Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtaosa riidoissa omien tai appivanhempien kanssa

Vierailija
19.06.2017 |

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005259730.html

”Isovanhemmat tuppautuvat kylään kutsumatta ja etukäteen ilmoittamatta, tuovat ruokaa, tavaroita ja vaatteita pyytämättä ja norkoilevat lapsiperheen kodin kulmalla, että voidaan muka sattumalta törmätä."

Ihan uskomatonta, erit. viimeinen lause.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri tuota, siis oikeasti stalkattiin kodin lähellä. Tungettiin jopa lääkäriin mukaan. Kaikki mahdolliset meidän asiat jauhettiin puhki. Sekaannuttiin vaatteisiin, syömisiin, harrastuksiin, päivähoitoon, koulupäätöksiin. Lapsen synttäreille tehtiin "oma kakku" kun minä en antanut periksi sen lanssa, että leivon itse oman lapseni synttärikakun.

Kaiken huippu oli sitten se, kun meistä tehtiin laatensuojeluilmoitus, jotta emme lähtisi valitsemallemme matkalle.

Vierailija
2/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat tuntuvat olevan varsin lapsellisia. Oma äitini sekaantui kasvatusasioihin ja osoitti mieltään mm. siten että kieltäytyi syömästä ruokaa ollessaan kyläilemässä, saattoi myös paiskoa ovia kun oli eri mieltä jostain asiasta. Sitten siihen vielä se järjetön läträäminen viinan kanssa ja se että ei muka ymmärrä miksi ei voi olla kännissä pienen lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta vauvan syntymän jälkeen soi myös isovanhemman puhelin ja tarvitaan lapsenhoitajaa tunniksi tai kahdeksi tai illaksi tai viikonlopuksi. Omat menot ja jopa työt saa unohtaa, koska lapsen parisuhde on seuraavat 20 vuotta vaakalaudalla, jos ei isovanhemmat ole apuna jakamassa arkea. Jos mahdollista, juhlaa ei sitten haluatakaan jakaa, joten isovanhempi kelpaa, kun sairas lapsi tarvitsee hoitajaa, mutta isovanhempi ei kelpaa päiväkodin kevätjuhlaan.

Vierailija
4/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vauvan syntymän jälkeen soi myös isovanhemman puhelin ja tarvitaan lapsenhoitajaa tunniksi tai kahdeksi tai illaksi tai viikonlopuksi. Omat menot ja jopa työt saa unohtaa, koska lapsen parisuhde on seuraavat 20 vuotta vaakalaudalla, jos ei isovanhemmat ole apuna jakamassa arkea. Jos mahdollista, juhlaa ei sitten haluatakaan jakaa, joten isovanhempi kelpaa, kun sairas lapsi tarvitsee hoitajaa, mutta isovanhempi ei kelpaa päiväkodin kevätjuhlaan.

Meillä ei ole koskaan soitettu mitään apua sen takia, että tarvittaisiin ns pariauhdeaikaa. Kerran pyysin äitiäni ottamaan viisivuotiaan esikoisen luokseen, kun jouduttiin hengenvaarassa olevan kuopuksen kanssa sairaalaan. Aattelin että se siellä sairaalassa valvominen ja hermoilu oliis viisivuotiaalle raskasta. Tästäkin äitini oli urpouttanut koko kerrostalolle, miten minä en hoida lapsiani. Oli tasan eka ja vika yökyläily sitten.

Ja ei, en todellakaan halua häntä lasten juhliin, koska häntä saa hävetä. Aina. Häpesin lapsena jo itsekn. Ei osaa käyttäytyä ihmisten ilmoilla yhtään. Isäni hautajaisissakin yritti iskeä papin. En halua sitä samaa häpeän kierrettä lapsilleni.

Vierailija
5/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täysin hahmota miksi isovanhemman pitäisi päästä päiväkodin kevätjuhlaan. Sitäpaitsi ainakin meillä sekä päiväkoti että koulu on rajoittanut ne vierasmäärät per lapsi. Vanhemmat ja sisarukset. Muut ei mahdu.

Vierailija
6/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teidän päiväkodista, mutta ainakin omien lasten pkotien tilat eivät vetänneet edes lapsien vanhempia ja sisaruksia. Eli jos tilaa ei ole, sitä ei ole. Nyt ovat kouluikäisiä ja sama tilanne, tosin koulu järjestää joka vuosi isovanhempien juhlan erikseen, johon sitten taas vanhemmat eivät ole kutsuttuja.

Vierailija
7/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En täysin hahmota miksi isovanhemman pitäisi päästä päiväkodin kevätjuhlaan. Sitäpaitsi ainakin meillä sekä päiväkoti että koulu on rajoittanut ne vierasmäärät per lapsi. Vanhemmat ja sisarukset. Muut ei mahdu.

Vaikka siksi, että päiväkodin juhla oli tarkoitettu (päiväkodin ilmoitustaululla olleen ison ilmoituksen mukaan) koko perheelle, kummeille, mummeille ja ukeille ja kaikille lapsen läheisille.

Vierailija
8/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siksi, että päiväkodin juhla oli tarkoitettu (päiväkodin ilmoitustaululla olleen ison ilmoituksen mukaan) koko perheelle, kummeille, mummeille ja ukeille ja kaikille lapsen läheisille.

No silti ne vanhemmat päättää. Niin se vain menee. Sinun aikasi oli jo.

Vierailija
9/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys

Vierailija
10/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIHAAN sitä että viivottimen kanssa mitataan, että kohdellaan tasa-arvoisesti. Että jos minä pyydän yhtä isovanhempaa kylään (tai näin ymmärretään vaikka alunperin olisikin tultu kutsumatta...), koko sukulaisneuvosto käydään läpi, että se toinenkin isovanhempi saa saman kyläilyajan. Tai jos meillä huomataan että joku sukulainen on tuonut jotain, seuraavana oäivänä tuodaan kutsumatta se sama tavara potenssiin miljoona.

Eikö voisi aikuiset ihmiset käyttäytyä aikuisesti?

Vierailija
11/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että oikein päiväkodin juhlaan jäi kutsu tulematta. Oletko ollut lapsenlapsen syntymäpäivillä ja oletko tavannut häntä esim. jouluisin ja äitienpäivänä? Jos on lapsen itse tehnyt, on luonnollista että lapsikin tekee lapsen. Silloin on myöhäistä katua oman lapsen tekoa, kun vanhemmuus astuu isovanhemman rooliin. Ethän vaan halua etäännyttää kevätjuhlakiukuttelulla läheisiäsi.

Vierailija
12/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta päättävät! Minun aikani varmaan sitten oli jo, joten kun vanhemmat ilmoittivat lasten tulevan meille viikoksi lomalle, koska aikuisille on varattuna kahden hengen matka Kroatiaan, niin en ryhtynyt järjestämään työasioitani mahdollistaakseni tätä. Vanhemmat päättävät, päättäkööt nyt vaikka matkan perumisen, jos eivät ota lapsia mukaan.

Vierailija
13/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kutsu appivanhempia mihinkään lasten ns julkisiin juhliin. He ei vain osaa käyttäytyä. Meidän häissämmekin jauhoivat vain tuntikausia firmansa konkurssista, tarjoilijoita myöten. Mököttivät, kun ruoka ei ollut lihaa ja perunaa ja ruskeaa kastiketta. Ja se ulkonäkö sitten... huoh.

Vierailija
14/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta päättävät! Minun aikani varmaan sitten oli jo, joten kun vanhemmat ilmoittivat lasten tulevan meille viikoksi lomalle, koska aikuisille on varattuna kahden hengen matka Kroatiaan, niin en ryhtynyt järjestämään työasioitani mahdollistaakseni tätä. Vanhemmat päättävät, päättäkööt nyt vaikka matkan perumisen, jos eivät ota lapsia mukaan.

Eli jos sinä et saa tahtoasi läpi, käynnistävät kolmevuotiaan uhmakohtauksen? Ja miksi sinun pitää päästä juuri sinne päiväkotiin, kun kuitenkin näet lapsenlapsiasi muutenkin?

Vierailija
15/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sai sanottua ääneen, että olet silloin töissä, eikä sinulle valitettavasti sovi lasten tulo. 

Vierailija
16/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että oikein päiväkodin juhlaan jäi kutsu tulematta. Oletko ollut lapsenlapsen syntymäpäivillä ja oletko tavannut häntä esim. jouluisin ja äitienpäivänä? Jos on lapsen itse tehnyt, on luonnollista että lapsikin tekee lapsen. Silloin on myöhäistä katua oman lapsen tekoa, kun vanhemmuus astuu isovanhemman rooliin. Ethän vaan halua etäännyttää kevätjuhlakiukuttelulla läheisiäsi.

En ole ollut lapsenlasten syntymäpäivillä, koska ilman kutsua ei ole sopivaa mennä. Joulut ja äitienpäivät ovat myös sellaista aikaa, jolloin lapsenlapsia ei näy.

Päiväkodista olen hakenut lapset 2 päivänä viikossa, koska vanhemmat ovat halunneet panostaa työhönsä ja halunneet samalla, että lapsien hoitopäivä ei pitkity mahdottomaksi. Siten olen mennyt töihin jo klo 6.30, jotta olen ollut päiväkodilla klo 15.30 ja lasten kanssa illan klo 18.30 asti. Tämän kaiken olen tietenkin tehnyt palkatta, joten kun päiväkoti kutsui kaikki lapsen läheiset kevätjuhlaan, niin ei tuntunut mukavalta jäädä ilman vanhempien kutsua. Varmasti heillä oli tähän omat syynsä, mutta hyvä alku etäännyttämiselle se oli.

Vierailija
17/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuule soi mummojen puhelin lastenhoitopyynnöistä. Kummatkaan mummot/ukit eivät ole koskaan viitsineet auttaa lastenhoidossa minuuttiakaan. Omat vanhemmat ilmoitti jo raskausaikana että kukin hoitaa omansa (=he itse hoidattivat minut ja siskoni aina omilla vanhemmillaan mutta tämä nyt vain jotenkin 'unohtui'). Ja tosiaan eivät ole edes viitsineet ristiäisiin tulla, kahta lastani eivät ole nähneet lainkaan.

Appuvanhemnat taas hyysäävät vain yhtä lastenlastaan ja ilmoittivat kahdelle muulle aikuiselle lapselleen että "aiomme auttaa vain "Mikon" perhettä, muut saavat etsiä apunsa muualta". Joten sieltä apu on sitä että anoppi soittaa kerta vuoteen pojalleen ja koskaan ei tavata.

Suuret ikäluokat on monin tavoin vinksahtaneita. Ne ketkä jotenkin tajusivat välittää lapsenlapsistaan ehkä vähän pehmenovät, mutta osa on edelleen näitä otsekkäitä vajakkeja jotka elävät vain itselleen ja omia tarpeita varten. Omat vanhempani jotka saivat ihan päivittäin hoitoapua aikanaan omilta vanhemmiltaan (eli minun mummoiltani) eivät auttaneet näitä mummoja mitenkään vastapalveluksena, vaan työnsivät laitokseen ja siellä kuolivat.

Suuret ikäluokat ovmsaavat kahmia itselleen kaiken, js mitenkään eivät aute edeltävää tai seuraavaa sukupolvea.

Minun kohdallani ainakin sukupolvien ketju katkesi kun vanhemnat ei pidä mitään yhteyttä. Mutta yritän sen tästä eteenpäin taas rakentaa, olemalla omille lapsilleni auttava äiti ja mahdollisille lapsenlapsille rakastava ja hoitava mummo.

Vierailija
18/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut lapsenlasten syntymäpäivillä, koska ilman kutsua ei ole sopivaa mennä. Joulut ja äitienpäivät ovat myös sellaista aikaa, jolloin lapsenlapsia ei näy.

Päiväkodista olen hakenut lapset 2 päivänä viikossa, koska vanhemmat ovat halunneet panostaa työhönsä ja halunneet samalla, että lapsien hoitopäivä ei pitkity mahdottomaksi. Siten olen mennyt töihin jo klo 6.30, jotta olen ollut päiväkodilla klo 15.30 ja lasten kanssa illan klo 18.30 asti. Tämän kaiken olen tietenkin tehnyt palkatta, joten kun päiväkoti kutsui kaikki lapsen läheiset kevätjuhlaan, niin ei tuntunut mukavalta jäädä ilman vanhempien kutsua. Varmasti heillä oli tähän omat syynsä, mutta hyvä alku etäännyttämiselle se oli.

Mitä sinä kitiset? Sinähän saat viettää lastenlapsiesi kanssa säännöllisesti aikaa ja auttaa tekemään heidän elämästään parempaa. Saat auttaa lastasi toteuttamaan unelmiaan. En tajua. Minusta on yksi hailee kuka siellä juhlissa pönöttää. Tuo on sitä arkirakkautta, jota minäkin haluan lapsilleni antaa. Itselläni ei ollut ketään apuna. Minä autan niin kauan kuin henki pihisee.

Vierailija
19/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi huolehtia vain omista asioistaan ja jättää muiden neuvominen ja asioiden kommentointi vain niihin tilanteisiin, kun joku pyytää apua. On äärimmäisen loukkaavaa, että aikuista ihmistä yritetään koko ajan ohjeistaa. Yleensä vielä ihan turhaan. Jokainen elää omaa elämäänsä. Olen itse sosiaalinen, ihmisten kanssa helposti toimeentuleva ihminen ja ainoa, jonka kanssa olen saanut välineitä poikki on anoppini. Olen miettinyt syytä ja mielestäni se on se, että en kerta kaikkiaan kestä, että jonkun mielestä minun pitäisi toimia lasteni, kotini ja perheeni kanssa toisin kuin toimin. Olen kuitenkin terve, työssäkäyvä, korkeakoulutettu, aivan normaali nainen. Miksi helkkarissa minua pitää koko ajan ohjeistaa?

Vierailija
20/86 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VIHAAN sitä että viivottimen kanssa mitataan, että kohdellaan tasa-arvoisesti. Että jos minä pyydän yhtä isovanhempaa kylään (tai näin ymmärretään vaikka alunperin olisikin tultu kutsumatta...), koko sukulaisneuvosto käydään läpi, että se toinenkin isovanhempi saa saman kyläilyajan. Tai jos meillä huomataan että joku sukulainen on tuonut jotain, seuraavana oäivänä tuodaan kutsumatta se sama tavara potenssiin miljoona.

Eikö voisi aikuiset ihmiset käyttäytyä aikuisesti?

Voisi, jos oppisivat. Ihan kuin jossain hiekkalaatikolla olisi kateellisuutta. Sitten kohtelevat yhtä lastenlasta suosien ja toista syrjien. Kyllä jokin kurssi vanhemmuudesta olisi monelle isovanhemmalle kohdallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi