Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää käyttäkö itsepalvelukassoja

Vierailija
19.06.2017 |

Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.

Kommentit (317)

Vierailija
101/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, sitten kun onnistutaan kehittämään täysin ihmistä vastaava kone, niin kyllä siinä alasta riippumatta suurin osa joutuu työttömiksi.

Vierailija
102/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaispalkka, kaikille 3000€ käteen, jotka eivät sitä muuten saa.

No eihän se nyt mitään kolmea tonnia tietenääkään olisi, mutta sanotaan että lähemmäs tonni (ei asumistukea erikseen).

Palkasta menisi varmaan sitten noin 50% tasavero. Nettotulot läpi eri tuloryhmien pysyisi suunnilleen ennallaan.

3 tonnia olisi sopiva, yhdellä voisi tehdä tiukkaa. Koneet tekee työt ja ihmiset voi tehdä mitä lystää. Ihanaa. Tämä tulee hetki hetkeltä lähemmäs, halusi tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista fiksuinta itsepalvelukassoilla on se että siellä on yksi jono monelle kassapäätteelle. Ei tule sellaista tilannetta että oma jonosi tökkää kun kassalla tulee joku ongelma. Samaan pitäisi pyrkiä normikassoillakin, eli yksi jono ja kärjestä aina vapautuvalle kassalle.

Vierailija
104/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se nyt mitään kolmea tonnia tietenääkään olisi, mutta sanotaan että lähemmäs tonni (ei asumistukea erikseen).

Palkasta menisi varmaan sitten noin 50% tasavero. Nettotulot läpi eri tuloryhmien pysyisi suunnilleen ennallaan.

3 tonnia olisi sopiva, yhdellä voisi tehdä tiukkaa. Koneet tekee työt ja ihmiset voi tehdä mitä lystää. Ihanaa. Tämä tulee hetki hetkeltä lähemmäs, halusi tai ei.

Taidat olla hillotolppamiehiä?

Vierailija
105/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän.

Vierailija
106/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän molempia ostoksista ja seurastani riippuen.

Alkoholia on ärsyttävää itsepalvelukassalla ostaa, kun et voi tehdä mitään ennen kuin työntekijä tulee tarkistamaan ikäsi, mutta työntekijä saattaa olla auttamassa muita ensin ja sitten joutuu odottamaan.

Sellaista se on, kun on alkoholisti.

Vierailija
107/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vääjäämätöntä kehitystä kannata jarruttaa. Tulee se muutos kuitenkin. Silloin kun teollistuminen alkoi Englannissa, työntekijät hakkasivat tehtaiden koneita rikki, ettei heiltä mene työpaikka. No, koneet tulivat kuitenkin. Sama juttu kassojen kanssa. Maailma muuttuu Eskoseni, vaikka kuinka haraisit vastaan. Olisi kovin mukavaa, että kassahenkilöt vaikka koulutettaisiin asiakkaiden erilaisiksi avustajaksi kaupoissa: auttaisivat löytämään tavaroita, neuvoisivat, pakkaisivat jne. Sellaiseen kauppaan haluaisin ainakin vanhuksena asiakkaaksi.

Tämä on kaunis ajatus, että kassahenkilöt siirtyisivät fiksumpiin asiakaspalvelutehtäviin. Valitettavasti näin ei käy, vaan HE SAAVAT POTKUT.

No kyllä sitä henkilökuntaa edelleen tarvitaan, vaikka tulisi enemmän automaattikassoja. Ei se kassatyöntekijän korvaava robottilaite pura kuormia, täytä hyllyjä, katso päiväyksiä, vastaa puhelimeen, tee tilitys- ym. toimistotöitä, auta ongelmatilanteissa joita varmasti tulee päivittäin jne. Tai ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta taitaa aika kauan mennä ennen kuin kaikki on 100% automatisoitua. Ja kun ei se yksi myyjä voi olla töissä joka päivä alusta loppuun vaan hänellä on myös työajat, lomat ja vapaapäivät.

Olet hieman näköalaton. Jo nyt kauppaan tulee rullakoita, jotka kone on tilauksen mukaan pakannut. Yhtä hyvin robottivarasto voi pakata valmiita myyntiyksiköitä jotka vain kuljetetaan kauppaan esille, ei siihenkään ihmistä tarvita, hyllytys ja kuormien purku on ihan yhtä turhaa työtä kuin kassalla rahastaminen. Siinä olet oikeassa että luova työ jää melko pitkälti ihmiselle, eli ongelmien ratkaisu ja häiriöiden selvittely. Rutiinit houituu paremmin koneilla.

Vierailija
108/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.

Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.

Teitysti käytän, aina kun mahdollista. Säästöt siirtyy hintoihin ja minä kuluttajan myös hyödyn siitä että asiat kaupassa hoituu kustannustehokkaasti. Toisekseen ottaa päähän kun aspat täällä itkee asiakaista ja työstään, niin senkin perusteella suosin automaatteja.

Paljonko on ruuan hinta laskenut? Paljonko olet saanut voittoa? Verot tosin saattavat nousta, kun työttömyys kasvaa ja ne voitot menevät harvojen valittujen kukkaroon.

Oikeasti: koko systeemi pitäisi panna remonttiin, siis ihan koko tämä meidän järjestelmä, joko se tehdään hyvällä tai sitten historiaa toistaen pahalla, vallankumouksilla, verenvuodatuksella. Tai sitten edessä on Uusi Keskiaika.

Vierailija
109/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti käytän. Ei tarvitse seisoskella minuuttikaupalla jonossa, eikä kukaan kyttää ja tuomitse mun ostoksiani.

Itse tein hiljattain pienen nopeusvertailun. Valitsin tavallisen kassan jossa oli yksi asiakas jonossa ennen minua ja vieressä oli itsepalvelukassat, jossa oli viisi ihmistä jonossa. Arvelin että nytpä on hyvä seurata että kumpi kassa vetää paremmin. No ne viisi itsepalvlukassoille jonottavaa olivat jo poistuneet kaupasta aikapäiviä ennen kuin oma jononi nytkähti eteenpäin.

Ei ole nyt ihan suoraan verrannollista.

Itsepalvelukassoilla on yleensä neljä kassapistettä, eli sinun olisi pitänyt verrata toimintaa niin, että kauanko yhdellä ihmisellä menee yhdessä itsepalvelupisteessä versus kauanko menee yhdellä ihmisellä normikassalla.

Vierailija
110/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vääjäämätöntä kehitystä kannata jarruttaa. Tulee se muutos kuitenkin. Silloin kun teollistuminen alkoi Englannissa, työntekijät hakkasivat tehtaiden koneita rikki, ettei heiltä mene työpaikka. No, koneet tulivat kuitenkin. Sama juttu kassojen kanssa. Maailma muuttuu Eskoseni, vaikka kuinka haraisit vastaan. Olisi kovin mukavaa, että kassahenkilöt vaikka koulutettaisiin asiakkaiden erilaisiksi avustajaksi kaupoissa: auttaisivat löytämään tavaroita, neuvoisivat, pakkaisivat jne. Sellaiseen kauppaan haluaisin ainakin vanhuksena asiakkaaksi.

Tämä on kaunis ajatus, että kassahenkilöt siirtyisivät fiksumpiin asiakaspalvelutehtäviin. Valitettavasti näin ei käy, vaan HE SAAVAT POTKUT.

No kyllä sitä henkilökuntaa edelleen tarvitaan, vaikka tulisi enemmän automaattikassoja. Ei se kassatyöntekijän korvaava robottilaite pura kuormia, täytä hyllyjä, katso päiväyksiä, vastaa puhelimeen, tee tilitys- ym. toimistotöitä, auta ongelmatilanteissa joita varmasti tulee päivittäin jne. Tai ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta taitaa aika kauan mennä ennen kuin kaikki on 100% automatisoitua. Ja kun ei se yksi myyjä voi olla töissä joka päivä alusta loppuun vaan hänellä on myös työajat, lomat ja vapaapäivät.

Kai tiedät että noita töitä siellä tekee jo joku? Miksi niitä tekisi kaksi?

Vierailija
111/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni perhe saakaan ansionsa kaupasta? Todella moni. Itse en kuulu kaupan alalla työskenteleviin. Olen solidaarinen tätä ammattialaa kohtaan. Käytän normikassoja.

En ymmärrä alkuunkaan tuollaista asennetta. Turhan työn tekeminen ei ole kansantaloudellisesti lainkaan järkevää. Resurssit kannattaa kohdentaa fiksummin. Siirtykööt vaikka hoiva-alalle jutustelemaan lasten tai vanhusten kanssa. Ostosten rahastus hoituu koneellakin.

Mitä työtä sinä teet?

Haluatko omat lapsesi tai iäkkäät vanhempasi - tai itsesi - sellaisen ihmisten hoitoon, jotka tykkäisivät kauppatyöstä, mutta inhoavat hoitamista?

Vierailija
112/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettotulotasot samat kuin nykyisin, jakoperuste vaan äärimäisen yksinkertainen.

Vierailija
113/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen keskeiseksi asiaksi kauppareissuilla sen, että voin vaihtaa aina pari sanaa myyjän kanssa, koneet eivät korvaa ihmiskontaktia.

Pitäiskö sun hakeutua vaikkapa yksinäisten vanhusten seuraan? Ei kaupan tehtävä ole toimia sun sosiaalisena huoltoasemana.

Käsitit väärin. Minusta on mukava ilahduttaa myyjää vaihtamalla muutaman sanan sen sijaan että sanoisin vain pelkät terve, kiitos ja en tarvi kuittia. Entisenä kaupan myyjänä tiedän, ettei se ainakaan myyjän työpäivää huonommaksi tee, jos siinä joku asiakas sattuu välillä jututtamaan. Tilanteesta jää hyvä mieli kummallekin osapuolelle. Eikä kaupassa käynti minulla muita sosiaalisia kontakteja korvaa, se on vaan yksi lukuisista tilanteista arkipäiväisessä elämässäni, jossa jututan muita ihmisiä. Ja olen muuten nykyisessä ammatissani vajaat 40 tuntia viikossa yksinäisten vanhusten seurassa.

Vierailija
114/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä yksinkertaisen ihmisen ajattelua.

Mistä luulet palkkojen maksun tulevan kassatyöntekijöille, taivaastako?

Voin kertoa että asiakkaat maksavat ostoksillaan kaiken ja niillä katteilla kulut maksetaan.

Vierailija
115/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni perhe saakaan ansionsa kaupasta? Todella moni. Itse en kuulu kaupan alalla työskenteleviin. Olen solidaarinen tätä ammattialaa kohtaan. Käytän normikassoja.

En ymmärrä alkuunkaan tuollaista asennetta. Turhan työn tekeminen ei ole kansantaloudellisesti lainkaan järkevää. Resurssit kannattaa kohdentaa fiksummin. Siirtykööt vaikka hoiva-alalle jutustelemaan lasten tai vanhusten kanssa. Ostosten rahastus hoituu koneellakin.

Mitä työtä sinä teet?

Haluatko omat lapsesi tai iäkkäät vanhempasi - tai itsesi - sellaisen ihmisten hoitoon, jotka tykkäisivät kauppatyöstä, mutta inhoavat hoitamista?

Kai se pitäisi jo arvata että minä rakennan automaatiokoneita.

Jostakin voisi olla kiva ajella polkuautolla, mutta haluaako joku maksaa siitä palkkaa?

Aika moni ajattelee että töissä on pakko käydä, mutta sehän ei ole lainkaan totta. Hyvinvointi voidaan jakaa muutenkin kuin palkkana ja ihmiset voisivat keskittyä tekemään kivoja asioita. Työnkin teosta moni tykkää, varsinkin jos siitä palkitaan kivasti rahallisella korvauksella.

Vierailija
116/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pakotat kaupan pitämään kassoja työssä ja mistäköhän ne palkkakulut otetaan?

Vierailija
117/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa olen käyttänyt ja kummallakin kerralla tuli ongelmia ja maksu oli lopulta hitaampaa kuin tavallisella kassalla. En aio enää käyttää itsepalvelukassaa vaan asioin mieluummin kassalla jossa minua palvelee oikea ihminen.

Oletko vanhus kun et osaa konetta käyttää?

Vierailija
118/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen keskeiseksi asiaksi kauppareissuilla sen, että voin vaihtaa aina pari sanaa myyjän kanssa, koneet eivät korvaa ihmiskontaktia.

Pitäiskö sun hakeutua vaikkapa yksinäisten vanhusten seuraan? Ei kaupan tehtävä ole toimia sun sosiaalisena huoltoasemana.

Käsitit väärin. Minusta on mukava ilahduttaa myyjää vaihtamalla muutaman sanan sen sijaan että sanoisin vain pelkät terve, kiitos ja en tarvi kuittia. Entisenä kaupan myyjänä tiedän, ettei se ainakaan myyjän työpäivää huonommaksi tee, jos siinä joku asiakas sattuu välillä jututtamaan. Tilanteesta jää hyvä mieli kummallekin osapuolelle. Eikä kaupassa käynti minulla muita sosiaalisia kontakteja korvaa, se on vaan yksi lukuisista tilanteista arkipäiväisessä elämässäni, jossa jututan muita ihmisiä. Ja olen muuten nykyisessä ammatissani vajaat 40 tuntia viikossa yksinäisten vanhusten seurassa.

Minua ainakin ärsyttää jokainen ylimääräinen sekunti jonka käytät kassalla. Se on pois minun ajastani kun seison tyhjänpanttina kassalla vuoroani odottamassa.

Eipä silti, ystävällisyys ei maksa mitän, eikä välttämättä vie yhtään lisää aikaa, mutta valitetettavasti usein sitä keskustelua ei sitten osata lopetaa, vaan se vie ylimääräistä aikaa kun kumpikaan ei kehtaa lopettaa.

Vierailija
119/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti käytän. Ei tarvitse seisoskella minuuttikaupalla jonossa, eikä kukaan kyttää ja tuomitse mun ostoksiani.

Itse tein hiljattain pienen nopeusvertailun. Valitsin tavallisen kassan jossa oli yksi asiakas jonossa ennen minua ja vieressä oli itsepalvelukassat, jossa oli viisi ihmistä jonossa. Arvelin että nytpä on hyvä seurata että kumpi kassa vetää paremmin. No ne viisi itsepalvlukassoille jonottavaa olivat jo poistuneet kaupasta aikapäiviä ennen kuin oma jononi nytkähti eteenpäin.

Ei ole nyt ihan suoraan verrannollista.

Itsepalvelukassoilla on yleensä neljä kassapistettä, eli sinun olisi pitänyt verrata toimintaa niin, että kauanko yhdellä ihmisellä menee yhdessä itsepalvelupisteessä versus kauanko menee yhdellä ihmisellä normikassalla.

No on se siinä mielessä verrannolista että kolme itsepalvelukassaa mahtuu samaan tilaan kuin tavallinen kassa ja luulisin että on kaupalle kustannuksiltaan halvmpi. Kolmen itsepalvelukassan läpi asiakkaita menee nopeammin kuin yhden taviskassan.

Vierailija
120/317 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettotulotasot samat kuin nykyisin, jakoperuste vaan äärimäisen yksinkertainen.

Mitä tarkoitat? Jäädyttää ihmisten nettotulot 19.6.2017 mukaisiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän