Älkää käyttäkö itsepalvelukassoja
Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Ethän pese pyykkiä itse, vaan viet pesulaan? Älä tee ruokaa itse, vaan mene ravintolaan. Älä korjaa itse polkupyörääsi, vaan vie huoltamoon. Älä masturboi, vaan osta seksiä.
Onanointi on itsepalvelua
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti käytän. Ei tarvitse seisoskella minuuttikaupalla jonossa, eikä kukaan kyttää ja tuomitse mun ostoksiani.
Miksi siellä itsepalvelukassan päässä kuitenkin ihminen seisoo? En ymmärrä mitä säästöä siinä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti käytän. Ei tarvitse seisoskella minuuttikaupalla jonossa, eikä kukaan kyttää ja tuomitse mun ostoksiani.
Miksi siellä itsepalvelukassan päässä kuitenkin ihminen seisoo? En ymmärrä mitä säästöä siinä tulee.
No onhan se nyt selvää säästöä! Muuten pitäisi olla 3-4 kassaa ja kassatyöntekijää; nyt pärjää vain yhdellä. Ja se tyyppi on siellä auttamassa mahdollisissa ongelmatilanteissa sekä tekemässä pistotarkastuksia (kai? en tiedä tekevätkö oikeasti)
Meilläpäin on yhdessä kaupassa niin että ruuhka-aikaan vain kaksi normikassaa auki, ja sitten nämä itsepalvelukassat. Jonot ovat kauheat näille kahdelle kassalle ja ihmiset käytännössä pakotetaan itsepalvelukassoille, elleivät halua koko iltaa jonottaa. Noh en ole pahemmin sitä kauppaa enää käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kaupoissa ole oikein koskaan opittu hyödyntämään pikakassoja. Joko niitä ei ole ollenkaan, tai sitten täpötäysien kärryjen kanssa tungetaan nopeimmin liikkuvaan jonoon "korkeintaan 5 tuotetta" -rajoituksista välittämättä.
Sinkkuna ostokseni mahtuvat yleensä koriin, ja olen kyllä iloinen siitä, että nykyään kaupoissa on itsepalvelukassa vaihtoehtona. Itsepalvelukassoillehan ei voi viedä korillista enempää, ja lisäksi esimerkiksi vanhukset, joilla yleensä muutenkin asioiminen kestää, eivät itsepalvelukassoja käytä. Toivoisin vielä, että itsepalvelukassojen käyttäjät saisivat vaikka parin prosentin alennuksen siitä hyvästä, että eivät käytä kassatyöntekijöiden palveluja.
Toku mietin, miten kassatyöntekijöiden työllisyyden käy, mutta toisaalta uskon siihen, että samalla kun teknologian kehitys vapauttaa työvoimaa jollain alalla, syntyy tarvetta työntekijöille jollain toisella alalla. Tuntuisi väärältä vastustaa ihmisten elämää helpottavia keksintöjä vain siksi, että joku voi menettää työnsä. Jos tätä periaatetta noudatettaisiin, ei liukuhihnoja, traktoreita tai vaikka lakaisukoneita olisi koskaan voitu ottaa käyttöön.
Ei se mitään vapauta. Sitten kun oikeasti kehitetään nämä ihmistä vastaavat koneet ja robotit, oli ala kuin ala, jää ihminen turhaksi.
Olen töissä k-citymarketissa johon avattiin juuri itsepalvelukassat. Normaali maanantaina ennen noita oli töissä enintään 3 henkilöä. Tänään meitä oli 3 normaali kassoilla ja 1 ip kassalla, eli 1 työntekijä lisää. Sunnuntaisin kassoilla on 2 työntekijää, ja 2 oli nytkin, toinen oli vain ip kassalla normaali kassan sijaan. Työntekijämäärät on jo valmiiksi niin pienet, ettei niistä voida enää yhtään vähentää, joten itsepalvelukassojen tulo ei ainakaan vielä lähitulevaisuudessa tule vaikuttamaan millään tavoin työntekijämääriin. Etenkin, kun siihen tarvitaan aina se työntekijä tekemään monenlaista asiaa mitä asiakas ei itse voi tehdä, eli antamaan leimoja kenkäpassiin, finlaysonin keräilypasseihin, kuittaamaan alkoholiostokset, korjaamaan kuitteja, jne.
Ja mitä 30% alelappuihin tulee, niin ainakin vaatteiden kohdalla meillä on merkattu ne suoraan kassajärjestelmään, lappu on siinä vain asiakasta varten, ei myyjää, ei nyt eikä ennenkään.. Ja kassamyyjät ei oo koskaan niitä jotka "unohtavat" näpytellä alet, ne alet on unohtunu laittaa koneelle jo siellä hyllytyspäässä tai kone tökkii eikä alennus näy oikein, tätä varten meillä on kassalla henkilö, joka selvittää asian ja korjaa hinnan(ja ottaa haukut vastaan. :D) Jos illalla laitetaan esim. sen päivän paistotuotteita alelapuille ja asiakas tulee niiden kanssa ip-kassalle, niin tällöin myyjän täytyy käydä laittamassa alennus erikseen, ja tämä onkin ainoa tilanne jossa se kassamyyjä sen tekee.
Ja mikä parasta, itsepalvelukassalla työskentely on paljon kivempaa kuin tavallisella kassalla. Työ on jalkeilla oloa ja paljon vaihtelevampaa.
Itsekin suosin itsepalvelukassoja, mitä järkeä mennä jonkun parin jutun takia jonottamaan normi kassalle kun itse voi hoitaa sen nopeammin.
No varmasti käytän. En ymmärrä miksi jäisin normikassajonoon odottelemaan että edessä olevat kolme asiakasta saisi jokainen hoidettua täydet kärrylliset ostoksiansa, kun itselläni käsissä huutava taapero, vaippapaketti ja maitotölkki.
Kiitos itsepalvelukassat!
Niin. Tässä pari pointtia, mutta epäilemättä huudan tuuleen:
-Kun maksat itsepalvelukassalla, maksat kortilla. Joka ainoa korttimaksu on askel lähemmäksi käteisrahatonta yhteiskuntaa. Kun "kaikki" maksavat kortilla, käteinen raha voidaan sillä perusteella lopettaa. Jos ongelmasi on, ettet ymmärrä mitä pahaa käteisrahasta luopumisessa on, en voi auttaa. Tyhmyyden edessä Jumalatkin ovat voimattomia.
- Naiivi toive hintojen laskusta kun henkilöstöä on vähemmän. Ilmeisesti jotkut eivät ymmärrä, että tuotteen hinta on aina se korkein mahdollinen, millä se vielä menee kaupaksi.Ei sen valmistus, jakelu, markkinointi ym. kustannukset kuten ihmiset niin kovasti haluavat uskoa.
_ Kaupan kassan työ on turhaa työtä, se joutaakin pois. Kuinka moni muu työ yhteiskunnassa on turhaa työtä, joka ei oikeastaan hyödytä ketään ja jos se jäisi tekemättä, kukaan ei huomaisi mitään? Niinpä. Mutta kuitenkin näille tekijöille palkka näistä turhistakin töistä on tärkeää, etenkin kun työttömien status on mikä on. Kaupan kassoja halveksiva voisi joskus miettiä, että ketkä muut tekevät täysin hyödytöntä työtä, jonka tekemättä jättämistä ei kukaa suomenmaassa huomaisi. Voisi tulla yhtäkkiä mieleen aika monta ns. eliitin jäsentäkin. Mutta kun palkka on suuri, niin ylivoimainen enemmistö ajattelee että totta kai tuo tekee tärkeää työtä. Vaikka sitten tutkisi mitä hyvänsä tyhjänpäiväistä asiaa "päätöksenteon tueksi" TEKESIN rahoittamana, näin esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ei alene. Katteeseen menee. En ole kassatyöntekijä, mutta osaan ajatella toisiakin.
Tietysti kauppias yrittää säästöistä ottaa itselleen niin paljon kuin mahollista, mutta kyllä se vaan niin on että jos ja kun kilpailu toimii, niin pakko on hintoja laskea jos aikoo pitää markkinaosuutensa.
Kyllä kaupoilla on hiljainen sopimus siitä että hintoja ei lasketa. Suomessa on tosi helppoa pitää hinnat korkealla ja nostaa hintoja entisestään kun ei täällä ole kuin pari hassua kaupparyhmää ja Lidl. Jos menet katsomaan hintoja vaikka Saksaan ymmärrät mitä tarkoitan.
Älkää käyttäkö kehruukoneita, ne vie ompelijoiden työt!
Älkää käyttäkö höyrylaivoja, ne vie purjeiden tekijöiden työt!
Älkää käyttäkö kännykköjä!
Älkää.. yrittäkö estää kehitystä.
Käytän. Saan ostokset hoidettua paljon nopeammin eikä tarvitse katsella epäkohteliaita ja ammattitaidottomia kassatätejä.
Ellei jonoa menen kassalle. Muuten itsepalvelukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän pese pyykkiä itse, vaan viet pesulaan? Älä tee ruokaa itse, vaan mene ravintolaan. Älä korjaa itse polkupyörääsi, vaan vie huoltamoon. Älä masturboi, vaan osta seksiä.
Onanointi on itsepalvelua
Sehän oli koko viestin pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ei alene. Katteeseen menee. En ole kassatyöntekijä, mutta osaan ajatella toisiakin.
Tietysti kauppias yrittää säästöistä ottaa itselleen niin paljon kuin mahollista, mutta kyllä se vaan niin on että jos ja kun kilpailu toimii, niin pakko on hintoja laskea jos aikoo pitää markkinaosuutensa.
Kyllä kaupoilla on hiljainen sopimus siitä että hintoja ei lasketa. Suomessa on tosi helppoa pitää hinnat korkealla ja nostaa hintoja entisestään kun ei täällä ole kuin pari hassua kaupparyhmää ja Lidl. Jos menet katsomaan hintoja vaikka Saksaan ymmärrät mitä tarkoitan.
Ei se mikään kovin hiljainen ole. Lidlissä ja Prismassa on useat tuotteet sentilleen saman hintaisia.
Hassua kun täällä puhutaan itsepalvelukassoista joinakin teknisinä keksintöinä ja kehityksenä. Eihän tuossa ole mitään teknistä kehitystä, vaan asiakkaat laitetaan tekemään itse kassahenkilön hommat. Eli se ainoa kehitys tuossa on siinä, että asiakkaat joutuvat tekemään enemmän. Seuraavaksi jätetään ne kuormatkin sinne varastoon purkamatta ja taas ylistetään, että voi, miten nerokasta teknologiaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsepalvelua koska en jaksa ihmisten kyräilyä
Itsepalvelukassalla vasta kyräilläänkin. Ruuhka-aikana takana on koko ajan joku kärsimätön puuskuttamassa selän takana jos tulee pienikään hidastus viivakoodin lukemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun täällä puhutaan itsepalvelukassoista joinakin teknisinä keksintöinä ja kehityksenä. Eihän tuossa ole mitään teknistä kehitystä, vaan asiakkaat laitetaan tekemään itse kassahenkilön hommat. Eli se ainoa kehitys tuossa on siinä, että asiakkaat joutuvat tekemään enemmän. Seuraavaksi jätetään ne kuormatkin sinne varastoon purkamatta ja taas ylistetään, että voi, miten nerokasta teknologiaa. :D
On se myös teknologian kehitystä kaupan saralla, koska on tehty järjestelmä, jossa jokainen tuote on punnittu ja kirjattu järjestelmään. Eihän se tekniikkana mikään uusi ole, mutta kaupoissa se on uusi tekniikka hoitaa kassatapahtuma ja kehitystä se tietenkin on, koska se on huomattavasti nopeampaa myös sille asiakkaalle.
Kyllä minä ainakin asiakkaana mieluummin teen homman itse ja lähden nopeammin kaupasta kuin seisoskelen jonossa, jolloin minun pitää mennä edessä olevien tahtiin, eikä omaan tahtiini.
Idiootti. Niillä itsepalvelukassoilla koko touhu kuvataan mahdollisten näpistysyritysten varalta ja valvomossa läppä lentää.