Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten neuvolassa yms on otettu ehkäisy puheeksi synnytyksen jälkeen?

Vierailija
18.06.2017 |

Onko udeltu ehkäisyn käytöstä? Onko painostettu hormonaaliseen ehkäisyyn? Mitä jos ei halua keskustella ehkäisystä vaan haluaa pitää sen omana ja miehen asiana.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tarjosi hormonikierukkaa jälkitarkastuksessa. Sanoin etten halua sellaista. Siinä kaikki. Terveydenhoitajan kanssa ei ole asiasta keskusteltu.

Vierailija
2/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäri kysyi, että onko tarvetta minipillerireseptille. Sanoin silloin, että ei ole ja se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen jälkitarkastuksessa koin lääkärin tuputtaneen pillereitä ja hän sanoikin oikein painokkaasti, että kyllä joku ehkäisy täytyy olla! Vastasin, että toinen lapsi on tervetullut heti kun on tullakseen, haluamme lyhyen ikäeron. Meni nuori naislääkäri hiljaiseksi.

No, toisen lapsen jälkitarkastuksessa oli eri lääkäri ja hänelle suoraan sanoinkin haluavani kierukan. Hän kirjoitti reseptin ja se oli siinä. Ei ottanut muita ehkäisymuotoja edes puheeksi ja totesi, että kierukan voi poistattaa milloin vain jos mieli ehkäisyn tarpeelle muuttuu. Aika erilaiset kokemukset siis :D.

Vierailija
5/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, että miksi PITÄISI olla jokin ehkäisy? Ja eikö se kuitenkin ole ihan pariskunnan oma asia jos kaikessa hiljaisuudessa käyttävät kondomia tai ovat käyttämättä.

Vierailija
6/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy otetaan puheeksi koska on vanhempia jotka eivät ymmärrä että kuukauden päästä voi olla jo raskaana jos harrastaa seksiä ilman ehkäisyä.

Vierailija
7/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, että miksi PITÄISI olla jokin ehkäisy? Ja eikö se kuitenkin ole ihan pariskunnan oma asia jos kaikessa hiljaisuudessa käyttävät kondomia tai ovat käyttämättä.

Liian monet tulevat raskaaksi heti edellisen jälkeen ja hakevat aborttia. Liian moni myös luulee, ettei imetysaikana voi tulla raskaaksi. Siksi terveydenhuoltohenkilökunta ottaa ehkäisyn puheeksi.

Vierailija
8/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian monet tulevat raskaaksi heti edellisen jälkeen ja hakevat aborttia. Liian moni myös luulee, ettei imetysaikana voi tulla raskaaksi. Siksi terveydenhuoltohenkilökunta ottaa ehkäisyn puheeksi.

Toki voi ottaa puheeksi ja tuoda esille sen, ettei imetys suojaa, mutta jos äiti sanoo, että ei tarvitse hormonaalista ehkäisyä ja ymmärtää, ettei imetys suojaa ja ehkäisy on hänen ja miehen henk.koht. asia niin eihän se lääkärille / terkalle kuulu. He ovat tehneet valitusosion ja tarjonneet ehkäisyä, mutta se, onko ehkäisyä ylipäätään käytössä vai ei, ei enää kuulu terveydenhuollolle. Aborttien vähentäminen on ehdottoman hyvä asia, siltikin moni pariskunta ei koe tarvetta abortille vaikka lapsia tulisi nopsaankin tahtiin. En minä ainakaan halua olla tilivelvollinen kondomin käytöstä yhtään kenellekään.

Vierailija
9/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkka painosti useampaan otteeseen ottamaan hormonikierukan. Lapsi oli kolmas (ihan suunniteltuja kaikki) ja ehkäisynä oli ollut jo 13 vuotta kondomi (ei ollut kertaakaan pettänyt). Rupesi oikein ärsyttämään kun moneen kertaan sanoin että jatkamme edelleen kondomin käyttöä koska se oli havaittu meille hyväksi ehkäisyksi.

Vierailija
10/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkka painosti useampaan otteeseen ottamaan hormonikierukan. Lapsi oli kolmas (ihan suunniteltuja kaikki) ja ehkäisynä oli ollut jo 13 vuotta kondomi (ei ollut kertaakaan pettänyt). Rupesi oikein ärsyttämään kun moneen kertaan sanoin että jatkamme edelleen kondomin käyttöä koska se oli havaittu meille hyväksi ehkäisyksi.

Itse en edes kertoisi mitä ehkäisyä käytän. Mitä se terkalle kuuluu?

Voisiko joku terkka kertoa, että miksi tivaatte? Asia on henkilökohtainen asia.

Vierailija
11/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä mutta kun ensimmäisen raskauden ensimmäisellä neuvolakäynnillä olin, en ymmärtänyt th:n inttämistä siitä, mikä ehkäisy meillä oli ennen raskautta ollut käytössä. Olin esitietolomakkeisiin merkinnyt, ettemme olleet ehkäisyä käyttäneet. Emme tietenkään olleet, kun raskautta useamman kuukauden olimme yrittäneet. Lopulta tietoihin kirjattiin kondomi ja näin jälkikäteen olen miettinyt saako joku tuosta nyt tilastoon merkittyä, että raskaus on alkanut vaikka kondomia ehkäisynä käytettiin? Siksiköhän minulle tuputettiin jälkitarkastuksessa hormonaalista ehkäisyä, ettei vaan tulisi toistakin vahinkoraskautta kumin kanssa leikkiessä? (Ensimmäinen, kuten toinenkin lapsemme ovat olleet toivottuja ja suunniteltuja.)

Vierailija
12/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea siinä on se että varsinkin ensisynnyttäjät harvoin tajuavat että uusi raskaus voi tapahtua ihan viikoissa. Sitten joko abortti tai nainen heti raskaana eikä toipuminen edellisestä raskaudesta ole edes alkanut.

Ne ketkä täällä liputtavat pienen ikäeron puolesta niin ok, mutta kannattaa tutkia ihan lääketieteelliseltä kannalta kannattaako se ja kestääkö kroppa. Kyllä siihen on ihan pätevät syyt miksi uutta raskautumista ei heti suositella. Jos et edes sitä vuotta voi odottaa niin kannattaa tutkailla itseään ja parisuhdettaan että miksi, puhumattakaan edellisen lapsen oikeudesta kunnolliseen vauva-ja taaperoaikaan, ilman liukuhihnalla tulevaa sisarusta joka pakottaa kasvamaan nopeammin.

Minipillereitä usein suositellaan ja neuvolassa Th yleensä antaa tutustumispakkauksen ihan ekoilla kerroilla, lääkäri kirjoittaa reseptin ja/tai useamman lapsen omaavalle/iäkkäämmille äideille suosittaa kierukkaa.

Vierailija
13/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea siinä on se että varsinkin ensisynnyttäjät harvoin tajuavat että uusi raskaus voi tapahtua ihan viikoissa. Sitten joko abortti tai nainen heti raskaana eikä toipuminen edellisestä raskaudesta ole edes alkanut.

Ne ketkä täällä liputtavat pienen ikäeron puolesta niin ok, mutta kannattaa tutkia ihan lääketieteelliseltä kannalta kannattaako se ja kestääkö kroppa. Kyllä siihen on ihan pätevät syyt miksi uutta raskautumista ei heti suositella. Jos et edes sitä vuotta voi odottaa niin kannattaa tutkailla itseään ja parisuhdettaan että miksi, puhumattakaan edellisen lapsen oikeudesta kunnolliseen vauva-ja taaperoaikaan, ilman liukuhihnalla tulevaa sisarusta joka pakottaa kasvamaan nopeammin.

Minipillereitä usein suositellaan ja neuvolassa Th yleensä antaa tutustumispakkauksen ihan ekoilla kerroilla, lääkäri kirjoittaa reseptin ja/tai useamman lapsen omaavalle/iäkkäämmille äideille suosittaa kierukkaa.

Tämä. Itsekään en tajua näitä äitejä jotka YRITTÄVÄT hormonihuuruissaan uutta vailla ei ole tikit ehtineet sulaa. Sitten itketään neuvolasta jotain auttamaan vauvan kanssa tms kun ollaan raskauden takia niin väsyneitä jne, parisuhde ihan kuralla. Näitä nähty niin liikaa.

Vierailija
14/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkka totesi että mulle ei varmaan tarvitse puhua ehkäisystä. Se oli siinä.

Vierailija
15/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastuksessa kysyi tarvetta ja pyysinkin reseptiä samoille pillereille joita olin käyttänyt aiemmin. Kirjoitti kuitenkin jotkin toiset pillerit, luotettavammat kuulemma. Ne ei sopineet mulle alkuunkaan ja sen jälkeen onkin käytetty 10 vuotta kumia, sopii meille paremmin kun mies ei ole niin nopea.

Vierailija
16/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aiheen vierestä mutta kun ensimmäisen raskauden ensimmäisellä neuvolakäynnillä olin, en ymmärtänyt th:n inttämistä siitä, mikä ehkäisy meillä oli ennen raskautta ollut käytössä. Olin esitietolomakkeisiin merkinnyt, ettemme olleet ehkäisyä käyttäneet. Emme tietenkään olleet, kun raskautta useamman kuukauden olimme yrittäneet. Lopulta tietoihin kirjattiin kondomi ja näin jälkikäteen olen miettinyt saako joku tuosta nyt tilastoon merkittyä, että raskaus on alkanut vaikka kondomia ehkäisynä käytettiin? Siksiköhän minulle tuputettiin jälkitarkastuksessa hormonaalista ehkäisyä, ettei vaan tulisi toistakin vahinkoraskautta kumin kanssa leikkiessä? (Ensimmäinen, kuten toinenkin lapsemme ovat olleet toivottuja ja suunniteltuja.)

Mulla tuo meni ihan sillä, että sanoin ettei 5 vuoteen ole käytetty ehkäisyä ja nyt vasta olen täällä :)

Vierailija
17/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan äitiysneuvolalääkärin asemasta, olen kyllä äiti itsekin. 

Ehkäisyasiat kuuluu jälkitarkastuksen asiasisältöihin. Olis väärin olla mainitsematta asiasta millään tavoin. Mulla on tapana kysyä, että mitä ajatuksia ehkäisystä perheellä on. Neuvon tarvittaessa, annan tietoa kyseiselle naiselle mielestäni sopivista vaihtoehdoista mutta kunnioita jokaisen valintoja. Moni sanoo että toinen lapsi on tervetullut koska vaan, joku kertoo että vakaumuksellisesta syystä ei ota ehkäisyä, joku kertoo että haluaa ehkäisyn ja kysyy suosituksia. Tähän kysymykseen ei oo oikeaa tai väärää vastausta.

Mä henkilökohtaisesti en tykkää neuvolan (erit. terkkareiden) linjauksesta tuputtaa minipillereitä kaikille. Ehkäisy ei ole kaavamaista, vaan ihmiset, arvot ja elämäntilanteet on erilaisia. Toki tiedän, että ehkäisy on tärkeä ja surettaa ne perheet jotka joutuu turvautumaan aborttiin kun eivät tajua ehkäistä synnytyksen jälkeen, mutta joka tapauksessa kyseessä on aikuisten oma valinta, en tykkää holhoamisesta.

Vierailija
18/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein itse alalla työskentelevänä ja yhden lapsen äitinä ymmärrä, mikä siinä on nikn tunkeilevaa ja yksityisasioihin puuttumista, että LÄÄKÄRI kysyy, mitä ehkäisyä potilas käyttää/ottaa ehkäisyasiat puheeksi. Luin aiemmat viestit, eikä selvinnyt. Onhan sitä juuri raskauden ja synnytyksen vuoksi paljon kiusallisempiakin asioita käyty läpi ammattilaisten kanssa. Ja se ehkäisystä kysyminen ja tarvittaessa sen kuntoon hoitaminen kuuluu lääkärin tehdä jälkitarkastuksessa, hoitavat vain työnsä ja juurikin ajattelevat synnyttäneen naisen ja vauvan omaa parasta.

Kondomia käyttäville tiedoksi, ehkäisyteho tavanomaisella käytöllä on vain 85%, eli sellaisenaan aika huonosta ehkäisykeinosta on kyse. Tietenkin taudeilta suojautumisessa korvaamaton.

Vierailija
19/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein itse alalla työskentelevänä ja yhden lapsen äitinä ymmärrä, mikä siinä on nikn tunkeilevaa ja yksityisasioihin puuttumista, että LÄÄKÄRI kysyy, mitä ehkäisyä potilas käyttää/ottaa ehkäisyasiat puheeksi. Luin aiemmat viestit, eikä selvinnyt. Onhan sitä juuri raskauden ja synnytyksen vuoksi paljon kiusallisempiakin asioita käyty läpi ammattilaisten kanssa. Ja se ehkäisystä kysyminen ja tarvittaessa sen kuntoon hoitaminen kuuluu lääkärin tehdä jälkitarkastuksessa, hoitavat vain työnsä ja juurikin ajattelevat synnyttäneen naisen ja vauvan omaa parasta.

Kondomia käyttäville tiedoksi, ehkäisyteho tavanomaisella käytöllä on vain 85%, eli sellaisenaan aika huonosta ehkäisykeinosta on kyse. Tietenkin taudeilta suojautumisessa korvaamaton.

Lääkäri voisi kysyä esim, että onko tarvetta hormonaaliselle ehkäisylle. Tällöin kysymykseen voi vastata, että on tai ei ole.  Jos lääkäri kysyy minulta, että mitä ehkäisyä käytän, sanon, että asia on minun ja mieheni henk koht asia. Lääkärille ei kuulu se, että onko potilas OMAN AVIOMIEHEN kanssa ilman kondomia vai ei.  Kondomin ehkäisyteho on ihan riittävä kun raskaus ei ole kuitenkaan avioliitossa katastrofi.

Vierailija
20/24 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi raskaus ei todellakaan tapahdu viikoissa, kun ei harrasta seksiä. En minä ainakaan alkaisi heti synnytyksen jälkeen naimaan. Odotan, että paikat parantuvat ja kosteus palaa.

En ottaisi minipillerien tutustumispakkausta vastaan. Ja miksi ihmeessä usea lapsisille perheille suositellaan kierukkaa? Sellaisena  vink vink-juttunako? Jos on useampi lapsi, varmasti ymmärtää miten raskautuminen on tapahtunut... Jotkut ihmiset vain haluavat useamman lapsen. Itse pitäisin tuota suurena loukkauksena, jos lääkäri katsoisi puuttua perhe-elämääni niin, että ajattelisi, että lapseni olisivat "vahinkoja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi