Älkää käyttäkö itsepalvelukassoja
Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.
Kommentit (317)
Pari kertaa olen käyttänyt ja kummallakin kerralla tuli ongelmia ja maksu oli lopulta hitaampaa kuin tavallisella kassalla. En aio enää käyttää itsepalvelukassaa vaan asioin mieluummin kassalla jossa minua palvelee oikea ihminen.
Vierailija kirjoitti:
En usko mihinkään suureen työttömyyteen kun koneet korvaavat meidät. Kyllä ihmisiä tarvitaan myös aina johonkin.
Tarvitaanhan hevosiakin vielä, vaikka autot veivät niiden työpaikat 99,99 %:sesti.
Tosin joskus vielä voidaan biotulostaa keinotekoinen hevonenkin, jota ei pikkutyttö erota oikeasta heposestaan. Sama pätee ihmiseen.
Siinä vaiheessa kun robotti ja tekoäly kykenee tekemään kaiken saman mitä ihminenkin, niin ei ihmistä mihinkään enää tarvita.
Ulkomailla Tescoissa on jo sellainen systeemi, että sisään tullessa otetaan kouraan viivakoodinlukija, piipataan tuotteet heti ja laitetaan suoraan ostoskasseihin, ja poistuessa maksetaan. Lukijan saa vain etukortilla eli asiakkaan tiedot yhdistetään skanneriin, jos jotain vilppiä yrittäisi.
En ole koskaan käyttänyt. Ostoksien hinnassa on sen verran ilmaa, että katson olevani sillä hinnalla oikeutettu palveluun. Koen keskeiseksi asiaksi kauppareissuilla sen, että voin vaihtaa aina pari sanaa myyjän kanssa, koneet eivät korvaa ihmiskontaktia. Sitäpaitsi itsepalvelukassoilta ei ilmeisesti saa ostettua tupakkaa. Enkä periaatteestakaan ala itse piippaamaan tuotteitani, kun kaupassa on töissä henkilöitä, joille maksetaan palkkaa siitä, että he tekevät sen puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vääjäämätöntä kehitystä kannata jarruttaa. Tulee se muutos kuitenkin. Silloin kun teollistuminen alkoi Englannissa, työntekijät hakkasivat tehtaiden koneita rikki, ettei heiltä mene työpaikka. No, koneet tulivat kuitenkin. Sama juttu kassojen kanssa. Maailma muuttuu Eskoseni, vaikka kuinka haraisit vastaan. Olisi kovin mukavaa, että kassahenkilöt vaikka koulutettaisiin asiakkaiden erilaisiksi avustajaksi kaupoissa: auttaisivat löytämään tavaroita, neuvoisivat, pakkaisivat jne. Sellaiseen kauppaan haluaisin ainakin vanhuksena asiakkaaksi.
Tämä on kaunis ajatus, että kassahenkilöt siirtyisivät fiksumpiin asiakaspalvelutehtäviin. Valitettavasti näin ei käy, vaan HE SAAVAT POTKUT.
Voisiko kuitenkin olla niin, että tulevaisuuden vanhukset olisivat sen verran varakkaampia/vaativampia asiakkaita, että he olisivat jopa valmiita maksamaan hyvästä palvelusta?
Miten tulevaisuuden vanhukset olisivat niin varakkaita? Pätkä- ja osa-aikatyölaiset ovat köyhiä vanhoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Saatettiin laittaa maksu ruutuvihkoon ja maksettiin kerran kuussa. Ei tarvinnut siis edes lompsaa mukana.
Onhan noita tiliasiakkaita edelleenkin, ainakin täällä kylillä. Jos myyjä tuntee naaman, ei tarvita henkkareitakaan. Kätevää lapsille, kun voivat koulusta palatessaan käydä hakemassa maitoa tms. tiliin, jos ei ole rahaa mukana. Kerran kuussa käydään maksamassa lasku.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.
Ethän myöskään käytä autoja jotta hevoskärryjen valmistajat ja ajajat työllistyvät?
Yleensä jonoa joten käytän itsepalvelukassaa.
Kansalaispalkka, kaikille 3000€ käteen, jotka eivät sitä muuten saa.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle.
T: kaupan osa-aikakassa eli noin tonni käteen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Koen keskeiseksi asiaksi kauppareissuilla sen, että voin vaihtaa aina pari sanaa myyjän kanssa, koneet eivät korvaa ihmiskontaktia.
Pitäiskö sun hakeutua vaikkapa yksinäisten vanhusten seuraan? Ei kaupan tehtävä ole toimia sun sosiaalisena huoltoasemana.
Ihminen on ihminen. Kone on kone. Lämpö, kylmyys. Inhimillisyys, kovuus.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on enemmän kuin yksi tuote niin ei tule mieleenkään alkaa itse räpeltää yli 100 euron ostoksia. Kassa on sitä varten, että hän tekee sen työn. Miksi mina sitä haluaisin väkisin itse tehdä. Jos on isot ostokset, niin hidastaa huomattavasti itse räpeltää niitä.
Joo, totta nykyisessä systeemissä, kun pitää jokainen tuote piipata erikseen. Mutta sitten kun viivakoodit vaihtuu RFID tageihin, niin niitä ei tarvi piipata kutakin erikseen, vaan riittää että kannat kaupassa pakkaamasi kassin lukuportista läpi ja kone lukee kaikki koodit kerralla. Ei siihen kassalle tarvita silloin enää mitään ihmistä sinulle hymyilemään ja moikkaamaan. Kaupassa käynti nopeutuu ja helpottuu oleellisesti. Nythän suurin osa ajasta menee kassalla jonottaessa.
Kuinkahan moni perhe saakaan ansionsa kaupasta? Todella moni. Itse en kuulu kaupan alalla työskenteleviin. Olen solidaarinen tätä ammattialaa kohtaan. Käytän normikassoja.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se nyt mitään kolmea tonnia tietenääkään olisi, mutta sanotaan että lähemmäs tonni (ei asumistukea erikseen).
Palkasta menisi varmaan sitten noin 50% tasavero. Nettotulot läpi eri tuloryhmien pysyisi suunnilleen ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on enemmän kuin yksi tuote niin ei tule mieleenkään alkaa itse räpeltää yli 100 euron ostoksia. Kassa on sitä varten, että hän tekee sen työn. Miksi mina sitä haluaisin väkisin itse tehdä. Jos on isot ostokset, niin hidastaa huomattavasti itse räpeltää niitä.
Joo, totta nykyisessä systeemissä, kun pitää jokainen tuote piipata erikseen. Mutta sitten kun viivakoodit vaihtuu RFID tageihin, niin niitä ei tarvi piipata kutakin erikseen, vaan riittää että kannat kaupassa pakkaamasi kassin lukuportista läpi ja kone lukee kaikki koodit kerralla. Ei siihen kassalle tarvita silloin enää mitään ihmistä sinulle hymyilemään ja moikkaamaan. Kaupassa käynti nopeutuu ja helpottuu oleellisesti. Nythän suurin osa ajasta menee kassalla jonottaessa.
Suurin osa ajasta? Kannattaa todellakin laittaa palautetta jos kauppa on niin retuperällä että olet kasannut ostoksia satasen edestä siellä ja jonottaa pidempään. Minulla menee ainakin yli puolituntia isoihin ruokaostoksiin kun niitä kerää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni perhe saakaan ansionsa kaupasta? Todella moni. Itse en kuulu kaupan alalla työskenteleviin. Olen solidaarinen tätä ammattialaa kohtaan. Käytän normikassoja.
En ymmärrä alkuunkaan tuollaista asennetta. Turhan työn tekeminen ei ole kansantaloudellisesti lainkaan järkevää. Resurssit kannattaa kohdentaa fiksummin. Siirtykööt vaikka hoiva-alalle jutustelemaan lasten tai vanhusten kanssa. Ostosten rahastus hoituu koneellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vääjäämätöntä kehitystä kannata jarruttaa. Tulee se muutos kuitenkin. Silloin kun teollistuminen alkoi Englannissa, työntekijät hakkasivat tehtaiden koneita rikki, ettei heiltä mene työpaikka. No, koneet tulivat kuitenkin. Sama juttu kassojen kanssa. Maailma muuttuu Eskoseni, vaikka kuinka haraisit vastaan. Olisi kovin mukavaa, että kassahenkilöt vaikka koulutettaisiin asiakkaiden erilaisiksi avustajaksi kaupoissa: auttaisivat löytämään tavaroita, neuvoisivat, pakkaisivat jne. Sellaiseen kauppaan haluaisin ainakin vanhuksena asiakkaaksi.
Tämä on kaunis ajatus, että kassahenkilöt siirtyisivät fiksumpiin asiakaspalvelutehtäviin. Valitettavasti näin ei käy, vaan HE SAAVAT POTKUT.
No kyllä sitä henkilökuntaa edelleen tarvitaan, vaikka tulisi enemmän automaattikassoja. Ei se kassatyöntekijän korvaava robottilaite pura kuormia, täytä hyllyjä, katso päiväyksiä, vastaa puhelimeen, tee tilitys- ym. toimistotöitä, auta ongelmatilanteissa joita varmasti tulee päivittäin jne. Tai ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta taitaa aika kauan mennä ennen kuin kaikki on 100% automatisoitua. Ja kun ei se yksi myyjä voi olla töissä joka päivä alusta loppuun vaan hänellä on myös työajat, lomat ja vapaapäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ajasta? Kannattaa todellakin laittaa palautetta jos kauppa on niin retuperällä että olet kasannut ostoksia satasen edestä siellä ja jonottaa pidempään. Minulla menee ainakin yli puolituntia isoihin ruokaostoksiin kun niitä kerää.
Riippuu ostosten määrästä ja asiointiajankohdasta että kuinka suuri osuus ajasta kuluu kassalla. Jos tekee pienen ostoksen pahimpaan ruuhka-aikaan, niin kassalla kuluva aika voi olla moninkertainen myymällässä piipahtamiseen verrattuna.
Minä en halua sormenjälkiäni minkään kaupan rekistereihin. Ne ovat tietoja, joita en halua mihinkään jakeluun. Kaupassa käynti ei voi edellyttää tällaisia tietoja, varmasti rikotaan jo yksityisyyden suojaa.