Älkää käyttäkö itsepalvelukassoja
Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.
Kommentit (317)
Kassaduuni on tylsää ja epäergonomista, aiheuttaa olkapäiden kulumaa ym. Joten totta kai käytän itsepalvelukassoja, kassatyöntekijä voidaan sitten ohjata mielekkäämpiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä käyttänyt itsepalvelukassaa. Toisaalta en ole halunnutkaan.
Sen olen huomannut, että ainakin Citymarketissa jonotusajat ovat pidentyneet.Johtuu varmaan siitä, että ne, jotka olivat nopeita asiakkaita ovat siirtyneet itsepalvelukassoihin, jotta heidän ei tarvitse odottaa hidastelijoita. Siten kaikki normaaleilla kassoilla olevat ovat joko hidastelijoita tai heillä on liian paljon tuotteita itsepalvelukassalle eli ovat vääjäämättä hitaita tavaramäärän takia. Eli samanpituinen jono nykyään liikkuu hitaampaa kuin se liikkui ennen. Samaan aikaan itsepalvelukassat ovat tyhjillään, koska niissä asiointi on niin nopeaa, että jonoa ei pääse muodostumaan kuin korkeintaan ruuhka-aikoina. Tosin tällöinkin ihmisillä on yleensä niin isot ostokset, että eivät voi käyttää pikakassoja, joten jonot pikakassoilla on korkeintaan pari ihmistä kun normaaleilla kassoilla on moninkertainen määrä jonoa.
Eli ollaan jo menty siihen että kaupan työntekijöiden palkka laskee jos kerta kassoja on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä, että saadaan kassatyöntekijät muihin töihin hyödyttämään yhteiskuntaa! -_o Kassatyöntekijöiden pitäminen on kallista, ennemmin tarvittaisiin esim. terapeutteja mielenterveysongelmista kärsiville.
Jokainen voi sitten nälkäkuoleman partaalla opiskella itsensä sinne terapeutin ammattiin kun leikataan lisät ja viedään ne työt mitä ehtii opiskelun ohessa tehdä. Tai sitten ei opiskele koska nytkään kaikilla ei ole siihen varaa vaikka kuinka sitä halutaan uskotella.
Käytän silloin kun minulla on vähän ostoksia. Pääsen nopeammin ulos kaupasta. Täyden ostoskärryn kanssa se ei ole kovin kätevää, mm. siksi, koska siinä itsepalvelukassalla on aika vähän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.Käyttämässäni prismassa taitaa olla viisi itsepalvelukassaa ja yksi valvomassa. Tuo valvontakin on vähän turhaa ja ylimitoitettua. Ei Ruotsissa esimerkiksi ole marketeissa erikseen mitään pikakassojen valvojaa.
Jenkeissä kyllä sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Käyttämässäni prismassa taitaa olla viisi itsepalvelukassaa ja yksi valvomassa. Tuo valvontakin on vähän turhaa ja ylimitoitettua. Ei Ruotsissa esimerkiksi ole marketeissa erikseen mitään pikakassojen valvojaa.
Sillä "valvojalla" on siinä työtä koko ajan: Alkoholi- ja tupakkaostoksista pitää selvittää, että ostajalla on tarpeeksi ikää. Vähän väliä joku kassa toimii kummallisesti ja apua tarvitaan, tai sitten asiakas ei osaa käyttää kassaa. Viivakoodi on rypyssä eikä sitä voida lukea, pitää naputella käsin. Pitää vaihtaa uusi kuittipaperirulla. Tai valvoa asiakkaan ostoksia, kun tämä käy punnitsemassa ne omenat jotka unohti. Asiakas kysyy, onko valikoimassa jotain tuotetta tai miksei niitä muovipusseja enää saa. Jne. Ei paljon kerkeä peppu penkissä hapantua. Ergonomian kannalta itsepalvelukassatyö lienee kyllä parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.Käyttämässäni prismassa taitaa olla viisi itsepalvelukassaa ja yksi valvomassa. Tuo valvontakin on vähän turhaa ja ylimitoitettua. Ei Ruotsissa esimerkiksi ole marketeissa erikseen mitään pikakassojen valvojaa.
Jenkeissä kyllä sen sijaan on.
Kyllä käytännössä maassa kuin maassa on paikalla joku auttamassa/vahvimassa. Esimerkiksi tarkistaa iän oluen ostajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olen nähnyt syrjäytyneitä ja yksinäisiä ihmisiä (esim. puliukkoja tai vanhuksia), joille asiakaspalvelutilanteet (lähinnä kaupassa käynti) on ainoa ihmiskontakti. Heidän takiaan toivon, etteivät itsepalvelukassat kokonaan syrjäytä normaaleja kassoja.
Ei tarvitse olla mikään puliukkokaan (heillä usein on omat ryyppyporukkansa), riittää olla vanhus.
Siksikin käytän itsepalvelukassaa, että jäisi se ihmiskassa vapaaksi näille kontaktihalukkaille. Ihmettelen tosin, miksi juuri kaupan tehtävä on tuollaista palvelua kustantaa, mutta samapa tuo minulle. Voin maksaa tuotteen hinnassa sen verran enemmän että mummo saa kontaktinsa, mutta itse käytän mieluummin itsepalvelukassaa.
Asiakkaathan sen palvelun itse kustantavat. Ostettujen tuotteiden hinta koostuu a) siitä mitä kauppa on itse tuotteesta maksanut, b) siitä mitä kauppa ottaa myyntihinnasta katetta itselleen ja c) siitä mitä menee muihin kuluihin (liiketilan vuokra/ylläpito, kuljetukset, sähkö, laitteet, henkilökunnan palkat jne.). Eli tiivistettynä: asiakas maksaa ostamisillaan myös henkilökunnan palkan, ja henkilökunnan toimenkuvaan kuuluu myös asiakaspalvelu.
Ei ne hinnat halpene sen itsepalvelukassan myötä. On vaan kauppiaitten perustelu tähänkin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsepalvelukassaa aina kun sellainen on olemassa. Saanpa ainakin pakata ostokseni kaikessa rauhassa ilman että seuraavan asiakkaan tavarat tulevat päälle. Itsepalvelukassalle on myös yleensä lyhyempi jono.
Kassatyö on tylsää ja yksitoikkoista, joutaakin kadota. Työtä on, sellaistakin missä kone ei voi korvata ihmistä. Kysymys on vain siitä onko palkanmaksajia. Se asia taas on järjestettävissä ihan muulla tavoin kuin teettämällä älytöntä työtä, jonka voi korvata koneellakin.
Aloittaja, muistathan sinäkin käydä maksamassa kaikki laskusi pankkikonttorissa? Nettipankin käyttäminen aiheuttaa pankkialalla työttömyyttä. Kun yhdessä oikein yritämme, voimme vielä saada takaisin pankkikonttorit joka kadunkulmaan ja niihin oikeat ystävälliset palvelevat virkailijat!
Juu, pistetään ne työttömäksi jääneet hoiva-alalle, kuten joku ehdotti.
Milloin oikein opitaan, ettei hoitajiksi sovi kaikki vai onko sosiaali- ja terveysala nykyään niin aliarvostettua, että sinne tuputetaan kaikki työttömät ja päihdeongelmaiset. Kaupan ala on kuitenkin ihan oma alansa.
Ei niitten tarvitse hoiva-alalla olla. Voisivat olla ihan siellä kaupassa, ainakin osa. Erinäisiä kertoja mennyt enin osa kauppareissusta siihen, kun tarvitsisin myyjää kertomaan jotain tietoa, mutta kaikki ovat jossakin kassalla, johon pitää ensin jonottaa jotta pääsee kysymään.
Itse voisin lopettaa ruokakaupassa käymisen kokonaan, jos olisi tarjolla palvelu joka paitsi tuo ostokset kotiin, osaa valita hedelmät ja vihannekset niin että ovat sopivan kypsiä, ja joille voisi liha- ja kalatiskillä asiointia varten jättää vähän normaalia ostoslistaa monimutkaisemman toimintaohjeen (tyyliin "jos ei ole tuotetta A tai sen hinta on yli X euroa kilolta, tuo tuotetta B").
Käyttäisin mielelläni myös shoppailuassistentin palvelua. En tykkää shoppailusta ollenkaan, mutta jos olisi palvelu, jossa tunnetaan tyylini, vaatekokoni ym., ja joka lähettäisi vinkkejä kun jotain etsimääni löytyy tai ihan suoraan toisi tavarat kotiini kokeiltavaksi, voisin käyttää sellaista. Tietysti tehtävä vaatii vähän toisenlaista asiantuntemusta kuin kassalla istuminen.
Ja sinä luulet että noille haluamillesi palveluille on kysyntää ja maksajia niin paljon että kannattaa tai että se osa-aikatöissä oleva opiskelija nuo taidot ehtii opetella? Ei vaan ne kaikki jää työttömiksi. Nyt jo säästetään kaikesta niin ei sinne kauppaan jää yhtään ketään hyllyjen väliin odottamaan että asiakas tarvitsee vaan vieläkin kulut minimoidaan etkä löydä sitä apua sen paremmin kuin ennen.
Kyllä kysyntää voi olla, tai tulla, siinä kuin kaiken maailman kynsi- ja ripsistudioille. Palveluita tulee ja menee. Yksinkertaiset hanttihommat, joita pystyy tekemään kuka tahansa, kyllä vähenevät.
Ostosten tuominen kotiin varsinkin voi olla nouseva palveluala, kun vanhusväestöä on yhä enemmän. Joku noheva opiskelija kyllä voi selvitä jostakin vähän monimutkaisemmasta ostoslistasta.
Kauppa voi myös eriytyä, on ne palvelevat liikkeet, joissa on myyjä aina saatavilla, ja vastaavasti vähän kalliimmat hinnat. Ja sitten on halvat totaali-itsepalvelumarketit, jossa kaikki pitää tehdä itse. Muodit voivat muuttua: ehkä kohta onkin muotia viettää kotona kiireetöntä aikaa perheen kanssa ja ostaa ostospalvelu, sen sijaan että nyt ryysii kiukkuisia lapsia roudaten halpamarketissa itse, ja säästyvällä rahalla matkustaa pari kertaa vuodessa ulkomaille.
Mun mielestä itsepalvelukassat on hyvä juttu sen takia että esim itse olen aika jännittynyt ihminen välillä ja on paljon rennompaa mennä siihen koneelle tekemään kaikki itse kuin että olisi siinä myyjän edessä tärisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olen nähnyt syrjäytyneitä ja yksinäisiä ihmisiä (esim. puliukkoja tai vanhuksia), joille asiakaspalvelutilanteet (lähinnä kaupassa käynti) on ainoa ihmiskontakti. Heidän takiaan toivon, etteivät itsepalvelukassat kokonaan syrjäytä normaaleja kassoja.
Ei tarvitse olla mikään puliukkokaan (heillä usein on omat ryyppyporukkansa), riittää olla vanhus.
Siksikin käytän itsepalvelukassaa, että jäisi se ihmiskassa vapaaksi näille kontaktihalukkaille. Ihmettelen tosin, miksi juuri kaupan tehtävä on tuollaista palvelua kustantaa, mutta samapa tuo minulle. Voin maksaa tuotteen hinnassa sen verran enemmän että mummo saa kontaktinsa, mutta itse käytän mieluummin itsepalvelukassaa.
Asiakkaathan sen palvelun itse kustantavat. Ostettujen tuotteiden hinta koostuu a) siitä mitä kauppa on itse tuotteesta maksanut, b) siitä mitä kauppa ottaa myyntihinnasta katetta itselleen ja c) siitä mitä menee muihin kuluihin (liiketilan vuokra/ylläpito, kuljetukset, sähkö, laitteet, henkilökunnan palkat jne.). Eli tiivistettynä: asiakas maksaa ostamisillaan myös henkilökunnan palkan, ja henkilökunnan toimenkuvaan kuuluu myös asiakaspalvelu.
Mutta asiakaspalveluun ei sisälly yksinäisten kanssa juttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsepalvelukassaa aina kun sellainen on olemassa. Saanpa ainakin pakata ostokseni kaikessa rauhassa ilman että seuraavan asiakkaan tavarat tulevat päälle. Itsepalvelukassalle on myös yleensä lyhyempi jono.
Kassatyö on tylsää ja yksitoikkoista, joutaakin kadota. Työtä on, sellaistakin missä kone ei voi korvata ihmistä. Kysymys on vain siitä onko palkanmaksajia. Se asia taas on järjestettävissä ihan muulla tavoin kuin teettämällä älytöntä työtä, jonka voi korvata koneellakin.
Aloittaja, muistathan sinäkin käydä maksamassa kaikki laskusi pankkikonttorissa? Nettipankin käyttäminen aiheuttaa pankkialalla työttömyyttä. Kun yhdessä oikein yritämme, voimme vielä saada takaisin pankkikonttorit joka kadunkulmaan ja niihin oikeat ystävälliset palvelevat virkailijat!
Milloin oikein opitaan, ettei hoitajiksi sovi kaikki vai onko sosiaali- ja terveysala nykyään niin aliarvostettua, että sinne tuputetaan kaikki työttömät ja päihdeongelmaiset. Kaupan ala on kuitenkin ihan oma alansa.
Ei niitten tarvitse hoiva-alalla olla. Voisivat olla ihan siellä kaupassa, ainakin osa. Erinäisiä kertoja mennyt enin osa kauppareissusta siihen, kun tarvitsisin myyjää kertomaan jotain tietoa, mutta kaikki ovat jossakin kassalla, johon pitää ensin jonottaa jotta pääsee kysymään.
Itse voisin lopettaa ruokakaupassa käymisen kokonaan, jos olisi tarjolla palvelu joka paitsi tuo ostokset kotiin, osaa valita hedelmät ja vihannekset niin että ovat sopivan kypsiä, ja joille voisi liha- ja kalatiskillä asiointia varten jättää vähän normaalia ostoslistaa monimutkaisemman toimintaohjeen (tyyliin "jos ei ole tuotetta A tai sen hinta on yli X euroa kilolta, tuo tuotetta B").
Käyttäisin mielelläni myös shoppailuassistentin palvelua. En tykkää shoppailusta ollenkaan, mutta jos olisi palvelu, jossa tunnetaan tyylini, vaatekokoni ym., ja joka lähettäisi vinkkejä kun jotain etsimääni löytyy tai ihan suoraan toisi tavarat kotiini kokeiltavaksi, voisin käyttää sellaista. Tietysti tehtävä vaatii vähän toisenlaista asiantuntemusta kuin kassalla istuminen.
Ja sinä luulet että noille haluamillesi palveluille on kysyntää ja maksajia niin paljon että kannattaa tai että se osa-aikatöissä oleva opiskelija nuo taidot ehtii opetella? Ei vaan ne kaikki jää työttömiksi. Nyt jo säästetään kaikesta niin ei sinne kauppaan jää yhtään ketään hyllyjen väliin odottamaan että asiakas tarvitsee vaan vieläkin kulut minimoidaan etkä löydä sitä apua sen paremmin kuin ennen.
Kyllä kysyntää voi olla, tai tulla, siinä kuin kaiken maailman kynsi- ja ripsistudioille. Palveluita tulee ja menee. Yksinkertaiset hanttihommat, joita pystyy tekemään kuka tahansa, kyllä vähenevät.
Ostosten tuominen kotiin varsinkin voi olla nouseva palveluala, kun vanhusväestöä on yhä enemmän. Joku noheva opiskelija kyllä voi selvitä jostakin vähän monimutkaisemmasta ostoslistasta.
Kauppa voi myös eriytyä, on ne palvelevat liikkeet, joissa on myyjä aina saatavilla, ja vastaavasti vähän kalliimmat hinnat. Ja sitten on halvat totaali-itsepalvelumarketit, jossa kaikki pitää tehdä itse. Muodit voivat muuttua: ehkä kohta onkin muotia viettää kotona kiireetöntä aikaa perheen kanssa ja ostaa ostospalvelu, sen sijaan että nyt ryysii kiukkuisia lapsia roudaten halpamarketissa itse, ja säästyvällä rahalla matkustaa pari kertaa vuodessa ulkomaille.
Mistä se raha säästyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se raha säästyy?
Tuossa mallissa henkilökunnan palkoista. Mitä enemmän itsepalvelua, sitä vähemmän tuote maksaa. Aikaa ja hermoja kyllä voi kulua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se raha säästyy?
Tuossa mallissa henkilökunnan palkoista. Mitä enemmän itsepalvelua, sitä vähemmän tuote maksaa. Aikaa ja hermoja kyllä voi kulua...
Siis tuossa mallissa jossa ostetaan kotiintoimitus? Siinähän kulut vain lisääntyy.
Käytän aina itseplvelukassaa jos sellainen on.
Eipä tartte ruveta ihmissuhteita luomaan typerän kassan kanssa.
Ei se kassa tuota mitään lisäarvoa mun ostoksille.
Ei ole turha se valvonta. Tarvitaan poistamaan hälyjä ja avuksi, jos pääte ei jostain syystä suostu lukemaan viivakoodia. Sekä tietty neuvomaan ensikertalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jumankekka. Älkää matkustako hissillä yksin! Tuhoatte hissikuskien työurat ja ajatte talouden laskuun! Älkää googlatko lättyreseptiä, 020202-tädit menettävät työnsä, kun et käytä heidän palveluitaan! Pakkoruotsin on jäätävä, jotta ruotsinopet saavat pitää työpaikkansa! Älkää lukeko uutisia netissä, ettei paperilehdet kuole! Älkääkä missään nimessä ostako kahvipakettia lähikaupasta, kun sitten kahvilat menettävät asiakkaita! Eikä myöskään saa vähentää kaljottelua, ettei Alkon myyntiluvut laske, tai lopettaa tupakan ja sokerin käyttöä, kun sitten et luovuta tarpeeksi verorahoja.
Äläkä sinä missään ihmettele työttömien määrää ja työpaikkojen katoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asiakaspalveluun ei sisälly yksinäisten kanssa juttelu.
Asiakaspalveluammatissa oleva saa siis keskustella vain niiden kanssa, joilla on sosiaalista elämää? Kyllä minun mielestäni asiakaspalveluun kuuluu asiakkaan kohtaaminen kokonaisuudessaan, oli asiakas sitten yksinäinen tai ei. Ei sellainen ole asiakaspalvelua, jos mykkänä vain vedetään asiakkaan ostokset ja lyödään vaihtorahat kouraan. Ei sen asiakkaan kanssa mitään sen pitkäkestoisempia keskusteluja tarvi välttämättä käydä, ihan muutaman sanan small talk ja ystävällinen hymy riittää. Joskus pelkkä tervehtiminen ja kiittäminenkin saattavat olla ainoat asiat, jotka syrjäytyneelle asiakkaalle päivän aikana kukaan ihminen sanoo.
Kassaneidin ammatti ei katoa, se tulee vain muuttumaan.
Aivan samaan tyyliin kerrottiin metsureista 90-luvun alussa. No näkyykö aktiivimetsureita?