Olin uudenmiesystäväni mukana mökillä ja porukka ui alasti!
Täytyy sanoa että hieman yllätyin.Mökki on siis miesystäväni kaverin ja olimme vknlopun siellä, 3 pariskuntaa iältään 26-33v. Osalla lapsia (eivät mukana).
Luulin että saunoisimme ja uisimme naisten/miesten vuoroin tai sekasaunat mutta uikkarit päällä. Vielä mitä, meni saunaan uikkarit päällä vain todetakseni että lauteilla istui jo karvaisia ukkoja munasillaan ja ohitseni lauteille sujahti naisystävät kelteisillään myös.
Mies supatti mulle että heitä uikkarit ees saunaan pois, et sä niitä tartte. Mutta en kyllä sauno alasti ventovieraiden kanssa! En edes ole "missinmitoissa"
Istuskelin sitten laiturilla ja katsoin kun muut uivat, peseydyin kun muut olivat saaneet tarpeekseen. Mutta sanokaa nyt että tämä kaveriporukka on jotain epätavallista vai onko multa mennyt jotain ohi.
Ja siis muuten porukka oli mukavaa mutta tuo nakuilu..
Kommentit (176)
Meillä saunoo ensin ujot ja sitten loput. Ei ongelmia. Harvemmin kyllä niitä ujoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä tiukkapipoista ja estoista porukkaa peukuttamassa. Sääli jos tällainen sakki Suomessa enemmän lisääntyy...
Eihän niistä kohta näy muutenkaan enää kuin silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että hieman yllätyin.Mökki on siis miesystäväni kaverin ja olimme vknlopun siellä, 3 pariskuntaa iältään 26-33v. Osalla lapsia (eivät mukana).
Luulin että saunoisimme ja uisimme naisten/miesten vuoroin tai sekasaunat mutta uikkarit päällä. Vielä mitä, meni saunaan uikkarit päällä vain todetakseni että lauteilla istui jo karvaisia ukkoja munasillaan ja ohitseni lauteille sujahti naisystävät kelteisillään myös.
Mies supatti mulle että heitä uikkarit ees saunaan pois, et sä niitä tartte. Mutta en kyllä sauno alasti ventovieraiden kanssa! En edes ole "missinmitoissa"
Istuskelin sitten laiturilla ja katsoin kun muut uivat, peseydyin kun muut olivat saaneet tarpeekseen. Mutta sanokaa nyt että tämä kaveriporukka on jotain epätavallista vai onko multa mennyt jotain ohi.Ja siis muuten porukka oli mukavaa mutta tuo nakuilu..
Biksut naulaan ja mirri paljaana saunaan vaan....
Mirri levälleen saunaan. Tämä on sitä normaalia.
Te, jotka kaveriporukassa saunotte alasti, niin käyttekö te sekasaunassa myös sukulaistenne ja puolison sukulaisten kanssa?
Appiukko ja anoppi, siskot ja serkut mukaan?
Jotain kimppa homoilua tiedossa, ei toi normaalia ole.
Tässä on sekin vika, ettei yhtään voi aavistaa minkälaisia vihamiehiä tai -naisia siitä porukasta vielä kehkeytyy. Nappaavat salaa kuvan ja pistävät jornotuubiin tms.
Suomi ja muutaman Itä-Euroopan maa ovat ainoita joissa kenellekään edes tulee mieleen saunoa vaatteet päällä.
Outoa? Eikö uikkarit jo hiosta tia hierrä saunomisen aikana?
Kaikissa eri kaveriporukoissani saunotaan alasti. Miehet ja naiset sekaisin. Jos joku pyyhkeen päälleen laittasi, niin ei sekään varmaan vinoja katseita herättäisi.
Täällä sanotaan "en minä ainakaan ole saanut mitään seksuaalista värinää miehissä aikaiseksi olemalla saunassa alasti, vaikka en missin mitoissa olekaan".
Mutta entä jos oletkin missin mitoissa ihan oikeasti? Itsellä hoikka treenattu kroppa ja vaikea kuvitella etteikö heteromies kiinnostuisi kun näkee missikroppaa livenä ja vielä alasti... Ja sitten jos niitä miehiä olisi useampi, hyi ahdistaa jo ajatuskin kuinka käyvät katsellaan koko vartalon läpi ja ajattelevat ties mitä mielessään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sanotaan "en minä ainakaan ole saanut mitään seksuaalista värinää miehissä aikaiseksi olemalla saunassa alasti, vaikka en missin mitoissa olekaan".
Mutta entä jos oletkin missin mitoissa ihan oikeasti? Itsellä hoikka treenattu kroppa ja vaikea kuvitella etteikö heteromies kiinnostuisi kun näkee missikroppaa livenä ja vielä alasti... Ja sitten jos niitä miehiä olisi useampi, hyi ahdistaa jo ajatuskin kuinka käyvät katsellaan koko vartalon läpi ja ajattelevat ties mitä mielessään.
Tuotapa juuri tarkoitin aikaisemmalla pitkällä sepostuksellani. Tyttökaverini on hyvinkin hyvässä kunnossa ja tekee mallintöitä ajoittain käyden "esittelemässä vartaloaan", mutta ei tosiaankaan halua kavereideni eteen alasti katseltavaksi... ja enpä minäkään, vaikken tosiaankaan tee hänen puolesta päätöksiä. Sama päin vastoin ja tietää, etten varmasti mene sekasaunaan naisten tiirailtavaksi - olen itsekin ihan hyvässä kunnossa, mutta naiset (kai) eivät samalla tavalla tirkistele - toivottavasti ;). Meistä kumpikin kokisi sekasaunan jotenkin ahdistavana... joten sekasaunat (siis ilman vaatteita) jättäisimme suosiolla väliin.
Siis joskus 70-luvulla kun olin ensi kertaa appivanhempieni mökilä niin mentiin tietenkin myös saunaan. Vaimo sanoi että menkää te miehet ensin ja me tulaan sitten kun on saatu tiskit tehtyä. Istumme siis saunassa ja vartin päästä sine tulivat apposen alasti myös naiset. En ollut varautunut ennen tällaiseen ja alkoipa kyrpäni koveta kun anoppi isone tisseineen tuli viereen. Lähdinkin siitä uimaan ja kun vaimoni tuli perästä ja näki seisovan kullini niin hän vain nauroi ja sanoi että näin täällä aina saunotaan myös vieraitten kesken. Taisi sinä mennä se kesä totutellessa mutta kyllä se nyt tuntuu aivan luonnolliselta ja kun meille tulee tuttav a pariskunta mökille niin saunotaan ja grillataan alasti sään salliessa jasilti seisoo kun ilta tulee..
Vierailija kirjoitti:
Miten naisen pitäisi sitten käyttäytyä alasti sekasaunassa, jos on kuukautiset? Antaa veren vaan valua pitkin kroppaa? Tai tampoonin narun lepattaa tuulessa? What?
Tulee käyttäytyä asiallisesti ja kohteliaasti.
Mä menisin ensimmäisten joukossa sekasaunaan, jos kroppa olisi siinä kunnossa, että kehtaisi. Mutta 85-kiloisena en sauno edes uikkarit päällä. En vain kehtaa. Puolison kanssa toki, mutten missään porukoissa.
Sekasaunat on tosi jees. Kuten sanottu, menisin ilman muuta.
Myös minun tutustuessani miesystävääni (nykyisin aviomies), hänen tuttavapiirissään löytyi näitä saunotaan porukalla alasti -tyyppejä.
Olin vähän alle nelikymppinen, muu porukka viidenkympin päältä kuten mieskin.
Itse en halunnut saunoa porukalla alasti. Olisko joskus ihan alkuvaiheessa kerran kun menin alasti muiden mukana; en tykännyt, ja tunsin kyllä katseet (siis kroppani oli hyvässä sheipissä silloin ja on edelleen). Mutta alasti sekasaunassa ei ole ikinä elämäni aikana ollut mulle luontevaa eikä mukavaa, joten olen vaan oppinut sanomaan ajoissa, että joko saunotaan porukalla uikkarit päällä tai sitten jotenkin miehet ja naiset erikseen tai pariskunnittain. Tai sitten mä en sauno.
Onneksi mulla on fiksu mies, joka on ymmärtänyt kantani ja asettunut ystäviensä seurassa puolustamaan minun oikeuttani olla oma itseni myös. Ymmärrän toki, että nuo 60-luvun nuoret ovat kasvaneet siihen että alasti ollaan sekaisin. Itse 80-luvun nuorena en samaan ollut tottunut. Eri taustat. Melkein nelikymppisenä kumminkaan en halunnut tähän asiaan enää totutella, ainakaan ventovieraiden kuuttakymppiä käyvien ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun itse olin porukkasaunassa, niin meillä oli erikseen naisten sauna (johon osallistui myös porukan homomies) ja miesten sauna. Olen ehkä kalkkis mutta itse en lähtisi sekasaunaan ylipäänsä enkä todellakaan ilman uimapukua.
N 50+
Mökki isäntä huutaa pihalla: Sauna on lämmin!
Ensin kaikki naiset ja homot saunaan!
Sen jälkeen on miesten ja lesbojen vuoro!
Sekasaunat eivät ole mikään yleinen suomalaiseen kulttuuriin kuuluva perinne. Ennemminkin voitaisiin puhua perhesaunoista eli kun lapset ovat pieniä, niin perheet saunovat yhdessä. Meillä on ollut mökki ja olen vieraillut monien sukulaisten, ystäväperheiden ja tuttavien mökeillä ja sekasaunominen ylipäätään on aika harvinaista. Tyypillisintä on, että naiset saunovat ensin ja sitten miehet ja lapset vähän joka välissä ja kaikkien kanssa. Näin siis omassa lapsuudessani sukulaisten ja tuttavaperheiden sekä omalla mökillämme. Vaikka usein saunottiin ihan tuttujen ja sukulaisten kesken, niin aina mentiin nais- ja miesporukoissa ja uimaan uikkarit päällä.
Mieheni suvussa perheessä on aina kuljettu alasti ja saunottu alasti ja uitu alasti, joten hieman totuttelua vaati sitten minulta tottua siihen, että anoppi kökötti rinnat paljaina tekemässä aamupalaa ja miehen veli tuli aamusuihkusta ihan ilman pyyhettä koko olohuoneen poikki. Kun puhuin tästä ystäväpiirissäni, kukaan ei tiennyt omassa tai poikaystäviensä/miehensä suvussa vastaavaa, joten aika harvinaista tällainen täysin mutkaton suhtautuinen alastomuuteen on. Mieskin yritti aluksi vähän syyllistää minua siitä, etten ollut luonnollinen esim. saunassa apen kanssa vaan yritin peitellä strategisia paikkojani mutta aika nopeasti hän ymmärsi ihan laajemmin kyläilemällä ja vierailemalla toisten mökeillä, ettei tuollainen rajaton nakuilu sovi ihan joka paikkaan kaikkien mielestä, vaikka se omasta mielestään olisi tosi luonnollista ja suomalaisuuteen kuuluvaa. Miehen kaveripiirissä oli miehen perheen mutkattomuuteen totuttu mutta sielläkin käytiin uimassa uikkarit päällä ja kaikille annettiin saunassa peseytymisrauha eli periaatteessa ei saunottu alastomina mutta pesuvuorossa oleva saattoi antaa luvan muille tulla lauteille lämmittelemään.
Varmasti monessa kaveripiirissä on sekasaunoja mutta monessa ei eikä se ole mikään automaattisesti suomalaiseen kulttuuriin kuuluva piirre. Se, että Suomessa saunotaan alasti, ei automaattisesti tarkoita, että saunotaan sekasaunoissa. Ja usein ne sekasaunat rajoittuvat siis ydinperheeseen, ei muihin.