Surettaa! Löysin ihanan ulkomaalaisen miehen mutta hän halveksii kaikkea suomalaista!
Mikään ei kelpaa ja ole hyvin täällä. Ja mies on kotoisin Pohjois-Englannista ja aika vaatimattomista oloista. Luulisi että olisi edes vähän tyytyväinen. Ymmärrän kyllä että hänellä on raskas tilanne juuri nyt. Elää tuilla ja mun palkalla, koska ei osaa suomea eikä siksi löydä töitä. Mutta ei tämä nyt niin kamala maa ole.
Kommentit (52)
Kuulostaa kyllä todella ihanalta mieheltä!
Rasittavaa, mutta tavallista. Mieheni on eteläeurooppalainen ja on kyllä sopeutunut hyvin Suomeen, osaa kielen ja on löytänyt kivan työpaikan, jne. Kaipuu omaan kulttuuriin on kuitenkin vahva ajoittain, ja kun on sellainen nostalgisempi kausi, niin miestäni ei oikein jaksa kiinnostaa mikään Suomessa. Hän ei oikeastaan suhtaudu negatiivisesti, vaan välinpitämättömästi. Sekin tuntuu loukkaavalta, mutta menee sitten taas ohi ja liittyy jonkinlaiseen koti-ikävään.
Todellisuudessa mieheni asuu mieluummin Suomessa kuin kotimaassaan, ja arvostaa todella paljon monia asioita täällä. Siitä huolimatta välillä tuntuu siltä, että miksi mikään ei kelpaa. Kahden kulttuurin liiton huonoja puolia, joista ei kokonaan pääse ikinä eroon. Meilläkin jo 18 vuotta takana yhteistä elämää Suomessa.
Jos kaipaa rentoa ja sosiaalista yhdessäoloa, hyviä bileitä ja yleistä hauskanpitoa, niin ei voi mitään. Kyllähän Englannissa on mukavampia ja anteliaampia ihmisiä ja parempi meno, mutta toisaalta Suomessa on halvempaa ja suomalaisia möllejä on helppo pyörittää mielensä mukaan jos on edes alkeelliset sosiaaliset taidot, ja ulkkareilla yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asutte Suomessa? En pahalla kysy, ihmettelen vaan. Kyllähän sun varmaan olisi helpompi löytää kielitaidon takia sosiaalista elämää ja töitä enkuista kuin hänen Suomesta.
Mulla on ulkkis mies, en voi kuvitella häntä Suomen räntäsateisiin...
Mies on asunut täällä kuusi vuotta. Ja mulla on hyvä työ opettajana. En tiedä olisiko briteissä sen kummempaa. Haaveillaan kyllä muutosta Australiaan tai Uuteen-Seelantiin. Mulle kai työluvan saanti voi olla ongelma eikä miehellä ole oikein mitään koulutusta, että kannattaako lähteä toiselle puolelle maapalloa ihan vaan hanttihommiin?
Mutta tosiaan, mies ei oikein tunnu haluavan asettautua tänne. Vaikka lupasi opetella kieltä kun. Mutta ei ole tehnyt mitään vielä ja neljä vuotta kulunut. Ahdistaa kun hän vain kritisoi ja valittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies?
Ilmeisesti ulkomaalaisilla skaala on vähän eri.
Huoh! Tää on taas tätä. Kyllä hän on ihana, kohtelias ja hurmaava perusbrittimies. Juuri sellainen, josta olen aina haaveillut. Sosiaalinen, kohtelias, ottaa minut huomioon ihan eri lailla kuin suomalaiset äijät. En voisi kuvitellakaan olevani suomalaisenn miehen kanssa, olen aina tiennyt että joku anglo on mulle se oikea.
Olen itsekin alkanut miettiä onko Suomi todella niin tylsä ja ikävä paikka kuin mies väittää. Ehkä hän onkin oikeassa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi asutte Suomessa? En pahalla kysy, ihmettelen vaan. Kyllähän sun varmaan olisi helpompi löytää kielitaidon takia sosiaalista elämää ja töitä enkuista kuin hänen Suomesta.
Mulla on ulkkis mies, en voi kuvitella häntä Suomen räntäsateisiin...
Ap:n olisi parempi olla Englannissa palmujen alla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies?
Huoh! Tää on taas tätä. Kyllä hän on ihana, kohtelias ja hurmaava perusbrittimies. Juuri sellainen, josta olen aina haaveillut. Sosiaalinen, kohtelias, ottaa minut huomioon ihan eri lailla kuin suomalaiset äijät. En voisi kuvitellakaan olevani suomalaisenn miehen kanssa, olen aina tiennyt että joku anglo on mulle se oikea.
Olen itsekin alkanut miettiä onko Suomi todella niin tylsä ja ikävä paikka kuin mies väittää. Ehkä hän onkin oikeassa?
Ap
Kaikki englantilaiset nyt eivät ole noin ihania, mutta kyllä, Suomi on ikävä paikka. Suomalaiset ovat vaikeita ihmisiä ja kaikki lähtee minästä liikkeelle.
Englannissa korostetaan toisen huomioimista ja toisen ystävällinen kohtaaminen on kunnia-asia. "Kiitos kutsusta, tulen mielelläni synttäreillesi."
Ja juhlien jälkeen:"Kiitos ihanista juhlista." Vaikka olisi tarjottu vettä ja näkkileipää, niin juhlajärjestäjälle halutaan olo, että vaivannäkö oli sen arvoista.
Suomessa tämä puuttuu. Omissa nelikymppisissä puolet eivät tulleet paikalle ja kutsuun vastaaminen oli tasoa "no katotaan nyt".. Ja juhlien jälkeen kukaan ei kiittänyt tai kommentoinut vaikka ruoka oli ravintolasta jne. Se on okei, mutta Englannissa on helpompi olla tyytyväinen itseensä kun yhteisö ympärillä tukee tyytyväisyyttä.
Suomessa on kuin ihmiset pelkäisivät olla mukavia. Joku "oot ihan siedettävä" muljaistaan 3 promillen kännissä parhaalle kaverille..;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies?
Ap
Totta kai on oikeassa. Olette molemmat ihania ja sovitte ihanasti yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies?
Ap
Kaikki englantilaiset nyt eivät ole noin ihania, mutta kyllä, Suomi on ikävä paikka. Suomalaiset ovat vaikeita ihmisiä ja kaikki lähtee minästä liikkeelle.
Englannissa korostetaan toisen huomioimista ja toisen ystävällinen kohtaaminen on kunnia-asia. "Kiitos kutsusta, tulen mielelläni synttäreillesi."
Mites toi AP:n mies, kerran haukkuu kaikkea? 😛
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin mitä esimerkiksi? Onhan se totta, että Suomessa on elämä aika nihkeätä, mutta mikä tässä erityisesti mättää?
No ihan kaikki! Tv:stä ei nykyään tule mitään englanninkielistä ohjelmaa. Ainoastaan suomalaisia tietovisoja ja realityjä, joita mies ei ymmärrä. Ei ole töitä ja rahat siksi vähissä. Olut on kallista. Suomenkieli kuulostaa rumalta. Talvella kylmä ja pimeä, kesällä sataa ja on hyttysiä.
Jne jne Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies?
Ap
Ja juhlien jälkeen:"Kiitos ihanista juhlista." Vaikka olisi tarjottu vettä ja näkkileipää, niin juhlajärjestäjälle halutaan olo, että vaivannäkö oli sen arvoista.
Suomessa tämä puuttuu. Omissa nelikymppisissä puolet eivät tulleet paikalle ja kutsuun vastaaminen oli tasoa "no katotaan nyt".. Ja juhlien jälkeen kukaan ei kiittänyt tai kommentoinut vaikka ruoka oli ravintolasta jne. Se on okei, mutta Englannissa on helpompi olla tyytyväinen itseensä kun yhteisö ympärillä tukee tyytyväisyyttä.
Suomessa on kuin ihmiset pelkäisivät olla mukavia. Joku "oot ihan siedettävä" muljaistaan 3 promillen kännissä parhaalle kaverille..;)
Ihanaa :)
Isot halit sinulle! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies?
Ap
Mites toi AP:n mies, kerran haukkuu kaikkea? 😛
No siis tuohon on simppeli vastaus. Englantilaiset paheksuvat ja ärsyyntyvät suunnattomasti epäkohteliaasta käytöksestä ja se oikeasti loukkaa heidän perusolemustaan. Suomessa tietty töykeys/mörkömäisyys on sallittua. Ymmärrät varmaan, että englantilainen näin ollen kokee, että hänen käsitystään kivasta elämästä loukataan koko ajan, koska ihmiset ovat töykeitä?
