Valtaosa riidoissa omien tai appivanhempien kanssa
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005259730.html
”Isovanhemmat tuppautuvat kylään kutsumatta ja etukäteen ilmoittamatta, tuovat ruokaa, tavaroita ja vaatteita pyytämättä ja norkoilevat lapsiperheen kodin kulmalla, että voidaan muka sattumalta törmätä."
Ihan uskomatonta, erit. viimeinen lause.
Kommentit (86)
Päiväkodista olen hakenut lapset 2 päivänä viikossa, koska vanhemmat ovat halunneet panostaa työhönsä ja halunneet samalla, että lapsien hoitopäivä ei pitkity mahdottomaksi. Siten olen mennyt töihin jo klo 6.30, jotta olen ollut päiväkodilla klo 15.30 ja lasten kanssa illan klo 18.30 asti. Tämän kaiken olen tietenkin tehnyt palkatta, joten kun päiväkoti kutsui kaikki lapsen läheiset kevätjuhlaan, niin ei tuntunut mukavalta jäädä ilman vanhempien kutsua. Varmasti heillä oli tähän omat syynsä, mutta hyvä alku etäännyttämiselle se oli.[/quote]
Kerroit, että kutsu oli yleisesti nähtävissä päiväkodin seinällä ja haet lapset säännöllisesti hoidosta. Lapsesi ja hänen puolisonsa ovat varmasti olettaneet, että olet nähnyt kutsun ja olet ilman muuta tulossa. Ovat varmaan keskenään ihmetelleet, miksi sinua ei juhlissa näkynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat tuntuvat olevan varsin lapsellisia. Oma äitini sekaantui kasvatusasioihin ja osoitti mieltään mm. siten että kieltäytyi syömästä ruokaa ollessaan kyläilemässä, saattoi myös paiskoa ovia kun oli eri mieltä jostain asiasta. Sitten siihen vielä se järjetön läträäminen viinan kanssa ja se että ei muka ymmärrä miksi ei voi olla kännissä pienen lapsen kanssa.
Aika reippaasti yleistät.
Suuriin ikäluokkiin kuuluu väkeä ihan laidasta laitaan ihan niin kuin kaikkiin muihinkin ikäluokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodista olen hakenut lapset 2 päivänä viikossa, koska vanhemmat ovat halunneet panostaa työhönsä ja halunneet samalla, että lapsien hoitopäivä ei pitkity mahdottomaksi. Siten olen mennyt töihin jo klo 6.30, jotta olen ollut päiväkodilla klo 15.30 ja lasten kanssa illan klo 18.30 asti. Tämän kaiken olen tietenkin tehnyt palkatta, joten kun päiväkoti kutsui kaikki lapsen läheiset kevätjuhlaan, niin ei tuntunut mukavalta jäädä ilman vanhempien kutsua. Varmasti heillä oli tähän omat syynsä, mutta hyvä alku etäännyttämiselle se oli.
Kerroit, että kutsu oli yleisesti nähtävissä päiväkodin seinällä ja haet lapset säännöllisesti hoidosta. Lapsesi ja hänen puolisonsa ovat varmasti olettaneet, että olet nähnyt kutsun ja olet ilman muuta tulossa. Ovat varmaan keskenään ihmetelleet, miksi sinua ei juhlissa näkynytkään.
Rautalangasta: päiväkodin ilmoitustaululla oli sellainen yleinen tiedoteluonteinen kutsu kevätjuhlaan ja siinä oli erikseen, että "tarkemmat tiedot aikatauluista ja ohjelmasta toimitetaan lasten askartelemien kutsujen mukana. Vanhempia pyydetää tiedottamaan asiasta edelleen lapsen läheisille". Eli ei ollut tietoa, onko juhla aamulla vai päivällä, sisällä vai ulkona jne., oli vain tieto, että tervetuloa xx.x kevätjuhlaan.
Edes isoäidit eivät ole selvännäkijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodista olen hakenut lapset 2 päivänä viikossa, koska vanhemmat ovat halunneet panostaa työhönsä ja halunneet samalla, että lapsien hoitopäivä ei pitkity mahdottomaksi. Siten olen mennyt töihin jo klo 6.30, jotta olen ollut päiväkodilla klo 15.30 ja lasten kanssa illan klo 18.30 asti. Tämän kaiken olen tietenkin tehnyt palkatta, joten kun päiväkoti kutsui kaikki lapsen läheiset kevätjuhlaan, niin ei tuntunut mukavalta jäädä ilman vanhempien kutsua. Varmasti heillä oli tähän omat syynsä, mutta hyvä alku etäännyttämiselle se oli.
Rautalangasta: päiväkodin ilmoitustaululla oli sellainen yleinen tiedoteluonteinen kutsu kevätjuhlaan ja siinä oli erikseen, että "tarkemmat tiedot aikatauluista ja ohjelmasta toimitetaan lasten askartelemien kutsujen mukana. Vanhempia pyydetää tiedottamaan asiasta edelleen lapsen läheisille". Eli ei ollut tietoa, onko juhla aamulla vai päivällä, sisällä vai ulkona jne., oli vain tieto, että tervetuloa xx.x kevätjuhlaan.
Edes isoäidit eivät ole selvännäkijöitä.
Niin ja edes se pahin kurppa ei aina saa tahtoaan läpi. Mutta onpa kurpan kesä nyt pelastettu kun voi oikein kylpeä mielipahassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En täysin hahmota miksi isovanhemman pitäisi päästä päiväkodin kevätjuhlaan. Sitäpaitsi ainakin meillä sekä päiväkoti että koulu on rajoittanut ne vierasmäärät per lapsi. Vanhemmat ja sisarukset. Muut ei mahdu.
Vaikka siksi, että päiväkodin juhla oli tarkoitettu (päiväkodin ilmoitustaululla olleen ison ilmoituksen mukaan) koko perheelle, kummeille, mummeille ja ukeille ja kaikille lapsen läheisille.
No silti ne vanhemmat päättää. Niin se vain menee. Sinun aikasi oli jo.
Ilman muuta päättävät! Minun aikani varmaan sitten oli jo, joten kun vanhemmat ilmoittivat lasten tulevan meille viikoksi lomalle, koska aikuisille on varattuna kahden hengen matka Kroatiaan, niin en ryhtynyt järjestämään työasioitani mahdollistaakseni tätä. Vanhemmat päättävät, päättäkööt nyt vaikka matkan perumisen, jos eivät ota lapsia mukaan.
Itse olet lapsesi kasvattanut, katso peiliin.
Mutta lapseni puolisoa en kasvattanut. Enkä ymmärtänyt varoittaa lasta, että maailmassa on myös pahoja ja ilkeitä ihmisiä.
Eiköhän se lapsesi ole sinut jo osannut arvioida.
No onneksi hän on se, joka menettää enemmän. :) Ainakin tänä kesänä vapaa-aikansa, mukavat illat terassilla kavereitten kanssa ja ilmaisen mökkeilyn. En minä siis valita, minulle jää tuo kaikki.
Ei hän mitään menetä, päinvastoin. Saa vapauden ja pääsee eroon kurpasta. 😂😂😂😂😂
Siihen vapauteen kuuluu myös vastuu. Etsii FB:ssä epätoivoisesti jotain lukolaista tms., joka ilmaiseksi tulisi hoitamaan lapsiaan edes pariksi tunniksi illassa. Sellaista se on, pienten lasten vanhempana, aina on vähän riittämätön tunne ja tänään kesäkuun viimeinen terassi-ilta sään puolesta. Harmi, että lapsenlapsilleni ei ole hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En täysin hahmota miksi isovanhemman pitäisi päästä päiväkodin kevätjuhlaan. Sitäpaitsi ainakin meillä sekä päiväkoti että koulu on rajoittanut ne vierasmäärät per lapsi. Vanhemmat ja sisarukset. Muut ei mahdu.
Vaikka siksi, että päiväkodin juhla oli tarkoitettu (päiväkodin ilmoitustaululla olleen ison ilmoituksen mukaan) koko perheelle, kummeille, mummeille ja ukeille ja kaikille lapsen läheisille.
No silti ne vanhemmat päättää. Niin se vain menee. Sinun aikasi oli jo.
Ilman muuta päättävät! Minun aikani varmaan sitten oli jo, joten kun vanhemmat ilmoittivat lasten tulevan meille viikoksi lomalle, koska aikuisille on varattuna kahden hengen matka Kroatiaan, niin en ryhtynyt järjestämään työasioitani mahdollistaakseni tätä. Vanhemmat päättävät, päättäkööt nyt vaikka matkan perumisen, jos eivät ota lapsia mukaan.
Itse olet lapsesi kasvattanut, katso peiliin.
Mutta lapseni puolisoa en kasvattanut. Enkä ymmärtänyt varoittaa lasta, että maailmassa on myös pahoja ja ilkeitä ihmisiä.
Eiköhän se lapsesi ole sinut jo osannut arvioida.
No onneksi hän on se, joka menettää enemmän. :) Ainakin tänä kesänä vapaa-aikansa, mukavat illat terassilla kavereitten kanssa ja ilmaisen mökkeilyn. En minä siis valita, minulle jää tuo kaikki.
Ei hän mitään menetä, päinvastoin. Saa vapauden ja pääsee eroon kurpasta. 😂😂😂😂😂
Siihen vapauteen kuuluu myös vastuu. Etsii FB:ssä epätoivoisesti jotain lukolaista tms., joka ilmaiseksi tulisi hoitamaan lapsiaan edes pariksi tunniksi illassa. Sellaista se on, pienten lasten vanhempana, aina on vähän riittämätön tunne ja tänään kesäkuun viimeinen terassi-ilta sään puolesta. Harmi, että lapsenlapsilleni ei ole hoitajaa.
Saa varmasti paljon paremman hoitajan sitä kautta. Ja itselleen seesteisen mielen, kun on vihdoin noussut tyrannia vastaan.
Itsellänikin on kurppa äitinä. Kyykytti, hyppyytti, kilpailutti, kiristi ja kiukutteli, kun lapseni olivat pieniä ja toisella vielä astma ja paljon sairauspäiviä.
No, me pärjäsimme erinomaisesti ilman häntä. Naapurista löytyi myös ihana varamummo, jolle nytkin pätkähti kutsu rippijuhliin. Käytän ko mummelia aina myös taimikaupasaa keväisin ja lapset piirtää kortit ja ostaa lahjat jouluna ja nimipäivänä.
Meidän tytöt on jo teinejä ja ilo äidille kaiken aikaa. Ei paljon tarvitse myöskään kantaa ayyllisyyttä siitä, että sukujuhannukseen mahtuu vain ne hyväkäytöksiset. Ja se kurppa istuu yksin kaupunkikämpässään, kun liikkumminen on alkanut käydä heikoksi ja ympärillä ei ole enää ketään hyppyytettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä
-käydessään eivät syö mitään ruokaa ellei se tule suoraan kaupasta (esim. keksit)
-arvostelevat taaperon "suorituksia" lapsen kuullen (pukemista, laulutaitoja jne.)
-kun käymme heillä vaativat uudelleen ja uudellen joka kerran syömään ruokia, joita en voi syödä, tästä seuraa draamaa ja heidän loukkaantumista (olen diabeetikko)
-tulevat ilmoittamatta vaikka olisi sanottu ettei nyt sovi
-lähettävät "terveisiä" muiden sukulaisten kautta kun ovat (taas) loukkaantuneet jostain (esim. en ole suostunut syömään sokerimunkkia)Yhteenvetona totean uskoni siihen, että kaiken voi selvittää puhumalla on näiden vuosien aikana horjunut pahasti.
Viimeinen lauseesi on niiin totta. Itse olen yrittänyt usean vuoden ajan korjata tilannetta isovanhempien suhteen, ollut ymmärtäväinen, tullut puolitiehen vastaan, antanut lukemattomat kerrat törkeät kommentit anteeksi - ja yrittänyt keskustella asiasta, ehdottaa kompromisseja, kertoa miten loukkaavalta heidän toimintansa tuntuu (tämä toki kohteliaasti kerrottuna).
MIKÄÄN ei ole auttanut. Ei mikään. Ei keskustelut, pyynnöt, perustelut. Törkeily vain jatkui ja paheni.Nyt olen luovuttanut. En enää pidä yhteyttä ja en enää odota (turhaan) että asiat korjaantuisivat.
Kaikkien kanssa ei keskustelu ja puhuminen auta. Ei mitenkään voi auttaakasn, kun toinen kieltää kaiken, ei kuuntele, ei myönnä mitään eikä halua muuttua.
Näissä 40-50l syntyneissä on monella tosi paha tunnelukko tai self denial tai joku luonnevika. Siitä nyt sitten me lapsiperheiden vanhemmat kärsitään ja rajusti :(
Näin oli meilläkin. Kamalan stressaavaa aikaa. Kaiken he tekivät, jotta voisimme huonosti. Yrittivät lopulta ajaa lapsen äitiä ulos suhteesta, kun eivät saaneet haluamaansa.
Onneksi saamme nyt elää rauhassa omaa elämää vailla turhaa stressiä <3
Eilen joku kirjoitti, että on sanonut lapselle että isovanhempi on kuollut. Kuinka nykyajan nuorista jotkut voivat olla noin hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Eilen joku kirjoitti, että on sanonut lapselle että isovanhempi on kuollut. Kuinka nykyajan nuorista jotkut voivat olla noin hukassa?
Minä kirjoitin niin. Olen 50-vuotias. Minun elämäni narsisti on pilannut. Lapseni elämää hän ei saastuta.
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmalla selviää, kun pitää aikuisiin lapsiinsa asialliset,mutta etäiset välit. Silloin ei joud siirtämään kesälomaansa hoitaakseen lapsenlapsia tai kuuntelemaan sitä, että jos et nyt hoida, niin saat vanhana maata paskavaipoissasi yksin. Valitettavasti runsas lapsen perheen auttaminen ei mitenkään korreloi sen kanssa, hoitavatko lapset aikanaan vanhusta.
Siksi riittää,että on kohtelias, mutta ei kysele mitään henkilökohtaista, ei kutsu käymään, esittää sopivia tekosyitä, kun ei halua mennä juhliinsa jne. Puolin ja toisin tiedetään, että jotain jää sanomatta, mutta hankala siinä on hyväkäytöksiselle ruveta huutamaan, että sinun on pakko ottaa lapset viikonloppuhoitoon, kun minä niin sanon.
Lastenlapset eivät oikeastaan ole lainkaan niin ihania kuin väitetään. Jos voi valita lasillisen hyvää viiniä ja kakkavaipan vaihtamisen välillä, niin iso osa ottaisi sen viinin.
Puhu vain omasta puolestasi.
t. normaalit hyvät suhteet lapsiinsa, heidän puolisoihinsa ja lapsenlapsiinsa omaava
Mutta jos isoäiti ei välitä ollenkaan??? Kerran olen 20+ vuosien aikana kysynyt jos hän voisi tulla kotiimme neljän päivän matkan ajaksi. Tammikuussa kysyin, matka syyskuussa . Lupasi harkita. Elokuussa ilmoitti ettei sovi. Uudella miehellänsä huono liikuntakyky, siksi ei saavu lasten ylppäreihin eikä rippijuhliin kun kukaan ei ole päästämässä koiraa ulos jne.
Synttäreiksi lähettää lapsille max 20 euroa, minulle ei sitäkään. Jouluksi itsekudottuja sukkia (arvostan kyllä!) ja jotain ilmaisia tilauslahjoja. Ei ole kysynyt minulta koska on loma ja jos tulen käymään, vanhimmalta lapseltamme kyllä koska tämä opiskelee lääkäriksi ja sitä on niin mukava ystävättärille kertoa.
Ja ihan tiedoksi ettei ole mistään syrjäytyneistä ihmisistä kyse. Ihan on tehty virkamiesuraa yli 40 vuoden ajalta. Omistusomakotitalo, kesämökki, cityjeep jne.
Sekä minun että miehen vanhemmat on alkoholisteja. Ei pultsareita vaan sellaisia hyvin toimeentulevia työelämässä menestyneitä "kaappijuoppoja". Kummatkaan eivät millään ymmärrä miksi emme halua antaa lapsia heille hoitoon emmekä kestä olla tekemisissä kovin paljoa. Niin, miksiköhän ei anneta lapsia hoitoon, kun jos ottaa nelivuotiaan luokseen ja samalla käy naukkailemassa piilopullosta kirkasta ja vielä valehtelee ettei ole käynyt (vaikka hajusta ja käytöksestä ei voi erehtyä). Asiasta keskusteleminen ei onnistu, koska eiväthän he koskaan ole mitään juoneet.
En ymmärrä miksi isovanhempia pitäisi kohdella jotenkin tasapuolisesti?! Eikö suhde lapsen isovanhempiin ole ihmissuhde siinä missä muutkin ihmissuhteet: niiden kanssa ollaan, joiden kanssa viihdytään? Jos yhteydenpito on teennäistä ja väkinäistä, ketä se palvelee?
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmalla selviää, kun pitää aikuisiin lapsiinsa asialliset,mutta etäiset välit. Silloin ei joud siirtämään kesälomaansa hoitaakseen lapsenlapsia tai kuuntelemaan sitä, että jos et nyt hoida, niin saat vanhana maata paskavaipoissasi yksin. Valitettavasti runsas lapsen perheen auttaminen ei mitenkään korreloi sen kanssa, hoitavatko lapset aikanaan vanhusta.
Siksi riittää,että on kohtelias, mutta ei kysele mitään henkilökohtaista, ei kutsu käymään, esittää sopivia tekosyitä, kun ei halua mennä juhliinsa jne. Puolin ja toisin tiedetään, että jotain jää sanomatta, mutta hankala siinä on hyväkäytöksiselle ruveta huutamaan, että sinun on pakko ottaa lapset viikonloppuhoitoon, kun minä niin sanon.
Lastenlapset eivät oikeastaan ole lainkaan niin ihania kuin väitetään. Jos voi valita lasillisen hyvää viiniä ja kakkavaipan vaihtamisen välillä, niin iso osa ottaisi sen viinin.
Tällä varmistat sen, ettei kukaan tosiaankaan tule katsomaan sinne hoitolaitokseen. Taitaa siis osua omaan nilkkaan vai mikä tässä tarinassa oli se juttu, mikä saa lapsesi välittämään sinusta sitten kun olet vanha ja vaipoissa?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta vauvan syntymän jälkeen soi myös isovanhemman puhelin ja tarvitaan lapsenhoitajaa tunniksi tai kahdeksi tai illaksi tai viikonlopuksi. Omat menot ja jopa työt saa unohtaa, koska lapsen parisuhde on seuraavat 20 vuotta vaakalaudalla, jos ei isovanhemmat ole apuna jakamassa arkea. Jos mahdollista, juhlaa ei sitten haluatakaan jakaa, joten isovanhempi kelpaa, kun sairas lapsi tarvitsee hoitajaa, mutta isovanhempi ei kelpaa päiväkodin kevätjuhlaan.
Päiväkotien tilat ovat niin pieniä, että monissa rajataan vain perheeseen vierailijat. Kouluissa voi olla vuorovuosin eri luokkien esityksiä ja vain esiintyjien vanhemmaqt kutsutaan. Näin vältetään tungos ja pysytään paloturvallisuudenkin rajoissa. Kaikki eivät mahdu pieniin juhlasaleihin.
Ja jos jossakin saa pyytää nimenomaan isovanhemmatkin mukaan, ei isovanhemmat pääsekään. Sekös lapselle on sitten ikävää, kun toisilla pääsee, mutta omat eivät viitsineet tulla. Kaikilla ei edes ole isovanhempia, mutta kaikilla on joku huoltajana.
Asiahan on niin, että kahden sukupolven naiset tuossa tappelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä varmistat sen, ettei kukaan tosiaankaan tule katsomaan sinne hoitolaitokseen. Taitaa siis osua omaan nilkkaan vai mikä tässä tarinassa oli se juttu, mikä saa lapsesi välittämään sinusta sitten kun olet vanha ja vaipoissa?
En ole tuo, jolle vastasit. Huvittaa tuollainen kiukuttelusi. Tuskin kukaan sinua odottaakaan vierailulle vanhainkotiin. Ja perinnötkin kulutetaan parempaan tarpeeseen.
Toisaalta voit myös itse vammautua ja joutua hoitolaitokseen miettimään typeryyksiäsi.