Olin uudenmiesystäväni mukana mökillä ja porukka ui alasti!
Täytyy sanoa että hieman yllätyin.Mökki on siis miesystäväni kaverin ja olimme vknlopun siellä, 3 pariskuntaa iältään 26-33v. Osalla lapsia (eivät mukana).
Luulin että saunoisimme ja uisimme naisten/miesten vuoroin tai sekasaunat mutta uikkarit päällä. Vielä mitä, meni saunaan uikkarit päällä vain todetakseni että lauteilla istui jo karvaisia ukkoja munasillaan ja ohitseni lauteille sujahti naisystävät kelteisillään myös.
Mies supatti mulle että heitä uikkarit ees saunaan pois, et sä niitä tartte. Mutta en kyllä sauno alasti ventovieraiden kanssa! En edes ole "missinmitoissa"
Istuskelin sitten laiturilla ja katsoin kun muut uivat, peseydyin kun muut olivat saaneet tarpeekseen. Mutta sanokaa nyt että tämä kaveriporukka on jotain epätavallista vai onko multa mennyt jotain ohi.
Ja siis muuten porukka oli mukavaa mutta tuo nakuilu..
Kommentit (176)
Tää saunomiskulttuuri on kyllä tiukassa joillain, ei saisi olla sekasaunoja eikä varsinkaan alasti saunoja. Itsekin kerran erehdyin sekasaunaan alasti ja niinhän siellä sai yksi saunomassa ollut miesraukka kuulla kunniansa naisystävältään kuinka oli minun pillua siellä tuijottanut, omasta mielestäni ei kyllä tuijottanut mutta niin vain sai draaman rouva aikaiseksi. Itseäni ei häiritsisi oman miehen saunomiset, ei siellä todellakaan tuijotella yhtään mitään! Näkemistähän on vaikea välttää, mutta miksi tehdä siitä niin iso asia? Okei, siinä on tissit ja pylly, niinkuin kaikilla ihmisillä.
Omassa kaveriporukassa käydään yleensä naiset ja miehet erikseen, koska kaikki eivät mahtuisi samaan aikaan, uimassa käydään uikkarit päällä tai alasti ihan miten sattuu, mökillä kun ollaan ja tuttuja kaikki niin ihan miltä tuntuu. Kyllä siellä kerran eräs kaveri hillui koko illan alasti, ihoa se vain on, ja kesä ja vähän kännikin!
Mä en haluais saunoa edes naispuolisten kanssa alasti, saati sit sekasaunassa.
En kyl muutenkaan diggaile mistään ryhmäsaunomisesta, olisin varmaan ollut kans "ilonpilaaja" vaatteet päällä laiturilla.
> Tää saunomiskulttuuri on kyllä tiukassa joillain
Olisiko myös maantieteellistä? Miehen itäsuomalaisessa suvussa on ok, että käydään saunasta alasti uimassa järvessä. Vaikka läsnä on useamman perheen jäseniä/eri perhekuntia ja mahdollisesti tuttavaperheitäkin. Osa myös sekasaunoo.
Itse olen länsisuomalainen ja saunon tiukasti vain naisporukassa.
Tiina
p.s. Uimassa käyn uikkarit päällä, jos illanvietossa tai muuten paikalla on miehiä.
Olen kai jotenkin niin vanhoillinen tai jotain, mutta en tiennyt sekasaunojen (siis ilman vaatteita) olevan kovin yleisiä. Joillekin tuo on nähtävästi ihan ok ja ei siinä mitään, mutta ei ole minun juttu ja jo ajatuksena hyvin vieras.
Eipä tulisi mieleenikään raahata tyttöystävääni sekasaunaan muiden ja etenkään hänelle tuntemattomien miesten tiirailtavaksi. Tuskin häntä kukaan tuijottaisi, mutta todennäköisesti jokainen tiirailisi salaa, että mitäs sieltä löytyy ja etenkin, koska hän nyt sattuu olemaan kaunis kaikin puolin ja myös sillä tavalla viehättävä. Sama tietysti päin vastoin, vaikkei minusta mitään näkemistä olekaan ;).
Jo tutussa porukassa sekasauna on ajatuksena "mahdoton" saati sitten, jos kyseessä on ennestään tuntemattomat henkilöt. Olisi ollut hyvinkin toivottavaa/suotavaa, että miehesi olisi sanonut asiasta etukäteen. Ja eipä muutenkaan astu ajatusmaailmaani, että sinut viedään tuntemattomien miesten eteen ilman vaatteita. Itse asiassa helpompaa, jos kyseessä jokin yleinen sekasauna ja et kyseisiä henkilöitä näe enää koskaan, mutta ei nyt ihan kavereiden tarvitse tyttöystävääni nähdä alasti. Ihoa tuo vaan on, mutta kuitenkin. Joillekin tuo on ok ja eipä tuossa tietystikään mitään.
Mun mielestä saunominen alasti on ihan normaalia, niin miesten ku naistenki kesken. Meiän kaveriporukassa on kummanki sukupuolen edustajia ja saunotaan joskus miehet ja naiset erikseen, joskus yhessä. Alasti. Apua. Myös pariskuntia mukana. Samaa tapahtuu myös muissa kaveriporukoissa. Me ainaki mennään sinne saunaan saunomaan eikä tsekkailemaan toisiamme.
PS. Naku-uinti on parasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Normaalia on ottaa kaikki huomioon. MNutta itse olet paras sanoja oliko porukka ihan ok vai halusivatko he hiukan seksuaalista värinää "viattomasti".
En tiennytkään että alasti saunomisesta saa "seksuaalista värinää" Olen saunonut monesti alasti kaveriporukan (pari kertaa olen ollut ainut nainen) mukana. En todellakaan ole saanut mitään värinää enkä kyllä ole missin mitoissa.
En tiennyt että joku voi loukkaantua siitä että minä haluan saunoa alasti. Jos joku pyytäisi laittaisin kyllä välittömästi päälle. Yleensä jos ei kestä alastomuutta, voi saunoa yksin.Voin luvata että miehet kyllä katsoo ja arvostelee alastoman naisen kropan. Kuvitteletko itse että eivät edes katso?
Jeps. Kaverin entinen poikaystävä tunnusti, että on todellakin tsekannut kaikki tyttöystävänsä ystävät näissä "platonisissa" saunaporukoissa. Kenellä on parhaimmat rinnat jne. Ja niin tekevät kuulemma muutkin kaverit. Ihana kun naiset uskoo, etteivät miehet mukamas katso kropat läpi siinä panisin, en panisi -mielessä saunassakin...
Ja mitä sitten. Oikeesti, mitä sitten!? Siinähän katsovat! Minun mieheni palvoo minua kun ollaan kahdestaan ja kohtelee minua kunnioittavasti myös ryhmässä. Minun mieheni kaverit ja yhteiset tuttavamme kohtelevat myös minua ja parisuhdettamme kunnioittavasti. Mitä sillä on väliä mitä joku omassa päässään miettii?
suomalaisessa saunassa on itseasiassa epänormaalia olla uikkarit päällä :D
Rikosilmoituksen paikka, kyseesä oli sukupuolisiveellisyytttä loukkaava teko.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai jotenkin niin vanhoillinen tai jotain, mutta en tiennyt sekasaunojen (siis ilman vaatteita) olevan kovin yleisiä. Joillekin tuo on nähtävästi ihan ok ja ei siinä mitään, mutta ei ole minun juttu ja jo ajatuksena hyvin vieras.
Eipä tulisi mieleenikään raahata tyttöystävääni sekasaunaan muiden ja etenkään hänelle tuntemattomien miesten tiirailtavaksi. Tuskin häntä kukaan tuijottaisi, mutta todennäköisesti jokainen tiirailisi salaa, että mitäs sieltä löytyy ja etenkin, koska hän nyt sattuu olemaan kaunis kaikin puolin ja myös sillä tavalla viehättävä. Sama tietysti päin vastoin, vaikkei minusta mitään näkemistä olekaan ;).
Jo tutussa porukassa sekasauna on ajatuksena "mahdoton" saati sitten, jos kyseessä on ennestään tuntemattomat henkilöt. Olisi ollut hyvinkin toivottavaa/suotavaa, että miehesi olisi sanonut asiasta etukäteen. Ja eipä muutenkaan astu ajatusmaailmaani, että sinut viedään tuntemattomien miesten eteen ilman vaatteita. Itse asiassa helpompaa, jos kyseessä jokin yleinen sekasauna ja et kyseisiä henkilöitä näe enää koskaan, mutta ei nyt ihan kavereiden tarvitse tyttöystävääni nähdä alasti. Ihoa tuo vaan on, mutta kuitenkin. Joillekin tuo on ok ja eipä tuossa tietystikään mitään.
Mulla on jäätävän hyvännäköisiä ystävättäriä jotka näyttävät minusta, heteroseksuaalisesta naisestakin pöyristyttävän hyvältä bikineissään. Alasti ovat paljon inhimillisempiä. Ja siis saunovat myös oman mieheni ja miespuolisten kavereiden kanssa. Koska alasti saunassa on vain sosiaalisoimista ja peseytymistä, ja miehet kuitenkin ihan kiltisti ovat avoimesti tuijottamatta, on minusta paljon parempi näin. Siinä vasta alemmuuskopleksi iskee kun kirmailevat ihanissa istuvissa kesävaatteissa ja bikineissään :D ja silloin on myös enemmän okei miehille ihailla maisemia. Ja tämäkään ei kyllä oikeasti ole minulta pois yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija Marja Rissanen Tampereen teknillisen yliopiston materiaaliopin laitokselta kertoo, että mökkisaunaan voi yleensä mennä uimapuvussa huoletta. Sen sijaan uimahallissa uimapuku päällä saunominen on vaarallista sekä itselle että muille saunojille.
-Kun uimahallin saunaan mennään uimapuku päällä, uimahalliveden kloori höyrystyy, ja kloori on myrkyllistä hengitettynä, tutkija kertoo.
Paitsi silloin kuin rintasyövän sairastaneella on uikkari päällä. Tuo kloorin höyrytysmisriski on myytti.
Kloorin höyrystyminen ei ole myytti. Kloorin reagoidessa orgaanisten aineiden kanssa tuotetaan vaikka mitä myrkkyjä ilmaan. Siksi otsonointi on parempi uimahalleissa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että hieman yllätyin.Mökki on siis miesystäväni kaverin ja olimme vknlopun siellä, 3 pariskuntaa iältään 26-33v. Osalla lapsia (eivät mukana).
Luulin että saunoisimme ja uisimme naisten/miesten vuoroin tai sekasaunat mutta uikkarit päällä. Vielä mitä, meni saunaan uikkarit päällä vain todetakseni että lauteilla istui jo karvaisia ukkoja munasillaan ja ohitseni lauteille sujahti naisystävät kelteisillään myös.
Mies supatti mulle että heitä uikkarit ees saunaan pois, et sä niitä tartte. Mutta en kyllä sauno alasti ventovieraiden kanssa! En edes ole "missinmitoissa"
Istuskelin sitten laiturilla ja katsoin kun muut uivat, peseydyin kun muut olivat saaneet tarpeekseen. Mutta sanokaa nyt että tämä kaveriporukka on jotain epätavallista vai onko multa mennyt jotain ohi.Ja siis muuten porukka oli mukavaa mutta tuo nakuilu..
Biksut naulaan ja mirri paljaana saunaan vaan....
Miten naisen pitäisi sitten käyttäytyä alasti sekasaunassa, jos on kuukautiset? Antaa veren vaan valua pitkin kroppaa? Tai tampoonin narun lepattaa tuulessa? What?
Vierailija kirjoitti:
Tuota sattuu paremmissakin piireissä. Kuuluu suomalaiseen sauna ja kesämökkikulttuuriin.
Ei se nyt kuulu suomalaiseen kulttuuriin. On paljon suomalaisia, jotka ei harrasta nakuna saunomista muiden kanssa. Tämänkin keskustelun perusteella jakautuu puoliksi porukka. Itse voin saunoa naisporukassa alasti, en kovin mielelläni kylläkään, mutta ihan ok. Miesten kanssa en, enkä edes nuorempana, vaikka olin ihan missimitoissa. Ei ole kiva saunoa, jos on epämukava olo. Mun miehen kaveriporukka saunoo alasti miehet ja naiset keskenään, minä menen joskus mukaan pyyhe päällä, useimmiten en. Saunon yksin ja se on kaikille ihan hyväksyttävää, kukaan ei kuittaile, ovat kai tottuneet. Aika usein mies saunoo mun kanssa ja jatkaa sitten saunomista muiden kanssa, kun mä lähden uimaan. Onneksi meillä on mukava kaveriporukka, olis kamalaa jos vaadittaisiin saunomaan alasti muiden nähden.
Mä en kyllä ole koskaan saunonut alasti mieheni kavereiden tai ylipäänsä muiden miesten kuin omani kanssa. Jos ollaan oltu porukalla mökillä, niin simmarisaunassa ollaan oltu. En halua nähdä muiden miesten sukupuolielimiä, ja uikkareissa menee siis häveliäisyyteni raja, sanokaa mitä sanotte.
Minusta olisi hienoa, jos nakusekasaunoja kannattavat kertoisivat muille aikeistaan olla alasti (voin vaikka sitten itse mennä muualle saunomisen ajaksi, ettei estoisuuteni häiritse muita). Ei ole mukavaa, että yhtäkkiä näkökenttään ilmestyy jonkun vieraan miehen sukupuolielimet. Ei sen vuoksi, että jotenkin erityisesti järkyttyisin siitä, mutta en vain halua, että kukaan muu tekee sitä päätöstä puolestani. Eli jos haluat viilettää nakuna mökillä, älä oleta kysymättä, että se kaikille muille ok ja ettei se häiritse ketään.
Saunoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täysin normaalia. Ulkomaalaiset tuosta saattaa järkyttyä.
Ulkomailla täysin normaalia. Tiukkapipot tuosta saattaa järkyttyä. Käykää saunassa Saksassa, Itävallassa, Hollannissa jne, niin opitte jotakin.
Olen käynyt Hollannissa ja Saksassa, uikkarit päällä. Eipä noissa huvita käydä, kun ei saa heittää vettä ja lämpötila niin pieni, ettei tule edes hiki. Ne ei ole saunoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija Marja Rissanen Tampereen teknillisen yliopiston materiaaliopin laitokselta kertoo, että mökkisaunaan voi yleensä mennä uimapuvussa huoletta. Sen sijaan uimahallissa uimapuku päällä saunominen on vaarallista sekä itselle että muille saunojille.
-Kun uimahallin saunaan mennään uimapuku päällä, uimahalliveden kloori höyrystyy, ja kloori on myrkyllistä hengitettynä, tutkija kertoo.
Paitsi silloin kuin rintasyövän sairastaneella on uikkari päällä. Tuo kloorin höyrytysmisriski on myytti.
Eikä ole. Esim. siivotessakin kloriitti on aina laimennettava kylmällä vedellä kloorin höyrystymiskaasujen takia, se lukee ihan pullon kyljessäkin.
Se on sitä monen mielestä sallittua tirkistelyä. He valehtelevat, jotka väittävät ettei tuossa olisi jännitettä ilmassa. Omassa kaveripiirissäni tuota myös tehdään ja kyllä jälkikäteen kommentoidaan ja virnistellään kun joku uusi nainen tulee porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Normaalia on ottaa kaikki huomioon. MNutta itse olet paras sanoja oliko porukka ihan ok vai halusivatko he hiukan seksuaalista värinää "viattomasti".
En tiennytkään että alasti saunomisesta saa "seksuaalista värinää" Olen saunonut monesti alasti kaveriporukan (pari kertaa olen ollut ainut nainen) mukana. En todellakaan ole saanut mitään värinää enkä kyllä ole missin mitoissa.
En tiennyt että joku voi loukkaantua siitä että minä haluan saunoa alasti. Jos joku pyytäisi laittaisin kyllä välittömästi päälle. Yleensä jos ei kestä alastomuutta, voi saunoa yksin.Voin luvata että miehet kyllä katsoo ja arvostelee alastoman naisen kropan. Kuvitteletko itse että eivät edes katso?
Jeps. Kaverin entinen poikaystävä tunnusti, että on todellakin tsekannut kaikki tyttöystävänsä ystävät näissä "platonisissa" saunaporukoissa. Kenellä on parhaimmat rinnat jne. Ja niin tekevät kuulemma muutkin kaverit. Ihana kun naiset uskoo, etteivät miehet mukamas katso kropat läpi siinä panisin, en panisi -mielessä saunassakin...
Ne, jotka tiirailevat toisten vartaloita, tekevät samanlaisen skannauksen, vaikka olisi uimapuvut päällä.
Tuo ei ole normaalia missään muualla kun Suomessa. Sekin tulee todennäköisesti siitä että miehet pääsevät silmäilemään alastomia naisia, aina siinä pienet seksi vibat on ainenkin miesten mielessä.. Saunokaa te alasti, itse en ainekaan sauno alasti paitsi yksin kotona.