Jep, eivät ne enkutkaan mitään jees, kaikki käy -ihmisiä ole. Töykeys on punainen vaate.
Anna sille pakettiauto, niin saa virikkeitä "ihana englantilainen mies".
Nämä naiset kärsii samasta mielenviasta kuin se suomalaishuorul1, joka nai vankilassa asuvan Steen Christensenin ja teki lapsenkin tälle. Ihana tanskalaismies. Mitä nyt kaksoismurhaaja.
Vierailija kirjoitti:
Nämä naiset kärsii samasta mielenviasta kuin se suomalaishuorul1, joka nai vankilassa asuvan Steen Christensenin ja teki lapsenkin tälle. Ihana tanskalaismies. Mitä nyt kaksoismurhaaja.
Vankilassa loppuelämänsä viettävä murhaajakin näyttää ihanalta.
Onko toi yllätys, ei Suomen kulttuuri nyt mitenkään kehumisen arvoinen ole. Elämäni paras päätös oli kun muutin 10 vuotta sitten Floridaan.
Teidän olisi ehkä parempi asua miehen kotimaassa. Oletteko miettineet tätä vaihtoehtoa? Mikähän siinä on, että nimenomaan britit (tunnen monia) usein inhoavat Suomea. Minulla myös on ulkomaalainen mies, joka onneksi viihtyy Suomessa. Tiedän, että viihtyy oikeasti, eikä kyse ole vieraskoreudesta. Pidemmät lomat hän kuitenkin viettää mielellään kotimaassaan, ja minä olen kesällä mukana viikon-kaksi. Miehen toive olisi, että viettäisimme kesälomat kokonaan hänen kotimaassaan, mutta minä taas en viihdy siellä niin hyvin, että haluaisin olla siellä koko lomani. Olisi ihanaa viettää yhdessä kesää Suomessa ja matkustella muuallakin kuin miehen kotimaassa, mutta kaikissa suhteissa on tehtävä kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin mitä esimerkiksi? Onhan se totta, että Suomessa on elämä aika nihkeätä, mutta mikä tässä erityisesti mättää?
No ihan kaikki! Tv:stä ei nykyään tule mitään englanninkielistä ohjelmaa. Ainoastaan suomalaisia tietovisoja ja realityjä, joita mies ei ymmärrä. Ei ole töitä ja rahat siksi vähissä. Olut on kallista. Suomenkieli kuulostaa rumalta. Talvella kylmä ja pimeä, kesällä sataa ja on hyttysiä.
Jne jne Ap
Hankkikaa nyt ihmeessä vaikka Netflix sitä livetv:tä katso kuin eläkeläiset. T: suomalais-amerikkalainen perhe
Minulla on hyvä amerikkalainen ystävä, joka on asunut ja tehnyt töitä Suomessa jo yli 20 vuotta. Puhuu suomea melko hyvin ja hänellä on laaja sosiaalinen verkosto ja mielestäni on sopeutunut Suomeen tosi hyvin. Silti säännöllisin väliajoin vähän syvällisemmin keskusteltaessa hän kertoo kuinka häntä tympii suomalaiset social retards, jotka eivät tajua vastavuoroisuudesta mitään. Lisäksi häntä ärsyttää kännääminen ja se kuinka humalaiset ovat aina häneltä jotain vailla (vähintään mielipidettä Suomesta jos ei muuta), vaikka hän ei ole mikään juoppo. Ymmärrän häntä oikein hyvin. Tunnen myös pari brittiä, jotka pitävät suomalaisia ihan autisteina ja ovat palanneet kotimaahansa ihan vaan siksi, että täältä ei löydy mitään järkevää tekemistä, ei töitä eikä kulttuuria.
Itsekin olen ulkomaalaisen kanssa naimisissa ja minusta olisi ihan kohtuullista, että välillä asuttaisiin toisenkin puolison kotimaassa. Ehkä teidänkin kannattaisi kokeilla Englantia välillä. Tai vaikka sitten Australiaa, siellä on hyvä työtilannekin jos vaan saa viisumin.
Mulla on sama kokemus yhdestä britistä, joka asiaan sanoi vaan hyi saatana. Sen verran oli suomeakin oppinut.