pidä sylissä, ellei ole välttämätöntä.
Mun mielestä silloin kun bussi on täynnä, ja jo silloin kun yksikään tuplapenkki ei ole vapaana, pitää pyrkiä pitämään toinen penkki vapaana. Syliin tai lattialle. Niin ne muutkin tekevät. Jos tämä todella on mahdotonta, niin ok, mutta aika harvoin kukaan kulkee niin suurten kamojen kanssa. Sellaiset tilanteet ovat poikkeustapauksia. Pitkän matkan busseissa taas tuollaiset kamat tavaratilaan.
Ap
Täysi kassi on usein vieressäni. Istun bussissa paikalla, jonne kukaan ei yleensä halua eli kuljettajan takana olevalla näkövammaisten paikalla. Tietenkin otan kassin syliini, jos enemmän matkustajia tulee bussiin.
Olen heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, joten toivon aina, ettei kukaan yskijä istu viereeni.
Yskijöiden vuoksi useampi tuntemani syöpäpotilas on joutunut sairaalaan ja osa on kuollut RS-flunssaan.
Kiitos, ap, kun "ystävällisesti" kasvatat meitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä silloin kun bussi on täynnä, ja jo silloin kun yksikään tuplapenkki ei ole vapaana, pitää pyrkiä pitämään toinen penkki vapaana. Syliin tai lattialle. Niin ne muutkin tekevät. Jos tämä todella on mahdotonta, niin ok, mutta aika harvoin kukaan kulkee niin suurten kamojen kanssa. Sellaiset tilanteet ovat poikkeustapauksia. Pitkän matkan busseissa taas tuollaiset kamat tavaratilaan.
Ap
Jos on käsilaukku, tietsikkareppu tykötarpeineen ja ostoskassi, kyllä siinä sovittelemista on ihan normipäivänä ja helposti toistakymmentä kiloa tavaraa
Vierailija kirjoitti:
En pidä noita laukkuihmisiä huonotapaisina, koska kyllä ne laukun siirtävät kun tulee täyttä ja viereen haluaa joku istumaan. Itsekin teen sitä usein, jos ei ole ruuhkaisaa, sillä todennäköisesti tulee kuitenkin istuttua yksinään koko matkan, enkä halua halailla laukkuani turhaan.
Käytävän puolella istuminen vaikuttaa minusta enemmän sellaiselta "älkää vain tulko viereen"-toiminnalta, varsinkin jos on aika täyttä bussissa.
Mun mielestä on huonotapaista siinä vaiheessa, kun yksikään tuplapaikka ei ole enää tyhjä. Ja ei, ei tarvitse huomata juuri sitä hetkeä, kun viimeinen täyttyy, vaan pitää ennakoida. Kun bussi alkaa täyttyä -> nyssykkä syliin, kiitos! Ei ole ok, että sinä luovutat viereisen paikkasi vasta silloin, kun missään muualla ei ole enää tilaa.
Ap
Mä oon kyl nähny nuorehkoja pukumiehiä, jotka ei luovu "tuplapaikastaan" edes bussin täyttyessä. Moukkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap tätä varmaan hakenutkaan, vaan et on etsimällä etsittävä lähes tyhjästä bussista se ainoa, jolla on laukku vieressää -oppiipahan ruoja olemaan!
Näin nää "näpäyttelijät" yleensä toimii ja kuvittelee palvevansa koko kansaa
Minä menen aina kauniin neidon viereiselle paikalle, oli täyttä tai tyhjää. Minulla on siihen täysi oikeus.
Mä voin toki päästää könyämään sille toiselle paikalla, mut en vaihda itse siitä käytävän vierestä mihinkään. Sen kun tungette ikkunan viereen, ihan vapaasti. Mulla on ihan oikeus istua siinä paikassa, jonka olen valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Täysi kassi on usein vieressäni. Istun bussissa paikalla, jonne kukaan ei yleensä halua eli kuljettajan takana olevalla näkövammaisten paikalla. Tietenkin otan kassin syliini, jos enemmän matkustajia tulee bussiin.
Olen heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, joten toivon aina, ettei kukaan yskijä istu viereeni.
Yskijöiden vuoksi useampi tuntemani syöpäpotilas on joutunut sairaalaan ja osa on kuollut RS-flunssaan.
Kiitos, ap, kun "ystävällisesti" kasvatat meitä muita.
No sinä otat kassin pois tieltä, kun on alkaa täyttyä. Eli olet hyväkäytöksinen. En tiedä pitäisikö sinun olla, jos olet tuossa kunnossa. Aina sairailla tai heikommassa tilassa olevilla on eri vapautuksia kuin terveillä ja vetreillä. Mietinkin, että olisiko pitänyt lisätä aloitukseen, mutta ajattelin itsestäänselvyytenä, etten vaadi mammaa siirtämään rollaattoriaan jne, joten en jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin toki päästää könyämään sille toiselle paikalla, mut en vaihda itse siitä käytävän vierestä mihinkään. Sen kun tungette ikkunan viereen, ihan vapaasti. Mulla on ihan oikeus istua siinä paikassa, jonka olen valinnut.
Näin oletankin. :)
Ap
Mulla on ihan syyni miksi istun käytäväpaikalla. Pelkään ampiaisia todella paljon ja en tosiaankaan voi mennä ikkunapaikalle istumaan niin, että viereeni tulee joku, ampiainen jos tulee lähelleni niin mun on päästävä sillä samalla sekunnilla siitä pois. Talvisin on ihan sama missä istun.
Sen vuoksi odotan että joku kysyy voiko istua, olisihan se todella outoa kysellä bussiin tulijoilta, että haluatko tähän istumaan ja näytän ikkunapaikkaa.
Minulla tämä syy, toisilla varmaan joku muu syy
Tollaset ihmiset ku ap säälittää mua ihan älyttömästi. Jännä miten sä kuvittelet tietäväsi niin hyvin mitä muut ajattelee. Sulla täytyy toi verenpaine olla aika kova, kun hakemalla haet ongelmia. Sääliks käy. Elämä on paljon kivempaa mukavana ja huolettomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap tätä varmaan hakenutkaan, vaan et on etsimällä etsittävä lähes tyhjästä bussista se ainoa, jolla on laukku vieressää -oppiipahan ruoja olemaan!
Näin nää "näpäyttelijät" yleensä toimii ja kuvittelee palvevansa koko kansaa
Ymmärsit väärin, ei lähes tyhjästä bussista, vaan lähes täydestä. Lähes tyhjässä bussissa laukku vierellä on ihan perus.
Ap